Θησαύρισμα ἰδεῶν καί ἀναφορῶν γιά τήν Ὀρθοδοξία καί τόν Ἑλληνισμό

Ληλάντιος Πόλεμος (ένας πόλεμος που κρίθηκε από το θεσσαλικό ιππικό)

lelantios polemos 01


ΓΕΝΙΚΑ: Ο Θουκυδίδης και ο Ηρόδοτος αναφέρονται στον πόλεμο μεταξύ Ερέτριας και Χαλκίδας, των δύο μεγάλων πόλεων της Εύβοιας, την εποχή που οι δύο πόλεις βρίσκονταν στο απόγειο της ακμής τους, και ο οποίος έμεινε γνωστός σαν Ληλάντιος1 πόλεμος.

Αρχικά οι δύο πόλεις βρίσκοντας σε μια μορφή πολιτικής ένωσης με την Αθήνα, καθότι ανήκαν στα Ιωνικά φύλα. Μάλιστα, οι δύο Ιωνικές θέσεις στις Δελφικές Αμφικτιονίες είχαν δοθεί από μία στην Αθήνα και στους Ίωνες της Εύβοιας [εναλλάξ Ερέτρια ή Χαλκίδα]. Κατά τη διάρκεια του πολέμου τα δύο κράτη υπέστησαν μεγάλες καταστροφές με αποτέλεσμα να παρακμάσουν. Πιο σημαντική ήταν η καταστροφή της πόλης Λευκαντί, συμμαχική, καλύτερα μητρική πόλη της Ερέτριας, η οποία ερημώθηκε. Ο Ληλάντιος πόλεμος υπήρξε επίσης πεδίο συγκρούσεων ανάμεσα σε δύο εξέχουσες τάξεις της εποχής, τους Ιπποβότες (εκπαιδευτές αλόγων της Χαλκίδας) και τους Ιππείς (Ερετριείς αναβάτες).

ΑΓΧΕΜΑΧΑ ΟΠΛΑ: Πρέπει να τονισθεί ότι εκείνη την εποχή απαγορευόταν η χρήση όπλων που έπλητταν τον εχθρό από απόσταση, δηλαδή βέλη, σφενδόνες ή ακόντια. Κι αυτό σημαίνει ότι η ρίψη τέτοιου είδους όπλων θεωρείτο τακτική μάχης για δειλούς. Έτσι, “το να χτυπάς από απόσταση δεν ήταν τρόπος μάχης ανδρών που μεγάλωσαν διαβάζοντας την «Ιλιάδα» του Ομήρου”2. Συνεπώς, η μάχη δινόταν σώμα με σώμα και με τα λεγόμενα αγχέμαχα όπλα. Οι περισσότερες μάχες ήσαν απλές αντιπαραθέσεις οπλιτών, δηλαδή πολλαπλές μονομαχίες, και ως εκ τούτου ο εν λόγω πόλεμος εξελίχθηκε σε μονομαχίες οπλιτών και όχι σε αντιπαραθέσεις σχηματισμών φάλαγγας.

ΤΟΠΟΣ – ΧΡΟΝΟΣ: Οι δύο πόλεις ήταν τότε τα σημαντικότερα λιμάνια της ανατολικής Ελλάδος. Διέπρεπαν στον τομέα της ναυτιλίας και η Χαλκίδα αποτελούσε, μάλιστα, μόνιμο σταθμό των Φοινίκων εμπόρων. Ο πόλεμος έλαβε χώρα στην στεριά, παρόλο που τα κράτη ήσαν ισχυρά στην θάλασσα, διότι απλώς εκείνη τη χρονική περίοδο δεν είχε καθιερωθεί η ναυτική μάχη. Η ακριβής ημερομηνία διεξαγωγής του πολέμου δεν είναι γνωστή. Ο Θουκυδίδης υπολογίζει το 705 π.Χ, ως ημερομηνία έναρξης του πολέμου. Ο Θέογνις ο Μεγαρεύς (αρχαίος λυρικός ποιητής), αναφέρει στα έργα του μια σύγκρουση μεταξύ Χαλκίδας και Ερέτριας το 550 π.Χ περίπου, αλλά ίσως αναφέρεται σε μεταγενέστερη σύγκρουση μικρής κλίμακας. Η πιθανότερη ημερομηνία εκτιμάται περί το 710 π.Χ κι αυτό γιατί γύρω τα μέσα του 8ου αι. οι δύο πόλεις ήσαν σύμμαχοι. Μάλιστα οι δύο πόλεις ιδρύσαν τότε από κοινού την αποικία των Ισκίων στην Ιταλία. Η ανακάλυψη αρχαιολογικών ευρημάτων, όπως τάφων και όπλων, καταδεικνύουν ότι ο πόλεμος διήρκεσε έως και 60 έτη.

ΑΙΤΙΑ – ΑΦΟΡΜΕΣ: Ως επίσημη αιτία του πολέμου θεωρείται ο έλεγχος της πεδιάδας που διαρρέεται από τον Λήλαντα ποταμό, ενώ τυπική αφορμή στάθηκε η προηγηθείσα παρατεταμένη περίοδος ανομβρίας περί το τέλος του 8 αι. π.Χ, εξαιτίας της οποίας η Άνδρος, που ήταν αποικία της Ερέτριας, εγκαταλείφθηκε. Όμως το πραγματικό διακύβευμα της σύγκρουσης, δεν ήταν η «κατοχή» της πεδιάδας, αλλά ο έλεγχος του εμπορίου μεταξύ Κυκλάδων και ηπειρωτικής χώρας. Η Χαλκίδα ήλεγχε το «στενό του Ευρίπου», το οποίο είναι το στενότερο σημείο μεταξύ του νησιού της Εύβοιας και της ηπειρωτικής χώρας, ενώ η Ερέτρια αντίστοιχα ήλεγχε τα νησιά Τήνο, Άνδρο και Κέας.

ΣΗΜΑΣΙΑ: Η σημασία της μάχης ενισχύεται από την προθυμία των Ιωνικών πόλεων, να βοηθήσουν την νικήτρια πόλη, γεγονός που θα τους επέτρεπε την απρόσκοπτη πρόσβαση στα νησιά και τη συνέχιση των εμπορικών σχέσεων ανάμεσα στις δύο ”όχθες” του Αιγαίου. Η σπουδαιότητα του εμπορίου με την Ανατολή και ειδικά με τη Μικρά Ασία είναι αυταπόδεικτη από τον αριθμό των νέων αποικιών, όλες με πρόσβαση στη θάλασσα, που είχαν ιδρυθεί το προηγούμενο χρονικό διάστημα. Στη διάρκεια της Ιωνικής επανάστασης, που απετέλεσε αφορμή της μακρόχρονης σύγκρουσης Ελλήνων και Περσών, όταν η Ερέτρια και η Αθήνα συμμάχησαν για την απελευθέρωση των Ελληνικών πόλεων της Ιωνίας, η Ερέτρια προσχώρησε στην εκστρατεία λόγω της βοήθειας που είχε λάβει από τη Μίλητο κατά τον Ληλάντιο Πόλεμο, δύο ολόκληρους αιώνες πριν. Μάλιστα, αυτή η συμμετοχή της Ερέτρειας στην Ιωνική επανάσταση θα οδηγούσε αργότερα τον Πέρση βασιλέα Δαρείο Α’ να απαιτήσει την καταστροφή της κατά τη διάρκεια των Περσικών Πολέμων, όπως και τελικά έγινε πριν την μάχη του Μαραθώνα, όταν η Ερέτρια καταστράφηκε από τους Πέρσες στρατηγούς Δάτη και Αρταφέρνη. Πάντως, η Αρχαιολογία βεβαιώνει ότι η ευβοϊκή κεραμοποιία (κυρίως στην Ερέτρια), η οποία είχε εξαπλωθεί σχεδόν σε όλη τη λεκάνη της Μεσογείου, κατά το δεύτερο ήμισυ του 8ου αιώνα, είχε σταματήσει τις εξαγωγές και από την εποχή αυτή και μετά παρουσιάζει δραστηριότητα μόνο στη Δήλο, το σημαντικότερο θρησκευτικό κέντρο στην καρδιά των Κυκλάδων.

lelantios polemos 02

Το Ληλάντιο Πεδίο σήμερα.

ΟΙ ΣΥΜΜΑΧΙΕΣ ΤΟΥ ΛΗΛΑΝΤΙΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ: Ο Ληλάντιος ήταν ο πρώτος πόλεμος στον οποίον συμμετείχαν τα περισσότερα Ελληνικά κράτη συμμαχώντας εκατέρωθεν με τους αντιπάλους. Εκτιμάται, ότι με την πλευρά της Ερέτριας τάχθηκε η Μίλητος, η Αίγινα, η Χίος, τα Μέγαρα, η Μεσσηνία και το Άργος, ενώ με την Χαλκίδα συμμάχησαν η Σάμος, η Θεσσαλία, οι Ερυθρές της Ιωνίας, η Κόρινθος και η Σπάρτη3. Ο ακριβής αριθμός των στρατευμάτων δεν είναι δυνατόν να υπολογισθεί. Εκτιμάται ότι η Ερέτρια μπορούσε να αναπτύξει περίπου 6000 οπλίτες, 600 ιππείς και 60 άρματα. Όσον αφορά στην Χαλκίδα δεν υπάρχουναναφορές.

Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΚΑΙ ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ: Οι ιστορικές πηγές παρέχουν ουσιαστικά στοιχεία μόνο για μια μάχη του πολέμου, αναμφίβολα την τελευταία, με σημείο αναφοράς τον θάνατο του Θεσσαλού στρατηγού ή ταγού Αμφιδάμαντα, ο οποίος και υμνήθηκε από τον Ησίοδο. Σε αυτή τη μάχη η ισχυρή, για πολλούς ακατανίκητη ισχύς του Θεσσαλικού ιππικού είχε ως αποτέλεσμα την νίκη για τη Χαλκίδα. Αξίζει να σημειωθεί πως κατά την διάρκεια αυτής της σύγκρουσης καταστράφηκε η Ομηρική πόλη της Εύβοιας Κήρινθος4. Η νίκη των Χαλκιδέων συνετέλεσε στο να αποκτήσουν οι Σπαρτιάτες τον έλεγχο της νότιας Πελοποννήσου, αφού οι αντιπαλοί τους Μεσσήνιοι ήταν μεταξύ των ηττημένων, και οι αποικιακές δραστηριότητες της Χαλκίδας και της Κορίνθου στη δυτική Μεσόγειο να ενισχυθούν, επαληθεύοντας παλαιότερη πρόβλεψη του μαντείου των Δελφών. Τα παραπάνω οδήγησαν στην ενίσχυση κύρους του Μαντείου, το οποίο μέσω των χρησμών του του ασκούσε επιρροή σχετικά με την επιλογή τοποθεσίας νέων αποικιών. Η Ερέτρια φαίνεται ότι είχε ηττηθεί από τους Χαλκιδείς και τους συμμάχους τους και είχε αναγκασθεί να αποχωρήσει από το προσκήνιο. Έχει αναφερθεί επίσης ότι η πόλη καταστράφηκε και εγκαταλείφθηκε προσωρινά στις αρχές του 7ου αιώνα. Όμως αρχαιολογικά ευρήματα και σωζόμενες ιστορικές πηγές δείχνουν ότι η Ερέτρια συνέχισε να αναπτύσσεται, έστω σε μικρότερο βαθμό, καθ’ όλη την Αρχαϊκή Περίοδο. Το τελικό αποτέλεσμα κρίνεται αβέβαιο, καθότι η Ερέτρια μάλλον ηττήθηκε, ενώ η Χαλκίδα, σίγουρα δεν ηττήθηκε. Πάντως και οι δύο παρήκμασαν. Έτσι, τη θέση τους ως εμπορικές δυνάμεις του αρχαίου κόσμου πήραν η Κόρινθος, τα Μέγαρα, οι Ιωνικές πόλεις και η Αθήνα.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ: Ηροδότου, Ιστορίες, 5.99.1, Θουκυδίδου, Πελοποννησιακός πόλεμος, 1.15.3.

Στράβων, Γεωγραφία, 10.1.11 – 12.448. Πλουτάρχου «Ηθική» 760c – 761b. D.W. Bradeens, Ο Ληλάντιος πόλεμος και ο Φείδων του Άργους.


1. Ο πόλεμος ονομάστηκε έτσι από το Ληλάντιο Πεδίο, την πεδιάδα μεταξύ των δύο μεγάλων πόλεων της Εύβοιας, Χαλκίδας και Εράτριας, που διασχίζεται από τον ποταμό Λήλαντα.

2. Στράβων «Γεωγραφία», 10.1.12.

3. “οἱ γὰρ δὴ Μιλήσιοι πρότερον τοῖσι Ἐρετριεῦσι τὸν πρὸς Χαλκιδέας πόλεμον συνδιήνεικαν, ὅτε περ καὶ Χαλκιδεῦσι ἀντία Ἐρετριέων καὶ Μιλησίων Σάμιοι ἐβοήθεον”. Ηρόδοτος, Ιστορία, βιβλίο Ε΄.

4. “Οἴ μοι ἀναλκίης· ἀπὸ μὲν Κήρινθος ὄλωλεν, Ληλάντου δ' ἀγαθὸν κείρεται οἰνόπεδον”, Θέογνις, Ελεγείαι.

 

Πηγή: Ακτίνες

Δεν ξεχνώ

ΦΑΚΕΛΟΣ ΕΚΤΡΩΣΕΙΣ [1986 - 2016]: 30 Χρόνια από τήν ψήφιση…

Ιωάννης Θαλασσινός, Διευθυντής Π.Ε.ΦΙ.Π. 04-10-2017

Ποιός ἄραγε θυμᾶται τή θλιβερή ἐπέτειο τῆς ψήφισης, ἀπό τή Βουλή τῶν Ἑλλήνων, τοῦ ἐπαίσχυντου...

ΕΛΛΗΝΕΣ και ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ μποϊκοτάρετε τα προϊόντα εταιρειών που αφαιρούν…

Χριστιανική Εστία Λαμίας 03-10-2017

Οἱ μάσκες ἔπεσαν γιά ἀκόμα μιά φορά. Ἑταιρεῖες γνωστές στούς Ἕλληνες καταναλωτές ἀφαίρεσαν ἀπό τά...

Σύμφωνο Διαστροφικής Συμβίωσης

TIDEON 21-12-2015

Επιμένει να προκαλεί Θεό και ανθρώπους η ελληνική Κυβέρνηση, ψηφίζοντας στις 22 Δεκεμβρίου 2015 ως...

ΚΑΡΤΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ: Δεν θα γίνω ευκολόπιστο θύμα!

Tideon 14-12-2015

Η Κυβέρνηση μας μίλησε για την «αναγκαιότητα» και για τα πλεονεκτήματα της «Κάρτας του Πολίτη»...

Η καταιγίδα των αντιδράσεων για το «αντιρατσιστικό»

TIDEON 27-08-2014

  Λαμβάνουν διαστάσεις καταιγισμού οι αντιδράσεις πλήθους φορέων και πολιτών για το λεγόμενο «αντιρατσιστικό» νομοσχέδιο το...

Δεν θα γίνω «δωρητής» οργάνων χωρίς να το θέλω! …

tideon.org 02-05-2013

  Kαταθέτουμε την αρνητική δήλωση μας προς τον Εθνικό Οργανισμό Μεταμοσχεύσεων (ΕΟΜ). Ο νόμος αφήνει πολλά...

Ποια είναι η λύση αν πλήρωσες «τσουχτερές» τιμές...

Tideon 31-12-2012

Ποια είναι η λύση αν πλήρωσες «τσουχτερές» τιμές στο Κυλικείο του Νοσοκομείου, του Αεροδρομίου, του...

Όχι, δεν θα φύγω

Νικόλαος Ἀνδρεαδάκης, ὁδηγός 03-04-2012

Εἶμαι νέος μὲ οἰκογένεια, ἔχω ὅλη τὴ ζωὴ μπροστά μου… Λόγῳ ἐπαγγέλματος ἔχω τὴ δυνατότητα...

ΜΝΗΜΟΝΙΟ: Δεν ξεχνώ αυτούς που παρέδωσαν αμετάκλητα και άνευ όρων…

tideon 07-11-2011

  ΜΝΗΜΟΝΙΟ: Δεν ξεχνώ αυτούς που παρέδωσαν αμετάκλητα και άνευ όρων την ΕΘΝΙΚΗ ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ και έκαναν...

ΚΑΤΑΛΑΒΕΣ ΤΩΡΑ ...;

ΚΑΤΑΛΑΒΕΣ ΤΩΡΑ ... 15-02-2011

   Κατάλαβες τώρα ... γιατί σε λέγανε «εθνικιστή» όταν έλεγες πως αγαπάς την Πατρίδα σου;    Για να...

Τώρα πια γνωρίζω τους 10 τρόπους που τα ΜΜΕ μου…

ΤΡΑΠΕΖΑ ΙΔΕΩΝ 25-12-2010

Τώρα πια γνωρίζω τους 10 τρόπους που τα ΜΜΕ μου κάνουν πλύση εγκεφάλου και πώς...