Θησαύρισμα ἰδεῶν καί ἀναφορῶν γιά τήν Ὀρθοδοξία καί τόν Ἑλληνισμό


Ο θρήσκος πατέρας δεν επέτρεψε την αποσύνδεση του Μιγκέλ Παρόντο και τώρα εκείνος μιλά για το σοκ της επιστροφής

Ο Μιγκέλ Παρόντο είναι ένας προγραμματιστής ηλεκτρονικών υπολογιστών από την Ισπανία που «πέθανε» για 15 χρόνια. Ο Παρόντο είχε ένα τροχαίο δυστύχημα το 1987 και ξύπνησε από το κώμα στο οποίο έπεσε, το 2002, καθώς ο πατέρας του πιστός Καθολικός, δεν επέτρεψε στους γιατρούς που μιλούσαν για τελειωμένη υπόθεση να κλείσουν τα μηχανήματα.

Ο Παρόντο μιλάει σήμερα στην El Pais, λέγοντας ότι όταν ξύπνησε μετά από τα συνεχή χρόνια σε κώμα, νόμιζε ότι όλοι είχαν τρελαθεί. Προγραμματιστής ηλεκτρονικών υπολογιστών ο ίδιος, εργαζόταν με διάτρητες κάρτες πριν το τροχαίο, και όταν συνήλθε, είδε τους πάντες με μικρές φορητές συσκευές.

Λάτρης της ταχύτητας, αυτή του η αδυναμία έγινε η αιτία να μείνει διασωληνωμένος για 15 αλλά και να χάσει τη ζωή του ένα από τα άτομα που είχε παρέα. Όλα συνέβησαν όταν έχασε τον έλεγχο του Renault 5 GT Turbo που οδηγούσε και έπεσε πάνω σε έναν τοίχο. Έπεσε σε κώμα στα 32 του και συνήλθε στα 47.

Του είπαν ότι η περίπτωση του ήταν μία στο εκατομμύριο και πράγματι, όπως λέει, από τότε δεν γνωρίζει κανέναν που να του έχει συμβεί κάτι παρόμοιο. « Μου είπαν ότι η μητέρα μου περνούσε όλο το χρόνο της μαζί μου στο νοσοκομείο, μέχρι που μια μέρα το 2002, άνοιξα τα μάτια μου», λέει. Θυμάται ότι εκείνη την ώρα ήταν και η κόρη του μπροστά. "Είσαι η Almudena;» ρώτησε. Λογικό, αφού όταν έχασε τις αισθήσεις του εκείνη ήταν 12 ετών και όταν ξύπνησε ήταν πλέον 28 ετών.

«Το πρόσωπο της κόρης μου είναι η πρώτη μνήμη που έχω από τη νέα μου ζωή. Λίγο μετά ήρθαν και οι πρώτες προσπάθειες προσαρμογής στις νέες αλλαγές.  « Το πρώτο νόμισμα. Όταν είχα το ατύχημα χρησιμοποιούσαμε πεσέτες, ξύπνησα και ανταλλάσσαμε ευρώ. Ήταν σαν να ξυπνάς σε μια ξένη χώρα με διαφορετικό νόμισμα. Μετά την έξοδο από το νοσοκομείο σκέφτηκα επίσης ότι όλοι είχαν τρελαθεί, επειδή τους έβλεπα να μιλάνε μόνοι τους. Ποτέ δεν είχα δει ένα κινητό τηλέφωνο. Και έπρεπε να καλύψω και κάποια κενά στη Γεωγραφία.

Η ΕΣΣΔ δεν υπήρχε πλέον, ούτε η Τσεχοσλοβακία ή η Γιουγκοσλαβία. Αλλά μπόρεσα να συνηθίσω τα πάντα χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια», λέει ο Παρόντο.   Τράβηξε επίσης την προσοχή του η έντονη αστικοποίηση της πόλης όπου ζούσε, της Κορούνια. «Είχε γεμίσει αυτοκίνητα και υπόγεια πάρκινγκ. Οι περιοχές όπου έκανα ποδήλατο είχαν ξαφνικά αστικοποιηθεί. Ένιωσα ξένος στην πόλη μου», δηλώνει.  

Είχε ακόμη να συνηθίσει και τη δική του εικόνα. Την πρώτη φορά που κοιτάχτηκε σε καθρέφτη μετά την ανάνηψη από το κώμα, διαπίστωσε ότι τα μαλλιά του είχαν ασπρίσει. Τα ρούχα του ήταν ξαφνικά πολύ ντεμοντέ αλλά είχε και ένα «θετικό». Το ότι δεν έκανε συσπάσεις στο πρόσωπο για 15 ολόκληρα χρόνια, τον γλύτωσε από τις ρυτίδες, που πλέον στα 60 του είναι πολύ λιγότερες από όσες θα είχε κανονικά.  

Όταν συνήλθε, πήρε πιστοποιητικό απόλυτης ανικανότητας για εργασία. Ο ίδιος λέει, ότι έτσι κι αλλιώς, θα του ήταν πολύ δύσκολο να καλύψει το κενό που είχε πάνω στους υπολογιστές, που εξελίχτηκαν  πιο γρήγορα από οτιδήποτε άλλο μέσα σε αυτά τα 15 χρόνια.    

«Φυσικά, τώρα βαριέμαι πολύ. Διαβάζω νωρίς το σύνολο του Τύπου και πίνω  τέσσερις καφέδες. Εκτός αυτού, δύσκολα μπορώ να κοιμηθώ. Σε αυτά τα 15 χρόνια έχω  εξαντλήσει την ποσόστωση του ύπνου. Οι περισσότεροι από τους φίλους μου εξακολουθούν να εργάζονται, κι εγώ περνάω την ημέρα  παρακολουθώντας βίντεο. Πραγματικά, δεν καταλαβαίνω πώς οι άνθρωποι θέλουν να ζουν χωρίς να εργάζονται. Είναι πολύ βαρετό, πιστέψτε με», λέει.  

Ο Παρόντο τονίζει επίσης ότι αυτό που του έλειψε περισσότερα σε αυτά τα 15 χρόνια «απουσίας» ήταν οι ισπανικοί θρίαμβοι στη μοτοσικλέτα.  «Αλλά δεν παραπονιέμαι: τώρα κοιτάζω πίσω και νομίζω ότι πέρασα πολύ καλά αυτά τα 32 χρόνια της ζωής μου πριν από το ατύχημα…Και παρά την απώλεια των 15 ετών εξαιτίας του ατυχήματος, μπορώ να πω ότι έχω ζήσει τα χρόνια μου καλά», καταλήγει.

asthenhs 01

 


Το Βατικανό211 το 1980 δήλωσε για την ευθανασία ότι είναι πράξη ή παράλειψη η οποία από πρόθεση προκαλεί το θάνατο με σκοπό να εξαφανίσει τον πόνο. Η ευθανασία ορίζεται από την πρόθεση και τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται. Η χορήγηση ή παύση φαρμάκου για τη μείωση των οδυνών το οποίο θα επιφέρει το θάνατο, δεν είναι ευθανασία.

Στο πλαίσιο της παρηγορητικής φροντίδας υπάρχει το ερώτημα της νομιμότητας του να χρησιμοποιούνται αναλγητικά όταν αυτά μπορούν να επισπεύσουν το θάνατο, να οδηγήσουν δηλαδή σε αυτό που χαρακτηρίζεται τυπολογικά ως έμμεση ή ακούσια ευθανασία. Ο πιστός μπορεί να αρνηθεί τα αναλγητικά μετέχοντας στο μαρτύριο του Χριστού αλλά αυτό δεν είναι αποδεκτό από όλους. Ο πάπας Πίος212 ο δωδέκατος δέχεται ως νόμιμη την παροχή ισχυρών αναλγητικών, όπως ναρκωτικά, ακόμη και αν οδηγήσουν στην απώλεια συνείδησης ή επίσπευσης του θανάτου. Σε περιπτώσεις όμως που δεν μπορεί να αποφευχθεί ή δεν εμποδίζεται από θρησκευτικές ή ηθικές αξίες.

Η ευθανασία αποτελεί ηθικό ζήτημα το οποίο δεν άπτεται των αστικών213 δικαιοδοσιών. Οι αστικοί νόμοι έχουν διαφορετικό σκοπό από τους ηθικούς και η ηθική δεν αποτελεί κοσμική αρμοδιότητά. Εν αντιθέσει, στόχος των νόμων είναι η διασφάλιση του καλού των πολιτών. Η αναφορά του καρδινάλιου Ratzinger στο εκκλησιαστικό συμβούλιο των καρδιναλίων στη Ρώμη αναφέρει ότι πολλοί θέλουν διαχωρισμό μεταξύ προσωπικών ηθικών πεποιθήσεων και πολιτικής σφαίρας η οποία και αποτελεί βάση των νόμων.

Σε ένα κόσμο όπου οι ηθικές πεποιθήσεις δεν έχουν αναφορά στην αλήθεια τότε αποτελούν απλώς προσωπική γνώμη214. Είναι έκφραση μη ανεκτικότητας να προσπαθώ να επιβάλλω με νόμο στους άλλους πεποιθήσεις περιορίζοντας την ελευθερία τους. Η κοινωνική ζωή δεν μπορεί να εδραιωθεί σε κοινές για όλους απόψεις αλλά επιβάλλει τις πεποιθήσεις των πολλών σε όλους. Η ελευθερία σήμερα κατανοείται ατομιστικά ως το απόλυτο δικαίωμα να αυτό-ορίζεις τις πεποιθήσεις σου. Αυτή η θέση δε στηρίζεται στην κλασική αντίληψη της ηθικής συνείδησης η οποία σύμφωνα με την απόφαση της δεύτερης Συνόδου του Βατικανού ο νόμος αντηχεί αυτό που ο άνθρωπος δεν μπορεί να κάνει μόνος του αλλά πρέπει να υπακούσει. Σε όλους τους χριστιανούς συνείδηση είναι η δυνατότητα να δεχθείς την αλήθεια του Θεού. Μέσα από τη σχέση με το συνάνθρωπο η συνείδηση αποκτά υπόβαθρο το οποίο και βρίσκεται μέσα στην Εκκλησία.

Η ενανθρώπιση του Υιού δείχνει όχι μόνο την αγάπη του Θεού αλλά και τη σημασία κάθε ανθρώπου215. Η ζωή σε κοινωνία με τον Πατέρα όπου ελεύθερα καλείται κάποιος από τον Υιό με τη δύναμη του Αγίου Πνεύματος είναι ακριβώς η ζωή216 σε όλες τις πτυχές της ανθρώπινης ύπαρξης επιτυγχάνοντας την πλήρη της σημασία. Η ζωή υπάρχει γιατί ο Θεός θέλει να υπάρχει και δεν επιτρέπεται να αξιολογείται από τον άνθρωπο ως ανώφελη. Κανείς δεν επιτρέπεται να σφετερίζεται τη θεία εξουσία217 αφαιρώντας ζωή συνανθρώπου του.

Η ευθανασία218 δηλητηριάζει την ανθρώπινη κοινωνία και δημιουργεί μεγαλύτερο κακό σε αυτούς που την ασκούν από εκείνους που τη λαμβάνουν. Οι νέες τεχνολογικές και επιστημονικές ανακαλύψεις έφεραν νέες μορφές επίθεσης της αξιοπρέπειας ενώ ταυτόχρονα ένα νέο πολιτισμικό κλίμα αναπτύσσεται δίνοντας στα εγκλήματα κατά της ζωής κυνικό χαρακτήρα αυξάνοντας την ανησυχία. Στο όνομα των δικαιωμάτων του ατόμου και της ελευθερίας του με την έγκριση των αρχών του κράτους γίνονται πράξεις εγκληματικές ελεύθερα και χωρίς ποινικές219 διώξεις από το οργανωμένο σύστημα υγείας. Υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί παράγοντες για το πώς συνέβη αυτό. Βαθιά πολιτισμική κρίση που οδήγησε στο σκεπτικισμό σε σχέση με τα θεμέλια της γνώσης και της ηθικής το οποίο δυσκολεύει την κατανόηση του τι είναι ο άνθρωπος, την έννοια των δικαιωμάτων220 του και των υποχρεώσεών του. Με τον τρόπο αυτό δημιουργήθηκαν δυσκολίες ως προς την ύπαρξη και τις σχέσεις τα οποία χειροτερεύουν από την πολυπλοκότητα της κοινωνίας η οποία αφήνει τους ανθρώπους μόνους με τα προβλήματά τους. Χρησιμοποιεί ιατρικούς όρους για να τραβήξει την προσοχή από το πραγματικό, εγκληματικό γεγονός κατά ανθρώπων. Η αμαρτία έχει εισβάλλει επιτρέποντας στους ευνοημένους να θεωρούν ότι αυτοί που δεν έχουν τις δυνάμεις τους πρέπει να απαλειφθούν από την κοινωνία φτάνοντας μέχρι και την επίσπευση του θανάτου. Το πολιτισμικό κλίμα σήμερα, αποτυγχάνει να νοηματοδοτήσει τον πόνο και τον αντιμετωπίζει ως την επιτομή του κακού που πρέπει να εξαφανίσει. Χωρίς την οπτική της θρησκείας δεν υπάρχει θετική κατανόηση του πόνου. Η ανθρώπινη ζωή221 είναι ιερή διότι από την αρχή της αποτελεί δημιούργημα του Θεού και παραμένει για πάντα σε σχέση με τον Θεό.

Στις περιπτώσεις όπου ο θάνατος είναι αναπόφευκτος μπορεί ο ασθενής222 να αρνηθεί το κομμάτι της θεραπείας που του προσφέρει παράταση της ζωής και όχι ανακούφιση του πόνου.

 

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:

211 Sacred congregation for the doctrine of faith, ʺdeclaration on euthanasiaʺ, στο διαδικτυακό τόπο: http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith_doc_19800505_euthanasia_en.html, ημερομηνία ανάκτησης: 5/4/2014.

212Ioannes Paulus PP II, ʺEvangelium Vitaeʺ, στο διαδικτυακό τόπο: http://www.vatican.va/holy_father/john_paul_ii/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_25031995_evangelium-vitae_en.html,  ημερομηνία ανάκτησης: 4/4/2014.

213 Sacred congregation for the doctrine of faith, «declaration on euthanasia», στο διαδικτυακό τόπο: http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith_doc_19800505_euthanasia_en.html, ημερομηνία ανάκτησης: 5/4/2014.

214 Ioannes Paulus PP II, ʺThe Church facing the threat against human life and the challenge of the sectsʺ, στο διαδικτυακό τόπο: http://www.vatican.va/beatificazione_gp2/documents/pontificato_gp2_en.html#1991, ημερομηνία ανάκτησης: 4/4/2014.

215Ioannes Paulus PP II, «Evangelium Vitae», στο διαδικτυακό τόπο: http://www.vatican.va/holy_father/john_paul_ii/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_25031995_evangelium-vitae_en.html,  ημερομηνία ανάκτησης: 4/4/2014.

216 Ioannes Paulus PP II, στο ίδιο.

217 Μ. Βάντσου, Η ιερότητα της ζωής. Παρουσίαση και αξιολόγηση από άποψη ορθόδοξης ηθικής των θέσεων της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας για τη Βιοηθική, Θεσσαλονίκη, Κορνηλία Σφακιανάκη, 2010, σελ. 29.

218Ioannes Paulus PP II, «Evangelium Vitae», στο διαδικτυακό τόπο: http://www.vatican.va/holy_father/john_paul_ii/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_25031995_evangelium-vitae_en.html,  ημερομηνία ανάκτησης: 4/4/2014.

219Ioannes Paulus PP II, «Evangelium Vitae», στο διαδικτυακό τόπο: http://www.vatican.va/holy_father/john_paul_ii/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_25031995_evangelium-vitae_en.html,  ημερομηνία ανάκτησης: 4/4/2014.

220 Ioannes Paulus PP II, στο ίδιο.

221 Ioannes Paulus PP II, «Evangelium Vitae», στο διαδικτυακό τόπο: http://www.vatican.va/holy_father/john_paul_ii/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_25031995_evangelium-vitae_en.html,  ημερομηνία ανάκτησης: 4/4/2014.

222 Ioannes Paulus PP II, στο ίδιο.

 

Πηγή: Πεμπτουσία

metamosxefseis 01


Ὁ Νόμος 3984/2011 περί μεταμοσχεύσεων εἰσήγαγε τήν ἔννοια τῆς εἰκαζόμενης συναίνεσης πού διατυπώνεται στό ἄρθρο 9, παράγραφος 2 ὡς ἐξῆς: «Ἡ ἀφαίρεση ἑνός ἤ περισσοτέρων ὀργάνων ἀπό ἐνήλικο, θανόν πρόσωπο, πραγματοποιεῖται ἐφόσον, ὅσο ζοῦσε, δέν εἶχε ἐκφράσει τήν ἀντίθεσή του, σύμφωνα μέ τήν παράγραφο 3».  Καί μέ ἔναρξη ἰσχύος τήν 1-6-2013.

Ἡ διάταξη αὐτή δημιούργησε θόρυβο καί μεγάλη ἀντίδραση, πού τελικά ὁδήγησε στήν τροποποίησή της, μέ τό ἄρθρο 55, παράγραφος 4 τοῦ Νόμου 4075/2012.  Ἡ τροποποίηση ἔγινε μέ τήν προσθήκη, στήν ἀρχική διατύπωση τῆς ἐπίμαχης διάταξης, τῆς περιοριστικῆς πρότασης «καί κατόπιν συναίνεσης τῆς οἰκογενείας του».

Τόσο ἡ ἀρχική ὅσο καί ἡ τροποποιημένη διάταξη βασικά ἀντιστρατεύονται τό αὐτεξούσιο τοῦ ἀνθρώπου καί τήν αὐτονομία του, ἀφοῦ γιά ἕνα τόσο κρίσιμο ζήτημα τῆς ζωῆς του, ἄλλοι καλοῦνται νά ἀποφασίσουν γι’ αὐτόν, εἰκάζοντες τή βούλησή του ἤ συναινοῦντες ἐρήμην αὐτοῦ.  Ἐπιπλέον ὁ Νόμος 4075/2012 δέν καθορίζει ἐπακριβῶς τήν ἔννοια τῆς «οἰκογενείας του».  Εἶναι ὁ πρῶτος, ὁ δεύτερος ἤ ὁ τρίτος βαθμός συγγένειας πού ἔχει τό δικάιωμα νά ἀποφασίζει; Πῶς ἀποδεικνύεται ἡ οἰκογένεια;

Ἀπό πού πηγάζει τό δικαίωμα τῶν συγγενῶν τοῦ ἐγκεφαλικά νεκροῦ νά ἀποφασίζουν γιά τήν τύχη του; 

Τί θά γίνει, ὅταν δέν ὑπάρχει οἰκογένεια ἤ ὅταν δέν ἐνημερωθεῖ ἤ δέν ἐμφανισθεῖ;  Τότε θά ἐφαρμοσθεῖ ἡ εἰκαζόμενη συναίνεση, χωρίς τή συναίνεση τῆς οἰκογένειας;

Πρόσφατα γιά τό ζήτημα τῆς συναίνεσης ἀσχολήθηκε καί ἡ Διαρκής Ἱερά Σύνοδος (Δ.Ι.Σ.).  Στή συνεδρίασή της στίς 31-8-2013 ἡ Δ.Ι.Σ., κατόπιν σχετικῆς εἰσήγησης τῆς Εἰδικῆς Συνοδικῆς Ἐπιτροπῆς Βιοηθικῆς, ἔλαβε ἀπόφαση γιά πληροφόρηση τοῦ πληρώματός της, σχετικά μέ τή διάταξη τῆς εἰκαζόμενης συναίνεσης καί τήν ἐν συνεχείᾳ τροποποίησή της.  Στίς 28-9-2013 στό ἐπίσημο διαδικτυακό ἱστοχῶρο της ἡ Δ.Ι.Σ. ἀνήρτησε ἕνα κείμενο μέ τίτλο: «Περί τοῦ ζητήματος τῆς ΕΙΚΑΖΟΜΕΝΗΣ ΣΥΝΑΙΝΕΣΗΣ συμφώνως τοῖς Ν. 3984/2011 καί 4075/2012» μέ ἀριθ. Πρωτοκόλλου 4035 καί ἀριθ. Διεκπ. 1778.

Στό κείμενό της ἡ Δ.Ι.Σ. χαιρετίζει τήν τροπολογία καί τήν εἰσαγωγή τῆς συναίνεσης τῆς οἰκογένειας διότι, ὅπως ὑποστηρίζει, «καταργεῖ κατ’ οὐσίαν τήν εἰκαζόμενη συναίνεση καί ὑπερέχει τοῦ παλαιότερου νόμου 2737/1999, διότι ἐκεῖ ἀρκοῦσε ἡ σιωπή τῶν στενῶν συγγενῶν, ἐνῶ τώρα ἀπαιτεῖται ὁπωσδήποτε ἡ συναίνεσή τους».  Τό κείμενο καταλήγει λέγοντας ὅτι «ἡ ἀντίληψη ὅτι ἀπό 1-6-2013 ὅλοι εἴμαστε ἐν δυνάμει δότες, ἀποδεικνύεται πασιφανῶς ἐσφαλμένη».

Δυστυχῶς ἡ εἰκαζόμενη συναίνεση δέν καταργεῖται, ἁπλά περιορίζεται ἀπό τήν ὕπαρξη οἰκογένειας, ἄν φυσικά αὐτή ἐνημερωθεῖ καί ἐμφανισθεῖ.  Ὅμως μέ τήν παρέμβασή της αὐτή ἡ Δ.Ι.Σ., ἠθελημέ­να ἤ ἀθέλητα, συναινεῖ καί καλύπτει τήν πολιτεία, ἀποδεχομένη ἐμ­μέσως τήν ἔννοια τοῦ ἐγκεφαλικοῦ θανάτου καί δίδουσα τήν ἐσφαλμένη ἐντύπωση ὅτι ἡ Ὀρθόδοξη Ἐλληνική Ἐκκλησία γιά τό ζήτημα τοῦ ἐγκεφαλικοῦ θανάτου, μέχρι σήμερα, δέν ἔχει διατυπώσει ἐπίσημη θέση.  Ἐπιπλέον θά πρέπει νά τονισθεῖ ὅτι μέσα στούς κόλπους τῆς Ἐκκλησίας μας ὑπάρχει σεβαστή μερίδα ἱεραρχῶν, κληρικῶν, θεολόγων καί πιστῶν πού ἀντιτίθενται καί δέν ἀποδέ­χονται τόν λεγόμενο ἐγκεφαλικό θάνατο ὡς ταυτόσημο μέ τόν θάνατο τοῦ ἀτόμου.  Καί παλαιότερα, ἀλλά κυρίως πρόσφατα, αὐτή ἡ ἐναντίωση πρός τόν ἐγκεφαλικό θάνατο ἀναδείχθηκε μέ τήν ἡμερί­δα γιά τίς μεταμοσχεύσεις, πού πραγματοποιήθηκε τόν Ἀπρίλιο τοῦ 2013 στό Στάδιο Εἰρήνης καί Φιλίας, μέ πάνω ἀπό χίλιους συμμετέχοντες καί μέ διοργανωτές τίς Ἱερές Μητροπόλεις Πειραιῶς καί Γλυφάδας καί τήν Ἑστία Πατερικῶν Μελετῶν.  Τό ζήτημα τοῦ ἐγκεφαλικοῦ θανάτου, παρά τή νομική κατοχύρωσή του στίς δυτικές κοινωνίες, παραμένει ἀνοικτό τόσο γιά τήν Ἰατρική ὅσο καί γιά τή Θεολογία καί τήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία.

Τό ζήτημα τῆς ἐγκυρότητας τῆς συναίνεσης πού δίδεται ἀπό τόν δυνητικό δότη, ὅταν ὑπογράφει τήν κάρτα δωρητοῦ, ἤ ἀπό τούς συγγενεῖς του, εἶναι πολύ σοβαρό.  Σέ κάθε ἰατρική πράξη, χειρουργική, φαρμακευτική ἤ ἄλλη, ὑπάρχει ἡ ἠθική ὑποχρέωση καί ἡ νομική ἀπαίτηση ὄχι ἁπλά συναίνεσης (consent), ἀλλά συναίνεσης μετά ἀπό πλήρη ἐνημέρωση (informedconsent).  Μέ δεδομένο ὅτι μέχρι σήμερα δέν ὑπάρχει, ὁμόφωνη ἰατρική θέση γιά τό ταυτόσημο ἐγκεφαλικοῦ θανάτου καί βιολογικοῦ θανάτου καί ἡ ἀντιπαράθεση σέ ἰατρικό, βιοηθικό, φιλοσοφικό, νομικό καί θεολογικό ἐπίπεδο καλά κρατεῖ, τό ἐρώτημα πού τίθεται εἶναι τό ἀκόλουθο: Ποιά θά πρέπει νά εἶναι ἡ πληροφόρηση τοῦ δότη ἤ τῶν συγγενῶν του, ὥστε ἡ χορηγούμενη ἀπό αὐτούς συναίνεση νά εἶναι ἔγκυρη; Τήν ἀπά­ντηση μᾶς τή δίνει ὁ DavidHill, ἐπίτιμος Διευθυντής Ἀναισθησιο­λό­γος στό Addenbrook’ sHospital, στό Καίμπριτζ τῆς Ἀγγλίας, διε­θνῶς γνωστό μεταμοσχευτικό κέντρο, μέ ἐμπειρία πολλῶν ἑκατοντάδων μεταμοσχεύσεων νεφρῶν καί ἥπατος.  Ὁ Hill σέ παρέμβασή του τό 2007 στό περιοδικό BritishMedicalJournal καί μέ τίτλο «θάνατος ἀπό ἐξαπάτηση» γράφει:

«Ἐάν ἕνας δυνητικός ἤ πραγματικός δότης δέν γνωρίζει ὅτι τά ὄργανά του θά ἀφαιρεθοῦν «μετά τό θάνατό του», ἐνῶ ἀκόμη ἀναπνέει, μέ αὐτόματη λειτουργία τῆς καρδιᾶς καί τῆς κυκλοφορίας, μέ λειτουργοῦντα ζωντανά ὄργανα (ἀλλιῶς δέν θά ἦταν χρήσιμα γιά μεταμόσχευση), μέ ὑπολειπόμενη δραστηριότητα τοῦ ἐγκεφάλου καί τοῦ κεντρικοῦ νευρικοῦ συστήματος, τέτοια πού νά ἀπαιτεῖ κάποιας μορφῆς ἀναισθησία γιά τόν ἔλεγχο τῶν ἀπαντήσεων στό ἐγχειρικό τραῦμα, τότε ἡ συναίνεση πού δίνει δέν εἶναι καθόλου συναίνεση μετά ἀπό πληροφόρηση».

Ὁ Hill, ἐμμέσως πλήν σαφῶς, ὑποστηρίζει ὅτι μία συναίνεση χωρίς πραγματική πληροφόρηση πουθενά δέν γίνεται, γιά εὐνόη­τους λόγους.  Ἡ μόνη πληροφόρηση τοῦ δότη ἤ τῶν συγγε­νῶν του εἶναι ὅτι τά ὄργανα θά ἀφαιρεθοῦν μετά τόν θάνατο, δημιουργώντας τήν ἐσφαλμένη ἐντύπωση ὅτι τά ὄργανα θά ἀφαι­ρεθοῦν, ὅταν ὁ δότης θά εἶναι νεκρός, δηλαδή πτῶμα.  Μάλιστα αὐτή ἡ ἐντύπωση ἐνισχύεται καθώς ὁμιλοῦν γιά πτωματικές μεταμοσχεύσεις, πτωματικούς δότες καί πτωματικά ὄργανα.  Ὅμως ὁ ἐγκεφαλικά νεκρός ἀσθενής σέ καμία περίπτωση δέν εἶναι πτῶμα, γιατί δέν ἔχει τά χαρακτηριστικά τοῦ πτώματος οὔτε αὐτά τοῦ ἄρτι θανόντος.  Εἶναι ἕνας βαριά ἀσθενής σέ πορεία θανάτου ἤ ὅπως εὐφυῶς ἐγράφη, εἶναι ἕνας ἀρκετά νεκρός γιά νά μπορεῖ νά ταφεῖ καί ταυτόχρονα  ἕνας ἀρκετά ζωντανός γιά νά εἶναι δότης ὀργάνων.

Συνεπῶς ἡ διδόμενη σήμερα συναίνεση γιά τήν ἀφαίρεση τῶν ὀργάνων ἀπό ἕναν ἐγκεφαλικά νεκρό ἀσθενή δέν εἶναι ἔγκυρη οὔτε ἠθικά οὔτε νομικά λόγῳ ἐλλιποῦς πληροφόρησης τοῦ δυνητικοῦ δότη ἤ τῶν συγγενῶν του. 

Ἁπλά ἡ διδόμενη συναίνεση ἀποτελεῖ τό ἄλλοθι γιά τήν ἐξαπάτηση τοῦ δότη καί τή νομιμοποίηση τῆς ὑφαρπαγῆς τῶν ὀργάνων του.

 

Πηγή: Ορθόδοξο Παρατηρητήριο

iera synodos banner

«Περί τοῦ ζητήματος τῆς “ΕΙΚΑΖΟΜΕΝΗΣ ΣΥΝΑΙΝΕΣΕΩΣ”, συμφώνως τοῖς Ν. 3984/2011 καί 4075/2012»

 

Πρωτ. 4035

Ἀριθμ. Διεκπ. 1778

Ἀθήνῃσι 26ῃ Σεπτεμβρίου 2013

Συνοδικῇ Ἀποφάσει, ληφθείσῃ ἐν τῇ Συνεδρίᾳ τῆς Διαρκοῦς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς 31ης μηνός Αὐγούστου ἐ.ἔ., καί κατόπιν σχετικῆς εἰσηγήσεως τῆς Εἰδικῆς Συνοδικῆς Ἐπιτροπῆς ἐπί τῆς Βιοηθικῆς, γνωρίζομεν ὑμῖν, ὅτι ἡ Ἱερά Σύνοδος, ἐν τῇ ῥηθείσῃ Συνεδρίᾳ Αὐτῆς, ἤχθη εἰς τήν ἀπόφασιν ὅπως ὑπευθύνως πληροφορήσῃ ὑμᾶς ἐπί τῶν ὡς κάτωθι.

Διά τοῦ νέου Νόμου 3984/2011 περί τῶν μεταμοσχεύσεων καί τῆς δωρεᾶς ὀργάνων, ὁ ὁποῖος ἀντικατέστησε τόν παλαιότερον Νόμον 2737/1999, εἰσήχθη ἡ ἔννοια τῆς εἰκαζομένης συναινέσεως, κατά τήν ὁποίαν ὅποιος δέν ἔχει δηλώσει ἐγγράφως, ὅσον ἦτο ἐν ζωῇ, ὅτι ἀρνεῖται τήν μετά θάνατον δωρεάν τῶν ὀργάνων του, τότε αὐτομάτως θεωρεῖται καί δωρητής. Ὑπό τήν ἔννοιαν αὐτήν, ἡ μή ἄρνησις ἑρμηνεύθη ὑπό τοῦ νομοθέτου ὡς συναίνεσις. Ἡ διατύπωσις τοῦ Ν. 3984 (ἄρθρ. 9, παρ. 2) ἔχει ὡς ἑξῆς: «Η αφαίρεση ενός ή περισσότερων οργάνων από ενήλικο, θανόν πρόσωπο πραγματοποιείται εφόσον, όσο ζούσε, δεν είχε εκφράσει την αντίθεση του”. Ὁ Νόμος προέβλεπεν ὅτι ἡ ἰσχύς τῆς ἀνωτέρω διατάξεως θά ἤρχιζεν ἀπό 1ης Ἰουνίου 2013.

Εἰς τό ὡς ἄνω μέτρον ἀντέδρασαν διά ποικίλους λόγους διάφοροι φορεῖς, ὡς ὁ Ἐθνικός Ὀργανισμός Μεταμοσχεύσεων, οἱ σύλλογοι μεταμοσχευμένων, οἱ σύλλογοι νεφροπαθῶν, ὁ Πανελλήνιος Ἰατρικός Σύλλογος, ὁ Ἐθνικός Σύνδεσμος Νοσηλευτῶν Ἑλλάδας καί κυρίως ἡ Ἱερά Σύνοδος, ἡ ὁποία μάλιστα ἀπέσυρε τόν ἐκπρόσωπόν της ἀπό τοῦ Διοικητικοῦ Συμβουλίου τοῦ Ἐθνικοῦ Ὀργανισμοῦ Μεταμοσχεύσεων.

Κατόπιν τούτου, ὁ τότε Ὑπουργός Ὑγείας, κ. Ἀνδρέας Λοβέρδος, ὑπεχρεώθη καί προσῆλθεν εἰς συνάντησιν μετά τῶν μελῶν τῆς Διαρκοῦς Ἱερᾶς Συνόδου, τήν 13ην Ὀκτωβρίου 2011, ὁπότε καί μεταπεισθείς ὑπεσχέθη νά διορθώσῃ διά τροπολογίας τήν ἐπίμαχον διάταξιν, ὅπερ καί τελικῶς ἐγένετο διά τοῦ Νόμου 4075/ 2012, ὅπουεἰσάγεται ἡ ἔννοια τῆς οἰκογενειακῆς συναινέσεως (Ἄρθρο 55, παρ. 4, ΦΕΚ 86, τεῦχ. Α΄, 11.4.2012), ἤτοι εἰς τήν ἀρχικήν διατύπωσιν τοῦ Ν. 3984 (ἄρθρ. 9, παρ. 2) «Η αφαίρεση ενός ή περισσότερων οργάνων από ενήλικο, θανόν πρόσωπο πραγματοποιείται εφόσον, όσο ζούσε, δεν είχε εκφράσει την αντίθεση του”, προστίθεται ἡ περιοριστική πρότασις: «και κατόπιν συναίνεσης της οικογένειάς του».

Ὡς ἐκ τούτου, εἰσάγεται ἡ συναίνεσις τῆς οἰκογενείας. Ἐν τέλει, αὐτή ἡ τροπολογία ἀφ’ ἑνός μέν καταργεῖ κατ’ οὐσίαν τήν εἰκαζομένην συναίνεσιν, ἀφ’ ἑτέρου δέ ὑπερέχει ἀκόμη καί τοῦ παλαιοτέρου νόμου, τοῦ Ν. 2737/1999, διότι ἐκεῖ ἤρκει ἡ σιωπή τῶν στενῶν συγγενῶν, ἐνῷ τώρα ἀπαιτεῖται ὁπωσδήποτε ἡ συναίνεσίς των.

Ἐν ὄψει τῶν ἀνωτέρω, διαπιστοῦται πασιφανῶς ὅτι ἡ ἀντίληψις καθ’ ἥν ἀπό 1-6-2013 τυγχάνομεν ὅλοι «ἐν δυνάμει δότες» ἀποδεικνύεται προφανῶς ἐσφαλμένη. Ταῦτα πάντα γνωρίζοντες ὑμῖν, παρακαλοῦμεν ἐν ταὐτῷ διά τήν ὀρθήν κατά τά ἀνωτέρω ἐπί τοῦ θέματος πληροφόρησιν τοῦ χριστεπωνύμου πληρώματος.

Ἐντολῇ καί Ἐξουσιοδοτήσει τῆς Ἱερᾶς Συνόδου

Ὁ Ἀρχιγραμματεύς

† Ὁ Διαυλείας Γαβριήλ

ORGANs 533 355

«Ἡ ἔννοια τῆς «εἰκαζομένης συναινέσεως» τοῦ ἀσθενοῦς πού ἐφευρίσκεται μέ τόν νέο νόμο καί εἰσάγεται κατά πρόδηλο παράβαση τῶν ἄρθρων 2 παραγρ. 1 καί 5 παραγρ. 1 τοῦ ἰσχύοντος Συντάγματος τίθεται σέ ἰσχύ ἀπό 1/6/2013 καί ἀποτελεῖ αὐθαίρετη κατάλυση τῆς ἐλευθερίας τοῦ ἀνθρωπίνου προσώπου. Ἡ εἰκαζομένη συναίνεση βρίσκεται σέ ἀπόλυτη ἀντίθεση μέ τήν δωρεά ὀργάνων ἡ ὁποία εἶναι αὐτόβουλη πράξη πού δέν εἰκάζεται ὅπως δέν εἰκάζεται καί ἡ συναίνεση.»

 

Π Ο Ι Μ Α Ν Τ Ο Ρ Ι Κ Η Ε Γ Κ Υ Κ Λ Ι Ο Σ

ΤΟΥ ΣΕΒ. ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΩΣ & ΦΑΛΗΡΟΥ

κ.κ. Σ Ε Ρ Α Φ Ε Ι Μ

ΕΠΙ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ 3984/2011 ΠΕΡΙ ΔΩΡΕΑΣ & ΜΕΤΑΜΟΣΧΕΥΣΕΩΣ ΟΡΓΑΝΩΝ

ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΙΕΡΟΝ ΚΛΗΡΟΝ ΚΑΙ ΤΟΝ ΦΙΛΟΧΡΙΣΤΟΝ ΛΑΟΝ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΑΥΤΟΥ

Τέκνα μου ἐν Κυρίῳ ἀγαπητά καί περιπόθητα,

Μέ τόν Νόμο 3984/27.6.2011 πού ἐψηφίσθη ἀπό τήν Βουλή τῶν Ἑλλήνων ρυθμίζεται, μέ ἀρχές πού ἀπάδουν στήν ἰδιοπροσωπεία τοῦ Γένους μας καί τήν ἱερότητα τῆς ἀνθρώπινης ζωῆς, τό πολυσήμαντο θέμα τῆς δωρεᾶς καί μεταμοσχεύσεως τῶν ἀνθρωπίνων ὀργάνων. Ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος ὑπέβαλε κατά τήν διαβούλευση τοῦ εἰρημένου Νόμου θέσεις Ὀρθοδόξου Ἐκκλησιαστικῆς βιοηθικῆς οἱ ὁποῖες προδήλως περιφρονήθησαν καί ἑπομένως διά τό μέγιστο αὐτό θέμα καθηκόντως ὀφείλομε νά ἐνημερώσωμε τούς πάντας καί νά καταδείξωμε οἱ Ἱεράρχαι τήν καταφανῆ διάστασι τοῦ ψηφισθέντος Νόμου μέ τήν ἀνθρώπινη ὀντολογία, τήν ὀρθόδοξη θεολογία καί τήν θεόσδοτη ἀνθρώπινη ἐλευθερία. Ἐν συνεχείᾳ τῇ συμβολῇ τῆς ἐργασίας εἰδικῶν, ἤτοι τῶν Πανοσιολ. Ἀρχιμανδρίτου-Ἰατροῦ Λουκᾶ Τσιούτσικα, Αἰδεσιμολ. Πρωτοπρεβυτέρου Στεφάνου Στεφοπούλου καί Πανοσιολ. Μοναχοῦ Δαμασκηνοῦ Ἁγιορείτου παρατηροῦμεν ὅτι:

«Α'. Θεολογία - Ἀνθρωπολογία

1. Κατὰ τὴ διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας ὁ ἄνθρωπος κατὰ τὴν φύση τοῦ εἶναι σύνθετο, μεικτό, ὄν. Πλάσθηκε κατ' εἰκόνα καὶ ὁμοίωσιν τοῦ Θεοῦ καὶ ἀποτελεῖται ἀπὸ τὴν ψυχή, ποὺ συνιστᾶ τὸ πνευματικὸ μέρος τοῦ ἀνθρώπου καὶ τὸν ἐντάσσει στὸν πνευματικὸ κόσμο, καὶ ἀπὸ τὸ σῶμα, μὲ τὸ ὁποῖο ἐντάσσεται στὸν ὑλικό, αἰσθητὸ κόσμο. Εἶναι μείξη καὶ κράση πνεύματος καὶ ὕλης, «σύνδεσμος τῆς ὁρατῆς καὶ ἀοράτου φύσεως». Καὶ τὸ μὲν σῶμα εἶναι ὑλικό, σύνθετο καὶ φθαρτό, ἡ δὲ ψυχὴ εἶναι «οὐσία ζῶσα, ἁπλή, ἀσώματος, σωματικοῖς ὀφθαλμοῖς κατ' οἰκείαν φύσιν ἀόρατος, λογικὴ τὲ καὶ νοερά, ἀσχημάτιστος... ἀθάνατος» (Ἅγ. Ἰωάννης Δαμασκηνός). Ἑπομένως ἡ ψυχὴ τοῦ ἀνθρώπου δὲν εἶναι ἁπλὴ βιολογικὴ ἐνέργεια τοῦ σώματος, ὅπως εἶναι τῶν ζώων, τὰ ὁποία γιὰ τὸν λόγο αὐτὸ εἶναι θνητόψυχα, δὲν ἐπιβιώνουν μετὰ τὸν σωματικὸ θάνατο, ἀλλὰ εἶναι κτιστή, οὐσία ἀθάνατη μὲ δική της ἐνέργεια. Ὁ θάνατος δὲν εἶναι παντελὴς ἐξαφάνιση τοῦ ὅλου ἀνθρώπου, ἄλλα χωρισμὸς τῆς ψυχῆς ἀπὸ τὸ σῶμα, τὸ ὁποῖο στὴ συνέχεια, φθείρεται καὶ διαλύεται, ἐνῶ ἡ ψυχὴ ἐξακολουθεῖ νὰ ὑπάρχει καὶ νὰ ἐνεργεῖ· «Οὐχ ἡ ψυχὴ ἐστιν ἡ ἀποθνήσκουσα, ἀλλὰ διὰ τὴν ταύτης ἀναχώρησιν ἀποθνήσκει τὸ σῶμα» (Μ. Ἀθανάσιος).

2. Σχετικὰ μὲ τὸν χρόνο τῆς ἑνώσεως τῆς ψυχῆς καὶ τοῦ σώματος ἡ Ἐκκλησία δέχεται ὅτι δημιουργοῦνται συγχρόνως· «Ἅμα δὲ τὸ σῶμα καὶ ἡ ψυχὴ πέπλασται, οὐ τὸ μὲν πρῶτον, τὸ δὲ ὕστερον» (Ἄγ. Ἰωάννης Δαμασκηνός). Αὐτὸ ἰσχύει καὶ γιὰ τὴν πλάση κάθε νέου ἀνθρώπου· τὸ σῶμα καὶ ἡ ψυχὴ συνυπάρχουν «ἐξ ἄκρας συλλήψεως». Συνεπῶς τὸ ἔμβρυο εἶναι πλήρης ἄνθρωπος, ἐκ ψυχῆς καὶ σώματος, καὶ πρὶν ἀπὸ τὸν σχηματισμὸ καὶ τὴ λειτουργία τοῦ ἐγκεφάλου. Αὐτὸ καταδεικνύει ὅτι, ὄχι μόνο ὁ ἐγκεφαλικὸς θάνατος ἄλλα καὶ ἡ παντελὴς ἔλλειψη τοῦ ἐγκεφά-λου δὲν συνεπάγονται ὅτι ὁ εὑρισκόμενος στὶς καταστάσεις αὐτὲς ἄνθρωπος παύει νὰ εἶναι ἔμψυχο καὶ ζωντανὸ ὄν.

3. Σχετικὰ μὲ τὸ ποὺ βρίσκεται καὶ πὼς ἐνεργεῖ ἡ ψυχὴ οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας διδάσκουν ὅτι ἡ ψυχὴ δὲν ἑδρεύει σὲ συγκεκριμένο ὄργανο, ἀλλὰ εὑρίσκεται σὲ ὅλα τὰ σημεῖα τοῦ σώματος, ζωοποιοῦσα καὶ κινοῦσα τὰ μέλη. Κατὰ τὸν Ἅγιο Γρηγόριο Παλαμᾶ ἡ ψυχὴ «συνέχουσα τὸ σῶμα, ὅ καὶ ἐκτίσθη, πανταχοῦ τοῦ σώματος ἐστίν, οὐχ ὡς ἐν τόπω οὐδ' ὡς περιεχομένη, ἀλλ' ὡς συνέχουσά τε καὶ περιέχουσα καὶ ζωοποιοῦσα τοῦτο, κατ' εἰκόνα καὶ τούτ' ἔχουσα Θεοῦ», κατὰ δὲ τὸν Ἅγιο Ἰωάννη Δαμασκηνὸ «ὀργανικῶ κεχρημένη σώματι καὶ τούτῳ ζωῆς αὐξήσεως τὲ καὶ αἰσθήσεως καὶ γεννήσεως παρεκτική».

4. Βιολογικὴ ζωὴ χωρὶς τὴν ὕπαρξη τῆς ψυχῆς μέσα στὸ σῶμα δὲν νοεῖται. Στὴν περίπτωση ἀποκοπῆς, καταστροφῆς ἢ νεκρώσεως ἑνὸς ζωτικοῦ ὀργάνου, ὅποτε ὁ ἄνθρωπος ἐπιβιώνει μὲ ὑποστηρικτικὲς ἐνέργειες, ἐξακολουθεῖ ἡ ψυχὴ νὰ παραμένει συνδεδεμένη μὲ τὸ σῶμα καὶ νὰ ἐνεργεῖ σὲ ἄλλα σωματικὰ ὄργανα. Στὴν κατάσταση τοῦ ἐγκεφαλικοῦ θανάτου ἡ ἰατρικὴ κατορθώνει μὲ τὴ βοήθεια τῆς τεχνολογίας νὰ διατηρεῖ τὴ βιολογικὴ ζωή, ἀφοῦ ὁ ὑπόλοιπος ὀργανισμός, πλὴν τοῦ ἐγκεφάλου, λειτουργεῖ. Ἡ διατήρηση τῆς βιολογικῆς ζωῆς προϋποθέτει τὴν ὕπαρξη τῆς ψυχῆς μέσα στὸ σῶμα καὶ δείχνει ὅτι δὲν λύθηκε ἀκόμη ὁ μεταξύ τους δεσμός, δὲν ἐπισυνέβη δηλαδὴ ὁριστικῶς καὶ καθ' ὁλοκληρίαν ὁ θάνατος. Συνεπῶς ἡ διακοπὴ τῆς ὑποστηρικτικῆς λειτουργίας, ἀκόμη καὶ μὲ τὴν συγκατάθεση τοῦ ἀσθενοῦς, πολὺ περισσότερο ἡ λήψη ὀργάνων γιὰ μεταμόσχευση ἀπὸ τοὺς «ἐγκεφαλικὰ νεκρούς», ἀποτελοῦν ἐνεργητικὴ πρόκληση θανάτου, ἡ ὁποία κατὰ τὴν κανονικὴ παράδοση τῆς Ἐκκλησίας ἰσοδυναμεῖ μὲ φόνο, καὶ μάλιστα ἀσθενοῦς καὶ ἀνυπερασπίστου ἀνθρώπου κατ' ἀναλογίαν πρὸς τὴν ἔκτρωση τῶν ἐμβρύων.

5. Εἰδικώτερα, κατὰ τὸν Ἅγιο Μάξιμο τὸν Ὁμολογητή, ἡ ψυχὴ φανερώνεται μὲ τὸ νὰ ἐνεργεῖ πάνω στὰ μέλη τοῦ σώματος, ἀνάλογα μὲ τὴν δυνατότητα ποὺ ἔχουν. Κάθε σωματικὸ ὄργανο δέχεται ἐκείνη τὴν ψυχικὴ ἐνέργεια, τὴν ὁποία ἐκ φύσεως ἔχει τὴ δύναμη νὰ ἐκφράσει. Ὅταν δὲ κάποιο ὄργανο ὑποστεῖ βλάβη, ἁπλῶς παύει νὰ ἐκφράζεται ἡ ἀντίστοιχη λειτουργία τῆς ψυχῆς. Ἔτσι, ὅταν στὸν ἐγκεφαλικὸ θάνατο τὸ νευρικὸ σύστημα, σὲ ποικίλο βαθμό, δὲν λειτουργεῖ, δὲν μποροῦμε βέβαια νὰ ἀντιληφθοῦμε τὶς σκέψεις ἢ τὰ συναισθήματα, αὐτὸ ὅμως δὲν ἀποκλείει τὴν ὕπαρξή τους στὸ χῶρο τῆς ψυχῆς. Τὸ περιεχόμενο τῆς συνείδησης παραμένει, ἔστω καὶ ἂν ὑπάρχει ἀδυναμία νὰ ἐκφρασθεῖ. Στὸν «ἐγκεφαλικὰ νεκρὸ» καταργεῖται μὲν ὁ προφορικὸς λόγος, ὄχι ὅμως ὁ ἐνδιάθετος, οὔτε οἱ ἄδηλοι λόγοι. Μὲ ἄλλα λόγια, συνεχίζει νὰ «ἐργάζεται» ἡ νοερὰ του ἐνέργεια.

6. Κατὰ τὸν Ἅγιο Ἰωάννη Δαμασκηνὸ μέρος τῆς ψυχῆς, «τὸ καθαρώτατον», εἶναι ὁ νοῦς, τοῦ ὁποίου ἡ μὲν οὐσία εὑρίσκεται στὴν σαρκικὴ καρδιά, χωρὶς νὰ περικλείεται ἀπὸ αὐτὴν σὰν σὲ ἀγγεῖο, οὔτε πολὺ περισσότερο νὰ ταυτίζεται μὲ αὐτήν, ἀλλὰ ἁπλῶς τὴν χρησιμοποιεῖ ὡς ὄργανο καὶ ὄχημα, ἡ ἐνέργειά του ὅμως στὸν πεπτωκότα ἄνθρωπο εὑρίσκεται στὸν ἐγκέφαλο· στὸν κατὰ φύσιν ἄνθρωπο πρέπει νὰ ἐπανέλθει ἡ ἐνέργεια τοῦ νοῦ στὴν οὐσία της, στὴν καρδιά, ὥστε νὰ παύσει ἡ διάχυση, νὰ ἑνοποιηθεῖ ὁ ἄνθρωπος, γιὰ νὰ μπορέσει νὰ ἑνωθεῖ μὲ τὸ Θεό.

7. Αὐτὴ ἡ πνευματικὴ καρδιά, «ὁ κρυπτός της καρδίας ἄνθρωπος» (Ἀπ. Πέτρος), εἶναι ὁ χῶρος στὸν ὁποῖο ἀναπτύσσεται ὅλη ἡ πνευματικὴ ζωὴ τοῦ ἀνθρώπου, ἐκεῖ ἐνοικεῖ ἡ Χάρις τοῦ Θεοῦ, διὰ νὰ τὸν καταστήσει «ναὸν τοῦ Ἁγίου Πνεύματος» (Ἀπ. Παῦλος). Ἐκεῖ οὐσιώνεται καὶ ὑποστασιοποιεῖται τὸ ἀνθρώπινο πρόσωπο, τὸ ὁποῖο ὁλοκληρώνεται,  ὅταν ὁ ἄνθρωπος φθάσει στὸ «καθ' ὁμοίωσιν». Εἶναι προφανές, ὅτι ἡ ἐσωτερικὴ αὐτὴ πνευματικὴ ζωὴ τοῦ ἀνθρωπίνου προσώπου, ζωὴ συνειδητὴ καὶ χαρισματική, μπορεῖ νὰ εἶναι ἀνεξάρτητη ἀπὸ τὸν ἐγκέφαλο καὶ τὶς λειτουργίες του.

8. Ἡ πρὸς τοὺς ἀνθρώπους χριστιανικὴ ἀγάπη εἶναι ἀνιδιοτελής, συνειδητή, καὶ ἔχει τὸν χαρακτήρα τῆς θυσίας. Δὲν ἐκτιμᾶται μὲ τὴν ἀντικειμενικὴ ἀξία τοῦ προσφερομένου ἢ μὲ τὴν ἀξία ποὺ ἔχει αὐτὸ γιὰ τοὺς ἀποδέκτες του, ἀλλὰ μὲ τὸ πόσο στοιχίζει στὸν δότη ἡ προσφορά του, σύμφωνα καὶ μὲ ὅσα διδάσκει ὁ Χριστὸς γιὰ τὸ δίλεπτο τῆς χήρας, μὲ τὸ ἐὰν δηλαδὴ στερεῖται κανεὶς κάτι ποὺ τοῦ εἶναι χρήσιμο, ἐὰν θυσιάζει κάτι χρήσιμο αὐτός, γιὰ νὰ ὠφεληθεῖ ὁ ἄλλος. Ἐὰν ὅμως ὁ «ἐγκεφαλικὰ νεκρὸς» εἶναι νεκρός, ἡ προσφορὰ τῶν ὁποιωνδήποτε ὀργάνων του στερεῖται τοῦ χαρακτήρα τῆς ἀγάπης, ἐφ' ὅσον αὐτὴ δὲν τοῦ στοιχίζει τίποτε, γιατί προσφέρει ἄχρηστα γι' αὐτὸν ὄργανα, δὲν στερεῖται οὔτε θυσιάζει κάτι χρήσιμο γιὰ τὸν ἑαυτό του. Πρόκειται γιὰ πράξη συμφεροντολογική, ἰδιοτελῆ καὶ ἐγωιστική, διότι περιμένει κανεὶς ἀμοιβὲς καὶ ἀνταπόδοση ἐκ μέρους τοῦ Θεοῦ, χωρὶς νὰ στερηθεῖ ἢ νὰ θυσιάσει κάτι ἀπὸ τὸν ἑαυτό του. Ἀντίθετα οἱ ἀρετὲς τῆς θυσίας καὶ τῆς ἀγάπης πρὸς τὸν πλησίον ἐφαρμόζονται ἀπόλυτα στὴν προσφορὰ ὀργάνων ἀπὸ ζῶντες δότες, ὅταν πρόκειται γιὰ διπλὰ ὄργανα καὶ ἱστούς ὅπως καί στήν αἱμοδοσία. Προσφέρουν τότε θυσιάζοντες καὶ ἐλαττούμενοι.

9. Δὲν ὑπάρχει μέχρι σήμερα ἀπόλυτη ὁμοφωνία τῶν ἰατρῶν διεθνῶς γιὰ τὸν «ἐγκεφαλικὸ θάνατο». Πολλοὶ ἰατροὶ ἔχουν ἀναπτύξει ἔγκυρη καὶ συγκροτημένη ἐπιχειρηματολογία, περὶ τοῦ ὅτι ὁ «ἐγκεφαλικὸς θάνατος» δὲν συνιστᾶ τὸν βιολογικὸ θάνατο. Ἠμπορεῖ κανεὶς νὰ ὑποκαταστήσει τὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ ἢ νὰ παρεμποδίσει τὴν θαυματουργικὴ ἐπέμβαση τῶν Ἁγίων πρὸς ἐπανόρθωση καὶ θεραπεία ὁποιασδήποτε σωματικῆς βλάβης, ἀκόμη καὶ ἐγκεφαλικῆς; Θὰ δεχθεῖ καὶ θὰ νομιμοποιήσει ἡ Ἐκκλησία ἕναν διαφορετικὸ θάνατο ἀπὸ αὐτὸν ποὺ διδάσκει ἐπὶ αἰῶνες, στηριζόμενη στὴν Ἁγία Γραφὴ καὶ στὴν Πατερικὴ Παράδοση, παρασυρόμενη ἀπὸ ἐπισφαλεῖς παραδοχὲς καὶ προσβάλλουσα τὸ «φοβερώτατον μυστήριον Ἡ ἔννοια τῆς «εἰκαζομένης συναινέσεως» τοῦ ἀσθενοῦς πού ἐφευρίσκεται μέ τόν νέο νόμο καί εἰσάγεται κατά πρόδηλο παράβαση τῶν ἄρθρων 2 παραγρ. 1 καί 5 παραγρ. 1 τοῦ ἰσχύοντος Συντάγματος τίθεται σέ ἰσχύ ἀπό 1/6/2013 καί ἀποτελεῖ αὐθαίρετη κατάλυση τῆς ἐλευθερίας τοῦ ἀνθρωπίνου προσώπου. Ἡ εἰκαζομένη συναίνεση βρίσκεται σέ ἀπόλυτη ἀντίθεση μέ τήν δωρεά ὀργάνων ἡ ὁποία εἶναι αὐτόβουλη πράξη πού δέν εἰκάζεται ὅπως δέν εἰκάζεται καί ἡ συναίνεση. τοῦ θανάτου»; Θά κλείσωμε τά μάτια μας μπροστά στίς καταγεγραμμένες διεθνῶς ἀνανήψεις θεωρουμένων ὡς ἐγκεφαλικά νεκρῶν;

10. Ἡ Χριστιανικὴ Ἠθική, δεχόμενη τὴν ἀλήθεια ὅτι κύριος τῆς ζωῆς καὶ τοῦ θανάτου εἶναι μόνον ὁ Θεός, ἐπαινεῖ κάθε ἰατρικὴ προσπάθεια, ὑπὲρ τῆς θεραπείας τῶν πάσης φύσεως ἀσθενειῶν· πιστεύουσα ὅτι ἡ ζωὴ εἶναι ἀγαθὸ ὑπέρτατης ἀξίας, περιμένει ἀπὸ τοὺς ἰατροὺς νὰ ἐργάζωνται μέχρι τέλους πρὸς διάσωση τῆς ζωῆς κάθε ἀνθρώπου, ἔστω καὶ ἀνιάτως πάσχοντος καὶ ὑποφέροντος ἀπὸ τοὺς πόνους, ἔστω καὶ ἐὰν ἔχουν νεκρωθεῖ ζωτικά του ὄργανα, ὅπως ὁ ἐγκέφαλος. Ἡ ἀσθένεια καὶ ὁ πόνος παίζουν σπουδαῖο παιδαγωγικὸ καὶ σωτηριώδη ρόλο καὶ πρέπει νὰ ἀντιμετωπίζωνται μὲ ὑπομονὴ καὶ ἐμπιστοσύνη στὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ.

11. Ἡ εἰκαζομένη συναίνεση ἑστιάζεται στόν λήπτη καί ἀδικεῖ τήν πράξη τοῦ δότη τόν ὁποῖο μεταμορφώνει ἀπό πρόσωπο πού ἀβίαστα δωρίζει σέ ἄτομο ἀπό τό ὁποῖο αὐθαίρετα ἀφαιροῦμε καί ὁδηγεῖ σέ τραγική ἐκκοσμίκευση πού θὰ διευκολύνη σέ περαιτέρω ἀμφισβήτηση τῶν ἠθικῶν φραγμῶν, σὲ σχετικοποίηση τῶν ἀφθάρτων καὶ αἰωνίων ἀληθειῶν μὲ τὴν θεοποίηση τῆς ἐπιστημονικῆς ἔρευνας καὶ σὲ ὑποκατάστα-ση τῆς Ὀρθόδοξης ἀπὸ τὴν «μηχανιστικὴ ἀνθρωπολογία».

Β' Ἰατρικὲς θέσεις

1. Ἡ ἔννοια τοῦ ἐγκεφαλικοῦ θανάτου, ἡ ὁποία τὸ πρῶτον εἰσήχθη στὴν ἰατρικὴ ὁρολογία καὶ πρακτικὴ τὸ 1968 ἀπὸ τὴν ἐπιτροπὴ τοῦ Harvard, (Χάρβαρντ) καὶ τὰ κριτήρια διαγνώσεώς του εἶναι μεταβαλλόμενα μὲ τάση περιορισμοῦ τους. Ἔτσι ἀρχικὰ περιελάμβανε τὴν κατάπαυση τῶν λειτουργιῶν ὅλου του νευρικοῦ συστήματος, κεντρικοῦ καὶ περιφερικοῦ. Τὸ 1981 ἡ ἐπιτροπὴ ἐμπειρογνωμόνων  του   Προέδρου τῶν ΗΠΑ μὲ τὸν ἑνιαῖο ὁρισμὸ τοῦ θανάτου περιόρισε τὴν ἔννοιά του στὴ μὴ ἀναστρέψιμη παύση ὅλων τῶν λειτουργιῶν τοῦ ἐγκεφάλου, ἐνῶ ἀπὸ τὸ 1973 στὴ Μ. Βρετανία καὶ ἀπὸ τὸ 1985 στὴν Ἑλλάδα γίνονται ἀποδεκτὰ τὰ κριτήρια τῆς Minnesota (Μιννεσότα), μὲ τὰ ὁποία ὁ ἐγκεφαλικὸς θάνατος περιορίζεται στὴ μὴ ἀναστρέψιμη βλάβη τοῦ ἐγκεφαλικοῦ στελέχους.

2. Οἱ λόγοι ἀντικαταστάσεως τῶν κλασικῶν κριτηρίων προσδιορισμοῦ τοῦ θανάτου, ποὺ ἦσαν ἡ μὴ ἀναστρέψιμη διακοπὴ τῆς ἀναπνευστικῆς καὶ καρδιακῆς λειτουργίας, μὲ τὸ κριτήριο τοῦ ἐγκεφαλικοῦ θανάτου ὁμολογεῖται ἀπερίφραστα ἀπὸ τὴν ἐπιτροπὴ τοῦ Harvard πὼς ἦταν

α) ὅτι οἱ ἐγκεφαλικῶς νεκροὶ ἀσθενεῖς ἀποτελοῦν «φορτίο» γιὰ τοὺς οἰκείους καὶ τὰ νοσοκομεῖα καὶ

β) ὅτι ἐὰν ἐξακολουθοῦσαν νὰ ἰσχύουν τὰ παλαιὰ κριτήρια τοῦ ὁρισμοῦ τοῦ θανάτου, θὰ ἦταν δύσκολη ἡ ἀπόκτηση ὀργάνων γιὰ μεταμοσχεύσεις γιατί τά ὄργανα εἶναι ἄχρηστα μετά τήν παύση τῆς καρδιακῆς λειτουργίας τοῦ δότη.

3. Ἡ ἔννοια καὶ τὰ κριτήρια τοῦ ἐγκεφαλικοῦ θανάτου ὁρίζονται αὐθαίρετα· αὐθαίρετη εἶναι ἐπίσης καὶ ἡ διάγνωσή του, καὶ πολλὲς φορὲς ἐπισφαλής, μὲ ἀποτέλεσμα περιπτώσεις ἀσθενῶν ποὺ χαρακτηρίστηκαν ἐγκεφαλικῶς νεκροὶ νὰ ἀποδειχθεῖ ἐκ τῶν ὑστέρων ὅτι δὲν ἦταν τέτοιοι στὴν πραγματικότητα καί νά ἀνανήψουν.

4. Σὲ ἐγκεφαλικῶς νεκροὺς ἐπιτελοῦνται πολλὲς λειτουργίες, ὅπως· α) ἡ καρδιὰ πάλλει αὐτομάτως, β) οἱ πνεύμονες ἀνταλλάσσουν τὸ ὀξυγόνο καὶ τὸ διοξείδιο τοῦ ἄνθρακος, γ) συνήθως ὑπάρχει ἐπαρκὴς ἀγγειακὸς τόνος, δ) μερικὲς φορὲς ἡ χορηγούμενη τροφὴ πέπτεται ἀπὸ τὸ γαστρεντερικὸ σύστημα, ε) τὰ κύτταρα ἀφομοιώνουν τὶς θρεπτικὲς οὐσίες, στ) τὸ αἷμα κυκλοφορεῖ καὶ ἀπομακρύνει τὰ μεταβολικὰ προϊόντα ἀπὸ τὰ κύτταρα, ζ) τὸ ἧπαρ ἀποτοξινώνει τὸ αἷμα, η) οἱ νεφροὶ διατηροῦν τὸ ἰσοζύγιο τῶν ὑγρῶν καὶ τῶν ἠλεκτρολυτῶν, θ) τὸ ἀνοσοποιητικὸ σύστημα καταπολεμεῖ τὶς λοιμώξεις, ι) ὁρισμένοι ἐνδοκρινεῖς ἀδένες ἐξακολουθοῦν νὰ λειτουργοῦν. Ὅλα αὐτὰ καθὼς καὶ ἡ περίπτωση τῶν ἐμβρύων, στὰ ὁποῖα δὲν ἔχει ἀκόμη σχηματισθεῖ ὁ ἐγκέφαλος, δείχνουν, σαφῶς ὅτι καὶ χωρὶς τὸν ἐγκέφαλο τὸ σῶμα μπορεῖ νὰ εἶναι ζωντανὸς βιολογικὰ ὀργανισμός.

5. Ἡ συνείδηση (μὲ τὴν ἰατρικὴ ἔννοια) διακρίνεται στὴν ἐγρήγορση καὶ στὸ περιεχόμενό της, ἡ ἐλαττωμένη δὲ ἐγρήγορση ἐμποδίζει τὴν ἐκτίμηση τοῦ περιεχομένου τῆς συνείδησης. Ἑπομένως στὶς περιπτώσεις ἐγκεφαλικοῦ θανάτου, στὶς ὁποῖες ἔχει κατασταλεῖ ἡ ἐγρήγορση, δὲν μπορεῖ νὰ λεχθεῖ (τουλάχιστον πρὸς τὸ παρὸν) τίποτε γιὰ τὸ περιεχόμενο τῆς συνείδησης. Τὸ νὰ θεωροῦνται δὲ νεκροὶ αὐτοὶ πού εὑρίσκονται σὲ θεωρούμενη μόνιμη ἀπώλεια τῆς συνείδησης, θὰ μποροῦσε νὰ ὁδηγήσει στὴν φρικτὴ κατάσταση, τέτοιοι ἄνθρωποι νὰ θάπτονται ἢ νὰ καίγονται, ἐνῶ ἀναπνέουν μὲ τὴ δική τους αὐτόματη ἀναπνευστικὴ λειτουργία.

Ἑπομένως καὶ μὲ βάση τὰ ὅσα προαναφέρθηκαν:

α) Διαπιστώνουμε ὅτι ὁ «ἐγκεφαλικὸς θάνατος» πού ὁρίζει ὁ νέος Νόμος ὡς θάνατο γιά τήν λήψι τῶν σωματικῶν ὀργάνων εἶναι μία κατάσταση ἐννοιολογικῶς καὶ διαγνωστικῶς ρευστή, ὅλο δὲ καὶ περισσότερο ἀμφισβητούμενη. Μᾶλλον πρόκειται γιὰ κλινικὸ κατασκεύασμα ποὺ ἐξυπηρετεῖ τὴν ἀποσυμφόρηση τῶν μονάδων ἐντατικῆς θεραπείας καὶ τὴν ἀπόκτηση ὀργάνων γιὰ μεταμόσχευση.

β) Καὶ ἂν ἀκόμη ἠμποροῦσε νὰ διαγνωσθεῖ ἀναμφισβήτητα ὁλοσχερὴς καταστροφὴ τοῦ ἐγκεφάλου, αὐτὸ δὲν ταυτίζεται μὲ τὸν σωματικὸ θάνατο ἀφοῦ πάλλεται ἡ καρδιά.

γ) Ἐφ' ὅσον ἡ ἐσωτερικὴ συνειδητὴ ζωὴ καὶ τὸ πρόσωπο διατηροῦνται, ὅπως οἱ Χριστιανοὶ πιστεύουμε, καὶ μετὰ τὸ θάνατο τοῦ συνόλου σώματος, δὲν ἔχουμε κανένα λόγο νὰ δεχθοῦμε ὅτι αὐτὰ παύουν νὰ ὑπάρχουν ἐπὶ νεκρώσεως μόνο τοῦ ἐγκεφάλου (ἐγκεφαλικοῦ θανάτου).

δ) Ἑπομένως ἐπὶ ἐγκεφαλικοῦ θανάτου δὲν τίθεται θέμα συνειδητῆς ζωῆς καὶ προσώπου ἀλλὰ τὸ μόνο θέμα εἶναι ἐὰν ἐξακολουθεῖ νὰ ὑπάρχει ἡ συνάφεια ψυχῆς καὶ σώματος ἡ ὁποία ὅμως (διατήρηση τῆς συνάφειας) καταδεικνύεται ἀπὸ τὴ ζωὴ τοῦ ὑπολοίπου σώματος.

ε) Γενικῶς ὡς φιλόστοργος μητέρα ἡ Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ εἶναι ὑπὲρ τῶν μεταμοσχεύσεων ὅπως καί ὑπέρ τῆς αἱμοδοσίας, μάλιστα στήν Μητροπολή μας λειτουργεῖ τράπεζα αἵματος μέ 600 φιάλες αἵματος προσφερόμενο δωρεάν σέ ἔχοντας σχετική ἀνάγκη. Ἐπειδὴ ὅμως θεωροῦμε τοὺς εὑρισκομένους στὴν κατάσταση τοῦ «ἐγκεφαλικοῦ θανάτου» ἀσθενεῖς καὶ ὄχι νεκρούς, σεβόμενοι πλήρως τὴν ἱερότητα, ἴσως καὶ κρισιμότητα γιὰ τὸ αἰώνιο μέλλον, τῶν τελευταίων στιγμῶν τῆς ἐντεῦθεν τοῦ τάφου ζωῆς των, δὲν μποροῦμε νὰ συμφωνήσουμε μὲ τὴν ἀπὸ αὐτοὺς ἀφαίρεση πρὸς μεταμόσχευση τῶν ζωτικῶν τους ὀργάνων καθ' ἥν στιγμήν πάλλεται ἡ καρδία των. Ἡ μόνη ἠθικὰ καὶ κοινωνικὰ ἀδιάβλητη περίπτωση δωρεᾶς ὀργάνων γιὰ μεταμόσχευση εἶναι ἡ ἀπὸ ὑγιεῖς δότες μεταμόσχευση ἱστῶν ἢ ἑνὸς ἀπὸ τὰ διπλὰ ὄργανα, ἤ μυελοῦ τῶν ὀστέων προκειμένου δὲ περὶ ἀσθενῶν ἢ τραυματιῶν δοτῶν ἡ μεταμόσχευση ὅσων μποροῦν νὰ μεταμοσχευθοῦν μετὰ τὴν μόνιμη παύση τῆς καρδιοαναπνευστικῆς λειτουργίας».

Συνεπῶς ἡ ἀπαράδεκτος νομοθετική πρωτοβουλία τῆς Κυβερνήσεως πού δέν λαμβάνει ὑπ' ὄψιν αὐτῆς τά ἀνωτέρω καί πού εἰσαγάγει τήν λειτουργία ἰδιωτικῶν συμφερόντων Κέντρων Μεταμοσχεύσεων, μέ ὅ,τι ἰδιοτελές αὐτό συνεπάγεται μᾶς ὑποχρεώνει νά προτρέψωμεν τό πλήρωμα τῆς τοπικῆς Ἐκκλησίας, πρός διασφάλισι τῆς ἱερότητος τῆς ζωῆς του νά προβῆ στίς σχετικές δηλώσεις στά ἁρμόδια Κέντρα Ἐξυπηρετήσεως Πολιτῶν (Κ.Ε.Π.) ὅτι δέν συναινεῖ διά τήν ἐφαρμογή σ'αὐτό τοῦ σχετικοῦ Νόμου.

Μέ ὅλη μου τήν ἀγάπη

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΑΣ

+ ὁ Πειραιῶς ΣΕΡΑΦΕΙΜ

 

Δεν ξεχνώ

ΦΑΚΕΛΟΣ ΕΚΤΡΩΣΕΙΣ [1986 - 2016]: 30 Χρόνια από τήν ψήφιση…

Ιωάννης Θαλασσινός, Διευθυντής Π.Ε.ΦΙ.Π. 04-10-2017

Ποιός ἄραγε θυμᾶται τή θλιβερή ἐπέτειο τῆς ψήφισης, ἀπό τή Βουλή τῶν Ἑλλήνων, τοῦ ἐπαίσχυντου...

ΕΛΛΗΝΕΣ και ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ μποϊκοτάρετε τα προϊόντα εταιρειών που αφαιρούν…

Χριστιανική Εστία Λαμίας 03-10-2017

Οἱ μάσκες ἔπεσαν γιά ἀκόμα μιά φορά. Ἑταιρεῖες γνωστές στούς Ἕλληνες καταναλωτές ἀφαίρεσαν ἀπό τά...

Σύμφωνο Διαστροφικής Συμβίωσης

TIDEON 21-12-2015

Επιμένει να προκαλεί Θεό και ανθρώπους η ελληνική Κυβέρνηση, ψηφίζοντας στις 22 Δεκεμβρίου 2015 ως...

ΚΑΡΤΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ: Δεν θα γίνω ευκολόπιστο θύμα!

Tideon 14-12-2015

Η Κυβέρνηση μας μίλησε για την «αναγκαιότητα» και για τα πλεονεκτήματα της «Κάρτας του Πολίτη»...

Η καταιγίδα των αντιδράσεων για το «αντιρατσιστικό»

TIDEON 27-08-2014

  Λαμβάνουν διαστάσεις καταιγισμού οι αντιδράσεις πλήθους φορέων και πολιτών για το λεγόμενο «αντιρατσιστικό» νομοσχέδιο το...

Δεν θα γίνω «δωρητής» οργάνων χωρίς να το θέλω! …

tideon.org 02-05-2013

  Kαταθέτουμε την αρνητική δήλωση μας προς τον Εθνικό Οργανισμό Μεταμοσχεύσεων (ΕΟΜ). Ο νόμος αφήνει πολλά...

Ποια είναι η λύση αν πλήρωσες «τσουχτερές» τιμές...

Tideon 31-12-2012

Ποια είναι η λύση αν πλήρωσες «τσουχτερές» τιμές στο Κυλικείο του Νοσοκομείου, του Αεροδρομίου, του...

Όχι, δεν θα φύγω

Νικόλαος Ἀνδρεαδάκης, ὁδηγός 03-04-2012

Εἶμαι νέος μὲ οἰκογένεια, ἔχω ὅλη τὴ ζωὴ μπροστά μου… Λόγῳ ἐπαγγέλματος ἔχω τὴ δυνατότητα...

ΜΝΗΜΟΝΙΟ: Δεν ξεχνώ αυτούς που παρέδωσαν αμετάκλητα και άνευ όρων…

tideon 07-11-2011

  ΜΝΗΜΟΝΙΟ: Δεν ξεχνώ αυτούς που παρέδωσαν αμετάκλητα και άνευ όρων την ΕΘΝΙΚΗ ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ και έκαναν...

ΚΑΤΑΛΑΒΕΣ ΤΩΡΑ ...;

ΚΑΤΑΛΑΒΕΣ ΤΩΡΑ ... 15-02-2011

   Κατάλαβες τώρα ... γιατί σε λέγανε «εθνικιστή» όταν έλεγες πως αγαπάς την Πατρίδα σου;    Για να...

Τώρα πια γνωρίζω τους 10 τρόπους που τα ΜΜΕ μου…

ΤΡΑΠΕΖΑ ΙΔΕΩΝ 25-12-2010

Τώρα πια γνωρίζω τους 10 τρόπους που τα ΜΜΕ μου κάνουν πλύση εγκεφάλου και πώς...