Τα λέει διακεκριμένος Τούρκος Δημοσιογράφος και όχι ο Ρωμιός Δημοσιογράφος της ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗΣ της Κων/πόλεως,η οποία διακρίνεται για την αντικειμενικότητά της και πρόκειται για Ιστορική εφημερίδα (προσφάτως γιόρτασε τα 88 της έτη παρουσίας της στον εκδοτικό και δημοσιογραφικό χώρο της Κων/πόλεως).
Του Μουσταφά Άκγιολ
Το περασμένο βράδυ είχα καλεσμένο στην εβδομαδιαία
εκπομπή μου Πολιτικός Τρόπος Σκέψης (Siyasi Ak?l) τον
Εμρέ Οκτέμ, Επίκουρο Καθηγητή Διεθνούς Δικαίου. Κεντρικό
μας θέμα ήταν το Οικουμενικό Πατριαρχείο και η –ακόμη και
σήμερα- κλειστή θεολογική σχολή της Χάλκης, η οποία έγινε
και πάλι θέμα δημοσίου διαλόγου, μετά την επίσκεψη στο
Πατριαρχείο του Επικεφαλής Θρησκευτικών Υποθέσεων της
Τουρκίας.
Ο Δρ Οκτέμ, ειδικός στις μη μουσουλμανικές μειονότητες
της Τουρκίας, όχι μόνο εξήγησε το πώς υπέφερε το Οικουμε-
νικό Πατριαρχείο από τις επίσημες πιέσεις της μοντέρνας
Τουρκίας, αλλά είπε και ότι τα πράγματα πρέπει να αλλά-
ξουν. Συμφωνήσαμε στο ότι η Θεολογική Σχολή, η οποία πα-
ραμένει κλειστή από το 1971, θα έπρεπε να
επαναλειτουργήσει, και ότι καμία τουρκική αρχή δε θα
έπρεπε να θέσει ζήτημα ονόματος του Πατριαρχείου. (Ο τίτ-
λος ‘Οικουμενικό’ έχει μετά βδελυγμίας απορριφθεί από τους
Τούρκους αξιωματούχους.)
Συμφωνήσαμε επίσης και στο ότι πρόκειται απλά για
θέμα θρησκευτικών ελευθεριών, μια αρχή η οποία πρέπει να
προχωρήσει και στις δυο πλευρές του Αιγαίου. (Η Ελλάδα,
για παράδειγμα, θα έπρεπε να αλλάξει την ντροπιαστική πο-
λιτική που δεν επιτρέπει λειτουργία τεμένους στην Αθήνα
και να μην επιμένει ότι οι Τούρκοι πολίτες της [σ.τ.μ. ενν.
τουρκικής καταγωγής] δεν είναι πράγματι Τούρκοι.)
Όλα ακούγονταν πολύ λογικά κι έτσι έφθασα στο σημείο
να αναρωτιέμαι: πώς γίνεται κανείς να διαφωνεί με όλα
αυτά; Πολύ σύντομα, ωστόσο, κατάλαβα το γιατί. Καθώς
γυρνούσα σπίτι από το στούντιο, άνοιξα το ραδιόφωνο και
πέτυχα μια άλλη πολιτική συζήτηση, πάνω στο ίδιο θέμα.
Ένας από τους συμμετέχοντες ήταν μια κυρία, ακαδημαϊ-
κός, από το Πανεπιστήμιο Μάρμαρα: Η Νουρσέν Μαζιτζί,
καθηγήτρια Ιστορίας και πιστή κεμαλίστρια. Η Δρ Μαζιτζί
είχε όλα τα απαραίτητα στοιχεία στην εμφάνισή της για να
εκληφθεί ως ‘φιλελεύθερη’ από κάποιον δυτικό παρατηρητή.
(Κάποιοι δυτικοί, μόλις έρθουν εδώ και δουν γυναίκα να
φορά, αντί για μαντήλα, μοντέρνα ρούχα και να έχει μακι-
γιαριστή, αμέσως υποθέτουν εξ’ ορισμού ότι είναι ‘φιλελεύ-
θερη’.) Ωστόσο, αυτό που εκείνη έκανε, ήταν να
υπερασπίζεται την πιο αντιφιλελεύθερη στάση απέναντι στο
Πατριαρχείο: Ναι, είπε, να έχουν οι Ρωμιοί της Τουρκίας το
?δικαίωμα στη λατρεία?, αλλά η Θεολογική Σχολή να μείνει
κλειστή και ο τίτλος ?Οικουμενικός? να μην επιτραπεί ποτέ.
Γιατί; Διότι σύμφωνα με την κ. Μαζιτζί, όλες αυτές οι απα-
ντήσεις προκύπτουν από την Ιστορία. Το επιχείρημά της είναι
ότι, κατά την πτώση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, κά-
ποια αρμενικά και ελληνικά ιδρύματα χρησιμοποιήθηκαν ως
μυστικές κρύπτες για πολεμοφόδια τα οποία χρησιμοποιή-
θηκαν αργότερα εναντίον των τουρκικών δυνάμεων. Αυτό,
λέει, είναι αρκετό για να κάνει τον μοντέρνο Τούρκο να βλέ-
πει τα χριστιανικά ιδρύματα ?με καχυποψία?.
Σε εκείνο το σημείο ήθελα απεγνωσμένα να βρίσκομαι
στο ίδιο στούντιο για να τη ρωτήσω:
?Δηλαδή πιστεύετε στα αλήθεια ότι σύντομα, μόλις ανοί-
ξει η Θεολογική Σχολή, βόμβες και τουφέκια θα αρχίσουν να
συναθροίζονται στο εσωτερικό της ώστε να τα χρησιμοποιή-
σουν οι 3000 εναπομείναντες Ρωμιοί εναντίον 70 εκ. Τούρ-
κων;?
Ένα λεπτό αργότερα η Δρ Μαζιτζί επέμενε ότι δε θα πρέ-
πει ποτέ να επιτραπεί η χρήση του τίτλου ?Οικουμενικός? για
το Πατριαρχείο. Η επιχειρηματολογία της προσκρούει στην
κοινή λογική: Ο κόσμος και ιδιαίτερα οι ΗΠΑ, ισχυρίστηκε,
ασκούν πίεση στην Τουρκία ώστε να αφήσει το Πατριαρχείο
τελείως ελεύθερο. Το να συμμορφωθείς μ’ αυτό θα σήμαινε
υποταγή στην Αμερική!
Ακολουθώντας την ίδια λογική, κάποιος θα μπορούσε να
πει ότι, έπρεπε πράγματι η Τουρκία να βασανίζει τους πολί-
τες της συστηματικά, όπως έκανε μέχρι πριν από μια δεκαε-
τία, διότι αν δεν τους βασάνιζε θα σήμαινε ότι
υποτασσόταν στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία πιέζει την
Άγκυρα να σεβαστεί τα ανθρώπινα δικαιώματα !
Αυτό είναι το επίπεδο λογικής και η ποιότητα ηθικής των
εχθρών της θρησκευτικής ελευθερίας στην Τουρκία. Θλιβερό
το γεγονός ότι δεν μπορούν να πειστούν για το καλύτερο, πα-
ρηγορεί όμως το γεγονός ότι, σε σχέση με παλαιότερα, βρί-
σκονται στο περιθώριο.
Hurriyet Daily News, 11/7/2012
(μετάφραση: Μηνάς Βασιλειάδης)
Σημ. : Ο κ. Άκγιολ, προφανώς, μπόρεσε να παρακολουθήσει ένα μικρό μόνο μέρος της εκπομπής στην οποία συμμετείχε η κ. Μαζιτζή, διότι στην ίδια εκπομπή ακούστηκαν πολλά επιχειρήματα που προσκρούουν στην στην κοινή λογική, δυστυχώς όμως έμειναν όλα αναπάντητα.
Απογευματινή Εφημερίς της Κωνσταντινουπόλεως.