Θησαύρισμα ἰδεῶν καί ἀναφορῶν γιά τήν Ὀρθοδοξία καί τόν Ἑλληνισμό
21 Νοεμβρίου 2024
×

Προειδοποίηση

JUser: :_load: Αδυναμία φόρτωσης χρήστη με Α/Α (ID): 113

Ιδεολογήματα και ατοπήματα στο βιβλίο της ιστορίας της Γ' γυμνασίου

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Κανονικός πίνακας"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;}

(πηγή:http://www.discussion.gr) 

Του Κωνσταντίνου Χολέβα,
Πολιτικού Επιστήμονος

 

Κατά τά τελευταα χρόνια μία μειοψηφία στορικν καί διανοητν προσπαθε νά πιβάλει τίς δεολογικές ντιλήψεις της καί τήν μονομερ θεώρηση τν γεγονότων στό νομα τς μετανεωτερικότητος καί τς δθεν παλλαγς πό τούς «θνικούς μύθους». Στήν προσπάθειά τους ατή χρησιμοποιον πιλεκτικά καί μέ προκρούστειο τρόπο τίς στορικές πηγές , ν τίς περισότερες φορές δέν κρύβουν τίς πολιτικές λλες σκοπιμότητες πού τούς καθοδηγον (π.χ. βελτίωση τν λληνοτουρκικν σχέσεων) . Στόν βωμό τς «μεταμοντέρνας» στοριογραφίας παλείφονται, ψαλιδίζονται καί διαστρεβλώνονται οσιώδη συστατικά τς στορικς ξελίξεως πως ρόλος τς ρθοδόξου κκλησίας, σημασία καί νάπτυξη τς θνικς συνειδήσεως, τό ντιστασιακό πνεμα το λληνα, ατοθυσία, τό μαρτύριο καί ρωισμός. Χαρακτηριστικό καί κραυγαλέο παράδειγμα τέτοιας στοριογραφίας εναι τό ποσυρθέν βιβλίο στορίας, τό ποο διδάχθηκε στήν Στ΄ Δημοτικο κατά τό σχολικό τος 2006-2007. Φαίνεται, μως, τι σέ μικρότερο βαθμό τέτοια δεολογήματα καί τοπήματα μφιλοχωρον καί σέ λλα σχολικά βιβλία. Θά πισημάνουμε στήν συνέχεια ρισμένα τοπήματα στό νέο γχειρίδιο στορίας τς Γ΄ Γυμνασίου, τό ποο διδάσκεται γιά πρώτη φορά φέτος, δηλαδή κατά τό σχολικό τος 2007 -2008.

Τό βιβλίο ατό συνεγράφη πό τήν Εαγγελία Λούβη καί τόν Δημήτριο Ξιφαρ καί σπεύδω νά σημειώσω τι δέν περιέχει προκλητικούς χαρακτηρισμούς πού προσβάλλουν τήν στορική λήθεια καί τήν θνική μας εαισθησία, πως συνέβαινε μέ τό βιβλίο τς Στ΄ Δημοτικο. νήκει, μως στήν δια σχολή στορικς γραφς καί ατό φαίνεται πό μία νδεικτική σταχυολόγηση πού πιχειρομε.

Α) ρθόδοξη κκλησία καί Διαφωτισμός. Στήν σελίδα 23 το ν λόγ σχολικο βιβλίου ναγράφονται τά ξς κάτω πό τόν τίτλο « λληνισμός πό τά μέσα το 18ου α. ως τίς ρχές το 19ου α.».: « ρθόδοξη κκλησία, πού ναγνωριζόταν πό τήν θωμανική διοίκηση ς γεσία λων τν πόδουλων χριστιανν, ναντιωνόταν στήν διάδοση τν διαφωτιστικν δεν, πειδή θεωροσε τι μία πανάσταση θά θετε σέ κίνδυνο τήν δια λλά καί τόν λληνισμό. Ατό, στόσο δέν μπόδισε ρισμένους κληρικούς νά υοθετήσουν διαφωτιστικές ντιλήψεις (Μεθόδιος νθρακίτης, περ. 1650- περ. 1736, Εγένιος Βούλγαρης, 1716 -1806) καί κάποιους νά δραστηριοποιηθον ναντίον τς θωμανικς κυραιρχίας». συγκεκριμένη παράγραφος μς δείχνει τι γιά τούς συγγραφες το βιβλίου τά πάντα καί ο πάντες ξιολογονται ποκλειστικς καί μόνον μέ κριτήριο τήν στάση τους πέναντι στόν Δυτικό Διαφωτισμό το 18ου αἰῶνος . Πρόκειται γιά δεολογική μονομέρεια καί στορικό τόπημα, γιατί ρθόδοξη κκλησία κατά τήν ποχή κείνη εχε διαμορφώσει τήν δική της πνευματική καί πελευθερωτική δεολογία καί δράση μέ βάση τήν δική της παράδοση. Ατή παράδοση ετε εναι γνωστη ετε εναι πορριπτέα πό τούς συγγραφες το βιβλίου. ντιθέτως Στβεν Ράνσιμαν , Νίκος Σβορνος καί πολλοί λλοι σοβαροί μελετητές παραδέχονται τι κατά τά μαρα χρόνια τς δουλείας ρθόδοξη κκλησία ταν πρώτη καί κατευθυντήρια δύναμη πού διαφύλαξε τήν θνική συνείδηση καί καθοδήγησε τά πελευθερωτικά κινήμτα τν Ρωμην.
Φυσικά
ρθόδοξη κκλησία ταν πιφυλακτική πέναντι στόν ερωπαϊκό Διαφωτισμό λόγ τν θεϊστικν τάσεων τν γετν του. Δέν ταν μως ντίθετη στήν προσπάθεια το Διαφωτισμο νά γκαθιδρύσει στοιχειώδη νθρώπινα δικαιώματα. Μία δίκαιη ξιστόρηση τν γεγονότων θά πρεπε νά ξηγε στά παιδιά μας τι ρθόδοξη κκλησία εχε τήν δική της πνευματικότητα κάι γωνιστικότητα καί δέν εχε νάγκη νά ντιγράφει τιδήποτε μφανιζόταν στήν σπερία. γιος Κοσμς Ατωλός, ποος εναι νύπαρκτος γιά τούς συγγραφες το βιβλίου, καλλιέργησε τό φρόνημα, τήν παιδεία καί τήν γλσσα ποτρέποντας τούς ξισλαμισμούς καί δίνοντας θάρρος μέ τίς προφητεες του καί μέ τήν θυσία του. Δέν χρειαζόταν νά γνωρίζει τά διδάγματα το Βολταίρου. νεγνωρίσθη πό τήν συνείδηση το λαο μας ς πρωταγωνιστής τς πνευματικς προετοιμασίας το 1821, λλά τό σχολικό βιβλίο τόν γνοε. Προφανς δέν ταιριάζει στό προκρούστειο κουτάκι το «Δυτικο Διαφωτιστ».

Στόν τομέα τς παιδείας καί τς ναβιώσεως τν κλασσικν γραμμμάτων ρθόδοξη κκλησία νέπτυξε τόν δικό της Νεοελληνικό Διαφωτισμό, πως παραδέχεται Καθηγητής κ. Γεώργιος Μπαμπινιώτης. Ο περισσότερες κδόσεις ρχαιοελληνικν κειμένων γιναν πό κληρικούς. λλα΄καί σοι λληνες διανοητές πηρεάσθηκαν πό τόν δυτικό Διαφωτισμό, δέν παρασύρθηκαν πό τά θεϊστικά στοιχεα του. Παράδειγμα Ρήγας Βελεστινλς, ποος ταν συνελήφθη στή Τεργέστη δήλωσε στούς Αστριακούς νακριτές του: «Δύο εναι ο στόχοι μου. Πρτον σωτηρία τς ψυχς μου καί δεύτερον πελευθέρωση τς Πατρίδος μου». Ατή τήν λληνορθόδοξη ντίληψη το Ρήγα τήν παραβλέπει τό συγκεκριμένο σχολικό βιβλίο. Παρουσιάζει στήν σελίδα 25 τόν Ρήγα σάν να απλό ντιγραφέα το ερωπαϊκο Διαφωτισμο.

λλά καί στόν τομέα τν νθρωπίνων δικαιωμάτων ρθόδοξη παράδοση συνέβαλε πολύ περισσότερο καί πολύ πρίν πό τήν μφάνιση το Διαφωτισμο. Θυμίζουμε τι τό πρτο Σύνταγμα τς Γαλλικς παναστάσεως, γνήσιο τέκνο το Διαφωτισμο, προέβλεπε τήν κπαίδευση μόνον τν γοριν. ντιθέτως στήν ρθόδοξη Κωνσταντινούπολη το 1100, πί ποχς Κομνηνν, διαβάζουμε στό Τυπικόν το Νοσοκομείου τς Μονς Παντοκράτορος τι πηρετοσαν πολλές γυνακες ατροί ( άτραιναι). Τό λληνορθόδοξο Βυζάντιο (Ρωμανία) το 1100 πέτρεπε στίς γυνακες νά λαμβάνουν πανεπιστημαική μόρφωση. 700 χρόνια μετά τό κατά τά λλα «προοδευτικό» Σύνταγμα τς Γαλλικς παναστάσεως εσάγει ς δημοκρατικό βμα τήν κπαίδευση τν γοριν καί μόνον! Ατά ραγε ποιό σχολικό βιβλία θά τά διδάξει στά παιδιά μας;

Φυσικά πρέπει ο νέοι μας νά μαθαίνουν τίς σημαντικές πολιτικές καινοτομίες πού πέφερε Διαφωτισμός καί Γαλλική πανάσταση. μως εναι πιστημονικό καί στορικό σφάλμα νά κρίνονται καί νά ζυγίζονται ο πάντες μέ κριτήριο τήν αστηρή μή προσήλωσή τους στόν -ν πολλος ντιχριστιανικό- Διαφωτισμό το 18ου αἰῶνος. Τό θος τν Νεομαρτύρων πού σωσαν μέ τό παράδειγμά τους τό Γένος μας πό τόν ξισλαμισμό σέ ποιό κουτάκι το Διαφωτισμο χωρε; Προφανς δέν χωρε πουθενά, γι’ατό καί τά σχολικά μας βιβλία τούς γνοον παντελς.

Β)
γία Λαύρα καί ναρξη τς παναστάσεως. Στήν σελίδα 30 το βιβλίου πάρχει γνωστός πίνακας πού ναπαριστ τόν Γερμανό, ρχιεπίσκοπο τότε τν Παλαιν Πατρν (τς Πάτρας) νά ελογε τό λάβαρο στήν γία Λαύρα. Μέ μφαν διάθεση ερωνείας καί μέ περιφρόνηση τν πηγν ο συγγραφες σημειώνουν στήν λεζάντα: «Θ. Βρυζάκης. Παλαιν Πατρν Γερμανός ελογε τή σημαία τς πανάστασης (φανταστική σύνθεση). ν καί γώνας εχε ξεκινήσει λίγες μέρες νωρίτερα, 25η Μαρτίου ρίσθηκε τό 1838 ς θνική πέτειος γιά νά συνδεθε κήρυξη τς πανάστασης μέ τόν Εαγγελισμό τς Θεοτόκου». πότιτλος ατός το ζωγραφικο πίνακα καταδεικνύει νάγλυφα τά ντιεκκλησιαστικά δεολογικά σύνδρομα τν συγγραφέων, ο ποοι δέχονται νά γράφουν στορία γνοντας περιφρονντας τίς στορικές πηγές. Θυμίζουμε:

Τήν 25η Μαρτίου ς μερομηνία νάρξεως τς πανστάσεως τήν ρισαν ο διοι ο παναστάτες, πως μαρτυρε κληρικός μβρόσιος Φραντζς καί λλοι πού μετεχαν στήν σύσκεψη τς Βοστίτσας τόν ανουάριο το 1821. Προφανς τήν πέλεξαν γιά νά προβάλουν τόν ρθόδοξο Χριστιανικό χαρακτρα το γνος. Τό 1838 μέ διάταγμα το θωνος πλς ναγνωρίσθηκε πισήμως ατή πιθυμία τν γωνιστν. Δέν κατασκευάσθηκε κ τν στέρων σύνδεση Παναγίας καί λευθερίας.
ντως δέν γιναν λα στίς 25 Μαρτίου, διότι εχε ξεγερθε ρεόπολη στίς 17 Μαρτίου, Καλαμάτα στίς 21 Μαρτίου, τήν δια μέρα τά Καλάβρυτα διωξαν τούς Τούρκους κλπ. μως Παλαιν Πατρν Γερμανός καί ελογία το λαβάρου στήν γία λαύρα δέν εναι μθος. Μπορε τό γεγονός νά συνέβη λίγο νωρίτερα, δηλ. μεταξύ τς 8ης καί τς 23ης Μαρτίου, λλά συνέβη πράγματι καί μαρτυρεται πό πολλές κάι νεξάρτητες πηγές. Γάλλος πρόξενος στή Πάτρα Φραγκίσκος Πουκεβίλ καταγράφει τίς δύο φλογερές μιλίες το Γερμανο στήν γία Λαύρα καί στήν Πάτρα. πρόκριτος Κανέλλος Δεληγιάννης στα΄πομηνμονεύματά του μιλε περί το ρκου τν γωνιστν στήν γία Λαύρα. Ο Τάϊμς το Λονδίνου στίς 11-6-1821 καταγράφουν σχετική νταπόκριση τς ποχς κείνης μέ σαφ ναφορά στόν Παλαιν Πατρν Γερμανό καί στήν γία Λαύρα. παρισινή φημερίδα LE CONSTITUTIONNEL στίς 6-6-1821 περιγράφει τήν κήρυξη τς παναστάσεως στήν νδρική Μονή τς Λαύρας τς Πελοποννήσου καί δίνει περιληπτικά τόν θνεγερτικό λόγο το ρχιεπισκόπυ Γερμανο. λα ατά ξαναλθαν στήν πικαιρότητα προσφάτως μέ φορμή τήν παράδεκτη στορία τς Στ΄Δημοτικο. ν ο συγγαφες το βιβλίου γνοον θέλουν νά γνοον τίς οστορικές πηγές, τότε τό γχείρημά τους πάσχει πολλαπλς. Εναι δεολόγημα καί χι πιστημονική παιδαγωγική προσφορά.

Γ) Μακεδονικός γών καί ο κάτοικοι τς Μακεδονίας. Στήν σελίδα 67 καί κάτω πό τήν ερύτερη νότητα «Τά Βαλκάνια τν λληλοσυγκρουόμενων θνικν πιδιώξεων» πάρχει μία προβληματική παράγραφος πού γράφει τά ξς: «Μακεδονικό ζήτημα καί μακεδονικός γώνας. γώνας γιά τόν λεγχο τς Μακεδονίας, πού ταν τότε τμμα τς θωμανικς Ατοκρατορίας, νομάσθηκε μακεδονικό ζήτημα. λληνες, Βούλγαροι καί Σέρβοι διεκδίκησαν, μέ βάση τίς δικές τους πιδιώξεις καθένας, τήν νσωμάτωση λόκληρης νός τμήματος τς Μακεδονίας. σύγκρουση κδηλώθηκε ρχικά ς γώνας γιά τόν λεγχο τς κπίδευσης καί τς θρησκευτικς συνείδησης τν κατοικων. Σύντομα, μως, πρε νοπλη μορφή». δ παρατηρομε μία λλη πτυχή το μεταμοντέρνου δεολογήματος: «Νά μήν πομε τήν λήθεια γιά να σημαντικό θνικό θέμα στε νά καλλιεργήσουμε πνεμα διεθνισμο καί νά μή στενοχωρήσουμε τίς γειτονικές χρες». Τό κλειδί γιά τήν κατανόηση το προβλήματος εναι ποιά συνείδηση εχε πλειοψηφία τν Χριστιανν κατοίκων τς Μακεδονίας στά τέλη το 19ου αἰῶνος. παρουσίαση το βιβλίου δίνει τήν ντύπωση τι Σέρβοι, Βούλγαροι καί λληνες μαλώνανε σέ ξένο χυρνα. Κι μως κε κατοικοσαν νθρωποι ο ποοι δήλωναν τήν θνική καί θρησκευτική τους συνείδηση μέ τήν δρυση κκλησιν καί σχολείων. Τό φρόνημα τς πλειοψηφίας παρέμενε λληνορθόδοξο. σαν, πως λεγαν Ρωμηοί «πατριαρχικοί», δέ γγλος γεωγράφος καί στορικός Στάνφορντ κατέγραψε τό 1877 πλειοψηφία λληνικο πληθυσμο καί λληνικν σχολείων. λλά καί στήν πογραφή το Χιλμί Πασ τό 1904 καταγράφονται στή Μακεδονία πολλοί περισσότεροι λληνες συγκριτικά μέ Βουλγάρους καί Σέρβους. ρα ρθή περιγραφή στό σχολικό βιβλίο πρέπει νά ξηγε τι Βουλγαρική ξαρχία καί ο νοπλοι κομιτατζδες προσπάθησαν νά λλοιώσουν τό φρόνημα μις λληνορθόδοξης πλειοψηφίας. Ατή γηγενής πλειοψηφία, λληνόφωνη, σλαβόφωνη καί βλαχόφωνη , μέ τόν κκλησιαστικό, πνευματικό λλά καί νοπλο γνα της διετράνωσε τήν πιθυμία της νά νήκει στήν λλάδα ταν φύγουν ο Τορκοι. θυσία παλληκαριν πό τήν λεύθερη λλάδα, πως Παλος Μελς, λθε νά νισχύσει καί νά προβάλει τόν γνα πού διναν πί δεκαετίες ο ντόπιοι λληνες Μακεδόνες. Τό βιβλίο τς Γ΄ Γυμνασίου ναφέρεται μέν στήν φιξη θελοντν πό τήν Νότιο λλάδα καί στόν θάνατο το Παύλου Μελ τό 1904 (σελ. 68) πουθενά μως δέν παρουσιάζει τήν λληνικότητα το πληθυσμο καί τήν ποικιλότροπη ντίστασή του στόν κβουλγαρισμό (1878 - 1908).

νέφερα ρισμένα μόνον χαρακτηριστικά τοπήματα το βιβλίου γιά νά καταδείξω πόσο στρεβλή στορία παράγεται ταν ο συγγραφες καθοδηγονται πό τά δεολογήματα μις συγκεκριμένης σχολς σκέψεως. Δέν ζητ νά ποσυρθε τό συγκεκριμένο βιβλίο. Εχομαι, μως, ο συγγραφες του νά πιδείξουν πιστημονική πευθυνότητα καί νά πανορθώσουν τά στορικά σφάλματα βασιζόμενοι στίς πραγματικές στορικές πηγές.

 Κ.Χ. 14-10-2007

 

 ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
1. π. Γεωργίου Μεταλληνο
, ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑ, Στ΄ κδοση, ΑΚΡΙΤΑΣ, θήνα 2005
2. Κώστα Ζουράρι, ΒΕΒΗΛΑ, ΚΙΒΔΗΛΑ, ΣΚΥΒΑΛΑ,
κδ. ΑΡΜΟΣ, θήνα 2007.


 

Δεν ξεχνώ

ΦΑΚΕΛΟΣ ΕΚΤΡΩΣΕΙΣ [1986 - 2016]: 30 Χρόνια από τήν ψήφιση…

Ιωάννης Θαλασσινός, Διευθυντής Π.Ε.ΦΙ.Π. 04-10-2017

Ποιός ἄραγε θυμᾶται τή θλιβερή ἐπέτειο τῆς ψήφισης, ἀπό τή Βουλή τῶν Ἑλλήνων, τοῦ ἐπαίσχυντου...

ΕΛΛΗΝΕΣ και ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ μποϊκοτάρετε τα προϊόντα εταιρειών που αφαιρούν…

Χριστιανική Εστία Λαμίας 03-10-2017

Οἱ μάσκες ἔπεσαν γιά ἀκόμα μιά φορά. Ἑταιρεῖες γνωστές στούς Ἕλληνες καταναλωτές ἀφαίρεσαν ἀπό τά...

Σύμφωνο Διαστροφικής Συμβίωσης

TIDEON 21-12-2015

Επιμένει να προκαλεί Θεό και ανθρώπους η ελληνική Κυβέρνηση, ψηφίζοντας στις 22 Δεκεμβρίου 2015 ως...

ΚΑΡΤΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ: Δεν θα γίνω ευκολόπιστο θύμα!

Tideon 14-12-2015

Η Κυβέρνηση μας μίλησε για την «αναγκαιότητα» και για τα πλεονεκτήματα της «Κάρτας του Πολίτη»...

Η καταιγίδα των αντιδράσεων για το «αντιρατσιστικό»

TIDEON 27-08-2014

  Λαμβάνουν διαστάσεις καταιγισμού οι αντιδράσεις πλήθους φορέων και πολιτών για το λεγόμενο «αντιρατσιστικό» νομοσχέδιο το...

Δεν θα γίνω «δωρητής» οργάνων χωρίς να το θέλω! …

tideon.org 02-05-2013

  Kαταθέτουμε την αρνητική δήλωση μας προς τον Εθνικό Οργανισμό Μεταμοσχεύσεων (ΕΟΜ). Ο νόμος αφήνει πολλά...

Ποια είναι η λύση αν πλήρωσες «τσουχτερές» τιμές...

Tideon 31-12-2012

Ποια είναι η λύση αν πλήρωσες «τσουχτερές» τιμές στο Κυλικείο του Νοσοκομείου, του Αεροδρομίου, του...

Όχι, δεν θα φύγω

Νικόλαος Ἀνδρεαδάκης, ὁδηγός 03-04-2012

Εἶμαι νέος μὲ οἰκογένεια, ἔχω ὅλη τὴ ζωὴ μπροστά μου… Λόγῳ ἐπαγγέλματος ἔχω τὴ δυνατότητα...

ΜΝΗΜΟΝΙΟ: Δεν ξεχνώ αυτούς που παρέδωσαν αμετάκλητα και άνευ όρων…

tideon 07-11-2011

  ΜΝΗΜΟΝΙΟ: Δεν ξεχνώ αυτούς που παρέδωσαν αμετάκλητα και άνευ όρων την ΕΘΝΙΚΗ ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ και έκαναν...

ΚΑΤΑΛΑΒΕΣ ΤΩΡΑ ...;

ΚΑΤΑΛΑΒΕΣ ΤΩΡΑ ... 15-02-2011

   Κατάλαβες τώρα ... γιατί σε λέγανε «εθνικιστή» όταν έλεγες πως αγαπάς την Πατρίδα σου;    Για να...

Τώρα πια γνωρίζω τους 10 τρόπους που τα ΜΜΕ μου…

ΤΡΑΠΕΖΑ ΙΔΕΩΝ 25-12-2010

Τώρα πια γνωρίζω τους 10 τρόπους που τα ΜΜΕ μου κάνουν πλύση εγκεφάλου και πώς...