Γράφει ο μοναχός Μωυσής, αγιορείτης
Στα μέσα του θερμού θέρους εξήλθε δόγμα υπό του υπουργείου Εθνικής Παιδείας και
Θρησκευμάτων (αρ. πρωτ. 91109/10-7-2008) περί ρυθμίσεως μαθητικών θεμάτων.
Η εγκύκλιος αυτή καταλήγει ότι το μάθημα των θρησκευτικών γίνεται προαιρετικό,
αφού με μια απλή δήλωση των κηδεμόνων, δίχως αιτιολογία, για να μην προσβληθούν
τα προσωπικά δεδομένα, θα μπορεί ο κάθε μαθητής να μην παρακολουθεί το μάθημα
αυτό. Με συμπληρωματική εγκύκλιο δηλώνεται ότι οι μαθητές αυτοί θα παρακολουθούν
άλλο μάθημα. Καταρχήν το μάθημα των θρησκευτικών είναι ισότιμο και ισόκυρο με
όλα τα άλλα μαθήματα. Δεν πιστεύουμε ότι κάνει κακό σε κανένα μαθητή. Στις
δύσκολες ημέρες μας, η ολοκλήρωση της προσωπικότητος του μαθητή διά χρηστού
ήθους είναι απαραίτητη. Μια ζωή δίχως σκοπό, νόημα, έμπνευση, αγάπη, σεβασμό και
κατανόηση είναι καταδικασμένη σε περιπέτειες και αδιέξοδα. Το μάθημα των
θρησκευτικών δεν είναι πλέον κατήχηση ούτε προσηλυτίζει. Έχει καταντήσει
θρησκειολογικό, ώστε να μπορεί να παρακολουθείται από τον καθένα. Ακόμη και ένας
αλλόθρησκός που ζει σε μια χώρα που η πλειονότητά της είναι χριστιανοί
ορθόδοξοι, δεν θα ήταν κακό να μάθει τι λέει ο Χριστός. Το μάθημα των
θρησκευτικών είναι και γνωσιολογικό, αλλά και μπορεί, με την τέχνη του θεολόγου,
να εξελιχθεί σε συζήτηση με τους μαθητές, για μεγάλα και ουσιαστικά προβλήματα,
που απασχολούν τους νέους μας, ώστε να μη φθάνουν ποτέ σε θανάσιμες εκτροπές.
Η προαιρετικότητα του μαθήματος σαφώς θα οδηγήσει στην αργά ή γρήγορα κατάργησή
του. Τότε θα πρέπει να γίνουν προαιρετικά και άλλα μαθήματα. Με την πρόφαση της
προστασίας των προσωπικών δεδομένων καταργείται μ΄ έναν έξυπνο τρόπο το δικαίωμα
της πλειοψηφίας, η οποία και αυτή έχει προσωπικά δεδομένα. Γιατί αύριο, έτσι
όπως πάμε, να μην πει κάποιος μαθητής ότι θίγονται τα προσωπικά του δεδομένα από
το μάθημα της ελληνικής ιστορίας, για το οποίο τόσος θόρυβος τελευταία έγινε.
Δυστυχώς, βηματίζουμε γοργά προς αποχριστιανοποίηση του έθνους μας. Άλλο
υπουργείο προχωρά για τη σύναξη νομίμως σχέσεων ετεροφύλων διά μιας απλής
συμβολαιογραφικής πράξεως, ώστε να προωθείται ακόμη και η πολυγαμία. Ειπώθηκε
ότι ο γάμος ομοφυλοφίλων δεν προχωρά προς το παρόν, γιατί δεν είναι αρκετά ώριμη
η ελληνική κοινωνία για να τον δεχθεί; Είμεθα καθυστερημένοι και θα προαχθούμε
με το άηθες νέο ήθος ορισμένων και την αθρησκεία. Είναι κρίμα να προωθούν τα
υπουργεία μας ένα τέτοιο πνεύμα, του οποίου τ' αποτελέσματα ήδη φαίνονται με τη
διάλυση της οικογένειας, την υπογεννητικότητα, την κατάθλιψη και την ανοημάτιστη
ζωή.
Σήμερα υπάρχει μαθητής που να μη γνωρίζει το πιστεύω του συμμαθητή του; Γιατί
θέλουμε να ενοχοποιούμε την πίστη; Η ορθοδοξία δεν μισεί ούτε κυνηγά κανένα
ποτέ. Γιατί θέλουμε να της αποδώσουμε ιδιότητες που δεν έχει; Η βιωμένη
ορθοδοξία ανέχεται και συζητά πάντοτε με όλους άφοβα. Κατά το Σύνταγμα η
ανάπτυξη θρησκευτικής κι εθνικής συνειδήσεως διά της παιδείας δημιουργεί
ελεύθερους πολίτες. Τα παραδείγματα κάποιων λίγων αφελών θεολόγων δεν μπορούν να
καλύψουν τα πολλά εκλεκτών δασκάλων των θρησκευτικών. Είναι εξαιρετικά μεγάλη η
σημασία το πώς διδάσκεται αυτό το ωραίο και πολλαπλώς χρήσιμο μάθημα.
Η χαρά λεγομένων άθεων ή προοδευτικών κουλτουριάρηδων για την εξέλιξη αυτή του
μαθήματος και η άκρα σιγή άλλων μάς προβληματίζει αρκούντως. Εξαίρεση επαινετή,
συν τοις άλλοις, αποτελούν η εμπεριστατωμένη επιστολή του κοσμήτορος του ΑΠΘ Ι.
Κογκούλη προς τον υπουργό Παιδείας Ε. Στυλιανίδη και η ανακοίνωση της Εκτάκτου
Διπλής Ιεράς Συνάξεως των Καθηγουμένων και Αντιπροσώπων των Είκοσι Μονών του
Αγίου Όρους, όπου μεταξύ άλλων αναφέρει: Σε μια εποχή δύσκολη και μάλιστα σε
εποχή που οι λοιπές ορθόδοξες χώρες ζητούν ενθάρρυνση από την Ελλάδα για
επανεισαγωγή του μαθήματος των θρησκευτικών στα σχολεία τους, κάνουμε έκκληση
στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΠΘ να επανεκτιμήσει τις αποφάσεις της και να
επανατοποθετήσει το μάθημα των θρησκευτικών ως βασικό στοιχείο αγωγής και
πνευματικής αναπτύξεως των παιδιών.