Το άρθρο είναι του Nicolai Sennels, Δανού ψυχολόγου. Ο Sennels (φώτο κάτω) ανήκει - και ήταν υποψήφιος βουλευτής το 2013- στο Δανικό Λαϊκό Κόμμα (Dansk Folkeparti), τρίτο κόμμα στην Δανία, που χαρακτηρίζεται ως «συντηρητικό, ευρωσκεπτικιστικό, δεξιό έως ακροδεξιό» κόμμα / μετ. ΚΟΚΚΙΝΟΣ ΟΥΡΑΝΟΣ
Ψυχοπαθή άτομα και ψυχοπαθητική συμπεριφορά βρίσκονται σε όλες τις κουλτούρες και τις θρησκείες. Αλλά μια από αυτές βρίσκεται στην κορυφή. Οι καθημερινές μαζικές δολοφονίες, η τρομοκρατία, οι διώξεις και οι εκτελέσεις που διαπράττουν οι οπαδοί του Ισλάμ είναι κάτι που προξενεί απέχθεια καθώς η εφευρετικότητα πίσω από τις επιθέσεις – όπου πάντα αναζητούνται νέοι και πιο αποτελεσματικοί τρόποι για τη θανάτωση και την τρομοκρατία ανθρώπων - είναι εκπληκτική: αεροπλάνα που πέφτουν σε ουρανοξύστες, κυνήγι άοπλων και αθώων ανθρώπων με χειροβομβίδες και αυτόματα όπλα σε εμπορικά κέντρα, τοποθέτηση βομβών στο σώμα τους, δολοφονίες μελών της οικογένειας με οξύ ή φωτιά, κρέμασμα ανθρώπων δημοσίως από γερανούς μπροστά από πλήθη που επευφημούν, ακρωτηριασμοί, αποκεφαλισμοί ακόμα και μικρών παιδιών κλπ. Αναρωτιέται κανείς : Τι είναι αυτό που δημιουργεί τέτοια έλλειψη ενσυναίσθησης και σχεδόν παιχνιδιάρικη και δημιουργική στάση απέναντι στην δολοφονία θεωρούμενων εχθρών;
Αυτή είναι μια ερώτηση για ψυχολόγους σαν κι εμένα.
Μελετώντας το μουσουλμανικό μυαλό
Κανείς δεν γεννιέται μαζικός δολοφόνος, βιαστής ή βίαιος εγκληματίας. Οπότε τι είναι αυτό στη μουσουλμανική κουλτούρα που επηρεάζει τα παιδιά τους με έναν τρόπο που κάνει τόσους πολλούς μουσουλμάνους να βλάπτουν άλλους ανθρώπους;
Ως ψυχολόγος σε μια φυλακή εφήβων στη Δανία, είχα μια μοναδική ευκαιρία να μελετήσω τη νοοτροπία των μουσουλμάνων. Το 70 τοις εκατό των νεαρών παραβατών στη Δανία είναι μουσουλμάνοι. Ήμουν σε θέση να τους συγκρίνω με μη μουσουλμάνους πελάτες της ίδιας ηλικιακής ομάδας με περισσότερο ή λιγότερο ίδιο κοινωνικό υπόβαθρο. Έβγαλα το συμπέρασμα ότι το Ισλάμ και η μουσουλμανική κουλτούρα έχουν ορισμένους ψυχολογικούς μηχανισμούς που βλάπτουν την ανάπτυξη των ανθρώπων και αυξάνουν την εγκληματική συμπεριφορά.
Γνωρίζω, βέβαια, ότι δεν είναι όλοι οι μουσουλμάνοι ίδιοι και δεν ακολουθούν όλοι οι Μουσουλμάνοι το βίαιο μήνυμα του Κορανίου και το εξίσου ενοχλητικό παράδειγμα του προφήτη τους. Αλλά, όπως με όλες τις άλλες θρησκείες, το Ισλάμ επηρεάζει επίσης τους οπαδούς του και την κουλτούρα που έχουν.
Θα μπορούσε κανείς να μιλήσει για δύο ομάδες ψυχολογικών μηχανισμών, που και οι δύο τόσο μεμονωμένα όσο και σε συνδυασμό μεταξύ τους, αυξάνουν την βίαιη συμπεριφορά. Η μια ομάδα συνδέεται κυρίως με τη θρησκεία, η οποία αποσκοπεί στην κατήχηση των ισλαμικών αξιών στα παιδιά όσο το δυνατόν νωρίτερα και με όλα τα αναγκαία μέσα , συμπεριλαμβανομένης της βίας και του εκφοβισμού. Κάποιος μπορεί να καταλάβει την ανησυχία που έχει ένας μουσουλμάνος γονέας σχετικά με τις θρησκευτικές επιλογές των απογόνων του, γιατί η Σαρία διατάζει την ποινή του θανάτου για τα παιδιά τους που θα επιλέξουν μια άλλη θρησκεία από εκείνη των γονιών τους. Η άλλη ομάδα μηχανισμού είναι πιο πολιτιστική και ψυχολογική. Αυτοί οι πολιτιστικοί ψυχολογικοί μηχανισμοί είναι μια φυσική συνέπεια της επιρροής μιας θρησκείας όπως το Ισλάμ και προέρχεται από μια φυλετική κοινωνία 1.400 χρόνων με πολύ περιορισμένη ελευθερία να αναπτυχθεί πέρα από ό, τι επιτρέπει η θρησκεία.
Κλασικές μέθοδοι πλύσης εγκεφάλου στην ανατροφή
Η πλύση εγκεφάλου σε ανθρώπους για να πιστέψουν ή να κάνουν πράγματα ενάντια στην ανθρώπινή τους φύση - όπως να μισούν ή ακόμα και να θανατώνουν αθώους ανθρώπους που δεν γνωρίζουν καν - παραδοσιακά γίνεται με το συνδυασμό δύο πραγμάτων : πόνο και επανάληψη. Η συνειδητή πρόκληση ψυχολογικής και σωματικής ταλαιπωρίας διασπά την αντίσταση του ατόμου στο να δεχτεί το συνεχώς επαναλαμβανόμενο μήνυμα.
Ολοκληρωτικά καθεστώτα χρησιμοποιούν αυτή τη μέθοδο για να «μεταρρυθμίσουν» πολιτικούς αντιφρονούντες. Στρατός σε λιγότερο πολιτισμένες χώρες την χρησιμοποιεί για να δημιουργήσει αδίστακτους στρατιώτες και θρησκευτικές αιρέσεις σε όλο τον κόσμο την χρησιμοποιούν για να φανατίσουν τους οπαδούς τους.
Κατά τη διάρκεια πολλών συνεδρίων με περισσότερους από εκατό μουσουλμάνους, βρήκα ότι η βία και η επανάληψη του θρησκευτικού μηνύματος είναι κάτι το διαδεδομένο στις μουσουλμανικές οικογένειες.
Η μουσουλμανική κουλτούρα απλά δεν έχει τον ίδιο βαθμό κατανόησης της ανθρώπινης ανάπτυξης, όπως στις πολιτισμένες κοινωνίες, και ο σωματικός πόνος και οι απειλές είναι, συνεπώς, συχνά το προτιμώμενο μέσο για την ανατροφή των παιδιών. Για αυτό τόσα πολλά μουσουλμανικά κορίτσια μεγαλώνουν αποδεχόμενα τη βία στο γάμο τους και για αυτό τα αγόρια μεγαλώνουν με την ιδέα ότι η βία είναι αποδεκτή. Και αυτός είναι ο κύριος λόγος για τον οποίο εννέα από τα δέκα παιδιά που οι αρχές στην Κοπεγχάγη τα απομακρύνουν από τους γονείς τους, είναι από οικογένειες μεταναστών. Η μουσουλμανική παράδοση της χρήσης του πόνου και του εκφοβισμού, ως μέρος της πειθάρχησης των παιδιών χρησιμοποιείται επίσης ευρέως σε μουσουλμανικά σχολεία - και στη Δύση.
Σε συνδυασμό με αμέτρητες επαναλήψεις στίχων του Κορανίου στα ισλαμικά σχολεία και τις οικογένειες, όλα αυτά καθιστούν πολύ δύσκολο για τα παιδιά να υπερασπιστούν τους εαυτούς τους ενάντια στην κατήχηση που τους λέει να ακολουθήσουν το Κοράνι, ακόμα κι αν είναι ενάντια σε κοσμικούς νόμους, τη λογική και την πιο βασική κατανόηση της συμπόνιας.
Και όπως γνωρίζουμε από τόσες πολλές ψυχολογικές μελέτες, όταν ένα παιδί επηρεαστεί έντονα από εκείνη την ηλικία κάνει μια τεράστια προσωπική προσπάθεια για να αλλάξει αργότερα στη ζωή του. Είναι να απορεί κανείς που οι μουσουλμάνοι σε γενικές γραμμές, παρά την απάνθρωπη φύση του Ισλάμ και την προφανή αδυναμία να εξοπλίσουν τους οπαδούς του με χιούμορ, συμπόνια και άλλα ελκυστικά χαρακτηριστικά, είναι πιο δυνατοί στην πίστη τους από οποιαδήποτε άλλη θρησκευτική ομάδα.
Τέσσερις ψυχολογικοί παράγοντες
Όχι μόνο μια παραδοσιακή ισλαμική ανατροφή μοιάζει με κλασσικές μεθόδους πλύσης εγκεφάλου, αλλά και η κουλτούρα παράγει τέσσερα ψυχολογικά χαρακτηριστικά που επιτρέπουν την περαιτέρω αύξηση της βίαιης συμπεριφοράς.
Αυτοί οι τέσσερις παράγοντες είναι θυμός, αυτοπεποίθηση, ευθύνη για τον εαυτό μου και μισαλλοδοξία.
Όταν πρόκειται για θυμό, οι δυτικές κοινωνίες ευρέως συμφωνούν ότι είναι ένα σημάδι αδυναμίας. Οι ανεξέλεγκτες εκρήξεις αυτού του δυσάρεστου συναισθήματος είναι ίσως ο πιο γρήγορος τρόπος για να πέσεις στα μάτια του άλλου, ιδιαίτερα στις βόρειες χώρες και αν και τους θυμωμένους ανθρώπους μπορεί να τους φοβούνται, ποτέ δεν τους σέβονται. Στην μουσουλμανική κουλτούρα, ο θυμός είναι πολύ πιο αποδεκτός και το να είσαι σε θέση να εκφοβίσεις τους ανθρώπους θεωρείται ως δύναμη και πηγή κοινωνικού στάτους. Μπορούμε ακόμη και να δούμε εθνοτικές μουσουλμανικές ομάδες ή χώρες που δηλώνουν με υπερηφάνεια ολόκληρες μέρες θυμού, και χρησιμοποιούν εκφράσεις όπως «ιερή οργή» - ένας όρος που φαίνεται αντιφατικός σε ειρηνικές κουλτούρες.
Στις δυτικές κοινωνίες, η ικανότητα να χειριστείς την κριτική εποικοδομητικά αν είναι δικαιολογημένη και με ένα σήκωμα των ώμων, αν είναι λάθος, θεωρείται ως έκφραση αυτοπεποίθησης και αυθεντικότητας. Όπως ο καθένας έχει παρατηρήσει, αυτό δεν ισχύει μεταξύ των μουσουλμάνων. Εδώ η κριτική, δεν έχει σημασία πόσο αληθινή είναι, θεωρείται ως επίθεση κατά της τιμής του, και αναμένεται ότι η τιμή θα πρέπει να αποκατασταθεί με την χρήση όλων των αναγκαίων μέσων για να φιμωθεί ο αντίπαλος. Οι μουσουλμάνοι σχεδόν ποτέ δεν προσπαθούν να αντιμετωπίσουν τις επικρίσεις με λογικά επιχειρήματα. Αντ’ αυτού , προσπαθούν να φιμώσουν την κριτική προσποιούμενοι ότι είναι προσβεβλημένοι ή καταφεύγοντας σε χαρακτηρισμούς ή απειλώντας ή ακόμα και σκοτώνοντας τον φορέα του (επικριτικού) μηνύματος.
Ο τρίτος ψυχολογικός παράγοντας αφορά την ευθύνη για τον εαυτό του και εδώ το ψυχολογικό φαινόμενο «έχω τον έλεγχο» παίζει σημαντικό ρόλο. Οι άνθρωποι που μεγάλωσαν με τα δυτικά πρότυπα έχουν γενικά ένα εσωτερικό έλεγχο, πράγμα που σημαίνει ότι βιώνουν τη ζωή τους, ως να διέπονται από εσωτερικούς παράγοντες, όπως οι επιλογές τους, η κοσμοθεωρία τους, οι τρόποι χειρισμού των συναισθημάτων και των καταστάσεων κλπ. Οι μουσουλμάνοι μεγαλώνουν για να βιώσουν ότι η ζωή τους ελέγχεται από έξω. Όλα συμβαίνουν «insha Αλλάχ » - αν ο Αλλάχ θέλει - και οι πολλοί θρησκευτικοί νόμοι, παραδόσεις και ισχυρές αντρικές αρχές δεν αφήνουν πολλά περιθώρια για ατομική ευθύνη. Αυτή είναι η αιτία για την παγκοσμίως διάσημη μουσουλμανική νοοτροπία του θύματος, όπου όλοι οι άλλοι κατηγορούνται και πρέπει να τιμωρηθούν για την κατάσταση που οι ίδιοι οι μουσουλμάνοι δημιούργησαν.
Τέλος, ο τέταρτος ψυχολογικός παράγοντας που κάνει τους μουσουλμάνους ευάλωτους στα βίαια μήνυμα του Κορανίου αφορά την ανοχή. Ενώ οι δυτικές κοινωνίες σε γενικές γραμμές καθορίζουν ως καλό άτομο εκείνο που είναι ανοικτό και ανεκτικό με τους άλλους, οι Μουσουλμάνοι λένε ότι είναι ανώτεροι από τους μη μουσουλμάνους, ότι μέλλουν να κυριαρχήσουν πάνω στους μη μουσουλμάνους και ότι πρέπει να αποστασιοποιηθούν κοινωνικά και συναισθηματικά από τους μη - μουσουλμάνους. Οι πολλοί απάνθρωποι στίχοι του Κορανίου και των Χαντίθ κατά των μη μουσουλμάνων μοιάζουν πολύ με την ψυχολογική προπαγάνδα που οι ηγέτες χρησιμοποιούν εναντίον του ίδιου του λαού τους, προκειμένου να τους προετοιμάσουν ψυχολογικά για την καταπολέμηση και τη δολοφονία του εχθρού. Για να σκοτώσεις ένα άλλο άτομο είναι πιο εύκολο αν τον μισείς και δεν το αντιλαμβάνεσαι ως πλήρως άνθρωπο.
Γιατί το Ισλάμ δημιουργεί τέρατα
Το πολιτιστικό και ψυχολογικό κοκτέιλ οργής, η χαμηλή αυτοεκτίμηση, η νοοτροπία του θύματος, μια προθυμία να καθοδηγείται τυφλά από εξωτερικές αρχές, και μια επιθετική και υποτιμητική στάση προς τους μη μουσουλμάνους, επιβεβλημένα μέσα από πόνο, εκφοβισμό και επαναλήψεις σχεδόν αμέτρητων στίχων του Κορανίου που προωθούν το μίσος και τη βία κατά των μη - μουσουλμάνων, είναι ο λόγος για τον οποίο το Ισλάμ δημιουργεί τέρατα.
Το ψυχολογικό πρόβλημα μέσα στο Ισλάμ
Το πρόβλημα με το Ισλάμ και την μουσουλμανική κουλτούρα είναι ότι υπάρχουν τόσοι πολλοί ψυχολογικοί παράγοντες που πιέζουν τους οπαδούς του προς μια βίαιη συμπεριφορά κατά των μη Μουσουλμάνων, ώστε μια γενική βίαιη σύγκρουση είναι - τουλάχιστον από ψυχολογική σκοπιά - αναπόφευκτη. Με τέτοια ισχυρή πίεση και τέτοια έντονα συναισθήματα μέσα σε μια τόσο μεγάλη ομάδα ανθρώπων - όλοι είναι εναντίον μας - είμαστε αντιμέτωποι με την τέλεια καταιγίδα και δεν βλέπω δυνατότητες να την γλυτώσουμε. Γιατί οι άνθρωποι για να αλλάξουν, πρέπει να το θέλουν, να τους επιτραπεί να αλλάξουν και να είναι σε θέση να αλλάξουν - και μόνο μια μικρή μειοψηφία των μουσουλμάνων έχει τόσο ευνοϊκές συνθήκες.
Πάρα πολλοί άνθρωποι υποτιμούν τη δύναμη της ψυχολογίας που είναι ενσωματωμένη στη θρησκεία και την κουλτούρα. Όπως έχουμε ήδη δει, ούτε ένας στρατός κοινωνικών λειτουργών, ούτε γενναιόδωρα κράτη πρόνοιας, ούτε γλυκομίλητοι πολιτικοί, ούτε ‘πολιτικά ορθοί’ δημοσιογράφοι, ούτε ‘στρατιώτες’ που προωθούν την δημοκρατία μπορούν να σταματήσουν αυτές τις τεράστιες δυνάμεις. Λογικοί νόμοι για τη μετανάστευση και την ισλαμοποίηση των χωρών μας μπορούν να περιορίσουν την ποσότητα του πόνου, αλλά με βάση την εκπαίδευσή μου και την επαγγελματική μου εμπειρία ως ψυχολόγος στους μουσουλμάνους, εκτιμώ ότι δεν θα είμαστε σε θέση να εκτρέψουμε ή να αποφύγουμε αυτή την πολύπλευρη, επιθετική κίνηση κατά του πολιτισμού μας.
Πιστεύω ότι εμείς, ως μια δημοκρατική και μορφωμένη κοινωνία μπορούμε να εστιάσουμε και να οργανωθούμε όσον αφορά τη διατήρηση των αξιών μας και των συνταγμάτων μας, και να κερδίσουμε αυτή την συνεχιζόμενη σύγκρουση που ξεκίνησε από τους οπαδούς της σαρία. Το μεγάλο ερώτημα είναι πόση από την αξιοπρέπειά μας, τα πολιτικά μας δικαιώματα και το αίμα μας, τα χρήματα και τα δάκρυα μας θα χάσουμε σε αυτή την διαδικασία.
Πηγή: Κόκκινος Ουρανός