«Ἰδοὺ ὁ Νυμφίος ἔρχεται ἐν τῷ μέσῳ τῆς νυκτός…» (μεσονυκτ. τροπ.)
Ἀπόψε, ἀγαπητοί μου, ἀρχίζει ἡ ἁγία καὶ Μεγάλη Ἑβδομάδα, τὸ μεγάλο πένθος τῆς Ἐκκλησίας. Τὴν ἑβδομάδα αὐτὴ ἔπρεπε ὅλοι νὰ ζοῦμε σὲ ἀτμόσφαιρα κατανύξεως. Ὄχι βόλτες καὶ περίπατοι, οὔτε γέλια καὶ ἀστεῖα. Κλειστὰ τὰ μαγαζιὰ τῆς ψυχαγωγίας, ταβέρνες κ.τ.λ..
Συγκινήθηκα σήμερα. Πῆγα τὸ πρωὶ σ᾽ ἕνα ποντιακὸ χωριὸ κ᾽ ἐκεῖ μεταξὺ τῶν Χριστιανῶν εἶδα ἕνα νέο 30 ἐτῶν μὲ γένεια. –Καλόγερος θὰ γίνῃς; τὸν ῥωτῶ. –Ὄχι, λέει. –Παπᾶς; –Ὄχι. –Πέθανε ὁ πατέρας σου; ἡ μητέρα σου; –Ὄχι! ὁ παπποῦς μου εἶπε, ὅτι στὸν Πόντο, μόλις ἔμπαινε ἡ Μεγάλη Σαρακοστή, οἱ ἄντρες ἄφηναν τὰ γένεια γιὰ νὰ πενθήσουν. Ξυρίζονταν τὸ Μέγα Σάββατο πιά, περιμένοντας τὴν Ἀνάστασι.
Ὡραῖα ἔθιμα, ὡραῖες παραδόσεις τοῦ γένους μας! Φύγαμε πολὺ μακριὰ ἀπὸ αὐτά.
Πενθεῖ λοιπὸν ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία. Εἴδατε; τὰ φῶτα σβήνουν, ἡ ἁγία τράπεζα μαυροφορεῖ, οἱ παπᾶδες κι αὐτοὶ στὰ μαῦρα. Καὶ ἐνῷ ὁ ἱερεὺς κρατεῖ τὴν εἰκόνα τοῦ Νυμφίου, ὁ λαὸς ἀκούει μὲ συγκίνησι τὸ «Ἰδοὺ ὁ Νυμφίος ἔρχεται ἐν τῷ μέσῳ τῆς νυκτός…» (μεσονυκτ. τροπ.).
Τὸ τροπάριο τοῦτο, ποὺ θ᾽ ἀκούγεται καὶ αὔριο καὶ μεθαύριο στὴν ἀκολουθία αὐτὴ τοῦ Νυμφίου, εἶνε ἐμπνευσμένο ἀπὸ τὴν παραβολὴ τῶν δέκα παρθένων ποὺ εἶπε ὁ Κύριος. Σᾶς παρακαλῶ ἀνοῖξτε τὸ Εὐαγγέλιο ἀπόψε στὸ σπίτι καὶ διαβάστε την (βλ. Ματθ. 25,1-13).
* * *
Ἡ παραβολὴ αὐτὴ στηρίζεται στὰ ἔθιμα τοῦ ἰσραηλιτικοῦ γάμου. Ὅπως ἐμεῖς ἔχουμε ἔθιμα γύρω ἀπὸ τὸ γάμο, ἔτσι εἶχαν καὶ οἱ Ἰουδαῖοι. Ποιά ἔθιμα ἐπικρατοῦσαν τότε, τὴν ἐποχὴ τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ;
Ἡ νύφη δὲν ἔβγαινε ἔξω, ἔμενε στὸ σπίτι περιμένοντας τὸ νυμφίο – γαμπρὸ νὰ ἔρθῃ ἀπὸ τὸ σπίτι του νὰ τὴν πάρῃ. Πότε θὰ ἐρχόταν ἦταν ἀκαθόριστο λόγῳ τῶν ἀποστάσεων. Ὁ γαμπρὸς ἔφτανε συνήθως νύχτα, σὲ ὥρα προχωρημένη. Δὲν ἐρχόταν μόνος· τὸν συνώδευαν οἱ φίλοι του μὲ ἐπὶ κεφαλῆς τὸν πιὸ ἔμπιστο. Ὅταν αὐτοὶ πλησίαζαν, ἔβγαινε ἀπὸ τὸ σπίτι τῆς νύφης νὰ τοὺς προϋπαντήσῃ ἕνας ἄλλος ὅμιλος, ἀπὸ παρθένες νεάνιδες συγγενεῖς τῆς νύφης ποὺ κρατοῦσαν κάνιστρα μὲ ἄνθη κι ἀναμμένα λυχνάρια – λαμπάδες φωτεινές. Αὐτὲς ἔστηναν καρτέρι στὸ δρόμο καὶ περίμεναν τὸ νυμφίο ἐκ μέρους τῆς νύφης. Μετὰ τὴ συνάντησι οἱ δύο ὅμιλοι, τῶν νέων μὲ τὸ γαμπρὸ καὶ τῶν νεανίδων συγγενῶν τῆς νύφης, ἔφταναν στὸ σπίτι της. Κι ὅταν ὁ γαμπρὸς ἔμπαινε μέσα, ἡ πόρτα ἔκλεινε καὶ ἄρχιζε ἡ τελετή. Τέλος ἔπαιρναν τὴ νύφη καὶ τὴν μετέφεραν στὸ πατρικὸ σπίτι τοῦ νυμφίου. Ἔτσι γινόταν ὁ γάμος (βλ. Θ.Η.Ε. τ. 4ος, στ. 199-200).
Λέει λοιπὸν ὁ Κύριος ὅτι δέκα παρθένες, κορίτσια ἁγνά, πῆραν τὰ λυχνάρια τους καὶ βγῆκαν στὸ δρόμο περιμένοντας πότε θὰ ἔρθῃ ὁ νυμφίος, νὰ τὸν συνοδέψουν στὸ σπίτι τῆς νύφης. Οἱ πέντε ἀπ᾽ αὐτὲς ἦταν προνοητικές, οἱ ἄλλες πέντε ἀμελεῖς. Οἱ ἀμελεῖς αὐτὲς πῆραν τὰ λυχνάρια ἀλλὰ δὲν πῆραν μαζί τους καὶ λάδι, ἐνῷ οἱ ἐπιμελεῖς μαζὶ μὲ τὰ λυχνάρια ἐφωδιάστηκαν καὶ μὲ λάδι. Ἡ ὥρα ὅμως περνοῦσε, νύσταξαν ὅλες κι ἀποκοιμήθηκαν. Κατὰ τὰ μεσάνυχτα ἀκούστηκε ξαφνικὰ φωνή· Νά ὁ νυμφίος ἔρχεται, βγῆτε νὰ τὸν προϋπαντήσουμε! Τότε σηκώθηκαν ὅλες κι ἄναψαν τὰ λυχνάρια. Οἱ πέντε ἀμελεῖς παρακαλοῦσαν τὶς ἄλλες· –Δῶστε μας λίγο λάδι, γιατὶ τὰ λυχνάρια μας σβήνουν. Οἱ προνοητικὲς ἀποκρίθηκαν λέγοντας· –Αὐτὸ ποὺ ἔχουμε φοβόμαστε πὼς δὲν θὰ φτάσῃ καὶ γιὰ μᾶς καὶ γιὰ σᾶς· πηγαίνετε καλύτερα σ᾽ ἐκείνους ποὺ πουλᾶνε καὶ ἀγοράστε νά ᾽χετε. Ἐνῷ ὅμως ἐκεῖνες πήγαιναν ν᾽ ἀγοράσουν, ἦρθε ὁ γαμπρός, οἱ ἕτοιμες μπῆκαν μαζί του μέσα γιὰ τὴν τελετὴ καὶ ἡ πόρτα ἔκλεισε. Ὕστερα ἦρθαν καὶ οἱ ὑπόλοιπες παρθένες χτυπώντας τὴν πόρτα καὶ φωνάζοντας· –Κύριε κύριε, ἄνοιξέ μας. Ὁ νυμφίος ὅμως τοὺς ἀποκρίθηκε· –Ἀλήθεια σᾶς λέω, «οὐκ οἶδα ὑμᾶς», δὲν σᾶς ξέρω. Καὶ ὁ Κύριος κλείνει μὲ τὸ συμπέρασμα· «Γρηγορεῖτε οὖν, ὅτι οὐκ οἴδατε τὴν ἡμέραν οὐδὲ τὴν ὥραν ἐν ᾗ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ἔρχεται» (Ματθ. 25,13).
* * *
Τί μᾶς λέει ἐδῶ, ἀδελφοί μου, ὁ Χριστός;
� Πρῶτον ποιός εἶνε ὁ Νυμφίος. Στὰ ἱερὰ βιβλία ἡ λέξι «Νυμφίος» γράφεται μὲ Νῦ κεφαλαῖο πρὸς διάκρισιν. Γιατὶ ὑπάρχουν κι ἄλλοι νυμφίοι, μὲ νῦ μικρό, οἱ ἐπίγειοι γαμπροί· αὐτοί, ὅσο σπουδαῖοι κι ἂν εἶνε, εἶνε ἄνθρωποι ἀτελεῖς, μὲ ἐλαττώματα καὶ πονηρίες.
Ἔχω ὑπ᾿ ὄψι μου στὴ Φλώρινα περίπτωσι, ποὺ κάποιος μὲ τὸ παρουσιαστικό του παγίδεψε στὸν ἔρωτα μιὰ κοπέλλα ἐκλεκτὴ καὶ ἔγινε ὁ γάμος· σὲ λιγώτερο ὅμως ἀπὸ δύο μῆνες, νάτην στὴ Μητρόπολι καὶ μὲ κλάματα ζητοῦσε διαζύγιο… Δὲν ὑπάρχει, ἰδίως στὴν ἐποχή μας, γάμος ἰδανικός! Μέσα σὲ χίλιους γάμους, εἶνε ζήτημα ἂν ὑπάρχουν πέντ᾽- ἕξι γάμοι ἰδεώδεις· οἱ ἄλλοι ἀπέχουν ἀπὸ τὸ ἰδεῶδες.
Οἱ νυμφίοι ποὺ θαυμάζουν οἱ νέες εἶνε μιὰ σκιὰ τοῦ ἰδανικοῦ. Ὁ ἰδανικὸς Νυμφίος, ὁ «ὡραῖος κάλλει πάρα τοὺς υἱοὺς τῶν ἀνθρώπων» (Ψαλμ. 44,3), ὁ ἀγαπητὸς τῶν ἀγαπητῶν, εἶνε ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός. Αὐτὸς εἶνε τὸ Ἄλφα καὶ τὸ Ὠμέγα, ἐκεῖνος ποὺ πρέπει νὰ ἀγαπήσουμε μὲ ὅλη μας τὴν καρδιά. Γυναῖκες, ἂν ἀγαπᾶτε μιὰ φορὰ τὸν ἄντρα σας –καὶ πρέπει νὰ τὸν ἀγαπᾶτε–, χίλιες φορὲς περισσότερο ν᾽ ἀγαπᾶτε τὸν Χριστό· κ᾽ ἐσεῖς, ἄντρες, ἂν ἀγαπᾶτε τὶς γυναῖκες σας –καὶ πρέπει νὰ τὶς ἀγαπᾶτε–, πολὺ περισσότερο νὰ ἀγαπᾶτε τὸ Χριστό, τὸ Νυμφίο τῆς Ἐκκλησίας μας. Ἐὰν δὲν αἰσθάνεσθε τὴν ἀγάπη αὐτή, τότε ἐπιτρέψτε μου νὰ σᾶς πῶ, ὅτι ἀκόμα δὲν γίνατε Χριστιανοί.
� Νυμφίος λοιπὸν εἶνε ὁ Χριστός. Καὶ ποιά εἶνε ἡ νύφη του; Κατὰ τὴν Ἀποκάλυψι εἶνε ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία. Αὐτὴ περιλαμβάνει ἀποστόλους, προφῆτες, μάρτυρες, ὁσίους, ἁγίους, πατέρες καὶ διδασκάλους. Ὀνομάζεται «νύμφη» (Ἀπ. 21,2,9· 22,17). Εἶνε στολισμένη μὲ τὸ αἷμα τῶν μαρτύρων, λάμπει ὑπὲρ τὸν ἥλιο καὶ τὸ χιόνι. Ἡ νύμφη Ἐκκλησία ἀναστενάζει ἐδῶ στὴ γῆ, ἀνυπομονεῖ πότε νὰ ἑνωθῇ μὲ τὸ Νυμφίο Χριστό.
Ἐπειδὴ λοιπὸν ἡ Ἐκκλησία ἀποτελεῖται ἀπὸ πολλὰ μέλη, χιλιάδες ψυχές, καὶ καθεμιὰ ἀπὸ αὐτὲς ἀντιπροσωπεύει κατὰ κάποιο τρόπο τὴν Ἐκκλησία, γι᾿ αὐτὸ νύμφη ὀνομάζεται καὶ ἡ ψυχὴ κάθε ἀνθρώπου. Ἡ ψυχή μας εἶνε ἡ νύμφη τὴν ὁποία ἀγάπησε ὁ Χριστός. Ἐὰν θέλετε νὰ δῆτε τί ἔρωτα πρέπει νὰ αἰσθάνεται ἡ ψυχὴ γιὰ τὸ Χριστό, διαβάστε τὸ ᾎσμα ᾀσμάτων· εἶνε ἕνα τραγούδι παρεξηγημένο, μέσα στὸ ὁποῖο ψάλλεται ὁ ἀμοιβαῖος ἔρωτας Ἐκκλησίας καὶ Χριστοῦ, ψυχῆς καὶ Χριστοῦ.
� Εἴπαμε λοιπὸν ποιός εἶνε ὁ Νυμφίος, ποιά ἡ νύφη. Καὶ ποιές εἶνε οἱ παρθένες, ποὺ ὑπηρετοῦν τὴ Νύμφη; Ἰδιαίτερη θέσι ἔχουν κοντά της κόρες ποὺ κρατοῦν, ὡς κάνιστρα μὲ ἄνθη, τὶς ἀρετὲς καὶ μάλιστα τὴν καθαρότητα τῆς παρθενίας. Τὶς παρθένες τῆς παραβολῆς ἀκολουθεῖ καὶ σήμερα τὸ τάγμα τῶν παρθένων. Κορίτσια ποὺ μ᾽ ἀκοῦτε, φυλάξτε τὴν παρθενία σας· εἶνε ὕψος, εἶνε ἥλιος. Κοντὰ στὸ Χριστὸ θὰ εἶνε ὅλοι οἱ σῳζόμενοι, ἀλλὰ ἐξαιρετικὴ θέσι δίπλα του θὰ ἔχῃ τὸ τάγμα τῶν παρθένων, ἀνδρῶν καὶ γυναικῶν, ποὺ ἀφιέρωσαν τὸν ἑαυτό τους στὴ λατρεία καὶ τὴν ἱεραποστολή.
� Τέλος καὶ μιὰ λέξι γιὰ τὴ λυχνία ποὺ κρατοῦσαν οἱ παρθένες. Συμβολίζει τὴν ἀναμμένη λαμπάδα ποὺ θὰ ἔχουν ὅλοι οἱ σεσωσμένοι. Προσέξτε λοιπὸν τὴ λαμπάδα σας, προσοχὴ μὴ σβήσῃ! Ἔχουμε μιὰ λαμπάδα, ποὺ μᾶς τὴν παρέδωσαν ἀπὸ χέρι σὲ χέρι γενεὲς γενεῶν. Ποιά εἶνε ἡ λαμπάδα αὐτή; Ἡ πίστι μας, ἡ Ὀρθόδοξος πίστις. Ἀπὸ γενεὰ σὲ γενεά, μέσ᾽ ἀπὸ ἀνέμους καὶ θύελλες, διωγμοὺς καὶ μαρτύρια, ξίφη καὶ φωτιές, θηρία ἄλογα καὶ ἀνθρωπόμορφα, «διὰ πυρὸς καὶ ὕδατος» (Ψαλμ. 65,12), κρατήσαμε ἐπὶ εἴκοσι αἰῶνες τὴ λαμπάδα τῆς Ὀρθοδοξίας. Καὶ ἔχουμε χρέος νὰ τὴν παραδώσουμε ἀναμμένη στὰ παιδιὰ κ᾽ ἐγγόνια μας. Ἄνεμοι σφοδροὶ ζητοῦν νὰ τὴ σβήσουν. Λοιπόν, τὴ λαμπάδα καὶ τὰ μάτια μας, ἀδελφοί μου!
* * *
Ὅπως μιὰ κοπέλλα αἰσθάνεται τρυφερὴ ἀγάπη πρὸς τὸν ἐκλεκτό της, παρομοίως πρέπει νὰ αἰσθάνεται καὶ καθένας ἀπὸ μᾶς γιὰ τὸ Χριστό. Καὶ ὅπως πρὶν τὸ γάμο γίνεται ἀρραβώνας, ἔτσι κ᾽ ἐμεῖς ἔχουμε τώρα ἀρραβῶνα, ὑπόσχεσι· δὲν ἔγινε ἀκόμα γάμος. Μὲ τὸν ἀρραβῶνα ἡ κόρη δὲν ἱκανοποιεῖται. Μετράει τὶς μέρες. Τὰ ἁγνὰ κορίτσια, ποὺ δὲν ἔχουν γνωρίσει ἄντρα, ἐπιθυμοῦν πότε νὰ ἔρθῃ ἡ ἡμέρα τοῦ γάμου, τῆς ἑνώσεως μὲ τὸν ἐκλεκτό τους. Τὸ δὲ δαχτυλίδι εἶνε τὸ σύμβολο τῆς ὑποσχέσεως γιὰ γάμο.
Ὅπως λοιπὸν οἱ ἀρραβωνιασμένοι περιμένουν τὸ γάμο, ἔτσι κ᾽ ἐμεῖς περιμένουμε τὴν ἕνωσί μας μὲ τὸ Χριστό. Ἐδῶ ἔχουμε ἀρραβῶνα. Εἴμαστε ὅλοι ἀρραβωνιασμένοι. Ἀπὸ πότε; Ἀπὸ τὴν ὥρα ποὺ βαπτιστήκαμε. Στὸ βάπτισμα, τὴν ὥρα ποὺ ἀκούγεται «Βαπτίζεται ὁ δοῦλος τοῦ Θεοῦ (Δημήτριος π.χ. ἢ Παῦλος) εἰς τὸ ὄνομα τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ ἁγίου Πνεύματος» καὶ βγαίνουμε μέσα ἀπὸ τὴν κολυμβήθρα, τὴν ὥρα ἐκείνη ἀρραβωνιαζόμαστε. Μὲ ποιόν; Μὲ τὸ Χριστό. Τοῦ δίνουμε ὑπόσχεσι, ὅτι θὰ τὸν ἀγαποῦμε αἰωνίως. Ὅποιος εἶνε βαπτισμένος ἔχει κάνει ἀρραβῶνα. Ὅτι τὸ βάπτισμα εἶνε ἀρραβώνας τὸ λέει ὁ ἀπόστολος Παῦλος (βλ. Β΄ Κορ. 1,21-22· 5,5. Ἐφ.1,13-14).
Ἀφοῦ λοιπὸν εἴμαστε ἀρραβωνιασμένοι, τί περιμένουμε; Τὸν γάμο. Πότε θὰ γίνῃ ὁ γάμος; Στὸ τέλος τῆς ζωῆς μας καὶ στὴ συντέλεια τοῦ κόσμου. Ποῦ; Στὰ οὐράνια δώματα. Ἐὰν εἶνε ὡραῖο νὰ βλέπῃς τὸ γαμπρὸ καὶ τὴ νύφη στὴν γαμήλιο πομπή, φαντάζεστε ἐκεῖ τὸ κάλλος τοῦ Νυμφίου Χριστοῦ, τῆς νύμφης του Ἐκκλησίας, καὶ τῆς κάθε ψυχῆς – νύμφης του; Δὲν περιγράφεται. Αὐτὸς εἶνε ὁ γάμος ποὺ θὰ κάνῃ στὸν οὐρανὸ ὁ Κύριος μὲ τὶς ἐκλεκτὲς ψυχές (βλ. Ἀπ. 19,7-9).
Αὐτὴ ἡ εἰκόνα προβάλλεται ἐμπρός μας ὅταν ψάλλεται τὸ «Ἰδοὺ ὁ Νυμφίος ἔρχεται…» (μεσονυκτ. τροπ.). Ἔρχεται, ἔρχεται! Ἄχ κόσμε, ντουνιᾶ ψεύτη! Μοῦ ᾿ρχεται νὰ πάω σ᾿ ἕνα μοναστήρι νὰ κλάψω. Ὅσα καὶ νὰ ποῦμε, οἱ καρδιὲς μένουν ψυχρές, μπούζι, Βόρειος Πόλος. Μᾶς ἔφαγε ὁ κάμπος. Ὅταν ἐπιστρέφουν νικηταὶ στρατηγοί, πολιτικοί, ὀλυμπιονῖκες, ἀστροναῦτες ἀπὸ τὸ διάστημα κ.λπ., ὁ κόσμος τοὺς κάνει ἐνθουσιώδη ὑποδοχή. Τώρα ποιός ἔρχεται! Ὄχι ἀστροναύτης, ὄχι νικητής, ὄχι ἄγγελος, ὄχι ἀρχάγγελος· ἔρχεται ὁ Βασιλεὺς τῆς δόξης. Ὤ τί ὕψος! Ἔρχεται ὁ Βασιλεὺς τῆς δόξης. «Δεῦτε προσκυνήσωμεν καὶ προσπέσωμεν Αὐτῷ».
* * *
Εὔχομαι, ἀδελφοί μου, ὅταν «παρέλθῃ ὁ κόσμος οὗτος» (Διδ. 12 Ἀπ. 10,6) κι ὅταν ὅλοι πλέον περάσουμε τὴ γέφυρα τοῦ θανάτου καὶ βρεθοῦμε στὰ ἄνω βασίλεια, νὰ μᾶς ἀξιώσῃ κ᾽ ἐκεῖ ὁ Θεὸς νὰ ὑποδεχθοῦμε τὸν Χριστὸ αἰνοῦντες καὶ δοξολογοῦντες αὐτὸν εἰς τοὺς αἰῶνας· ἀμήν.
(†) ἐπίσκοπος Αυγουστίνος
Πηγή: (Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Τριάδος Πτολεμαΐδος τὴν 19-4-1970 Κυριακὴ Βαΐων βράδυ, μὲ νέο τώρα τίτλο. Καταγραφὴ καὶ σύντμησις 14-3-2024. Τὴν ὁμιλία αὐτὴ μπορεῖτε νὰ τὴν ἀκούσετε χωρὶς συντομεύσεις στὸ cd …΄Φ τῆς σειρᾶς «ΣΚΟΠΟΝ ΔΕΔΩΚΑ ΣΕ» (πληροφορίες στὸ τηλέφωνο 23850-28868)), Αὐγουστίνος Καντιώτης