Καθήμενοι, ἀπὸ ἀριστ.: πρωτοπρεσβ. Θεόδωρος Ζήσης, ἡ Α. Μακαριότης, o Ἀρχιεπίσκοπος Μετσχέτης καὶ Τιφλίδος καὶ Καθολικὸς Πατριάρχης πάσης Γεωργίας Ἠλίας Β’, ὁ καθηγητὴς Δογματικῆς Θεολογίας κ. Δημήτριος Τσελεγγίδης, ἱερομόναχος Μικαέλι Μπρεγκβάντζε, ἱερομόναχος Σεραφεὶμ (Ζήσης). Ὄρθιοι, ἀπὸ ἀριστερά: Ἱεροδιάκονος Πέτρος, πρωτοπρεσβ. Συμεών, πρωτοπρεσβ. Πέτρος Χίρς, πρωτοπρεσβ. Ματθαῖος Βουλκανέσκου, Μητροπολίτης ἐπαρχίας Ζουκδίδι καὶ Τσαΐσι κ. Γεράσιμος μητροπολίτης ἐπαρχίας Ἀλαβέρτυ κ. Δαυΐδ, ἀρχιεπίσκοπος Στεφαντσμίνδα καὶ Χέβι κ. Ἰεγουδιέλι, μητροπολίτης Ἀχαλτσίχης καὶ Ταο-Κλαρδζέτης κ. Θεόδωρος, πρωτοπρεσβ. Ἀναστάσιος Γκοτσόπουλος, πρωτοπρεσβ. Βησσαρίων.
Ἀπὸ τὴν 25η ἕως καὶ τὴν 28η Ἰουλίου 2016, ἐκκλησιαστικὴ ἀντιπροσωπεία ἀπὸ τὴν Ἑλλάδα, ἐπισκέφτηκε τὸν Μακαριώτατο Ἀρχιεπίσκοπο Μιτσχέτης καὶ Τιφλίδος καὶ Καθολικὸ Πατριάρχη πάσης Γεωργίας κ. Ἠλία Β΄. Ἡ ἀντιπροσωπεία ἀποτελοῦνταν ἀπό τους: πρωτοπρεσβύτερο π. Θεόδωρο Ζήση ὁμότιμο καθηγὴ πατρολογίας Θεολογικικῆς ΑΠΘ, κ. Δημήτριο Τσελεγγίδη καθηγητὴ δογματικῆς τῆς Θεολογικῆς ΑΠΘ, πρωτοπρεσβύτερο π. Ἀναστάσιο Γκοτσόπουλο ἐφημέριο Ἱ.Ν. Ἁγίου Νικολάου Πατρῶν, πρωτοπρεσβύτερο π. Πέτρο Heers ἐφημέριο Προφήτου Ἡλιοῦ Πετροκέρασα Θεσσαλονίκης, πρωτοπρεσβύτερο π. Ματθαῖο Vulcanescu τῆς Μητροπόλεως Πειραιῶς καὶ τὸν μοναχὸ π. Σεραφεὶμ Ζήση.
Συναντήθηκαν μὲ ἱεράρχες τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας τῆς Γεωργίας, καθὼς καὶ μὲ τὸν Πατριάρχη Γεωργίας Ἠλία Β΄, ὁ ὁποῖος εὐγενικὰ ὑποδέχτηκε τοὺς καλεσμένους του στὴν...
κατοικία του. Ἡ ἀντιπροσωπεία ἔτυχε θερμῆς ὑποδοχῆς, μέσα σὲ πνεῦμα ἀδελφικῆς ἀγάπης καὶ εἰλικρινοῦς συνεργασίας. Ὁ σκοπὸς τῆς ἐπίσκεψης ἦταν διπλός: ἀφενὸς νὰ ἐκφράσει - ἐξ ὀνόματος ὅλων τῶν Ὀρθοδόξων Χριστιανῶν στὴν Ἑλλάδα - εἰλικρινῆ εὐγνωμοσύνη πρὸς τὸν Πατριάρχη, τὴν Ἱεραρχία καὶ τοὺς Πιστοὺς στὴν Ἐκκλησία τῆς Γεωργίας γιὰ τὴν ὁμολογία τους στὴν Ὀρθόδοξη Πίστη σχετικὰ μὲ τὴν συγκρητιστικὴ καὶ οἰκουμενιστικὴ Σύνοδο, καὶ ἀφετέρου, νὰ συμβουλευθοῦν καὶ νὰ συζητήσουν προσωπικὰ μὲ τὸν Μακαριώτατο καὶ τοὺς Ἱεράρχες, τὴ σωστὴ ἀπάντηση γιὰ τὴν ἀνορθόδοξη «Σύνοδο τῆς Κρήτης».
Εἰδικότερα, ἐγκωμιάστηκε ὡς πρότυπο ἡ πίστη τῆς Γεωργιανῆς Ἐκκλησίας γιὰ τὴν ὀρθόδοξη ἐκκλησιολογία της, ὅπως ἀποδεικνύεται ἀπὸ τὴν 20ετή ἀπόφασή της νὰ ἀναχωρήσει καὶ νὰ παραμείνει ἔξω ἀπὸ τὸ συγκρητιστικὸ-οἰκουμενιστικό, προτεσταντικὸ ὄργανο, τὸ λεγόμενο «Παγκόσμιο Συμβούλιο Ἐκκλησιῶν». Αὐτὴ ἡ πίστη ἦταν ἄλλωστε, πιὸ ἐμφανὴς στὴν στάση ποὺ ἡ Γεωργιανὴ Ἐκκλησία ἔχει διατηρήσει μέσω τῆς ἀποχῆς ἀλλὰ καὶ τῶν κειμένων της σχετικὰ μὲ τὴν «Μεγάλη καὶ Ἁγία Σύνοδο» ποὺ πραγματοποιήθηκε τὸν περασμένο Ἰούνιο στὴν Κρήτη.
Οἱ συζητήσεις ἐπικεντρώθηκαν στὰ προβλήματα ποὺ δημιουργοῦνται ἀπὸ τὴν καινοτόμο καὶ ἀνορθόδοξη «Σύνοδο τῆς Κρήτης» καὶ ἡ ἀναγκαία ἀπάντηση σὲ αὐτὴ μὲ βάση τὰ δόγματα καὶ τοὺς κανόνες τῆς Ἐκκλησίας καὶ τῆς Ὀρθοδόξου ἐκκλησιολογίας. Τονίστηκε ἀπὸ τὴν ἑλληνικὴ ἀντιπροσωπεία, ἡ ἀπαίτηση γιὰ μία σαφῆ ἀπόρριψη τόσο τῆς μεθοδολογίας καὶ τῆς ὀργάνωσης τῆς Συνόδου, καθὼς καὶ τῶν καινοτόμων καὶ ἀνορθόδοξων κειμένων ποὺ ἐγκρίθηκαν ἀπὸ τὴ Σύνοδο τῆς Κρήτης, ἀλλὰ καὶ ἡ ἐπιτακτική ἀνάγκη, νὰ συγκληθεῖ μία νέα Ὀρθόδοξη Σύνοδο ὡς ἀπάντηση.
Ὁ Πατριάρχης ὑποδέχτηκε τοὺς καλεσμένους του καὶ ἐξῆρε τὴν ἀγάπη καὶ τὴν ἀφοσίωσή τους πρὸς τὴν Ἐκκλησία καὶ τὴν Πίστη, διαβεβαιώνοντάς τους ὅτι «δὲν ὑπάρχουν πολλὲς ἐκκλησίες, ἀλλὰ μόνο μία Ἐκκλησία, ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία», καὶ ὅτι ὁ ἴδιος καὶ ἡ Ἱερὰ Σύνοδος θὰ «ἐργαστοῦν γιὰ τὴν ἑνότητα ὅλων τῶν Ὀρθοδόξων», τὸ ὁποῖο μπορεῖ νὰ ἐξασφαλιστεῖ μόνο μὲ βάση τὴν πίστη ποὺ ἔχει παραδοθεῖ. Οἱ ἐκπρόσωποι τῆς Ἐκκλησίας τῆς Γεωργίας στὰ Πανορθόδοξα συνέδρια, Μητροπολίτες Γεράσιμος Zugdidi καὶ Θεόδωρος Akhaltsikhe, ἀπὸ τὴν πλευρά τους, τόνισαν τὴ δέσμευση τῆς Ἐκκλησίας τους γιὰ προ-συνοδικὴ ἀπόρριψη τῶν ἀνορθόδοξων κειμένων: «Τὸ Μυστήριο τοῦ Γάμου καὶ τὰ κολλήματα» καὶ «Σχέσεις τῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας, μὲ τὸν λοιπὸν χριστιανικὸν κόσμον». Ἐπιπλέον, ὁ Πατριάρχης καὶ οἱ Μητροπολίτες δήλωσαν ὅτι τὰ ἔγγραφα τῆς Συνόδου θὰ μεταφραστοῦν στὰ γεωργιανά, θὰ ἐξεταστοῦν καὶ θὰ δοθεῖ ἀπάντηση μετὰ τὴ γενικὴ συνέλευση τῆς Ἱεραρχίας τοῦ Ὀκτωβρίου.
Σὲ γενικὲς γραμμές, τόσο οἱ ἐπισκέπτες ὅσο καὶ οἱ οἰκοδεσπότες βρῆκαν κοινὸ ἔδαφος καὶ ἑνότητα γιὰ ὅλα τὰ θέματα τῆς πίστης σὲ σχέση μὲ τὸ Δόγμα τῆς Ἐκκλησίας καὶ τὰ ὅριά της, καθὼς καὶ τὴν ἀνάγκη νὰ συνεχιστεῖ ἡ ἀκλόνητη στὴν Ὀρθόδοξη Ὁμολογία Πίστεως στὸ πρόσωπο τῆς ἐξάπλωσης τοῦ συγκρητιστικοῦ οἰκουμενισμοῦ. Δεσμεύθηκαν νὰ συνεχίσουν τὴ συνεργασία στὸν τομέα αὐτὸ στὸ ἄμεσο μέλλον.
Ἐκτὸς ἀπὸ τὶς προαναφερθεῖσες συναντήσεις καὶ συζητήσεις, τὴν εὐγενικὴ φιλοξενία γιὰ τὴν ὁποία ὁ γεωργιανὸς λαὸς εἶναι τόσο γνωστὸς, ἡ ἐπίσκεψή τους ἐπεκτάθηκε μὲ ἕνα πλῆρες πρόγραμμα σὲ ἱστορικὰ προσκυνήματα τῆς σεβασμίου Ἐκκλησίας τῆς Γεωργίας.
Συνάντηση στὸ Πατριαρχεῖο μὲ τοὺς ἁρμοδίους Ἱεράρχες (ἀπὸ ἀριστερά: π. Ματθαῖος Βουλκανέσκου, π. Πέτρος Χίρς, μητροπολίτης, μητροπολίτης Γεράσιμος, π. Θεόδωρος Ζήσης, Μητροπολίτης Θεόδωρος, μοναχὸς Σεραφεὶμ (Ζήσης), π. Ἀναστάσιος Γκοτσόπουλος [βλ. ἀνωτέρω γιὰ πλήρη ὀνόματα καὶ τίτλους]
Δεξίωση ὑποδοχῆς στὴν Πατριαρχικὴ Κατοικία: (ἀπὸ ἀριστερά): π. Ἀναστάσιος Γκοτσόπουλος, καθηγητὴς Δημήτριος Τσελεγγίδης, π. Θεόδωρος Ζήσης, Ἱεροδιάκ. Πέτρος, Πατριάρχης Ἠλίας Β’, πρωτοπρεσβ. Καχάμπερ (Kakhaber), ἱερομόν. Μικαέλι Μπρεγκβάντζε, Μητροπ. Δαυΐδ (καθημ.), μητροπ. Θεόδωρος (καθημ.)
Ἡ ἀντιπροσωπεία τῶν κληρικῶν, μαζὶ μὲ τοὺς μοναχούς της μονῆς Ἁγίας Τριάδος, Γεργέτι (στὰ Γεωργιανά: წმინდა სამება - Tsminda Sameba). Ἡ ἐκκλησία βρίσκεται στὴ δεξιὰ ὄχθη τοῦ ποταμοῦ Τσκέρι (παραπόταμος τοῦ Τέρεκ), σὲ ὑψόμετρο 2170 μέτρων, κάτω ἀπὸ τὸ ὅρος Καζμπέγκι, λόγα μίλια μακριὰ ἀπὸ τὴν Πατριαρχικὴ Κατοικία.
Γεῦμα μὲ τὸν σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Σαμταβίσι καὶ Γκόρι, Ἀνδρέα, ἐκπρόσωπο τῆς Ἐκκλησίας τῆς Γεωργίας στὴν πρὸ-Συνοδική (της ἐν Κρήτη Συνόδου) Ἐπιτροπὴ
Ἡ ἀντιπροσωπεία μὲ τοὺς κληρικούς, οἱ ὁποῖοι τὴ συνόδευσαν στὴν ἱερὰ μονὴ τῆς ἁγίας Νίνο, στὸ Μπόντβε, μαζὶ μὲ τὴν ἡγουμένη Θεοδώρα.
Συνάντηση μὲ τὴν ἡγουμένη τῆς ἱερᾶς μονῆς τῆς Θεοτόκου, Νέας Σουάμτα, Καχύλι, στὸ Τελάβι (ἀπὸ ἀριστ. Μητροπ. Δαυϊδ, π. Θεόδωρος Ζήσης καὶ ἡγουμένη Ἰωάννα.
Στὸν τάφο τοῦ προσφάτως ἀνακηρυχθέντος ἁγίου ἀσκητοῦ, ὁμολογητοῦ καὶ διὰ Χριστὸν Σαλοῦ Γαβριὴλ τοῦ Νέου (στὰ Γεωργιανά: გაბრიელი), ὁ ὁποῖος γεννήθηκε στὸ Goderdzi Urgebadze στὶς 26 August 1929 καὶ ἐκοιμήθη ὀσιακῶς στὶς 2 November 1995. Βλ.http://www.gabrielberi.ge/eng/index.htm.
Μὲ τὸν ἡγούμενο καὶ τοὺς πατέρες τῆς ἱερᾶς μονῆς Shio-Mgvime (στὰ Γεωργιανά: შიომღვიმე, Shiomghvime, σημαίνει «τὸ σπήλαιο τοῦ Σίο»), ἕνα μεσαιωνικὸ μοναστικὸ συγκρότημα στὴ Γεωργία, κοντὰ στὴν πόλη Μτσχέτα.
Ὁ καθεδρικὸς ναὸς Svetitskhoveli (στὰ Γεωργιανά სვეტიცხოვლის საკათედრო ტაძარი, svet'icxovlis sak'atedro t'adzari; Σημαίνει ὁ καθεδρικός του Ζωντανοῦ Στύλου). Τὸ Svetitskhoveli, γνωστὸ ὡς τὸ σημεῖο ταφῆς τοῦ Μανδηλίου τοῦ Χριστοῦ, εἶναι μιὰ ἀπὸ τὶς κυριότερες Ὀρθόδοξες ἐκκλησίες τῆς Γεωργίας καὶ ἀπὸ τὰ πλέον ἱερὰ προσκυνήματα τῆς περιοχῆς.
Σύναξη κληρικολαϊκὴ στὴν Τιφλίδα: εἰκονίζεται ὁ π. Θεόδ. Ζήσης, ἀπευθυνόμενος σὲ ἑκατοντάδες πιστούς, ὁμιλῶν γιὰ τὴν ἀνορθόδοξη διοργάνωση καὶ τὰ κείμενα τῆς «Συνόδου τῆς Κρήτης», καὶ γιὰ τὴν πρέπουσα Ὀρθόδοξη ἀπάντηση σὲ αὐτήν.
κ. Δημήτριος Τσελεγγίδης είναι Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. στον τομέα Δογματικής.
Πηγή: Ῥωμαίϊκο Ὁδοιπορικό , Ακτίνες (σχόλια εικόνων)