Του Πρωτ. Βασιλείου Α. Γεωργοπούλου, Λέκτωρος Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ.
Πρόκειται για την γκουρουιστική κίνηση, η οποία παλαιότερα ήταν γνωστή με την ονομασία «Αποστολή του Θείου Φωτός» (Divine Light Mission). Η κίνηση ιδρύθηκε στην Ινδία το 1960 από τον Sri Hansji Maharaj (1890-1966), τον οποίο διαδέχθηκε ο γιος του, ο γκουρού Maharaj Ji σε ηλικία 8 χρονών.
Πρόκειται για τον σημερινό γκουρού, που γεννήθηκε στο Χαριντγούρ της Ινδίας στις 10-12-1957. Από μικρό παιδί, αφού πρώτα είχε αναγορευτεί ως τέλειος διδάσκαλος (Satguru), στην κηδεία του πατέρα του θεωρήθηκε ως η δήθεν ανώτερη φανέρωση του «θεού».
Ο ίδιος είχε διακηρύξει τότε: «ο Maharaj Ji είναι εδώ, βρίσκεται παρών ανάμεσά μας. Αναγνωρίστε τον, λατρέψτε τον, υπακούστε τον»1 (σ.Σ. η υπογράμμιση δική μας). Στις 8-11-1970 στο Νέο Δελχί της Ινδίας, για να τιμήσει τα γενέθλια του νεκρού πατέρα του, παρουσία χιλιάδων οπαδών του, όπως διαβάζουμε σε ελληνικό έντυπο της κίνησης, δήλωνε για τον εαυτό του: «Ο Κύριος, ο Αληθινός Άγιος, ο Αληθινός Γκουρού Maharaj Ji έχει ενσαρκωθεί σ’ αυτό τον κόσμο. (…) Παράδωσε τα ηνία της ζωής σου σε μένα και θα σου δώσω Λύτρωση» (σ.Σ. η υπογράμμιση δική μας).
Από τους οπαδούς του, σύμφωνα με παλαιότερες δηλώσεις τους, στο περιοδικό Stem τον Νοέμβριο του 1979, λατρεύεται «ως Κύριος του Παντός, ως ο μοναδικός τέλειος δάσκαλος, ως η μέγιστη ενσάρκωση του Θεού, που έχει δει αυτός ο πλανήτης». Τη δεκαετία του 1970 η δημοτικότητα του Maharaj Ji στα δυτικά ακροατήρια είχε φθάσει στο υψηλότερο σημείο της2.
Το 1974 παντρεύτηκε την εικοσιτετράχρονη, αμερικανικής καταγωγής, γραμματέα του Marolyn Johnson, για την οποία ισχυρίστηκε ότι ήταν ενσάρκωση μιας από τις θηλυκές θεότητες του Ινδουισμού, της θεάς Durga3. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τον πολυτελή τρόπο διαβίωσής του τον έφερε σε εντονώτατες προστριβές με τη μητέρα του και τα αδέλφια του, που τον απομάκρυναν από την ηγεσία της κίνησης στην Ινδία4. Ύστερα από αυτό το γεγονός από το 1981 θα δραστηριοποιηθεί στη Δύση και με την ονομασία «Spiritual Life Society».
Το 1987 η κίνηση μετονομάστηκε σε Elan Vital5 και ο Maharaj Ji σήμερα ονομάζεται Prem Ravat και παρουσιάζεται, σύμφωνα με ένα ελληνικό έντυπο της κίνησης ως «διεθνώς αναγνωρισμένος ομιλητής, που απευθύνεται στην έμφυτη αναζήτηση, που έχουμε όλοι μας για την ειρήνη, την αγάπη, την κατανόηση και τη χαρά της ζωής».
2. Άλλες ονομασίες της κίνησης
Η εν λόγω γκουρουιστική κίνηση δραστηριοποιείται σήμερα και με τις ονομασίες: Ι)Divine United Organizations, II)The Prem Ravat Foundation.
3. Διεθνείς δραστηριότητες
Η κίνηση διατηρεί δορυφορικό κανάλι με την ονομασία “Maharaj Ji”. Οι εκπομπές του συνήθως είναι στην αγγλική γλώσσα, αλλά στα δορυφορικά προγράμματα υπάρχουν εκπομπές στα Ιταλικά, Γαλλικά και Ισπανικά. Δύο φορές την εβδομάδα υπάρχει μετάφραση των εκπομπών του γκουρού στα Γερμανικά, Πορτογαλικά και στα Ελληνικά.
Οι δορυφορικές εκπομπές του καναλιού «Maharaj Ji» υποστηρίζονται από τον οργανισμό Elan Communications, που εδρεύει στην Μαδρίτη. Ομιλίες του γκουρού προβάλλονται και στο ελεύθερο δορυφορικό συνδρομητικό κανάλι “Words of Peace”. Η κίνηση εκδίδει τα έντυπα: α)Inspiration, β)Wort, γ)And it is Divine.
4. Η παρουσία της στην Ελλάδα
Στην Ελλάδα η εν λόγω γκουρουιστική κίνηση δραστηριοποιείται με τους κάτωθι συλλόγους: α) «Ακαδημία Ρατζ Γιόγκα», που ιδρύθηκε ως σωματείο το 1975 και β) «Εκπαιδευτικός Σύλλογος Elan Vital». Πρέπει όμως να σημειώσουμε ότι η απήχηση της κίνησης αυτής στην Ελλάδα είναι σχετικά μικρή.
5. Η θέση του Maharaj Ji για τον Χριστό
Οι περί του Χριστού αντιλήψεις του γκουρού και των οπαδών του για τον Χριστό δε διαφέρουν πολύ από τις άλλες γκουρουιστικές κινήσεις. Ο ιστορικός Ιησούς είναι απλώς ένας διδάσκαλος μιας πολύ παρωχημένης εποχής. Δεν μπορεί να συγκριθεί με τον σύγχρονο ζωντανό-διδάσκαλο «θεό», τον γκουρού Maharaj Ji6. Ο ίδιος ζητούσε από τους οπαδούς του να τον λατρεύουν ως Θεό, ως τον Κύριο του Παντός7.
Σε ύμνο των οπαδών του αναφέρονται τα εξής: «Η Βίβλος, το Κοράνι, Ραμαγιάνα και Γκιτά ψάλλουν τη δόξα του ονόματός σου» (σ.Σ. εννοείται του Maharaj Ji)8. Όπως και οι άλλοι γκουρού δεν θα διστάσει να χρησιμοποιεί εδάφια της Αγίας Γραφής στα πλαίσια μιας προσπάθειας ινδουιστικής κατανόησής τους.
Βεβαίως δεν απουσιάζουν από αυτή την πρακτική προσεγγίσεις-ερμηνείες, που αγγίζουν τα όρια της φαιδρότητας. Έτσι π.χ. εφαρμόζοντας στον εαυτό του το Μάρκου 13, 26 «όψονται τον υιόν του ανθρώπου ερχόμενον εν νεφέλαις», έχει διατυπωθεί η θέση, ότι ομιλεί για τον Maharaj Ji, που πετάει με αεροπλάνο π.χ. για το Λονδίνο9. (!)
Υποσημειώσεις:
1. Βλ. R. Clements, Ο Θεός και οι Γκουρού, (μτφρ: Σ. Φίλος), 19852, σ. 22.
2. Βλ. J. Finger, Divine Light Mission, στο LSSW, στ. 179.
3. Βλ. J. G. Melton, Encyclopedic Handbook of Cults in America, 1992, σ. 219.
4. Βλ. J. Finger, Divine Light Mission, στο LSSW, στ. 179.
5. Βλ. G. Chryssides, Historical Dictionary of New Religious Movements, 2001, σ. 115.
6. Βλ. Πρωτ. Β. Γεωργόπουλου, Οι Γκουρού και ο Χριστός, 2006, σσ. 35-36.
7. Βλ. F. W. Haack, Die neuen jugendreligionen, 197918, σ. 49.
8. Βλ. F. W. Haack, Όπ. π., σ. 49.
9. Βλ. R. Clements, Ο Θεός και οι Γκουρού, όπ. π., σ. 25.
Ορθόδοξος Τύπος, Αριθμός Φύλλου 1966, 8 Μαρτίου 2013