Τράπεζα Ἰδεῶν
Θησαύρισμα ἰδεῶν καί ἀναφορῶν γιά τήν Ὀρθοδοξία καί τόν Ἑλληνισμό
info@tideon.org
Εκείνη, στα εβδομήντα έξι της.
Εκείνος, γεμάτα ογδόντα.
Εκείνη, ευτυχώς, όρθια ακόμη.
Εκείνος, εδώ και πέντε χρόνια, καθηλωμένος στο κρεβάτι του πόνου από βαρύ εγκεφαλικό. Το μισό του κορμί δεν ορίζεται. Είναι εντελώς παράλυτο.
Πάνω στο άβολο χαμηλό εναμισάρι η καθημερινή του φροντίδα καταντάει ολόκληρο μαρτύριο για την υπέργηρη αγαπημένη του.
Όσο δυνατός και να είναι κανείς, πόσο μπορεί να αντέξει σκυμμένος τόσο χαμηλά, για να ταΐσει, να δώσει νερό, να σκουπίσει τα δάκρυα και τον ιδρώτα, να αλλάξει τα λερωμένα ρούχα, να σαπουνίσει και να πλύνει τις ευαίσθητες περιοχές, να λούσει, να χτενίσει και να κάνει τόσα άλλα πράγματα, που έχει ανάγκη ένας παράλυτος άνθρωπος;
Το σώμα το ημιπληγικό γίνεται πολύ βαρύ. Ασήκωτο! Όσοι έχουνε φροντίσει άνθρωπο με ημιπληγία πάνω σε συνηθισμένο κρεβάτι, ξέρουνε πολύ καλά τι τραβάει κανείς σ' αυτές τις περιπτώσεις.
Υπάρχουν, όμως, μερικά πράγματα, που μπορούν να ελαφρύνουν κάπως την κατάσταση και να διευκολύνουν όχι μονάχα τον ασθενή αλλά και τους δικούς του, που τον περιποιούνται.
Όπως, για παράδειγμα, ένα κατάλληλο στρώμα και ένα κρεβάτι ψηλό, σαν και εκείνα που έχουμε στα νοσοκομεία.
Το καλό το στρώμα -αερόστρωμα ή άλλης κατασκευής- ξεκουράζει το ακίνητο κορμί και απαλύνει τους πόνους.
Το κρεβάτι το νοσοκομειακό προσφέρει εύκολες αλλαγές στις θέσεις του σώματος και κάνει την φροντίδα του ασθενούς πιο εύκολη και πιο αποτελεσματική.
Το πρόβλημα, όμως, εδώ, είναι το δυσβάσταχτο κόστος. Ζούμε σε καιρούς χαλεπούς και οι πιο πολλές οικογένειες αδυνατούν, δυστυχώς, να καλύψουν την απαιτούμενη δαπάνη. Σημειωτέον ότι το ειδικό κρεβάτι δεν χορηγείται μέσω Ταμείων στους ημιπληγικούς.(*)
Είναι όμως λόγος αυτός για να αφήσουμε παράλυτους συνανθρώπους μας, να βασανίζονται τόσο σκληρά;
Με μια απλή αλλά προσεκτική ματιά φαίνεται ότι το πρόβλημα δεν είναι απροσπέλαστο. Υπάρχει λύση και μάλιστα πατροπαράδοτη και οικονομική.
Πατροπαράδοτη, γιατί αναφερόμαστε στην πανάρχαια Ελληνική αρετή της Συλλογικής Ευθύνης, και οικονομική, διότι με την Συλλογική παρέμβαση το κόστος, μέσω κατάλληλων χειρισμών, μπορεί ακόμα και να μηδενιστεί.
Ο παππούς μας ο Ευριπίδης, απευθυνόμενος στον Αλκιβιάδη, είχε πει: ''Η πρώτη προϋπόθεση της ευτυχίας είναι να γεννηθείς σε μια λαμπρή πόλη''.
Εάν πράγματι επιθυμούμε κι εμείς να λέμε ότι ζούμε σε μια πόλη λαμπρή, δεν μένει παρά να αποδείξουμε εμπράκτως, ότι οι πολίτες της ευτυχούν. Ότι οι αξιωματούχοι της Πόλης νοιάζονται πραγματικά για τις ανημπόριες και τα βάσανα των πολιτών.
Να γιατί θεωρούμε την Πόλη, δηλαδή τον Δήμο, ως την πλέον αρμόδια συλλογικότητα, που θα μπορούσε να χαρίσει ανακούφιση στους εμπερίστατους ημιπληγικούς συμπολίτες μας. Πολύτιμη εν προκειμένω θα μπορούσε να αναδειχθεί επίσης και μια καλή συνεργασία ανάμεσα στους Δήμους και τις Ενορίες, οι οποίες βρίσκονται πιο κοντά στον πόνο και έχουν ήδη εντοπίσει όλες αυτές τις περιπτώσεις ανάγκης.
Ίσως κάποιοι, δικαιολογημένα, ρωτήσουν: Και πού θα βρουν οι Δήμοι τόσα χρήματα, ώστε να εξασφαλίσουν νοσοκομειακά κρεβάτια για όλους τους ημιπληγικούς;
Εδώ θα πρέπει να προσέξουμε δύο κυρίως πράγματα, διότι μια αδικαιολόγητη αρχική απογοήτευση είναι ικανή να μας οδηγήσει τελικά στην απραξία. Το πρώτο είναι ότι, σε κάθε Δήμο, οι περιπτώσεις ημιπληγικών δεν είναι αναρίθμητες. Και το δεύτερο, και ίσως το πιο σημαντικό, ότι δεν χρειάζεται να αρχίσουμε κατευθείαν με αγορές νέων κρεβατιών. Κινητοποιώντας την αγάπη και το φιλότιμο των πολιτών, μπορούμε να ξεκινήσουμε με την αξιοποίηση της ήδη υπάρχουσας παρακαταθήκης. Και ποια είναι αυτή;
Πρόκειται για τα κρεβάτια εκείνα, τις περπατούρες, τις πατερίτσες και τα αναπηρικά καροτσάκια, που κάποτε έτυχε να τα έχουμε ανάγκη και τώρα είναι παρατημένα, κακήν κακώς, μέσα σε αποθήκες και υπόγεια.
Με μια πολύ ελαφρά συντήρηση, όλος αυτός ο παροπλισμένος υγειονομικός εξοπλισμός μπορεί άνετα να ξαναμπεί σε χρήση, διότι πρόκειται για είδος που δεν φθείρεται εύκολα.
Είναι κρίμα, τέτοια πολύτιμα και πανάκριβα εργαλεία, να χρησιμοποιούνται για έναν μονάχα ασθενή και στη συνέχεια να πετιούνται στα άχρηστα. Και ας μην ξεχνάμε ότι τα περισσότερα από αυτά αγοράστηκαν με δαπάνες των ασφαλιστικών μας ταμείων. Δηλαδή, από την τσέπη μας.
Σε μια Ελλάδα των μνημονίων, με ενάμισι εκατομμύριο ανέργους και με ανασφάλιστους, που ξεπερνάνε τα τρία εκατομμύρια, είναι ολοφάνερο ότι οι ανάγκες των ημιπληγικών αδελφών μας, μέρα με την ημέρα, όλο και θα περισσεύουν.
Γι' αυτό και το ποθούμενο είναι να δημιουργηθεί σε κάθε Δήμο της Πατρίδας μας μια ''τράπεζα'' δανειζόμενων νοσοκομειακών κρεβατιών και άλλων συναφών ειδών, η οποία θα απαλύνει τον ανθρώπινο πόνο και ταυτόχρονα θα αποκλείσει έμπρακτα, σε θέματα υγείας, κάθε ελλοχεύουσα διάκριση ανάμεσα σε φτωχούς και πλουσίους.
Ο μεγάλος μας ιστορικός, ο Πλούταρχος, μας διδάσκει διαχρονικά: ''Υγιεία τίμιον, αλλ' ευμετάστατον''. Τουτέστιν, η υγεία είναι πολύτιμη, αλλά ευμετάβλητη. Πράγμα που σημαίνει ότι δεν μπορούμε να ξέρουμε εάν και πότε θα έρθει και η δική μας σειρά...
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλαος μιλάει για τα νεοφανή βιοηθικά διλήμματα και τη θέση της Εκκλησίας.
Α. Εισαγωγή
Ο Ν. 3984/2011 είναι ένας « υγιής «οργανισμός». Υπό την έννοια ότι, ενσωματώνει στην εθνική έννομη τάξη, την ευγενή επιδίωξη της Οδηγίας 2010/53/ΕΕ, για θέσπιση κοινών προτύπων, μεταξύ των Κρατών – Μελών, σχετικά με την ποιότητα και ασφάλεια των ανθρώπινων οργάνων που προορίζονται για μεταμόσχευση.
Ωστόσο, επωάζει ένα « καρκινικό κύτταρο » : Το άρθρο 9 παρ. 2, το οποίο ενεργοποιείται από την 1.6.2013. Επίκειται μία νομική «καρκινογένεση». Εξίσου επιβλαβής, τόσο για τον νομικό «οργανισμό», όσο και για τον ανθρώπινο.
Β. Το πρόβλημα
1. Τι προβλέπει η Οδηγία
Στο πλαίσιο του ανωτέρω σκοπού, η οδηγία και ο νόμος καλύπτουν την δωρεά ανθρωπίνων οργάνων.Κατά την έννοια της οδηγίας, την οποίαν ο νόμος, εν προκειμένω, ορθά ενσωματώνει, « δότης » είναι κάθε άνθρωπος που προβαίνει στη δωρεά ενός ή περισσότερων οργάνων, είτε κατά τη διάρκεια της ζωής του,είτε μετά το θάνατό του.
Όπως σημειώνεται στο σημείο 21 της αιτιολογικής έκθεσης της οδηγίας « στην Ένωση συνυπάρχουν πολλά διαφορετικά πρότυπα όσον αφορά τη συγκατάθεση στη δωρεά, περιλαμβανομένων των συστημάτων στα οποία πρέπει να υπάρχει η ρητή συγκατάθεση για τη δωρεά οργάνου και των συστημάτων στα οποία η δωρεά μπορεί να γίνει αν δεν υπάρχει ένδειξη αντίρρησης στη δωρεά. Για να γίνεται δυνατή η έκφραση της προσωπικής απόφασης στο θέμα αυτό, ορισμένα κράτη μέλη έχουν δημιουργήσει ειδικά μητρώα στα οποία οι πολίτες μπορούν να καταγράφουν την επιθυμία τους όσον αφορά τη δωρεά οργάνων. Η παρούσα οδηγία δεν επηρεάζει τα ποικίλα συστήματα συναίνεσης που ήδη λειτουργούν στα κράτη μέλη ».
Τόσο από το εν λόγω σημείο, όσο και από το σώμα της οδηγίας, προκύπτουν τα ακόλουθα : α ) η οδηγία δεν αποσκοπεί στο να επέμβει στην έννομη τάξη των Κ-Μ και να επιβάλλει έναν ενιαίο τρόπο συγκατάθεσης στην δωρεά, είτε κατά την διάρκεια της ζωής του προσώπου, είτε μετά τον θάνατό του και β ) ανεξαρτήτως του τρόπου, συγκατάθεση στην δωρεά, πρέπει να υπάρχει. Τόσο στην περίπτωση της δωρεάς εν ζωή, όσο και στην μετά θάνατον.
Εξάλλου, σύμφωνα με το σημείο 19 της αιτιολογικής έκθεσης, « Η φιλαλληλία αποτελεί σημαντικό παράγοντα της δωρεάς οργάνων. Για να εξασφαλισθεί η ποιότητα και η ασφάλεια των οργάνων, τα προγράμματα μεταμόσχευσης οργάνων πρέπει να βασίζονται στις αρχές της εθελοντικής και μη αμειβόμενης δωρεάς. Αυτό έχει πολύ μεγάλη σημασία, δεδομένου ότι η παραβίαση των ανωτέρω αρχών ενδέχεται να εγκυμονεί σοβαρότατους κινδύνους. Αν το όργανο δεν προσφέρεται εθελοντικά και/ή αποφέρει οικονομικό κέρδος, μπορεί να τεθεί σε κίνδυνο η ποιότητα της διαδικασίας δωρεάς, δεδομένου ότι η βελτίωση της ποιότητας ζωής ή η σωτηρία της ζωής ενός ανθρώπου δεν αποτελεί τον κύριο ή τον μοναδικό επιδιωκόμενο σκοπό ».
Συνεπώς, σκοπός της οδηγίας, τον οποίον τα Κ-Μ, υποχρεούνται να υλοποιήσουν, με τα δικά τους μέσα, είναι να επέρχεται η μεταμόσχευση, εφόσον αυτή συνιστά την πραγματική βούληση του προσώπου. Κατ’ επέκτασιν, ακόμα και σε ένα σύστημα μη ρητής συγκατάθεσης, ο νόμος ενσωμάτωσης της οδηγίας, δεν επιτρέπεται να οδηγήσει στον, κατ’ ουσίαν, αποκλεισμό της διερεύνησης της αντίρρησης στην δωρεά.
2. Τι προβλέπει ο νόμος για το ενήλικο θανόν πρόσωπο
Σύμφωνα με το άρθρο 9 παρ 2 του Ν. 3984/2011, η αφαίρεση ενός ή περισσότερων οργάνων από ενήλικο, θανόν πρόσωπο πραγματοποιείται εφόσον, όσο ζούσε, δεν είχε εκφράσει την αντίθεση του σύμφωνα με την παράγραφο 3 « και κατόπιν συναίνεσης της οικογένειας
του ».
Από την διάταξη αυτή, σε συνδυασμό με τα ανωτέρω, προκύπτει ότι, από 1.6.2013 και εντεύθεν, κάθε ενήλικο πρόσωπο στην Ελλάδα καθίσταται δότης εκ του νόμου. Καθίσταται, δηλαδή, δωρητής του εαυτού του, χωρίς καν να έχει περάσει από το μυαλό του η σκέψη και, εάν έχει περάσει, χωρίς να την έχει εξωτερικεύσει, είτε καταφατικά, είτε αρνητικά, έστω εμμέσως ! Σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου, η πρόβλεψη ισχύος από 1.6.2013 αποσκοπεί στην ενημέρωση των πολιτών, μέσω σχετικής εκστρατείας. Μέχρι την στιγμή που συντάσσεται αυτό το άρθρο (μέσα Μαρτίου 2013) καμμία ενημερωτική εκστρατεία δεν έχει εκδηλωθεί. Σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου, « Στον Εθνικό Οργανισμό Μεταμοσχεύσεων τηρείται αρχείο όπου καταχωρίζονται οι δηλώσεις των πολιτών περί αντίθεσης τους στην αφαίρεση οργάνων τους μετά θάνατον. Κάθε ενήλικος πολίτης μπορεί να αποστέλλει στον Εθνικό Οργανισμό Μεταμοσχεύσεων σχετική δήλωση του, με βεβαιωμένο το γνήσιο της υπογραφής. Για τη δήλωση δεν απαιτείται συγκεκριμένος τύπος, αρκεί να συνάγεται ρητά και αβίαστα η ακριβής βούληση του προσώπου. Η δήλωση αυτή είναι ελεύθερα ανακλητή. Η ανάκληση γίνεται με νεότερη δήλωση ανάκλησης, η οποία αποστέλλεται ομοίως στον Εθνικό Οργανισμό Μεταμοσχεύσεων. Η αρχική δήλωση διαγράφεται από το αρχείο και θεωρείται ως μη γενόμενη ». Τέλος, σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου «Η αφαίρεση οργάνων από θανόντα δότη διενεργείται μετά την επέλευση του θανάτου, κριτήριο για την οποία είναι η νέκρωση του εγκεφαλικού στελέχους, σύμφωνα με τα ευρέως αποδεκτά και σύγχρονα δεδομένα της επιστήμης, όπως ορίζεται στην απόφαση του ΚΕ.Σ.Υ. περί διάγνωσης του εγκεφαλικού θανάτου (απόφαση 9 της 21/20.3.1985). Με απόφαση του Υπουργού Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης καθορίζεται επακριβώς το κριτήριο επέλευσης του θανάτου, κατόπιν γνώμης του Κεντρικού Συμβουλίου Υγείας (ΚΕ.Σ.Υ.). Με όμοιο τρόπο θεσπίζεται "Κώδικας Πρακτικής", σχετικά με τη διαδικασία διάγνωσης και επιβεβαίωσης του εγκεφαλικού θανάτου».
Ωστόσο, ακόμα και ενημερωτική εκστρατεία να υπάρξει και παρά την πρόβλεψη της παρ. 5 ως άνω, η διάταξη της παρ. 2, δεν παύει να αντίκειται στο Σύνταγμα, στο ενωσιακό και στο διεθνές δίκαιο, διότι, παραβιάζει την θεμελιώδη αρχή του δικαίου της ιδιωτικής αυτονομίας και αυτοδιάθεσης. Δημιουργεί δε τον κίνδυνο να μετατραπεί η Ελλάδα σε χώρα «παραγωγής» και διάθεσης ανθρωπίνων οργάνων από εγκληματικές οργανώσεις.
Γ. Η αντισυγματικότητα του άρθρου 9 παρ. 2 Ν. 3984/2013
Αποτελεί στοιχείο της ελευθερίας του ανθρώπου να αποφασίσει να προβεί σε δωρεά και μάλιστα του εαυτού του. Η ελευθερία του ανθρώπου είναι ύψιστο έννομο αγαθό. Ως εκ τούτου, μόνο σε ιδιαίτερα εξαιρετικές περιπτώσεις μπορεί να την περιορίσει ο νομοθέτης και μάλιστα, στο πεδίο της ιατρικής, σε περιπτώσεις που αφορούν στο ίδιο το πρόσωπο και όχι σε σχέση με κάποιο άλλο, τρίτο (1).
Η ελευθερία του ατόμου πλήττεται όταν προσβάλλεται ουσιαστικά η αξιοπρέπειά του και η προσωπικότητά του. Πτυχή της αξιοπρέπειας και της προσωπικότητας του είναι – μεταξύ άλλων – η υγεία και η σωματική ακεραιότητα 2. Σύμφωνα με το άρθρο 2 παρ. 1 Σ, ο σεβασμός και η προστασία της αξίας του ανθρώπου, αποτελούν πρωταρχική υποχρέωση της Πολιτείας. Η εν λόγω διάταξη, αποτελεί την βασική κατεύθυνση ερμηνείας των διατάξεων που κατοχυρώνουν τα θεμελιώδη δικαιώματα(3). Κατά την συντριπτικώς επικρατούσα άποψη, ο νομοθέτης δεσμεύεται από τα θεμελιώδη δικαιώματα και κατά την διαμόρφωση του ιδιωτικού δικαίου(4). Συνεπώς, η προστασία της ανθρώπινης υπόστασης εδράζεται σε ένα δικαίωμα αυτοκαθορισμού του ανθρώπου. Πρόκειται για το δικαίωμα να διαθέτει τη ζωή του για τον ίδιο, να ανήκει στον εαυτό του(5). Αυτοκαθορισμός της ζωής υπάρχει, όταν υφίσταται πραγματική εξουσία αυτοκαθορισμού(6). Η ανωτέρω διάταξη, οδηγεί σε ετεροκαθορισμό της ζωής του ατόμου. Συνιστά αντισυνταγματική νομοθετική παρέμβαση στην ιδιωτική αυτονομία. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, η ευγενής πρόθεση να σωθούν οι ζωές ασθενών, ευτελίζεται σε πρόσχημα. Ως εκ τούτου, το ανωτέρω άρθρο θα ήταν σύμφωνο με το σύνταγμα, εάν ήταν διατυπωμένο, ως ακολούθως : « Παρ. 2 : Η αφαίρεση ενός ή περισσότερων οργάνων από ενήλικο, θανόν πρόσωπο πραγματοποιείται εφόσον, όσο ζούσε, είχε εκφράσει την συμφωνία του » και « Παρ 3 : Στον Εθνικό Οργανισμό Μεταμοσχεύσεων τηρείται αρχείο όπου καταχωρίζονται οι δηλώσεις των πολιτών περί συμφωνίας τους στην αφαίρεση οργάνων τους μετά θάνατον. Κάθε ενήλικος πολίτης μπορεί να αποστέλλει στον Εθνικό Οργανισμό Μεταμοσχεύσεων σχετική δήλωση του, με βεβαιωμένο το γνήσιο της υπογραφής. Για τη δήλωση δεν απαιτείται συγκεκριμένος τύπος, αρκεί να συνάγεται ρητά και αβίαστα η ακριβής βούληση του προσώπου. Η δήλωση αυτή είναι ελεύθερα ανακλητή. Η ανάκληση γίνεται με νεότερη δήλωση ανάκλησης, η οποία αποστέλλεται ομοίως στον Εθνικό Οργανισμό Μεταμοσχεύσεων. Η αρχική δήλωση διαγράφεται από το αρχείο και θεωρείται ως μη γενόμενη ».
Επισημαίνεται ότι, στην διάταξη της παρ. 2, η φράση «και κατόπιν συναίνεσης της οικογένειάς του », στο αρχικό σχέδιο νόμου δεν υπήρχε καν. Προσετέθη με το άρθρο 55 παρ. 4 του Ν. 4075/2012. Αλλά και η προσθήκη αυτή δεν αποκαθιστά την συνταγματική τάξη. Πρώτον, διότι σύμφωνα με τα ανωτέρω, δεν αλλάζει το γεγονός ότι ο νομοθέτης καθιστά το σύνολο των πολιτών υποχρεωτικά «δωρητές». Δεύτερον, διότι δεν αποτρέπει τον σοβαρότατο κίνδυνο, που ανωτέρω επισημαίνουμε και, κατωτέρω, αναπτύσσουμε.
Δ. Η αντίθεση του άρθρου 9 παρ. 2 του Ν. 3984/2011 στο δίκαιο της ΕΕ
Ήδη, ανωτέρω, έχει καταστεί σαφές ότι, με το εν λόγω άρθρο του νόμου, δεν ενσωματώνεται ορθά η οδηγία 2010/53/ΕΕ στην εθνική έννομη τάξη : Η οδηγία απαιτεί έκφραση της συμφωνίας του δωρητή και όχι τεκμήριο συναίνεσης. Εν προκειμένω, το τεκμήριο συναίνεσης, δεν αποτελεί επιτρεπτό μέσο του εθνικού νομοθέτη, προς υλοποίηση του σκοπού της οδηγίας. Δεν παρέχει ισχυρότερη προστασία. Αντιθέτως, αναιρεί, την όποια προστασία της ατομικής ελευθερίας, καθόσον, ουσιαστικά, καθιερώνει υποχρέωση δωρεάς και μάλιστα του εαυτού εκάστου εξ ημών. Περαιτέρω, η ίδια η αιτιολογική έκθεση της οδηγίας, εφιστά την προσοχή του εθνικού νομοθέτη, ως προς την τήρηση του ενωσιακού δικαίου : Στο σημείο 19 αυτής, λαμβάνει χώρα αναφορά στον Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ ( ΧΘΔ/ΕΕ ) και ειδικά, στο άρθρο 3 παρ. 2γ. Το άρθρο φέρει τίτλο « Δικαίωμα στην ακεραιότητα του ανθρώπου ». Σύμφωνα με την παρ. 1 « κάθε πρόσωπο έχει δικαίωμα στην σωματική και διανοητική ακεραιότητά του ». Σύμφωνα με την παρ. 2 « στο πεδίο της ιατρικής και της βιολογίας πρέπει να τηρούνται τα εξής : - η ελεύθερη και εν επιγνώσει συναίνεση του ενδιαφερομένου, σύμφωνα με τον νόμο ». Με την υποχρέωση «δωρεάς», ως άνω, ελεύθερη και εν επιγνώσει συναίνεση του ανθρώπου, δεν υπάρχει.
Ε. Η αντίθεση του άρθρου 9 παρ. 2 του Ν. 3984/2011 στο διεθνές δίκαιο
Η Σύμβαση για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα και την Βιοϊατρική ( Σύμβαση του Oviedo ), αποτελεί εσωτερικό δίκαιο, βάσει του Ν. 2619/1998. Από τις διατάξεις των άρθρων 1, 5, 6, 8, 17 και 20 της Σύμβασης προκύπτει ότι: α ) πρέπει να προστατεύεται η σωματική ακεραιότητα του ανθρώπου ως όντος, β ) κάθε επέμβαση στον άνθρωπο, στα πλαίσια της ιατρικής επιστήμης, πρέπει να τυγχάνει της ελεύθερης συναίνεσής του. Συνεπώς, δεν επιτρέπεται να τεκμαίρεται, ούτε να επιβάλλεται νομοθετικά, είτε άμεσα, είτε έμμεσα. Επιπροσθέτως, το ΕΔΑΔ έχει κρίνει, επί τη βάσει του άρθρου 3 της ΕΣΔΑ, πως το Κράτος, δεν μπορεί να επιβάλλει αναγκαστικά μέτρα σε βάρος του πολίτη, στην ιδιωτική του σφαίρα, εκτός εάν πρόκειται για ιατρική αναγκαιότητα. Αυτή, όμως, πρέπει να αφορά στο ίδιο το πρόσωπο(7). Κάθε περαιτέρω λέξη, ως προς την αντίθεση της επίμαχης διάταξης του Ν. 3984/2011 κρίνεται ως περιττή.
ΣΤ. Ο ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΤΗΣ ΤΡΩΣΗΣ ΤΗΣ ΣΩΜΑΤΙΚΗΣ ΑΚΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΣΥΝΟΛΟΥ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ
Στην ελεύθερη αγορά, η εμπορευματοποίηση της ιατρικής φροντίδας είναι επιτρεπτή. Αλλά, όχι απεριορίστως. Ο νομοθέτης παρεμβαίνει για να αποτρέψει το εμπόριο ανθρωπίνων οργάνων, δηλαδή, την επίτευξη κέρδους από την πώληση τους. Αυτού του είδους την εμπορευματοποίηση την απαγορεύει το αξιακό σύστημα του ελληνικού συντάγματος. Την απαγορεύει το δίκαιο της ΕΕ : Στην αιτιολογική έκθεση της οδηγίας ( σημείο 19 ), γίνεται μνεία του άρθρου 21 της Σύμβασης του Oviedo. Την απαγορεύει το διεθνές δίκαιο, με το άρθρο 21 της Σύμβασης του Oviedo : «Απαγορεύεται η μετατροπή του ανθρωπίνου σώματος και των μερών του καθεαυτών, σε πηγή κέρδους» (παρ. 2, δεύτερο εδάφιο )
Την απαγορεύει και ο Ν. 3984/2011. Ωστόσο, προκύπτει το ερώτημα, αν η απαγόρευση αυτή είναι αποτελεσματική και αποτρεπτική, όπως, παγίως απαιτεί το ενωσιακό δίκαιο. Με τα άρθρα 35 και 36, κατ’ επιταγήν του άρθρου 23 της Οδηγίας, ορίζονται τα σχετικά αδικήματα και οι ποινές. Στο άρθρο 35 προβλέπονται ο πλημμεληματικός χαρακτήρας των αδικημάτων και ανάλογου χαρακτήρα ποινές. Το άρθρο 36 είναι κακουργηματικού χαρακτήρα, καθώς αναφέρεται στην σύσταση εγκληματικής οργάνωσης, με σκοπό την τέλεση αποκόμισης κέρδους από την εμπορία των ανθρωπίνων οργάνων. Εντάσσεται στην ίδια την φύση του αδικήματος : Εμπορία ανθρωπίνων οργάνων, δεν μπορεί να είναι υπόθεση ενός – δύο ή τριών εγκληματιών. Κατά την άποψή μας, η ποινική αντιμετώπιση εξασθενεί, ακριβώς, λόγω του άρθρου 9 παρ. 2 : Αφ΄ ής στιγμής κάθε πολίτης καθίσταται υποχρεωτικά «δότης», παραβιάζεται το δικαίωμα αυτοκαθορισμού και αυξάνεται ο κίνδυνος να πληγεί στον πυρήνα του, το έννομο αγαθό της ανθρώπινης σωματικής και διανοητικής ακεραιότητας. Στην περίπτωση που ο οποιοσδήποτε πολίτης, από την 1.6.2013 και μετά, π.χ. τραυματισθεί βαρύτατα ή ακόμη και λιγότερο βαρειά, σε ένα τροχαίο, λόγω της τεκμαιρόμενης συναίνεσής του, είναι πολύ πιθανό, να μην καταβληθούν οι ενδεικνυόμενες προσπάθειες ανάνηψής του. Αυξάνονται οι πιθανότητες να μην αναζητηθούν, πραγματικά, οι οικείοι του, για να συναινέσουν στην αφαίρεση των οργάνων του. Αυξάνονται οι πιθανότητες, η εγκληματική οργάνωση, καλυπτόμενη από την υποχρεωτικότητα της «δωρεάς», να ενεργήσει ευχερέστερα. Συνέπεια της ευχερέστερης αυτής δράσης θα είναι η ιδιαίτερη δυσχέρανση του έχοντος έννομο συμφέρον, να αποδείξει τους ισχυρισμούς του περί ανθρωποκτονίας από πρόθεση ( γιατί όχι ; ), με κίνητρο την εμπορία ανθρωπίνων οργάνων. Επίσης, θα δυσχερανθεί ιδιαίτερα, να αποδείξει ότι, ουδείς είχε απευθυνθεί στον ΕΟΜ, προς διαπίστωση, εάν το θανόν ενήλικο πρόσωπο, είχε στείλει επιστολή μη συμφωνίας αφαίρεσης των οργάνων του.
Με μία τέτοια διάταξη, σε καιρούς κρίσης και υποχώρησης του κοινωνικού κράτους, το κίνητρο και της αθέμιτης εμπορευματοποίησης θα καταστεί ακόμη πιο ισχυρό. Το επακόλουθο, ενδέχεται να είναι, η καταβολή, εξαιρετικά σημαντικών ποσών στις εγκληματικές οργανώσεις, για να αποκτηθούν, το γρηγορότερο δυνατόν, ανθρώπινα όργανα. Επίσης, υφίσταται κίνδυνος στοχοποίησης προσώπου, λόγω ιατρικής καταλληλότητάς του προς μεταμόσχευση.
Ζ. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Τα θεμελιώδη δικαιώματα, αποτελούν πρωτίστως, αμυντικά δικαιώματα του πολίτη, έναντι επεμβάσεων της δημόσιας εξουσίας(8). Με το άρθρο 9 παρ. 2 του Ν. 3984/2011, ο νομοθέτης υποκαθιστά ανεπίτρεπτα την ελεύθερη βούληση του ατόμου, ειδικά όταν αυτό βρίσκεται σε αντικειμενική αδυναμία άσκησής της. Εξ’ άλλου, τα θεμελιώδη δικαιώματα τριτενεργούν στις μεταξύ των ιδιωτών σχέσεις(9). Συνεπώς, ισχύει αυτό που ο διετύπωσε ο αμερικανός δικαστής Cardozo, σε μία απόφασή του, ήδη απότο 1914 : «Every human being of adult years and sound mind has a right to determine what shall be done with his own body; and a surgeon who performs an operation without his patient‘s consent commits an assault(10 )».
1. BVerfG Beschluss, 2 BvR 2270/96; FamRZ 1998, 895 = NJW 1998, 1774
2. Σύγκρ. ΑΠΟλ. 13/1999, Δ/ΝΗ/40, 753, ΕΦ ΔΩΔ 24/2006, ΝΟΜΟΣ, ΠΠΡ ΑΘ 6806/2004, ΝΟΜΟΣ
3. Belling/Ορφανίδης : Η δράση των θεμελιωδών δικαιωμάτων στο ιδιωτικό δίκαιο, ΝοΒ 53, Απρίλιος 2005, Τεύχος 4, σελ. 41.
4. BVerfGE 92, 158, Canaris, Jus, 1989, 161 ff., Singer, Vertragsfreiheit, Grundrechte und der Schutz des Menschen von sich selbst, JZ 95, 1133 (1136)
5. BVerfGE, 35, 202 – Lebach, Orfanidis, Eigentumsproblematik und Mitbestimmung hinsichtlich der Europäischen Verfassung, Peter Lang, 2006, 182, με περαιτέρω παραπομπές.
6. Damm, Imperfekte Autonomie und Neopaternalismus – Medizinrechtliche Probleme der Selbstbestimmung in der modernen Medizin, MedR, 2002, Heft 8, 375 ff.
7. ΕΔΑΔ, 24.9.92, Bd 244, 25-26
8. BVerfGE 7, 198, 204, BVerfGE 50, 290, 337, BVerfGE 68, 193, 205, Belling/Ορφανίδης, ό.π., 41.
9. Αναλυτικά, Belling/Ορφανίδης, ό.π., 41 επ. Σημειώνεται ότι η τριτενέργεια είναι το μεγαλύτερο επίτευγμα της νομικής επιστήμης, των τελευταίων 63 ετών
10 Damm, ,ό.π. 377
TIDEON: Ολοκληρώθηκε με μεγάλη επιτυχία η πανευρωπαϊκή πρωτοβουλία συλλογής -αρχικά 1.000.000 ηλεκτρονικών υπογραφών- προς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με τίτλο «Ένας από εμάς» (One of us), με στόχο την προστασία της ανθρώπινης ζωής από την σύλληψη μέχρι τον φυσικό θάνατο.
Τελικά συγκεντρώθηκαν 1.743.806 υπογραφές σε όλη την Ευρώπη. Συγκεκριμένα 20 χώρες συγκέντρωσαν πάνω από το ελάχιστο όριο υπογραφών. Ορισμένες μάλιστα απέδειξαν την ευαισθησία τους και συγκέντρωσαν πολλαπλάσιο ποσοστό από το απαιτούμενο.
Η Χώρα μας ίσως να άργησε να «πάρει μπροστά», αλλά υπερκάλυψε τελικά το όριό της και έδειξε μέσα στην μεγάλη της κρίση, ότι δεν ενδιαφέρεται μόνο για τον «επιούσιο». Έστειλε ένα μήνυμα στην Ευρώπη ότι την ενδιαφέρουν τα θεόσδοτα ηθικά θεμέλεια. Πολλές ευχαριστίες οφείλονται στον εθνικό συντονιστή της άνω πρωτοβουλίας, τον Σύλλογο Προστασίας Αγεννήτου Παιδιού «Η Αγκαλιά», του οποίου την προσπάθεια ευλόγησε η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος και πολλές Ι. Μητροπόλεις, που οργανωμένα έκαναν συλλογή υπογραφών των ενδιαφερομένων πολιτών. ( http://www.tideon.org/index.php/2012-01-20-15-27-29/2012-02-28-20-53-20/4376-05-09-2013 ).
Οι Ευρωπαίοι πολίτες εξέφρασαν την ανησυχία της ευρωπαϊκής κοινωνίας στο σύνολό της για την ανάγκη μεγαλύτερης προστασίας του ανθρώπινου εμβρύου από την ΕΕ ώστε να μην επιτρέψουν και να μη χρηματοδοτήσουν δράσεις, που προϋποθέτουν ή εκτελούν την καταστροφή ανθρώπινων εμβρύων και να εφαρμόσουν κατάλληλο ελεγκτικό μηχανισμό που προβλέπει η Συνθήκη της Λισαβόνας για να διασφαλίσουν, πως η χρήση των διατιθεμένων κονδυλίων δε θα αντιταχθεί ποτέ ενάντια στην ανθρώπινη ζωή.
Η Τράπεζα Ιδεών ευχαριστεί τους αναγνώστες της για την υποστήριξή τους στην πρωτοβουλία.
Η ανταπόκριση αυτή δίνει την βεβαιότητα ότι και πάλι, αν χρειαστεί, οι πολίτες είναι έτοιμοι να προασπίσουν με κάθε νόμιμο τρόπο τα δικαιώματα των συνανθρώπων τους.
Tideon.org
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ : ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΑΝΑ ΧΩΡΑ
Χώρα |
Σύνολο υπογραφές που συγκεντρώθηκαν ανά χώρα |
Ελάχιστο αναγκαίο |
Ποσοστό επιτευχθεί |
(At) Αυστρία |
32.050 |
14.250 |
224,91% |
(Να) Βέλγιο |
5.821 |
16.500 |
35,28% |
(BG) Βουλγαρία |
1.098 |
13.500 |
8,13% |
(CY) Κύπρος |
6.821 |
4.500 |
151,58% |
(CZ) Τσεχική Δημοκρατία |
14.376 |
16.500 |
87,13% |
(De) Γερμανία |
169.241 |
74.250 |
227,93% |
(DK) Δανία |
7.603 |
9.750 |
77,98% |
(Ee) Εσθονία |
4.964 |
4.500 |
110,31% |
(El) Ελλάδα |
21.466 |
16.500 |
130,10% |
Ισπανία |
126.322 |
40.500 |
311,91% |
(Fi) Φινλανδία |
1.256 |
9.750 |
12,88% |
(Fr) Γαλλία |
100.719 |
55.500 |
181,48% |
(HR) Κροατία |
13.082 |
9.000 |
145,36% |
(HU) Ουγγαρία |
50.662 |
16.500 |
307,04% |
Ιρλανδία |
9.023 |
9.000 |
100,26% |
(It) Ιταλία |
603.389 |
54,750 |
1102,08% |
(Lt) Λιθουανία |
11.783 |
9.000 |
130,92% |
(Lu)Λουξεμβούργο |
5.477 |
4.500 |
121,71% |
(LV) Λετονία |
8.837 |
6.750 |
130,92% |
(Mt) Μάλτα |
21.949 |
4.500 |
487,76% |
(NL) Κάτω Χώρες |
27.368 |
19.500 |
140,35% |
(PL) Πολωνία |
237.980 |
38.250 |
622,17% |
(Pt) Πορτογαλία |
70.337 |
16.500 |
426,28% |
(RO) Ρουμανία |
132.877 |
24.750 |
536,88% |
(Se) Σουηδία |
2.611 |
15.000 |
17,41% |
(Si) Σλοβενία |
3.224 |
6.000 |
53,73% |
(SK) Σλοβακία |
31.714 |
9.750 |
325,27% |
(UK) Ηνωμένο Βασίλειο |
21.756 |
54,750 |
39,74% |
Συνολικές υπογραφές: 1.743.806
TIDEON.org
Η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος μετά από σχετική της απόφαση στην Συνεδρία της 30ης Αυγούστου ε.έ. αποφάσισε να συμμετάσχει, μέσω της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών και των Ιερών Μητροπόλεων της Εκκλησίας της Ελλάδος, στην πανευρωπαϊκή πρωτοβουλία «Ένας από εμάς» (One of us), με στόχο να επανεξετασθεί υποχρεωτικά και ενδεχομένως ακυρωθεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο η νομιμοποίηση της χρηματοδότησης ευρωπαϊκών κονδυλίων της τεχνολογικής έρευνας σε ανθρώπινα έμβρυα.
Συγκεκριμένα, εφέτος διατέθηκαν 80.000.000€ για την χρηματοδότηση τέτοιων ερευνών, αλλά και για την χρηματοδότηση Μ.Κ.Ο. εξειδικευμένων σε εκτρώσεις στις αφρικανικές –και όχι μόνο- χώρες, με το επιχείρημα ότι έτσι θα ανέλθει το βιοτικό επίπεδο των κατοίκων αυτών των χωρών. Για τον λόγο αυτό συστάθηκε η ανωτέρω πανευρωπαϊκή πρωτοβουλία συλλογής ηλεκτρονικών υπογραφών, με στόχο την προστασία της ανθρώπινης ζωής από την σύλληψη μέχρι τον φυσικό θάνατο. Η Συνθήκη της Λισαβόνας δίνει την δυνατότητα στους Ευρωπαίους πολίτες να παρεμβαίνουν στην διαδικασία λήψεως αποφάσεων νομοθετικού περιεχομένου, εφ᾿ όσον συγκεντρώσουν έναν ελάχιστο αριθμό υπογραφών, καθοριζόμενο από τον πληθυσμό κάθε κράτους – μέλους της Ε.Ε.. Για την Ελλάδα μας ο αριθμός είναι 16.500 υπογραφές. Τελευταία ημέρα ηλεκτρονικής υποβολής των υπογραφών έχει ορισθεί η 1η Νοεμβρίου 2013. Σχετικά με αυτήν την πρωτοβουλία στην Ελλάδα έχει ορισθεί δια δικαστικής αποφάσεως ως εθνικός συντονιστής ο Σύλλογος Προστασίας Αγεννήτου Παιδιού «Η Αγκαλιά».
Όσοι επιθυμείτε να συμμετάσχετε σε αυτήν την εκστρατεία για την προστασία της ανθρώπινης ζωής, μπορείτε να υπογράψετε στην ιστοσελίδα, όπου θα βρείτε όλες τις απαραίτητες πληροφορίες:
www.oneofus.eu/el/
Εκ της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος
Δεν πρέπει να γίνει το έμβρυο και αντικείμενο εμπορικής εκμετάλλευσης στο όνομα της επιστήμης
Χρειαζόμαστε τη βοήθειά σας, ώστε να συγκεντρώσουμε 16.500 υπογραφές από όλους τους Έλληνες πολίτες μέχρι την πρώτη Νοεμβρίου 2013
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο τα τελευταία έτη έχει αποφασίσει τη χρηματοδότηση επιστημονικών ερευνών στο έμβρυο, δαπανώντας τεράστια κονδύλια προς το σκοπό αυτό.
Η απόφαση αυτή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, θα οδηγήσει μοιραία να γίνει το έμβρυο πειραματόζωο και αντικείμενο εμπορικής εκμετάλλευσης στο όνομα της επιστήμης. Κάθε πολιτική σκοπιμότητα υποστήριξης θα πρέπει να αποκλειστεί από τη χρηματοδότηση των ενεργειών της ΕΕ που αποσκοπούν στην καταστροφή των ανθρώπινων εμβρύων.
Κάθε πρωτοβουλία όμως που δε σέβεται την αξία της ανθρώπινης ζωής, θίγει τον πολιτισμό μας και την υπόστασή μας. Έτσι, η ευρωπαϊκή κίνηση πολιτών «ONE OF US» ανέλαβε την πρωτοβουλία να ευαισθητοποιήσει τους υπόλοιπους ευρωπαίους πολίτες και να συγκεντρώσει δηλώσεις υποστήριξης, έτσι ώστε να καταφέρουμε οι ίδιοι οι Πολίτες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, να επαναφέρουμε προς συζήτηση το θέμα αυτό ενώπιον του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και να ανατρέψουμε την εφαρμογή τέτοιων αποφάσεων.
Στόχος αυτής της κίνησης των πολιτών είναι να έχουν τη δέσμευση της ΕΕ σε όλους εκείνους τους τομείς, ώστε να μην επιτρέψουν και να μη χρηματοδοτήσουν δράσεις, που προϋποθέτουν ή εκτελούν την καταστροφή ανθρώπινων εμβρύων και να εφαρμόσουν κατάλληλο ελεγκτικό μηχανισμό για να διασφαλίσουν πως η χρήση των διατιθεμένων κονδυλίων δε θα αντιταχθεί ποτέ ενάντια στην ανθρώπινη ζωή.
Αυτό είναι δυνατό να συμβεί, αφού ρητά προβλέπεται από τη Συνθήκη για την Ευρωπαϊκή Ένωση, ότι κάθε πολίτης έχει το δικαίωμα να συμμετέχει στην ευρωπαϊκή ζωή της Ένωσης, μέσω της ευρωπαϊκής πρωτοβουλίας πολιτών (Άμεση Δημοκρατία). Η διαδικασία αυτή παρέχει στους πολίτες τη δυνατότητα να προσεγγίζουν απευθείας με αίτημά τους την Επιτροπή, καλώντας την να υποβάλει πρόταση έκδοσης νομικής πράξης της Ένωσης για την εφαρμογή των συνθηκών.
Ο Σύλλογος Προστασίας Αγέννητου Παιδιού – Η Αγκαλιά, με σεβασμό στην αξία της ανθρώπινης ζωής, στο δικαίωμα της ζωής και της ακεραιότητας κάθε ανθρώπινης ύπαρξης από την σύλληψη, ανέλαβε τη συγκέντρωση δηλώσεων υποστήριξης προς την ανωτέρω πρωτοβουλία με τη συλλογή υπογραφών, στο συνημμένο έντυπο.
Για να επιτευχθούν οι στόχοι μας χρειαζόμαστε τη βοήθειά σας, ώστε να συγκεντρώσουμε 16.500 υπογραφές από όλους τους Έλληνες πολίτες μέχρι την πρώτη Νοεμβρίου 2013.
Μπορείτε να υποστηρίξετε την προσπάθειά μας
Υπογράφοντας
on-line στο www.oneofus.eu (επιλέγοντας τη χώρα μας και ακολουθώντας τις οδηγίες)
εγγράφως στο ειδικό έντυπο
Ο Σύλλογος Προστασίας Αγέννητου Παιδιού – Η Αγκαλιά, συστάθηκε το 1998 με σκοπό την προστασία των μητέρων εκείνων, έγγαμων ή άγαμων, κακοποιημένων ή μη, που επιθυμούν να φέρουν εις πέρας την εγκυμοσύνη τους, με σκοπό την προστασία του εμβρύου και το σεβασμό στην αξία της ζωής.
Ας σεβαστούμε όλοι την ανθρώπινη ζωή
Ας σεβαστούμε όλοι το δικαίωμα του εμβρύου στη δική του ζωή
Για το Δ.Σ. του Συλλόγου Προστασίας Αγέννητου Παιδιού – Η Αγκαλιά
Η Πρόεδρος
Βαρβάρα Μεταλληνού
Η Γενική Γραμματέας
Ζαχαρούλα Γκριέλα
Για τον Σύλλογο Προστασίας Αγέννητου Παιδιού – Η Αγκαλιά
Αλεξόπουλος Αλέξανδρος
Λεωφόρος Αθηνών 84, 104 41 Αθήνα
Τηλ. 210 8828788, Φαξ 210 8235121
Email: info@agalia.org.gr, http://www.agalia.org.gr
(Πηγή: synodoiporia.blogspot.gr)
Σχετικές δημοσιεύσεις:
ΔΡΑΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ ΓΙΑ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΕΜΒΡΥΑ
ΠΗΓΗ: http://www.alopsis.gr/modules.php?name=News&file=article&sid=2844
Τὴν ὥρα ποὺ ἄνθρωποι πεθαίνουν ἀπὸ πείνα, τὴν ὥρα ποὺ ἀπελπισμένοι ἄνεργοι ὁδηγοῦνται στὴν αὐτοκτονία, σὲ καιροὺς δεινῆς οἰκονομικῆς κρίσεως τὸ Εὐρωπαϊκὸ Κοινοβούλιο ἐνέκρινε τὴ χρηματοδότηση μὲ εὐρωπαϊκὰ κονδύλια 80 ἑκατομμυρίων εὐρὼ τῶν τεχνολογικῶν ἐρευνῶν σὲ ἀνθρώπινα ἔμβρυα.
Μὲ ἁπλὰ λόγια αὐτὸ σημαίνει ὅτι χρηματοδοτοῦνται φορεῖς καὶ ΜΚΟ (Μὴ Κυβερνητικὲς Ὀργανώσεις) ἀφενὸς μὲν γιὰ νὰ κάνουν πειράματα πάνω σὲ ἀνθρώπινα ἔμβρυα καταστρέφοντάς τα, ἀφετέρου δὲ γιὰ νὰ πραγματοποιοῦν ἐκτρώσεις σὲ ἀφρικανικὲς καὶ ἄλλες χῶρες, μὲ τὴν πρόφαση ἀνόδου τοῦ βιοτικοῦ τους ἐπιπέδου.
Δημιουργεῖται μὲ τὶς μεθόδους αὐτὲς ἡ νέα Εὐρώπη! Ἡ Εὐρώπη τῶν μελλοντικῶν τεράτων ἐργαστηρίου «τύπου Φρανκενστάιν», χωρὶς σεβασμὸ στὸ ἀνθρώπινο πρόσωπο, χωρὶς συνείδηση τῆς ἱερότητας τῆς ζωῆς.
Τὸ κακουργηματικὸ αὐτὸ ἐγχείρημα, ποὺ μετατρέπει τὸ ἔμβρυο σὲ πειραματόζωο, τὸ καθιστᾶ ἀντικείμενο ἐμπορικῆς ἐκμεταλλεύσεως καὶ τὸ καταστρέφει σὰν νὰ εἶναι ἁπλὴ σάρκινη μάζα, πρέπει νὰ ἀποτραπεῖ, καὶ τὸ Εὐρωπαϊκὸ Κοινοβούλιο νὰ ἐξαναγκασθεῖ σὲ ἐπανεξέταση καὶ ἀκύρωση τῆς ἀποφάσεώς του.
Γιὰ τὸν σκοπὸ αὐτὸ ἔχει ἤδη ξεκινήσει πανευρωπαϊκὴ πρωτοβουλία ἀπὸ τὴν κίνηση πολιτῶν «ONE OF US» («Ἕνας ἀπὸ μᾶς»), προκειμένου νὰ συγκεντρωθοῦν ἕνα ἑκατομμύριο ὑπογραφές, ποὺ βάσει τῆς Συνθήκης τῆς Λισσαβώνας γιὰ τὴν Ἄμεση Δημοκρατία καθιστᾶ ὑποχρεωτικὴ τὴν ἐπανεξέταση τοῦ θέματος ἀπὸ τὸ Εὐρωπαϊκὸ Κοινοβούλιο.
Γιὰ τὴν Ἑλλάδα ὁ ἀριθμὸς τῶν ὑπογραφῶν ποὺ ἀπαιτοῦνται ἀναλογικὰ μὲ τὸν πληθυσμό της εἶναι τὸ λιγότερο 16.500. Ὅμως ἔχουν συγκεντρωθεῖ ἐλάχιστες, γι᾿ αὐτὸ καὶ εἶναι ἀνάγκη νὰ γίνει πραγματικὴ ἐπιστράτευση.
Οἱ ὑπογραφὲς ὑποβάλλονται ἠλεκτρονικῶς στὴν ἱστοσελίδα www.oneofus.eu/el/ ἢ ἐγγράφως στὸ εἰδικὸ ἔντυπο τοῦ Συλλόγου «Ἡ ἀγκαλιά», ποὺ βρίσκεται στὴν ἱστοσελίδα του: www.agalia.org.gr. (σ.σ. βλ. βήμα προς βήμα απλές οδηγίες ΕΔΩ )
Ὁ Σύλλογος προστασίας ἀγέννητου παιδιοῦ «Ἡ ἀγκαλιά», τοῦ ὁποίου πρόεδρος εἶναι ἡ ἐκλεκτὴ πρεσβυτέρα κ. Βαρβάρα Μεταλληνοῦ, ἔχει ὁρισθεῖ δικαστικῶς γιὰ τὴν Ἑλλάδα ὡς ὁ ἐθνικὸς συντονιστὴς τῆς πρωτοβουλίας αὐτῆς.
Εἶναι στὸ χέρι μας, στὸ χέρι τοῦ καθενός μας νὰ ἀποτρέψουμε τὴν ἀπάνθρωπη ἐγκληματικὴ ἀπόφαση τοῦ Εὐρωπαϊκοῦ Κοινοβουλίου. Ἀρκεῖ νὰ ἀφυπνισθοῦμε καὶ νὰ ἐνεργοποιηθοῦμε παρακινώντας καὶ τοὺς συγγενεῖς μας καὶ γνωστοὺς καὶ φίλους νὰ ἀντιδράσουν μὲ τὸν τρόπο ποὺ ὑποδείξαμε. Διότι ὅλοι εἴμαστε ὑπεύθυνοι!
ΠΗΓΗ: Περιοδικό «Ο ΣΩΤΗΡ», τεῦχ. 2073.
Μέχρι και 70% συρρίκνωση των όγκων στους πνεύμονες, στον εγκέφαλο και το στήθος επιτεύχθηκε αλλά δεν το χορηγούν γιατί είναι φτηνο και θίγονται οι φαρμακοβιομηχανίες!!!
Ποια είναι τα συμφέροντα που κρύβονται πίσω από το ευτελές ποσόν που κοστίζει;
Ο γιατρός Ευάγγελος Μιχελάκης καρδιολόγος στην Αλμπέρτα του Καναδά ανακάλυψε ότι η χορήγηση της ουσίας DCA σε ασθενείς που πάσχουν από καρκίνο βοηθά δραστικά στην υποχώρηση της ασθένειας!! Μάλιστα σε ορισμένες μορφές καρκίνου όπως του πνεύμονα, του στήθους και του εγκεφάλου επιτεύχθηκε συρρίκνωση των καρκινικών όγκων πάνω από 70%!!!
ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΕΡΩΤΗΜΑ:
ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΕΠΙΤΑΧΥΝΟΝΤΑΙ ΟΙ ΕΡΕΥΝΕΣ ΩΣΤΕ ΝΑ ΒΓΕΙ ΟΣΟ ΤΟ ΔΥΝΑΤΟΝ ΠΙΟ ΣΥΝΤΟΜΑ ΤΟ ΦΑΡΜΑΚΟ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ;;;
ΚΑΙ Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ: ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΦΑΡΜΑΚΟ ΑΠΟΤΕΛΕΙΤΑΙ ΑΠΟ ΜΙΑ ΑΠΛΗ ΟΥΣΙΑ Η ΟΠΟΙΑ ΕΧΕΙ ΕΛΑΧΙΣΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΑ ΦΑΡΜΑΚΑ ΠΟΥ ΠΑΡΑΓΟΥΝ ΤΩΡΑ ΟΙ ΦΑΡΜΑΚΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΕΣ.
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ, ΘΥΣΙΑΖΟΝΤΑΙ ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ ΖΩΕΣ ΣΤΟ ΒΩΜΟ ΤΩΝ ΜΕΓΑΛΩΝ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΩΝ.
ΑΣ ΔΩΣΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΕ ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΒΑΖΟΥΝ ΤΟ ΧΡΗΜΑ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΖΩΗ!!!
ΚΙ ΕΠΕΙΔΗ ΟΛΟΙ ΜΑΣ ΕΧΟΥΜΕ ΜΙΑ ΘΛΙΒΕΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΟΝΤΑ ΣΑΝ ΑΝΑΜΝΗΣΗ ΠΕΙΤΕ ΤΟ ΣΕ ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ!!!
ΠΡΕΠΕΙ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΝΑ ΒΓΕΙ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ!
ΚΑΙ ΚΥΡΙΩΣ ΦΩΝΑΞΤΕ ΤΟ ΜΕ ΟΛΗ ΤΗ ΔΥΝΑΜΗ ΠΟΥ ΕΧΕΤΕ
Πηγή: http://agiosdimitrioskouvaras.blogspot.gr/2013/07/blog-post_9503.html
Βιοηθική και κοινωνική προσέγγιση
των ορίων της ιατρικής
π. Βασίλειος Ι. Καλλιακμάνης,
Καθηγητής Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ.
1. Εισαγωγικά
Τα τελευταία χρόνια γνώρισαν μεγάλη πρόοδο οι επιστήμες υγείας, λύθηκαν χρόνια ιατρικά προβλήματα, ανακαλύφθηκαν νέα φάρμακα, εφαρμόσθηκαν νέες θεραπευτικές μέθοδοι, αναπτύχθηκε η ιατρική τεχνολογία, δόθηκε μεγάλη βαρύτητα στην εξειδίκευση και έγινε πιο αποτελεσματικό το έργο των ιατρών. Η έρευνα βρίσκεται σε διαρκή εξέλιξη, ενώ «η επιστήμη διακατέχεται από αβέβαιη πίστη, ποτέ από απατηλή βεβαιότητα».*1 Παράλληλα ανεφύησαν πρωτόγνωρα ηθικά διλήμματα, τα οποία είναι δύσκολο να ξεπεραστούν μόνο από τους ιατρούς. Για την αντιμετώπισή τους ζητήθηκε η συνδρομή πολιτικών, φιλοσόφων, νομικών, θεολόγων, θρησκευτικών λειτουργών, κοινωνιολόγων, γενετιστών, βιολόγων κ.ά. Αυτό φαίνεται και από τον τρόπο συγκρότησης των επιτροπών βιοηθικής σε παγκόσμια κλίμακα.
Το άρθρο μας αυτό θα εστιάσει την προβληματική της στα παρακάτω ερωτήματα: Πώς βλέπει τον άνθρωπο και πώς ορίζει την υγεία του η ιατρική και πώς η θεολογία; Ενδείκνυται, κι αν ενδείκνυται, μπορούν να τεθούν όρια στην έρευνα και την άσκηση της ιατρικής; Πώς διαμορφώνεται και ποιο ρόλο παίζει η προσωπικότητα του ιατρού στην εν λόγω οριοθέτηση; Μήπως επειδή η κοινωνία έχει απεριόριστες προσδοκίες από την ιατρική και απόλυτη εμπιστοσύνη στην επιστήμη, ασκεί κάποια ιδιότυπη πίεση στους ιατρούς για θεραπεία με οποιοδήποτε ηθικό ή άλλο κόστος; ΄Εχουν όλοι οι ασθενείς δυνατότητα πρόσβασης στις νέες ιατρικές μεθόδους για την αποκατάσταση της υγείας τους; Ποιες προτάσεις θα μπορούσαν να διατυπωθούν, προκειμένου να διαμορφωθούν κριτήρια δεοντολογίας στο χώρο της ιατρικής;
Το ένστικτο της μητρότητος
:
Με αφορμή τη συζήτηση για τον εγκεφαλικό θάνατο και τα λάθη των γιατρών:
Η Melissa Redmond δε θα ξεχάσει ποτέ την ημέρα που οι γιατροί της ανακοίνωναν ότι το 8 εβδομάδων έμβρυο που κυοφορούσε είχε πεθάνει μέσα στη μήτρα της και ότι ο οργανισμός της το είχε αποβάλλει.
Οι γιατροί της συνέστησαν φαρμακευτική αγωγή, αλλά το ένστικτο της μητρότητας την οδήγησε στο να πάρει μια δεύτερη γνώμη!
Προς έκπληξή της την ενημέρωσαν ότι όχι μόνο δεν είχε αποβάλλει, αλλά κυοφορούσε ένα υγιέστατο μωράκι!
Η Melissa είχε ήδη δύο ακόμη παιδάκια όταν είχε μείνει έγκυος το 2009, ενώ είχε αποβάλλει τέσσερις φορές. Έτσι οι γιατροί της συνέστησαν να κάνει υπερηχογράφημα στις έξι και στις οκτώ εβδομάδες της κύησης, προκειμένου να ελέγχουν καλύτερα την πορεία της εγκυμοσύνης!
Η περίπτωσή της προκάλεσε αντιδράσεις και ήταν η αφορμή για να ελεγχθούν οι υπηρεσίες παροχής φροντίδας σε εγκυμονούσες στην Ιρλανδία. Από τους ελέγχους διαπιστώθηκε ότι το ίδιο πράγμα συνέβη σε άλλες 23 γυναίκες κατά τη διάρκεια των τελευταίων πέντε ετών.
Όταν οι γιατροί της ανακοίνωσαν τα δυσάρεστα νέα, η ίδια και ο σύζυγός της προγραμμάτισαν να υποβληθεί σε απόξεση δύο ημέρες μετά, για να αφαιρεθεί από τον οργανισμό της το νεκρό έμβρυο!
Η ίδια όμως, έχοντας ζήσει την εμπειρία της αποβολής τέσσερις φορές, «ένιωθε» ότι ήταν έγκυος ακόμη και έτσι πήγε να δει έναν άλλο γιατρό! Τώρα κρατά στα χέρια της το μικρούλη Michael και δεν πιστεύει ότι η περιπέτειά της έληξε ευχάριστα!
http://www.newsbeast.gr/woman/arthro/168278/to-enstikto-tis-mitrotitas-esose-to-gio-tis/
Πηγή: www.irishhealth.com
Το «Μετα-εκτρωτικό Σύνδρομο»
Αν καθίσει κανείς σε ένα θάλαμο αναμονής χειρουργείου έκτρωσης θα δει στις αντιδράσεις των γυναικών σημάδια που μαρτυρούν τον βαθύ εσωτερικό τους πόνο. Οι αντιδράσεις αυτές μοιράζονται ανάμεσα στον θυμό και την θλίψη. Έτσι, όπως αναφέρεται στην διεθνή βιβλιογραφία, κάποιες γυναίκες θα εκδηλώσουν άρνηση, (αμυντικός μηχανισμός που στηρίζεται στο συναίσθημα του θυμού), ενώ κάποιες άλλες θα αποχαιρετούν σπαρακτικά το αγέννητο παιδί τους εκδηλώνοντας την θλίψη τους. Οι μεν γυναίκες με άρνηση λένε στον εαυτό τους «...θα περάσει, δεν θα το σκέφτομαι, δεν μπορούσα να κάνω αλλιώς...», οι δε γυναίκες με θλίψη λένε στο αγέννητο μωρό τους «...η μαμά δεν μπορούσε να κάνει αλλιώς, εύχομαι να μπορούσες να γεννηθείς...».
Ιωάννης Θαλασσινός, Διευθυντής Π.Ε.ΦΙ.Π. 04-10-2017
Ποιός ἄραγε θυμᾶται τή θλιβερή ἐπέτειο τῆς ψήφισης, ἀπό τή Βουλή τῶν Ἑλλήνων, τοῦ ἐπαίσχυντου...
Χριστιανική Εστία Λαμίας 03-10-2017
Οἱ μάσκες ἔπεσαν γιά ἀκόμα μιά φορά. Ἑταιρεῖες γνωστές στούς Ἕλληνες καταναλωτές ἀφαίρεσαν ἀπό τά...
TIDEON 21-12-2015
Επιμένει να προκαλεί Θεό και ανθρώπους η ελληνική Κυβέρνηση, ψηφίζοντας στις 22 Δεκεμβρίου 2015 ως...
Tideon 14-12-2015
Η Κυβέρνηση μας μίλησε για την «αναγκαιότητα» και για τα πλεονεκτήματα της «Κάρτας του Πολίτη»...
TIDEON 27-08-2014
Λαμβάνουν διαστάσεις καταιγισμού οι αντιδράσεις πλήθους φορέων και πολιτών για το λεγόμενο «αντιρατσιστικό» νομοσχέδιο το...
tideon.org 02-05-2013
Kαταθέτουμε την αρνητική δήλωση μας προς τον Εθνικό Οργανισμό Μεταμοσχεύσεων (ΕΟΜ). Ο νόμος αφήνει πολλά...
Tideon 31-12-2012
Ποια είναι η λύση αν πλήρωσες «τσουχτερές» τιμές στο Κυλικείο του Νοσοκομείου, του Αεροδρομίου, του...
Νικόλαος Ἀνδρεαδάκης, ὁδηγός 03-04-2012
Εἶμαι νέος μὲ οἰκογένεια, ἔχω ὅλη τὴ ζωὴ μπροστά μου… Λόγῳ ἐπαγγέλματος ἔχω τὴ δυνατότητα...
tideon 07-11-2011
ΜΝΗΜΟΝΙΟ: Δεν ξεχνώ αυτούς που παρέδωσαν αμετάκλητα και άνευ όρων την ΕΘΝΙΚΗ ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ και έκαναν...
ΚΑΤΑΛΑΒΕΣ ΤΩΡΑ ... 15-02-2011
Κατάλαβες τώρα ... γιατί σε λέγανε «εθνικιστή» όταν έλεγες πως αγαπάς την Πατρίδα σου; Για να...
ΤΡΑΠΕΖΑ ΙΔΕΩΝ 25-12-2010
Τώρα πια γνωρίζω τους 10 τρόπους που τα ΜΜΕ μου κάνουν πλύση εγκεφάλου και πώς...