Θησαύρισμα ἰδεῶν καί ἀναφορῶν γιά τήν Ὀρθοδοξία καί τόν Ἑλληνισμό
23 Νοεμβρίου 2024

nohmatikh glwssa 01


Πολλὲς φορὲς διαβάζουμε στὶς ἐφημερίδες ἢ ἀκοῦμε στὶς τηλεοπτικὲς εἰδήσεις τὴ φράση «διάλογος κωφῶν», ὅταν ἀκριβῶς θέλουν νὰ τονίσουν τὴν ἀνυπαρξία διαλόγου ἢ συνεννόησης μεταξὺ τῶν δύο μερῶν. Ὅσοι γνωρίζουν κάποιον κωφὸ ἢ ζοῦν στὴν κοινότητα τῶν κωφῶν ξέρουν ὅτι ὄχι μόνο δὲν ὑπάρχει ἔλλειψη διαλόγου, ἀλλὰ πλεονασμὸς ἐπικοινωνίας. Σὲ μία λέσχη κωφῶν ὁ ἀέρας γεμίζει μὲ νοήματα. Οἱ κωφοὶ ἐπικοινωνοῦν καὶ συνεννοοῦνται μεταξύ τους, ἀλλὰ συγχρόνως μπορεῖ νὰ ρίχνουν λοξὲς ματιὲς στὸ διπλανὸ τραπέζι γιὰ νὰ δοῦν τί συζητοῦν οἱ ἄλλοι. Τὸ ἴδιο συμβαίνει καὶ σὲ ἄλλες ἐκδηλώσεις της κοινότητας.

Οἱ κωφοὶ ἐπικοινωνοῦν μεταξύ τους μὲ τὴν νοηματικὴ γλῶσσα. Ἡ νοηματικὴ γλῶσσα δὲν εἶναι διεθνής, ἀλλὰ οἱ κωφοὶ σὲ κάθε χώρα χρησιμοποιοῦν τὴ δική τους νοηματικὴ γλῶσσα π.χ. στὴν Ἑλλάδα, τὴν Ἑλληνικὴ Νοηματικὴ Γλώσσα (Ε.Ν.Γ.), στὶς Η.Π.Α., τὴν Ἀμερικάνικη Νοηματικὴ Γλῶσσα (American Sign Language). Ὅπως συμβαίνει καὶ μὲ τὶς ὁμιλούμενες γλῶσσες σὲ κάθε χώρα ὑπάρχουν καὶ κατὰ τόπους διάλεκτοι τῆς νοηματικῆς γλώσσας. Οἱ γλωσσολογικὲς  ἔρευνες σὲ διάφορες νοηματικὲς γλῶσσες ἔδειξαν ὅτι ἡ κάθε νοηματικὴ γλῶσσα ἔχει συγκεκριμένη δομὴ καὶ ἀνταποκρίνεται στὰ παγκόσμια κριτήρια τῶν ἀνθρωπίνων γλωσσῶν. Εἶναι μία πλήρης γλῶσσα ποὺ μὲ αὐτὴν μποροῦν οἱ κωφοὶ νὰ ἐπικοινωνήσουν τὶς ἰδέες τους, τὰ συναισθήματά τους, τὶς ἀνάγκες τους. Παράλληλα μὲ τὴ νοηματικὴ γλῶσσα ἐκφράζουν τὶς καλλιτεχνικές τους ἀνάγκες μέσα ἀπὸ τὸ θέατρο, τὴν ποίηση καὶ τὴν λογοτεχνία. Τέλος, συμμετέχουν στὴ λατρευτικὴ ζωὴ τῆς Ἐκκλησίας καὶ τὰ μυστήρια καθὼς ἡ νοηματικὴ γλῶσσα εἶναι τὸ μέσον μετάδοσης καὶ ἐπικοινωνίας τῶν ἀληθειῶν τοῦ Εὐαγγελίου.

Μὲ βάση καὶ κέντρο τὴ νοηματικὴ γλῶσσα οἱ κωφοὶ συγκροτοῦν τὴ δική τους κοινότητα καὶ ἀναπτύσσουν κοινὲς ἀξίες, κουλτούρα καὶ παραδόσεις. Παράλληλα ὅμως ἐπηρεάζονται ἀπὸ τὴν εὐρύτερη κοινωνία ἐνῷ συγχρόνως μοιράζονται τὰ ἴδια ἤθη καὶ ἔθιμα τῆς κοινωνίας στὴν ὁποία ζοῦν, πράγμα ποὺ δὲν συμβαίνει πάντα μὲ ὅλες τὶς γλωσσικὲς μειονότητες (π.χ. Πομάκοι, Τσιγγάνοι). Τὸ γεγονὸς ὅτι ἀποτελοῦν γλωσσικὴ μειονότητα εἶναι ποὺ διαφοροποιεῖ τοὺς κωφοὺς ἀπὸ ἄλλες ὁμάδες ἀναπήρων. Ἡ συμμετοχὴ τῶν κωφῶν στὴν εὐρύτερη κοινωνία προϋποθέτει εὐαισθητοποίηση καὶ ἀποδοχὴ τῆς διαφορετικότητάς τους ἀπὸ τοὺς ἀκούοντες. Μέχρι νὰ γίνει αὐτό, οἱ κωφοὶ θὰ βιώνουν διακρίσεις καὶ προκαταλήψεις στὴν καθημερινή τους ζωὴ καὶ στὶς συναλλαγές τους μὲ τοὺς ἀκούοντες.

Οἱ κωφοὶ στὴν πλειοψηφία τους παντρεύονται μεταξύ τους. Γι’ αὐτὸν τὸν λόγο ἡ κοινότητα τῶν κωφῶν χαρακτηρίζεται ὡς ἐνδογαμικὴ (Padden, 1980). Τὸ 92% περίπου τῶν παιδιῶν ποὺ γεννοῦν οἱ κωφοὶ εἶναι ἀκούοντα. Ἕνα μικρὸ ποσοστὸ κωφῶν γεννοῦν κωφὰ παιδιά (Schein and Delk 1974, Walter, 1990). Τὰ ἀκούοντα παιδιὰ κωφῶν γονέων συνήθως γεννοῦν ἀκούοντα παιδιά. Συνοπτικά, ἀναφερόμαστε λέγοντας ὅτι ἡ κώφωση ἐπηρεάζει τὴν ἱστορία μίας οἰκογένειας γιὰ τρεῖς γενιές. Ἡ Padden (1980) δίνει τὸν ἑξῆς ὁρισμὸ γιὰ τὴν κοινότητα τῶν κωφῶν: «ἡ κοινότητα τῶν κωφῶν ἀποτελεῖται ἀπὸ μία ὁμάδα ἀτόμων ποὺ κατοικοῦν σὲ κάποια περιοχή, ἔχει κοινοὺς στόχους ποὺ καθορίζονται ἀπὸ τὰ μέλη της καὶ παλεύει γιὰ νὰ πετύχει αὐτοὺς τοὺς στόχους.

Μία κοινότητα κωφῶν μπορεῖ νὰ περιλαμβάνει ἄτομα ποὺ δὲν εἶναι κωφά, ἀλλὰ ποὺ ὑποστηρίζουν δραστήρια τοὺς σκοποὺς τῆς κοινότητας τῶν κωφῶν καὶ δουλεύουν μαζὶ μὲ τοὺς κωφοὺς γιὰ νὰ τοὺς πετύχουν». Ἡ γνώση καὶ ἡ χρήση τῆς νοηματικῆς γλώσσας εἶναι ἀπαραίτητη προϋπόθεση γιὰ τὴν ἔνταξη κάποιου στὴν κοινότητα τῶν κωφῶν. Στὴν κοινότητα τῶν κωφῶν ὁ βαθμὸς ἀκουστικῆς ἀπώλειας δὲν παίζει κανένα ρόλο, ἀφοῦ ἡ γνώση καὶ ἡ χρήση τῆς νοηματικῆς γλώσσας εἶναι τὸ διαβατήριο καὶ ἡ πιστοποίηση γιὰ νὰ ἐνταχθεῖ κάποιος σ΄ αὐτή.

Εἶναι ὁλοφάνερο ὅτι ὅσοι ἀκούοντες θέλουν νὰ γίνουν μέλη τῆς κοινότητας τῶν Κωφῶν  θὰ πρέπει νὰ μποροῦν νὰ ἐπικοινωνοῦν μαζί τους, νὰ γνωρίζουν καὶ νὰ σέβονται τοὺς κανόνες συμπεριφορᾶς στὴν κοινότητα. Οἱ ἀκούοντες ποὺ εἶναι μέλη τῆς κοινότητας τῶν κωφῶν ξεχωρίζουν γιὰ τὴ στάση τους ποὺ σχετίζεται περισσότερο μὲ τὴ δέσμευση στὴν κοινότητα καὶ τοὺς στόχους της, παρὰ μὲ τὴν ὑπηρεσία ποὺ προσφέρουν εἴτε σὲ σχολεῖα εἴτε σὲ ἄλλους ὀργανισμούς. Γενικὰ εἶναι αὐτοὶ ποὺ παλεύουν μαζὶ μὲ τοὺς κωφοὺς καὶ ὄχι γιὰ τοὺς κωφούς, γιὰ τὸ ὄφελος τῆς κοινότητας καὶ ὄχι τῶν ἰδίων (Β. Λαμπροπούλου, 1998).

Μία σύντομη ἱστορικὴ ἀναδρομὴ εἶναι ἀπαραίτητη γιὰ νὰ κατανοήσουμε καλύτερα τὴ θέση τῶν κωφῶν στὴν κοινωνία διαχρονικά. Οἱ κωφοὶ καὶ γενικότερα οἱ ἄνθρωποι μὲ ἀναπηρίες ἀπὸ τὴν ἀρχαιότητα μέχρι τὴν ἀναγέννηση δὲν εἶχαν τὴν ἀποδοχὴ τῆς κοινωνίας καὶ γι’ αὐτὸ τὸν λόγο ζοῦσαν στὸ περιθώριο χωρὶς δικαιώματα καὶ ἐκπαίδευση. Στὴν ἀρχαία ἑλληνικὴ βιβλιογραφία ἔχουμε ἀναφορὲς γιὰ τὴν κώφωση καὶ τὴν ὕπαρξη τῶν κωφῶν κυρίως στὰ ἔργα τοῦ Ἀριστοτέλη καὶ τοῦ Πλάτωνα. Ὁ Ἀριστοτέλης θεωροῦσε ὅτι γλῶσσα καὶ ὁμιλία εἶναι τὸ ἴδιο πράγμα. Στὸ ἔργο του «Προβλήματα» θεωρεῖ τὴν ἀκοὴ πιὸ σημαντικὴ ἀπὸ ὅλες τὶς αἰσθήσεις ἀναφέροντας ὅτι αὐτὴ βοηθάει στὴ νοητικὴ ἀνάπτυξη. Παράλληλα συνέδεε τὴν κώφωση μὲ τὴν ἀλαλία πιστεύοντας ὅτι ἡ βλάβη στὰ ὄργανα τῆς ἀκοῆς ἐπεκτείνεται καὶ στὰ ὄργανα τῆς ὁμιλίας. Ὁ Ἀριστοτέλης δὲν ἀναφέρεται σὲ θέματα ποὺ ἀφοροῦν τὴν ἐκπαίδευση τῶν κωφῶν καὶ ποτὲ δὲν ἰσχυρίστηκε ὅτι κωφοὶ δὲν μποροῦν νὰ ἐκπαιδευτοῦν. Ἡ ἐπίδραση ὅμως τῶν ἰδεῶν του ὄχι μόνο στὴν Ἑλλάδα ἀλλὰ καὶ σὲ ἄλλες χῶρες ἐπηρέασε σημαντικὰ ἐκπαιδευτικοὺς καὶ γιατροὺς οἱ ὁποῖοι θεωροῦσαν ὅτι ὅσοι δὲν μποροῦν νὰ μιλήσουν δὲν μποροῦν καὶ νὰ ἐκπαιδευτοῦν, ἀφοῦ τὸ ὄργανο μάθησης, ἡ ἀκοή, εἶναι κατεστραμμένο. Στοὺς πλατωνικοὺς διαλόγους φαίνεται πὼς ἡ ὕπαρξη τῆς νοηματικῆς γλώσσας καὶ τὰ πλεονεκτήματα ἀπὸ τὴ χρήση της εἶναι γνωστά. Εἰδικότερα, ὁ Πλάτων, στὸ ἔργο «Κρατύλος», συζητᾶ μὲ τὸν Ἑρμογένη καὶ τὸν Κρατύλο γιὰ τὴν σχέση ἀντικειμένου καὶ λέξης, γιὰ τὸν φυσικὸ ἢ αὐθαίρετο συμβολισμὸ τῶν λέξεων. Σ’ αὐτὸν τὸ διάλογο ὁ Σωκράτης ἀναφέρεται καὶ στὴ νοηματικὴ γλῶσσα, ὡς ἀπαραίτητο μέσο γιὰ νὰ ἐπικοινωνήσουν οἱ κωφοί. Ἡ ἀναφορὰ αὐτὴ εἶναι ἡ πρώτη γραπτὴ μαρτυρία γιὰ τὴν ὕπαρξη τῆς Ἑλληνικῆς Νοηματικῆς Γλώσσας καὶ γιὰ τοὺς κωφούς της ἐποχῆς ἐκείνης. Δυστυχῶς ἡ παρατήρηση τοῦ Σωκράτη γιὰ τὰ πλεονεκτήματα τῆς νοηματικῆς γλώσσας δὲν λήφθηκαν σοβαρὰ ὑπόψη, μὲ ἀποτέλεσμα οἱ κωφοὶ σὲ πολλὲς χῶρες νὰ κρατηθοῦν μακριὰ ἀπὸ τὴν ἐκπαίδευση καὶ μέσα στὴν ἀμάθεια γιὰ περισσότερο ἀπὸ 2.000 χρόνια.

Τὸν 18ο αἰ. ἡ ἐκπαίδευση τῶν κωφῶν παιδιῶν ἄρχισε νὰ ἀναπτύσσεται συστηματικὰ σὲ πολλὲς χῶρες τῆς Εὐρώπης. Στὴ Γαλλία, ὁ ἱερέας Abbe Charles Michel de l’ Epee μετὰ ἀπὸ μία τυχαία ἐπίσκεψη στὸ σπίτι ἐνορίτισσάς του ἀναλαμβάνει τὴν ἐκπαίδευση τῶν διδύμων κωφῶν κοριτσιῶν της. Ὁ de l’ Epee ἔγινε ἕνας ἀπὸ τοὺς πιὸ γνωστοὺς δασκάλους κωφῶν καὶ ἵδρυσε τὸ πρῶτο δημόσιο σχολεῖο κωφῶν στὸ Παρίσι τὸ 1755 (Moores, 1996). Ἀμφισβήτησε τὴν ἄποψη ποὺ ἐπικρατοῦσε στὴν ἐποχὴ του θεωρῶντας ὄχι μόνο ὅτι οἱ κωφοὶ μποροῦν νὰ ἐκπαιδευτοῦν, ἀλλὰ καὶ ὅτι ἡ νοηματικὴ γλῶσσα εἶναι ἡ φυσική τους γλῶσσα. Χρησιμοποιοῦσε τὴ νοηματικὴ γλῶσσα στὴ διδασκαλία του καὶ ἔθετε ὡς κύριο στόχο τὴν γνωστικὴ ἀνάπτυξη τῶν μαθητῶν του καὶ ὡς δευτερεύοντα τὴν ἀνάπτυξη τῆς ὁμιλίας τους. Χρησιμοποιοῦσε δραματοποίηση στὴ διδασκαλία του, γραφὴ μετὰ ἀπὸ δραστηριότητες καθὼς καὶ διήγηση ἱστοριῶν μὲ νοηματικὴ γλῶσσα. Πολλοὶ κωφοὶ μαθητές του δούλεψαν στὸ σχολεῖο αὐτὸ σὰν δάσκαλοι καθὼς καὶ σὲ ἄλλα σχολεῖα τῆς Γαλλίας. Μερικοὶ ταξίδεψαν καὶ ἵδρυσαν σχολεῖα στὴν Ὀλλανδία, Πολωνία, Σουηδία καὶ Ἰρλανδία. Τέλος ὁ κωφὸς μαθητὴς τοῦ Laurent Clerk ἵδρυσε μαζὶ μὲ τὸν Thomas Hopkins Gallaudet τὸ 1817 τὸ πρῶτο σχολεῖο κωφῶν στὶς Η.Π.Α.

Τὸ 1880 πραγματοποιήθηκε Διεθνὲς Συνέδριο ἐκπαιδευτικῶν κωφῶν παιδιῶν στὸ Μιλάνο. Σ’ αὐτό, ἡ διαμάχη ποὺ ὑπῆρχε ἀνάμεσα σὲ ἐκπαιδευτικοὺς γιὰ τὸν ρόλο τῶν νοημάτων καὶ τῆς ὁμιλίας στὴ ἐκπαίδευση τῶν κωφῶν παιδιῶν κορυφώθηκε μὲ σκληρὴ ἐπίθεση ἐναντίον τῆς Νοηματικῆς Γλώσσας. Θεωρήθηκε ὅτι ἡ Νοηματικὴ ἐμποδίζει τὰ παιδιὰ νὰ ἀσκηθοῦν καὶ νὰ ἀναπτύξουν ὁμιλία. Στὰ συμπεράσματα τοῦ Συνεδρίου καὶ στὸ τελικὸ ψήφισμα ἐπικυρώνεται «ἡ ἀναμφισβήτητη ἀνωτερότητα τῆς ἄρθρωσης στὴν ἀποκατάσταση τοῦ κωφάλαλου ἀτόμου στὴν κοινωνία καὶ στὸ ἐφοδιασμό του μὲ πληρέστερη γνώση τῆς γλώσσας». Τὸ Συνέδριο τοῦ Μιλάνου ἐπηρέασε τὴν ἐκπαίδευση τοῦ κωφοῦ παιδιοῦ παγκόσμια. Κύριος ἐκπαιδευτικὸς στόχος ἔγινε ἡ διδασκαλία τοῦ προφορικοῦ λόγου. Ὅλοι οἱ κωφοὶ ποὺ ἐργαζόντουσαν ὡς δάσκαλοι στὰ σχολεῖα κωφῶν ἀπολύθηκαν. Καταργήθηκε ἡ νοηματικὴ ὡς ἐκπαιδευτικὸ ἐργαλεῖο καὶ ἀπαγορεύθηκε ἡ χρήση της στοὺς χώρους τῶν σχολείων. Καθὼς δὲν ἀναγνωρίστηκε ἡ διάκριση ἀνάμεσα στὴ γλῶσσα καὶ τὴν ὁμιλία, ἡ διδασκαλία τῆς γλώσσας πέρασε σὲ δεύτερη μοῖρα καὶ ἡ διδασκαλία τῆς ὁμιλίας ἔγινε τὸ κύριο μάθημα στὸ ἀναλυτικὸ πρόγραμμα ἐκπαίδευσης. Ὑποβαθμίστηκε ἔτσι ἡ γνωστικὴ ἀνάπτυξη καὶ ἡ σχολικὴ πρόοδος τῶν κωφῶν μαθητῶν.

Ἡ ἐπικράτηση τοῦ ἰατρικοῦ-παθολογικοῦ μοντέλου, στὴν ἐκπαίδευση εἶχε ὡς ἀποτέλεσμα ἡ κώφωση νὰ ἀντιμετωπίζεται ὡς «ἀσθένεια» ποὺ ἡ ἐκπαίδευση καλεῖται νὰ θεραπεύσει μέσα ἀπὸ τὴν διδασκαλία τῆς ὁμιλίας, ἐνῷ κοινωνικὰ ὁ κωφὸς ἀντιμετωπίστηκε ὡς ἀσθενὴς καὶ συχνὰ ὡς ἄτομο μὲ νοητικὴ καθυστέρηση. Τὸ 1960 ἡ γλωσσολογικὴ ἐρευνητικὴ δουλειὰ τοῦ William Stokoe πάνω στὴ δομὴ τῆς Ἀμερικάνικης Νοηματικῆς Γλώσσας ἀλλάζει τὴ στάση τῆς ἐπιστημονικῆς κοινότητας ἀπέναντι στὴ νοηματικὴ γλῶσσα. Παράλληλα οἱ κοινωνιογλωσσολογικὲς μελέτες ἀναδεικνύουν τὰ χαρακτηριστικὰ τῆς κοινότητας τῶν κωφῶν. Ἔτσι ἡ κοινωνιολογικὴ ἄποψη ὅτι οἱ κωφοὶ ἀποτελοῦν πολιτισμικὴ καὶ γλωσσικὴ μειονότητα ἀρχίζει νὰ κερδίζει ἔδαφος καὶ ἀνάμεσα στοὺς ἐκπαιδευτικούς. Ἀπὸ τὴ δεκαετία τοῦ ’80, λοιπόν, τὸ κίνημα τῶν κωφῶν ἐνέτεινε διεθνῶς τὶς προσπάθειες ἀναγνώριση τῆς νοηματικῆς γλώσσας. Οἱ κωφοὶ ἀπαίτησαν καὶ πέτυχαν σὲ πολλὲς χῶρες (ἀνάμεσά τους-καθυστερημένα-καὶ ἡ Ἑλλάδα μὲ τὸ νόμο 2817 τοῦ 2000) τὴν ἀναγνώριση τῆς ἐθνικῆς τους νοηματικῆς γλώσσας ὡς ἐπίσημης γλώσσας τῆς κοινότητάς τους καὶ ὡς κύριο μέσο τῆς ἐκπαίδευσής τους. Αὐτὸ εἶχε ὡς συνέπεια νὰ υἱοθετηθεῖ τὸ δίγλωσσο-διπολιτισμικὸ μοντέλο στὴν ἐκπαίδευση τῶν κωφῶν παιδιῶν. Ἑστιάζουμε στὴν ἑλληνικὴ ἱστορία τοῦ κινήματος τῶν κωφῶν τὸν 20ο αἰ.: Οἱ πρῶτες προσπάθειες ἐκπαίδευσης κωφῶν ἄρχισαν τὸ 1907, ἐνῷ τὸ πρῶτο σχολεῖο κωφῶν ἱδρύθηκε τὸ 1923 στὴν Ἀθῆνα. Μέχρι τὸ 1984 ἡ χρήση τῆς νοηματικῆς γλώσσας στὰ σχολεῖα κωφῶν ὅλης της Ἑλλάδας ἦταν αὐστηρὰ ἀπαγορευμένη, ἀλλὰ τὰ παιδιὰ τὴν μάθαιναν στὰ οἰκοτροφεῖα ἀπὸ συμμαθητές τους, κυρίως αὐτοὺς ποὺ εἶχαν κωφοὺς γονεῖς. Ἡ Ἑλληνικὴ Νοηματικὴ Γλῶσσα διατηρήθηκε ζωντανὴ ὅλα αὐτὰ τὰ χρόνια μέσα στὴν κοινότητα τῶν κωφῶν. Ὅπως συμβαίνει σὲ ὅλες τὶς ἱστορίες χειραφέτησης ἔτσι καὶ στὴν συγκεκριμένη ὑπῆρξε ἕνα πρόσωπο-κλειδὶ ποὺ συνέβαλλε ὅσο κανένας στὸ ξεπέρασμα τῶν διάχυτων προκαταλήψεων καὶ στερεοτύπων.

Πρόκειται γιὰ τὸν Νικόλαο Γραικὸ τὴ δράση τοῦ ὁποίου θὰ ἐπιχειρήσουμε ἀκολούθως νὰ ἀποδώσουμε παραπέμποντας στὶς συνθῆκες τῆς ἐποχῆς του. Ἑλλάδα, 1938. Ὑπάρχει μόνο ἕνα δημοτικὸ σχολεῖο κωφῶν στὴν Ἀθήνα. Οἱ κωφοὶ ζοῦν καὶ μεγαλώνουν σὲ μία κοινωνία ὅπου οἱ ἄνθρωποι εἶναι δέσμιοι πολλῶν προλήψεων. Λόγῳ τῆς ἄγνοιας καὶ τῶν προκαταλήψεων δὲν στιγματίζονται μόνο οἱ κωφοὶ ἀλλὰ καὶ ὅλα τὰ μέλη τῆς οἰκογένειάς τους, στὴν πλειοψηφία τους ἀκούοντες ποὺ συχνὰ δὲν γνωρίζουν τὴ νοηματικὴ γλῶσσα. Στὸ σχολεῖο ἀπαγορεύεται ἡ χρήση τῆς νοηματικῆς, ἡ ὁποία δὲν θεωρεῖται γλῶσσα ἀλλὰ παντομίμα ἕνας εἶδος ἐπικοινωνίας ποὺ ταιριάζει σὲ κατώτερα ὄντα. Στὸν δρόμο ὁ κόσμος καρφώνει τὸ βλέμμα του πάνω στοὺς κωφοὺς ποὺ ἐπικοινωνοῦν μεταξύ τους στὴ νοηματικὴ γλῶσσα καὶ σχολιάζει. Τὴν ἴδια χρονιὰ ὁ Νικόλαος Γραικὸς εἶναι κατηχητὴς στὸν Ἱ.Ναὸ τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν στὰ Πετράλωνα. Μία Κυριακὴ ἕνα κατηχητόπουλο τὸν πλησιάζει καὶ τὸν ρωτᾶ ἐὰν μπορεῖ νὰ φέρει τὸν ἀδελφό του ποὺ εἶναι κωφὸς στὸ κατηχητικό. Τὸν διαβεβαιώνει πὼς ὁ ἴδιος θὰ ἐξηγεῖ στὸν κωφὸ ἀδελφό του ὅτι συμβαίνει καὶ λέγεται σ’ αὐτὲς τὶς συναντήσεις. Στὸ αἴτημα αὐτὸ ἀπάντησε θετικὰ καὶ ἔτσι γνωρίστηκε γιὰ πρώτη φορὰ μὲ τὸν κωφὸ νέο Γιάννη Ἄντζακα (Ν. Λογιάδης, 1996). Ὁ Γιάννης Ἄντζακας παρακολουθοῦσε τακτικὰ τὶς συναντήσεις αὐτὲς καὶ σύντομα κλείστηκε μία συμφωνία ἀνάμεσα σ’ αὐτὸν καὶ τὸν κατηχητή του. Ὁ κωφὸς νέος θὰ δίδασκε τὴ νοηματικὴ γλῶσσα στὸν κατηχητή του ὥστε ἡ ἐπικοινωνία τους νὰ εἶναι ἄμεση καὶ χωρὶς τὴ μεσολάβηση τοῦ ἀκούοντα ἀδελφοῦ του. Χρόνια πρίν, ἀνάλογη συμφωνία εἶχε κάνει ὁ de l’ Epee στὸ Παρίσι μὲ τὸν πρῶτο κωφὸ μαθητή του. (H. Lane, 1984). Σύντομα, ὁ κατηχητὴς μποροῦσε νὰ διηγεῖται τὴν περικοπὴ τοῦ Εὐαγγελίου μὲ νοήματα. Γεμᾶτος ἐνθουσιασμό, ὁ Γ. Ἄντζακας κάλεσε τοὺς κωφοὺς φίλους του, τὸν Πέτρο Πανώριο καὶ τὸν Σταῦρο Πεσματζόγλου νὰ γνωρίσουν κι αὐτοὶ τὸν ἐξαιρετικὸ αὐτὸ κατηχητὴ  ποὺ μποροῦσε νὰ ἐπικοινωνεῖ μὲ τὴ δική τους γλῶσσα. Τώρα πιά, οἱ διηγήσεις τοῦ Εὐαγγελίου ἔχουν ἐμπλουτιστεῖ μὲ ἀνάλυση τῶν περικοπῶν αὐτῶν, καθὼς ὁ κατηχητὴς μέρα τὴ μέρα χειρίζεται ὅλο καὶ πιὸ ἄνετα τὴ νοηματικὴ γλῶσσα. Οἱ κωφοὶ νέοι συναντιοῦνται ὅλο καὶ πιὸ συχνὰ μὲ τὸν κατηχητή τους, ἐνῷ στὴν ὁμάδα προστίθενται δύο νέα μέλη, ὁ Ἀλέκος Βισκαδουράκης καὶ ὁ Μανόλης Κρητικός. Αὐτοὶ οἱ πέντε κωφοὶ νέοι ἀποτέλεσαν τὸν πρῶτο πυρῆνα τοῦ κατηχητικοῦ ποὺ ὀργανώθηκε ἀποκλειστικὰ γι’ αὐτούς. Στὶς 20 Ἰουλίου 1940 ὁ Νικόλαος Γραικὸς ἐκάρη ὡς μοναχὸς Νικόδημος στὴ Μονὴ τῆς Παναγίας Ξενιᾶς στὸν Ἁλμυρὸ Βόλου. Τὸ Σεπτέμβριο τοῦ ἴδιου χρόνου χειροτονεῖται ὡς κληρικὸς τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν καὶ γίνεται ἐφημέριος του Μητροπολιτικοῦ Ναοῦ Ἀθηνῶν. Στὴ θέση αὐτὴ ὑπηρέτησε γιὰ 27 χρόνια. Ὁ πατὴρ Νικόδημος στὰ δύσκολα χρόνια του πολέμου καὶ τῆς Κατοχῆς εἶναι πάντα κοντὰ στὰ κωφὰ πνευματικὰ παιδιά του γιὰ νὰ τὰ στηρίξει μὲ κάθε δυνατὸ τρόπο. Σὲ μία περίπτωση μάλιστα, ὅπου οἱ Γερμανοὶ συνέλαβαν μία παρέα νεαρῶν κωφῶν, προφανῶς λόγῳ παρεξήγησης, τοὺς ἐπισκέπτεται στὴ φυλακὴ καὶ μεσολαβεῖ ὥστε νὰ ἐλευθερωθοῦν. (Μ. Κατσίμπρα, 1990). Στὴ διάρκεια τῶν δύσκολων αὐτῶν χρόνων συνεχίζει, ὅσο οἱ συνθῆκες τὸ ἐπιτρέπουν, νὰ πραγματοποιεῖ τὶς συναντήσεις τοῦ κατηχητικοῦ ὅπου τὰ μέλη εἶναι μόνο κωφοί. Ὁ πατὴρ Νικόδημος γνωρίζει καὶ ἐπικοινωνεῖ ἄνετα μαζί τους μὲ τὴ νοηματικὴ γλῶσσα. Ἀνοίγει ἔτσι στοὺς κωφοὺς διάπλατα τὴν πόρτα καὶ τοὺς δίνει γιὰ πρώτη φορὰ τὴ δυνατότητα νὰ συμμετέχουν συνειδητὰ στὴ πνευματικὴ ζωὴ τῆς Ἐκκλησίας καὶ τὰ μυστήρια. Ὁ κατηχητὴς τοὺς εἶναι τώρα καὶ ὁ ἐξομολόγος τους. Εἶναι ὁ πρῶτος ἀκούων ποὺ γίνεται μέλος τῆς κοινότητας τῶν Ἑλλήνων κωφῶν.

Ὁ πατὴρ Νικόδημος δὲν γνωρίζει τὰ συμπεράσματα τοῦ συνεδρίου τοῦ Μιλάνου (1880) σχετικὰ μὲ τὴν ἀπαγόρευση τῆς χρήσης τῆς νοηματικῆς γλώσσας. Ἀλλὰ καὶ δὲν περιμένει νὰ ἀνακοινωθοῦν τὰ συμπεράσματα τῆς γλωσσολογικῆς ἔρευνας (1960) γι’ αὐτήν. Ξέρει πολὺ καλὰ ὅτι ἡ νοηματικὴ εἶναι πλήρης γλῶσσα καὶ ὄχι παντομίμα. Γνωρίζει ἀκόμα ὅτι ἡ νοηματικὴ εἶναι τόσο πλούσια γλῶσσα ὥστε νὰ μπορεῖ νὰ ἀποδώσει ὅλα τὰ θεῖα νοήματα καὶ ἀλήθειες. Ἡ ἀγάπη του γιὰ κωφοὺς εἶναι μεγάλη. Βλέπει τὸ πρόσωπο καὶ ὄχι τὴν ἀναπηρία. Νιώθει καὶ βιώνει τὴν διαφορετικότητα τῶν προσώπων καὶ ἀποδέχεται ὅτι οἱ κωφοὶ μποροῦν νὰ συμμετέχουν ἰσότιμα στὴ ζωὴ τῆς Ἐκκλησίας. Ἡ ἀποδοχὴ καὶ ὁ σεβασμός του στὴν προσωπικότητα τῶν κωφῶν ἀποδεικνύεται ἀπὸ τὸ γεγονὸς ὅτι στὴ δεκαετία τοῦ ’60 ἀναθέτει στὸ Γιάννη Ἄντζακα τὴν εὐθύνη τοῦ κατηχητικοῦ καθὼς καὶ τὸ κήρυγμα στὴν  εἰδικὴ Θεία λειτουργία γιὰ κωφοὺς ποὺ πραγματοποιοῦσε τακτικὰ μὲ παράλληλη διερμηνεία στὴ νοηματικὴ γλῶσσα. Μετὰ τὴν ἀπελευθέρωση τῆς Ἑλλάδας ἀπὸ τοὺς Γερμανοὺς ὁ ἀριθμὸς τῶν κωφῶν ποὺ παρακολουθοῦσαν τὸ κατηχητικὸ αὐξήθηκε δραστικὰ καὶ ἦταν ἐξαιρετικὰ δύσκολο στὸν ἐφημέριο τῆς Μητρόπολης Ἀθηνῶν νὰ ἀνταποκριθεῖ στὶς ὁλοένα αὐξανόμενες ἀνάγκες. Καλεῖ τὸ 1948 τὴν κ. Κατσίμπρα Μαρούλα νὰ ἀναλάβει τὴν κατήχηση τῶν κωφῶν κοριτσιῶν καὶ γυναικῶν. Ἡ Κατσίμπρα Μαρούλα ἔμαθε σύντομα τὴ νοηματικὴ γλῶσσα καὶ ἔγινε ἔτσι ἡ πρώτη διερμηνέας τῆς Ἑλληνικῆς Νοηματικῆς Γλώσσας.

Στὰ χρόνια ποὺ ἀκολούθησαν ὁ πατὴρ Νικόδημος εἶχε τὴ χαρὰ νὰ τελέσει τοὺς γάμους πολλῶν ζευγαριῶν κωφῶν καὶ νὰ βαφτίσει τὰ παιδιά τους. Τὴν ἴδια ἐποχή, γιατροὶ καὶ ἐκπαιδευτικοὶ πιστεύουν ὅτι δὲν πρέπει νὰ γίνονται γάμοι μεταξὺ κωφῶν, γιατί αὐτὸ συντελεῖ στὴν αὔξηση τῶν ποσοστῶν τῆς κώφωσης μέσα στὸ γενικὸ πληθυσμό. Τὸ 1963, μαζὶ μὲ ἐκλεκτοὺς συνεργάτες του, ἵδρυσε τὸ Σωματεῖο: Φίλοι τῶν Κωφῶν «ὁ Προφήτης Ζαχαρίας» μέσα στὸ ὁποῖο ἀναπτύχθηκε ἕνα σημαντικὸ μέρος τῆς ζωῆς τῆς κοινότητας τῶν κωφῶν. Στοὺς χώρους τοῦ σωματείου οἱ κωφοὶ εἶχαν τὴν εὐκαιρία νὰ παρακολουθοῦν διαλέξεις πάνω σὲ θέματα ποὺ τοὺς ἀπασχολοῦσαν, μαθήματα κοπτικῆς, ραπτικῆς. Ὀργανώνουν ἐκεῖ διάφορες ἐκδηλώσεις ἐνῷ παράλληλα συμμετέχουν στὴ Θεία Λειτουργία, τὴν ἐξομολόγηση καὶ τὴν κατήχηση. Περισσότερο ὅμως ἀπὸ ὅλα, νιώθουν ὅτι εἶναι ἕνα μέρος ποὺ δὲν ὑπάρχουν διακρίσεις ὅπου μποροῦν νὰ χρησιμοποιοῦν τὴ νοηματικὴ γλῶσσα χωρὶς νὰ τραβοῦν τὰ βλέμματα, χωρὶς νὰ ντρέπονται. Οἱ κωφοὶ πηγαίνουν ἐκεῖ μὲ τὰ παιδιά τους, ἀκούοντα τὰ περισσότερα, ἀλλὰ καὶ κωφά, τὰ ὁποῖα παίζουν καὶ ἐπικοινωνοῦν μεταξύ τους χωρὶς νὰ συνειδητοποιοῦν καὶ νὰ βλέπουν τὴ διαφορετικότητά τους. Ὁ πατὴρ Νικόδημος γίνεται ὁ πνευματικὸς καὶ αὐτῶν τῶν παιδιῶν. Τὸ 1967 χειροτονεῖται ἐπίσκοπος Θηβῶν καὶ Λεβαδείας, ἀλλὰ ἀκόμα καὶ ὑπὸ αὐτὴ τὴν ἰδιότητα παραμένει κοντὰ στοὺς κωφοὺς δίνοντας κάθε Πέμπτη τὸ «παρών» στὸ σωματεῖο τους. Τὸ 1981 ὁ Ἐπίσκοπος Νικόδημος ἀποσύρεται στὴν Ἱερὰ Μονὴ τοῦ Ἁγ. Ἰωάννου τοῦ Θεολόγου. Συνεχίζει νὰ ἐπικοινωνεῖ ἀδιάκοπα μὲ τοὺς κωφοὺς μέχρι τὸν θάνατό του (15 Φεβρουαρίου 1996). Αὐτὴ εἶναι μὲ ἐλάχιστα λόγια ἡ ἱστορία τοῦ ἐπισκόπου πρώην Θηβῶν καὶ Λεβαδείας Νικοδήμου, τῆς προσωπικότητας ποὺ ἔπαιξε πιθανῶς τὸν καταλυτικότερο ρόλο στὴν ἀνάπτυξη καὶ τὴν ἐνδυνάμωση τῆς κοινότητας τῶν κωφῶν στὴν Ἑλλάδα. Δὲν εἶναι ἄλλωστε τυχαῖο ποὺ γιὰ τοὺς κωφοὺς ὑπῆρξε πάντα ὁ πατὴρ Νικόδημος.

Ὁ πρῶτος πρόεδρος τῆς Ὁμοσπονδίας Κωφῶν Ἑλλάδος Στάθης Τζοῦρος, ἐκδότης τῆς μοναδικῆς στὴν Ἑλλάδα ἐφημερίδας γιὰ κωφοὺς «ὁ Κόσμος τῆς Σιωπῆς», εἶχε ἀναφέρει ὅτι «τὸν πατέρα Νικόδημο πρέπει νὰ τὸν γράψει ἡ ἱστορία μὲ χρυσὰ γράμματα γιὰ τὴν προσφορά του στοὺς κωφούς, σὲ μία ἐποχὴ ποὺ κανένας δὲν ἐνδιαφερότανε καὶ δὲν πρόσεχε αὐτὴ τὴ μερίδα τῶν ἀνθρώπων». Ἀντὶ ἐπιλόγου: Ὅλα ὅσα παραπάνω παρατίθενται εἶναι διασταυρωμένες μαρτυρίες, ἀλήθειες βγαλμένες μέσα ἀπὸ τὶς βαθύτερες τῶν ἀνθρώπων ὑπαρξιακὲς ἀναφορὲς καὶ μνῆμες. Ὁ ἀναγνώστης καλεῖται νὰ συνειδητοποιήσει ὅτι ἡ ἱστορία τῆς κοινότητας τῶν κωφῶν δὲν γράφεται σὲ βιβλίο, εἶναι εἰκόνες στὸ μυαλὸ τῶν κωφῶν ποὺ μεταφέρονται μὲ τὴ νοηματικὴ γλῶσσα ἀπὸ γενιὰ σὲ γενιά.

 

Πηγή: Ενωμένη Ρωμηοσύνη

afksentios kalogkos kardioxeiroyrgos 01


Τις μοναδικές υπηρεσίες του έχει προσφέρει και στην Κύπρο! «Να προσπαθείς να γίνεις κάποιος που θα προσφέρει στους άλλους». Αυτό είναι το μότο του διεθνούς φήμης καρδιοχειρουργού κ. Αυξέντιου Καλαγκού.Συμβουλή που κληρονόμησε από τον πατέρα του και προσπαθεί να την κάνει πράξη κάθε λεπτό της ζωής του.

Ο 53χρονος Κωνσταντινουπολίτης, διευθυντής της Καρδιοχειρουργικής Κλινικής του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου της Γενεύης, είναι ξακουστός όχι μόνο για την επιστημονική του επάρκεια αλλά και για την πολύτιμη προσφορά του στον συνάνθρωπό του όπου αυτός και αν μένει και σε όποια οικονομική κατάσταση και αν βρίσκεται.

afksentios kalogkos kardioxeiroyrgos 02


Δεν είναι λίγοι αυτοί που τον αποκαλούν «φύλακα άγγελο» των άρρωστων φτωχών παιδιών, και όχι άδικα. Τα τελευταία 14 χρόνια έχει χειρουργήσει περισσότερα από 13.000 άπορα παιδιά, μέσα από πρόγραμμα του φιλανθρωπικού ιδρύματος «Coeurs pour tous» («Καρδιές για όλους») που ο ίδιος έχει ιδρύσει. Ταξιδεύει από τη μια άκρη της Γης στην άλλη χαρίζοντας ξανά τη ζωή σε παιδιά με σοβαρά καρδιακά προβλήματα.   Αρκεί ένα μήνυμα, ένα τηλεφώνημα, για να αναλάβει δράση.   Και πού δεν έχει πάει. Μαρόκο, Αλγερία, Μαυρίκιο, Σενεγάλη, Λίβανο, Συρία, Αζερμπαϊτζάν, Γεωργία, Ινδία, Βιετνάμ, Σερβία, Ερυθραία, Μολδαβία, Ουκρανία, Ρουμανία, Κύπρο και τελευταίως Ελλάδα.   Εν μέσω οικονομικής ύφεσης, πώς θα μπορούσε να μείνει η χώρα μας έξω από τον κατάλογο; Στην Ελλάδα, το όνομά του έγινε ευρέως γνωστό μετά τη συνεργασία που εξασφάλισε το Νοσοκομείο Παίδων «Μητέρα».   Ο κ. Καλαγκός μεταβαίνει στην Αθήνα μία φορά τον μήνα (αναμένεται να έλθει την προσεχή εβδομάδα) και κάνει, κατά μέσο όρο, τέσσερα ως πέντε χειρουργεία. Από τον Σεπτέμβριο, οπότε ξεκίνησε η συνεργασία του με το Νοσοκομείο, ως και σήμερα έχει χειρουργήσει δωρεάν εννέα παιδιά με σοβαρό καρδιολογικό πρόβλημα.

afksentios kalogkos kardioxeiroyrgos 03


Ο κ. Καλαγκός χειρουργεί συνολικά περίπου 1.000 περιστατικά τον χρόνο, παιδιά και ενηλίκους. Από αυτά, περίπου 300 αφιλοκερδώς μόνο στη Γενεύη και περίπου άλλα τόσα σε άλλες χώρες. Τα έξοδα καλύπτονται από το Ιδρυμα «Coeurs pour tous», το οποίο ίδρυσε το 1998. «Σε αυτό συμμετέχουν βασιλικές οικογένειες, ακόμη και ελβετικές τράπεζες» λέει ο ίδιος, χωρίς να θέλει να αποκαλύψει τα στοιχεία των συμμετεχόντων. Ο φιλάνθρωπος πατέρας Η φιλανθρωπική δράση τού επίσης γιατρού πατέρα του έπαιξε καταλυτικό ρόλο στον τρόπο ζωής του κ. Καλαγκού. «Ο πατέρας μου ήταν παθολόγος, διευθυντής της Παιδιατρικής Κλινικής του Νοσοκομείου Βαλουκλή στην Κωνσταντινούπολη. Στην περιοχή του Αγίου Στεφάνου είχε μια μονοκατοικία και εκεί έκανε ιατρείο. Από το πρωί ως το βράδυ ήταν με τους ασθενείς του και δύο ή τρεις φορές την εβδομάδα εξέταζε δωρεάν φτωχούς ανθρώπους. Η φιλανθρωπία, η αλληλεγγύη, η ιατρική ως λειτούργημα υπήρξε βίωμα μέσα από την οικογένεια» λέει ο κ. Καλαγκός. Η προσφορά του πατέρα του ήταν τόσο σημαντική σε βαθμό που αναγνωρίστηκε και από τους Τούρκους. Εδωσαν το όνομά του σε δρόμο της περιοχής του Αγίου Στεφάνου.

afksentios kalogkos kardioxeiroyrgos 04


Μιλώντας για την ανθρωπιστική δράση του πατέρα του και την ευαισθησία που είχε απέναντι στους ασθενείς, τους οποίους δεν διέκρινε σε πλούσιους και φτωχούς, λέει ότι μπορεί να οφείλεται και στο γεγονός ότι ο ίδιος πέρασε δύσκολες στιγμές. «Ουσιαστικά είδε την οικογένειά του να χάνει όλα τα υπάρχοντά της, να διώκεται από το Προκόπι και να αναγκάζεται να μετακομίσει στην Κωνσταντινούπολη. Ο πατέρας μου, για να μπορέσει να σπουδάσει, διάβαζε με το κερί. Είχε νιώσει στο πετσί του την έλλειψη οικονομικών πόρων και πού μπορεί αυτό να οδηγήσει. Γι” αυτό ήθελε να βοηθάει όλους τους ανθρώπους, χωρίς να κάνει διακρίσεις. Με αυτές τις αξίες μεγάλωσε και εμάς, τα παιδιά του». Εκτός από τον μεγάλο δάσκαλο της ζωής του, τον πατέρα του, ο κ. Καλαγκός είχε την τύχη να βρεθεί σε μεγάλους δασκάλους της Ιατρικής, τον σερ Μαγκντί Γιακούμπ και τον Αλέν Καρπεντιέ (ο εμπνευστής τής πρώτης τεχνητής βαλβίδας καρδιάς). «Οι δύο δάσκαλοι», σημειώνει, «μού μετάγγισαν την αυταπάρνηση και το σθένος που θα πρέπει να έχει ένας χειρουργός». «Εργάζομαι 20 ώρες την ημέρα» Εξαιρετικά επίπονο είναι το πρόγραμμα του κ. Αυξέντιου Καλαγκού, καθώς εργάζεται καθημερινά περί τις 20 ώρες. Η ζωή του μοιράζεται ανάμεσα σε χειρουργεία, συναντήσεις και διαλέξεις. Το περίεργο είναι ότι δεν νιώθει κουρασμένος ούτε λεπτό. «Το χαμόγελο ενός παιδιού, η χαρά των γονιών του… Αυτή είναι η ανταμοιβή μου. Τότε ούτε κούραση νιώθω ούτε τίποτα. Παίρνω κουράγιο και συνεχίζω». Η ζωή που έχει ακολουθήσει ο κ. Καλαγκός έχει τα οφέλη της, έχει όμως και τα κόστη της, καθώς αποβαίνει εις βάρος της οικογένειάς του. Ωστόσο ο ίδιος θεωρεί ότι «όταν ο Θεός σού έχει δώσει ένα χάρισμα, πρέπει να το μοιράζεσαι. Δεν πρέπει να κλείνεις ποτέ τα μάτια σου στους άλλους».

 

Πηγή: Tsagou News

kapnisma 01


Το τσιγάρο είναι ένα ψυχοσωματικό ναρκωτικό, εξ αιτίας της έντονης εθιστικής «ναρκωτικής» ουσίας της νικοτίνης. Το κάπνισμα είναι μια «εξαρτημένη» συνήθεια που (για κάποιους) γίνεται ο προθάλαμος του χασίς, και άλλων ουσιών.
Ξεκινά συνήθως από μια αφελή περιέργεια, «μια δοκιμή με ρίσκο», από ανάγκη για αποδοχή, συμμετοχή και ένταξη σε κάποια ομάδα «για την παρέα και για πλάκα»» ή από ανάγκη για ταύτιση με κάποια πρότυπα (μιμητισμό).
Ένας μιμητισμός και μια πρόωρη, εγωιστική πράξη επίδειξης, «μαγκιά και αντριλίκι» των αγοριών, και μια πράξη ψευδής ανεξαρτησίας, «ξετσούμισμα» των κοριτσιών, που αρχίζει, όταν αποκοπεί από τον νου η λογική, για μια ανόητη ιδέα και μια παράλογη επιθυμία.
Μια επιθυμία, και μια αυτοκαταστροφική, επαναστατική παρακοή και αχαριστία, που ανταποδίδει «μαχαιριά» στα «μη», τα «πρέπει» και τις συμβουλές, των «παιδοτρίβων» εκπαιδευτικών και γονιών, που από περιέργεια, πείσμα και νταηλίκι, γίνεται συνήθεια, επίκτητη ανάγκη, μανία, πάθος και εξάρτηση.
Μια εξάρτηση που προκειμένου να ικανοποιηθεί, τους αμβλύνει το αίσθημα ντροπής και της ευγένειας, τους υπεραυξάνει το συναίσθημα της θρασύτητας – αναίδειας και τα σπρώχνει να βρίσκουν τρόπους, χρόνο και χρήματα, ακόμη και όταν αυτό είναι αντίθετο με την υγεία τους, το συμφέρον τους, το δικαίωμα των άλλων και τον νόμο.
Αρχικά, κάθε προσωπική και κοινωνική εκδήλωση, κατά την οποία εκδηλώνεται – αναπτύσσεται – κάποιο συναίσθημα από «ψυχοσωματική ευχαρίστηση» ή «ψυχοσωματικό πόνο», (χαρά, λύπη, άγχος, φόβος,
stress) συνοδεύεται «ανακλαστικά» με τσιγάρο, οπότε τα χέρια συνηθίζουν να το κρατούν, κι αποκτούν «ανακλαστική μνήμη», σε κάθε ψυχοσωματική ένταση «ψυχοσωματική διέγερση».
Η ψυχοσωματική διέγερση, όπως και η έντονη δραστηριότητα, επηρεάζει τα ζωτικά όργανα (καρδιά, στομάχι, συκώτι, χολή, πνευμόνια) και το νευρικό και το αναπνευστικό σύστημα, κι άλλοτε τα φουσκώνει «πρήζει», άλλοτε τα σφίγγει, κι άλλοτε τα χαλαρώνει κι έτσι, επιβεβαιώνονται οι φράσεις «μου έπρηξες το συκώτι, τη χολή, το στομάχι», «τα νέα ήταν ευχάριστα και ηρέμησα!», «κάπνισα ένα τσιγάρο και χαλάρωσα!».
Ο καπνιστής ανάλογα με το συναίσθημα, ή την δραστηριότητα, νιώθει είτε μια «πίεση» με δυσφορία, αμηχανία και εκνευρισμό, είτε μια ευχαρίστηση ή υπέρμετρη ευφορία, που δεν μπορεί να ελέγξει «σαν κάτι να του λείπει – σαν κάτι να θέλει» και για να ξεφουσκώσει, να χαλαρώσει, να καταλαγιάσει, να απολαύσει κάτι, (να συγκεντρωθεί ο νους για να σκεφτεί ή να κάνει κάτι, ή ακόμη και για να πάρει δύναμη για κάτι, «καταφεύγει» στο κάπνισμα, γιατί του έχει γίνει απαραίτητο συνοδευτικό και ρυθμιστικό «ψυχοσωματικό δεκανίκι», από «ψυχοσωματική συνήθεια».
Από ψυχοσωματική συνήθεια στον εισπνεόμενο καπνό, με την «ναρκωτική – εθιστική» ουσία της νικοτίνης και τα κατάλοιπα πίσσας, αιθάλης, αμμωνίας, λιπασμάτων και εντομοκτόνων, «εθίζονται» τα ζωτικά όργανα και κυρίως η καρδιά, η οποία είναι ο «θρόνος» από τα έγκατα του νου, των κυττάρων του σώματος και των συναισθημάτων κι αποκτά (ναρκωτική) «ψυχοσωματική εξάρτηση».
Από ψυχοσωματική εξάρτηση, παραβλέπει τον κίνδυνο του συνδρόμου της στέρησης, και ‘’ντοπαρισμένος’’ ψυχικά και σωματικά (παίζει) κάνει κύκλους την δίνη του καπνού, όπως η μέλισσα (από αβλεψία για τις ήδη πνιγμένες), κάνει κύκλους, γύρω από το ποτήρι με την πορτοκαλάδα.
Η αυταπάτη «όποτε θέλω το κόβω», το υποκοριστικό «τσιγαράκι», οι τσίχλες και τα αρώματα, που συνειδητά και ασυνείδητα υποτιμούν, υποβαθμίζουν, εξωραΐζουν και κρύβουν «στρουθοκαμηλικά» τις παρενέργειες από την μπόχα και την καπνίλα, θα κατονομαστούν «εξάρτηση» και «βρωμοτσίγαρο» μόνο όταν από εκνευρισμό και ανασφάλεια για τον καπνό, χαθεί ο αυτοέλεγχος ή φουντώσει ο «τσιγαρόβηχας».
Οι έκδηλες ψυχοσωματικές και (στερητικές) επιπτώσεις, από την τυχόν έλλειψη του καπνού (πονοκέφαλος, σιελόρροια, διαταραχή του ύπνου, φλέμα, καταρροή, δυσκοιλιότητα, αδυναμία συγκέντρωσης, εκνευρισμός, ταραχή και ανησυχία, λαχτάρα για τσιγάρο), σε συνδυασμό με την ψυχοσωματική εξάρτηση σε συνήθειες και κινήσεις, με τον καιρό γίνονται αιτία να χαθεί παντελώς, ο εκ της φύσης σταθεροποιητής (ρυθμιστής – ελεγκτής) του συναισθήματος – διάθεσης.
Το χάσιμο του (ρυθμιστή) του συναισθήματος, γίνεται αιτία να χαθεί ο ψυχικός και ο σωματικός «αυτοέλεγχος» και να μετατραπεί η ψυχοσωματική γαλήνη, η ηρεμία και η απόλαυση, σε (ψυχοσωματικό βάσανο), «ψυχοσωματική αποδιοργάνωση».
Η ψυχοσωματική αποδιοργάνωση, ο (ψυχοσωματικός αποσυντονισμός) και η διαπίστωση ότι το τσιγάρο (το κάπνισμα) από επιθυμία έγινε «επίκτητη ανάγκη» και ψυχοσωματικό πρόβλημα, δημιουργεί στο μυαλό «εμφύλια διαμάχη» επίγνωση – συναίσθηση – του «συνδρόμου της στέρησης».
Η συναίσθηση του συνδρόμου της στέρησης, οδηγεί στην αυτοκριτική – αυτοκατάκριση «αυτομεμψία» με το ‘’λούσιμο’’ των επιθέτων (το έμαθα σαν βλάκας, κατάντησα πρεζόνι) και στις πρώτες δειλές σκέψεις και ισχνές προσπάθειες «απεξάρτησης», που συνήθως δεν καρποφορούν, επειδή αναβάλλονται ή ματαιώνονται, παρά την συνδρομή και τις συμβουλές ειδικών/γιατρών, γιατί η συνήθεια έγινε αρρωστημένη ανάγκη, «κόλλημα» μανία και «πάθος».
Το πάθος του καπνίσματος (όπως και κάθε πάθος) για να κοπεί, πρέπει να φύγει η αγάπη προς τις «αιτίες» και τις «αφορμές», ώστε να απαλλαγή ο νους από τις σκέψεις για κάπνισμα, οι οποίες γεννιούνται συνειρμικά μέσω των αισθήσεων, από τις συνήθειες.
Οι συνήθειες, για να κοπούν ή να αλλάξουν, χρειάζεται παραδοχή του πάθους, επιθυμία (βούληση) για απεξάρτηση, «απόφαση» υπομονή και προσπάθεια.
Η προσπάθεια για όσους δεν μπορούν να κόψουν το τσιγάρο «μία κι έξω», πρέπει να γίνει, με κατάλληλες τεχνικές έλεγχου των κινήσεων και των αισθήσεων, που θα στοχεύουν, στο να εξαφανισθούν οι σκέψεις και οι συνήθειες, που οδηγούν στο κάπνισμα.
Για ξεκίνημα της προσπάθειας, ο καπνιστής δεν πρέπει να ξαναπάρει μαζί του «σύνεργα» (πακέτο, σακουλάκι καπνού, αναπτήρα) και επιμελώς να προσέξει ώστε, μετά από κάθε δραστηριότητα και κάθε ψυχοσωματική ευχαρίστηση ή στενοχώρια:
• να έχει αμέσως στο χέρι που συνήθως κρατά το τσιγάρο, κάποιο αντικείμενο (μπρελόκ, στυλό, μολύβι, μπαλάκι, κομπολόι, κομποσκοίνι κλπ.), για να απασχολείται, μέχρι να σβηστεί ή να αλλαχτεί η καταγεγραμμένη από τον εγκέφαλο και τα νεύρα κίνηση.
• να μυρίζει κάποιο αρωματικό μαντιλάκι, ή κολόνια, ώστε να ξεχαστεί η καπνίλα.
• να σκέφτεται οτιδήποτε άλλο, με οποιοδήποτε συνετό τέχνασμα – τρόπο – χωρίς να ψάχνει για δικαιολογίες – προφάσεις – «άλλοθι» για να καπνίσει δήθεν «το τελευταίο!».
Να γυμνάζεται και να αρχίσει καινούργιες δραστηριότητες, ώστε αποφεύγει την ακηδία και τα μέρη (τις συνθήκες), που γίνονται αφορμές για να γεννηθούν σκέψεις για κάπνισμα.
Να αποφεύγει, τις καταστάσεις που διεγείρουν έντονα συναισθήματα και να μην παραμένει δίπλα σε όσους καπνίζουν, και σε όσους είναι αγχώδεις – νευρικοί, γιατί τα συναισθήματα κατά τον «
Sigmund Freud» μεταδίδονται!
Αν παρά ταύτα, νιώσει έντονη επιθυμία για κάπνισμα, να πιει λίγο νερό, να μασήσει μια τσίχλα, και να πάρει κάποιες βαθιές αναπνοές, για να αποφύγει την αμηχανία, το «φούσκωμα» – σφίξιμο –
stress ή την υπέρμετρη ευφορία, που τυχόν νιώθει, με την σκέψη ότι δίνει μια μάχη, που οπωσδήποτε πρέπει να κερδίσει.
Σημείωση: Οι πατέρες της Ορθοδοξίας (Ισαάκ ο Σύρος, Ιωάννης ο Χρυσόστομος) υποστήριξαν ότι, κάποια από τα κακά συναισθήματα, όπως είναι ο θυμός, η οργή, η αγανάκτηση, η πονηριά, και η φιλαργυρία, είναι πολύ καλά (έχουν εξαίρετες ιδιότητες), όταν χρησιμοποιούνται για να αναχαιτιστεί – νικηθεί – κάποια κακή σκέψη (λογισμός), ή κάποια κακή συνήθεια, ή συναίσθημα που έγινε πάθος.
Με άλλα λόγια, ο καπνιστής αφού αρχίσει να νιώθει αποστροφή και μίσος, για την κακή συνήθεια που έγινε πάθος, πρέπει να ντραπεί, να θυμώσει, να οργισθεί, να αγανακτήσει και να πονηρέψει, για το συμφέρον της υγείας, της αισθητικής εικόνας, και της τσέπης του!
Η χρήση αντικαταστατών, (φαρμακευτικές τσίχλες, αυτοκόλλητα ή πίπα με νικοτίνη) ως μεθοδολογία απεξάρτησης, επεκτείνουν χρονικά το σύνδρομο της στέρησης, ενώ η ύπνωση, ο βελονισμός και το ψεύτικο τσιγάρο, ως μέθοδος διακοπής του καπνίσματος, είναι απλά «γιατροσόφια» και «μαντζούνια», που ορισμένους «αυθυποβολικά» μπορεί να τους βοηθήσουν.
Η διακοπή του καπνίσματος, είναι η κορυφαία πράξη, από το καταστάλαγμα όλων των διανοητικών επεξεργασιών και των παραγόντων που επηρεάζουν μια υπεύθυνη, ισχυρή, μαχητική, συνετή και «συνεπή» απόφαση.
Η συνεπή απόφαση, θα σπάσει τα βρόχια και τα δίχτυα (τα δεσμά) της εξάρτησης, θα τερματίσει την αυτόβουλη ψυχοσωματική υποδούλωση στην νικοτίνη, και θα συμβάλλει για να ανακτηθεί, ο χαμένος αυτοσεβασμός – αυτοεκτίμηση και η χαρά της ψυχοσωματικής ελευθερίας.

Υ.Γ. Το πάθος του καπνίσματος (τσιγάρου), όταν πολυκαιρίσει, καταγράφεται ανεξίτηλα στα κύτταρα «στο D.N.A.» του σώματος, της μνήμης και του νου, ως ένα είδος ποινικού μητρώου «μια ισόβια ποινή με προσωρινή αναστολή» που ελλοχεύει – καραδοκεί – μέσα στην καρδιά, ως όφις κρυμμένος στην κοπριά, και (υποβόσκει) όπως ο έρπις, για να εκδηλωθεί σε όσους μετά από αγώνα απεξάρτησης και αποτοξίνωσης επανέλθουν.

• Ο νους κατά τον Σωκράτη, είναι ο ηνίοχος που βάζει φρένο στις επιθυμίες των παθών και οδηγεί τον άνθρωπο στο αγαθό και το καλό.
Πλάτωνας «Φαίδρος»
• Η αρετή συνίσταται όχι μόνο στην αποχή από τα όποια πάθη, αλλά και στην μη επιθυμία των παθών.
Oscar wilde
• Αν σε οδηγεί το πάθος, δώσε τα χαλινάρια στη λογική.
Benjamin Franklin

 

Πηγή: Vimaonline.gr, Ενωμένη Ρωμηοσύνη

paremvatiki gonimopoihsh


Η Σύνοδος του Βατικανού για το Δόγμα της Πίστεως εξέδωσε στις 22 Φεβρουαρίου 1987 κείμενο με τίτλο «Δώρο της ζωής» (Donum Vitae) το οποίο αναφέρεται στις βιοϊατρικές τεχνικές, που επιτρέπουν την παρέμβαση στην αρχική φάση της ζωής του ανθρώπου και στις διαδικασίες της αναπαραγωγής καθώς και στη συμμόρφωση των τεχνικών αυτών με τις αρχές της Ρωμαιοκαθολικής ηθικής[1].

Αφού συμπληρώθηκαν τριάντα χρόνια από την έκδοση του εν λόγω κειμένου, η ίδια Σύνοδος εξέδωσε στις 8 Δεκεμβρίου 2008 νέο κείμενο με τίτλο «Η αξιοπρέπεια του προσώπου»(Dignitas Persona) το οποίο αναφέρεται στα ίδια θέματα αλλά και σε περαιτέρω προβλήματα που προέκυψαν από την εισαγωγή των βιοϊατρικών τεχνικών στην ανθρώπινη ζωή και την οικογένεια. Τα δύο αυτά κείμενα είναι πλήρως διαφωτιστικά όσον αφορά την ηθική αξιολόγηση των τεχνικών της παρεμβατικής γονιμοποίησης στο χώρο της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας.

Από τη μελέτη των κειμένων αυτών προκύπτει ότι η Ρωμαιοκαθολική ηθική αναγνωρίζει ως νόμιμη και φυσική την επιθυμία της τεκνογονίας, που απορρέει από τη συζυγική αγάπη, εκφράζει την επιθυμία της γονεϊκότητας και μπορεί να είναι μεγαλύτερη ένεκα της επίδρασης που ασκεί στο ζευγάρι η εμφανιζόμενη ως αθεράπευτη στειρότητα. Ωστόσο, θεωρεί ότι δεν θα πρέπει να υπερέχει απόλυτα έναντι της αξιοπρέπειας της κάθε ανθρώπινης ζωής και ότι δεν δικαιολογεί την παραγωγή απογόνων μέσω μιας τεχνικής διαδικασίας[2]. Παράλληλα, αποδέχεται ως έχουσα ηθική αξία κάθε ιατρική πράξη, η οποία με τεχνητά μέσα διευκολύνει τη συζυγική πράξη της αναπαραγωγής, διασφαλίζει την κανονική της εκτέλεση ή βοηθά να φτάσει στους φυσικούς της στόχους, αποσκοπεί στο καλό των προσώπων, ειδικότερα στη σωματική και ψυχική τους υγεία[3] και σέβεται θεμελιώδεις ηθικές αρχές, στις οποίες ανήκουν:

  1. η σωματική ακεραιότητα, το δικαίωμα στη ζωή και η αξιοπρέπεια κάθε ανθρώπου από τη σύλληψη ως το θάνατο[4], που συνδέονται στενά με την αναγνώριση του εμβρύου ως ανθρώπινου όντος σε σωματική και πνευματική ολότητα και ως μοναδικού και απαραβίαστου προσώπου με πλήρη ανθρωπολογική και ηθική αξία, αξιοπρέπεια και ιερότητα ζωής ένεκα της εκ Θεού κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσιν δημιουργίας του ανθρώπου και της κλήσης του για μακάρια κοινωνία με το Θεό,
  2. η ενότητα του γάμου, την οποία εκφράζει η κοινωνία των προσώπων μέσα στο γάμο. Η ενότητα καθιστά το γάμο τον μοναδικό χώρο εντός του οποίου έχει αξία η τεκνοποίηση, αφού μέσα στο γάμο το παιδί μπορεί ν’ ανακαλύψει την ταυτότητά του και ν’ αναπτυχθεί μέσα από την ασφαλή και αναγνωρισμένη σχέση με τους γονείς και οι γονείς να βρουν σ’ αυτό την επιβεβαίωση της αγάπης τους, το σημάδι της συζυγικής τους ένωσης, την αυθεντική έκφραση της πατρότητας και της μητρότητας. Από την ενότητα, τη βασική ιδιότητα του γάμου, απορρέει το δικαίωμα να γίνει κάποιος γονιός μέσα στο γάμο μόνο με τον άλλο σύζυγο και το παιδί να συλληφθεί, να κυοφορηθεί, να γεννηθεί και να μεγαλώσει μέσα στο γάμο,
  3. η αξία της σεξουαλικότητας, που απαιτεί τη γέννηση του νέου προσώπου ως καρπού της συζυγικής πράξης μέσω της οποίας οι σύζυγοι αντανακλούν την Τριαδική αγάπη με την αυτοπροσφορά, την αγάπη και την πίστη και γίνονται συνεργάτες με τη δύναμη του Θεού για να δώσουν ζωή στο νέο πρόσωπο, το οποίο είναι ένα δώρο του Θεού. Απορρίπτει δε ως στερούμενη ηθικής αξίας κάθε ιατρική πράξη, που με χρήση τεχνιτών μέσων αποσυνδέει την τεκνοποίηση από τη συζυγική πράξη, υποκαθιστά αυτή και οικειοποιείται κυριαρχικά την αναπαραγωγική λειτουργία, διότι αποσυνδέει τη συζυγική πράξη από την ενωτική και αναπαραγωγική σημασία της, αντιτίθεται στον οφειλόμενο στην αναπαραγωγή σεβασμό, στην αξιοπρέπεια και τα αναφαίρετα δικαιώματα των συζύγων και των παιδιών που θα γεννηθούν[5].

 

Παρατήρηση: Συνεχίζουμε την παρουσίαση σε σειρά άρθρων της μελέτης σχετικά με την Παρεμβατική Γονιμοποίηση της καθηγήτριας Μ.Ε. και θεολόγου, Χαρίκλειας Φωτοπούλου. Πρόκειται για αναθεωρημένη έκδοση του κειμένου το οποίο κατατέθηκε στο ΕΑΠ ως μεταπτυχιακή – διπλωματική εργασία με επιβλέποντες τους κ. Ν. Κόϊο και Ντ. Αθανασοπούλου (Φωτ.: OHSU Photos)

 


[1] Σύνοδος για το δόγμα της πίστης Donum Vitae, διαδικτυακός τόπος: http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith.doc_19870222_respect_for_ human_life_en.html (ανάκτηση 04-02-2013)

[2] Σύνοδος για το δόγμα της πίστης, Dignitas Personae, διαδικτυακός τόπος:

http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith.doc_20081208_dignitas_personae_en.html (ανάκτηση 04-02-2013)

[3] Σύνοδος για το δόγμα της πίστης Donum Vitae, διαδικτυακός τόπος: http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith.doc_19870222_respect_for_ human_life_en.html (ανάκτηση 04-02-2013)

[4] Σύνοδος για το δόγμα της πίστης, Dignitas Personae, διαδικτυακός τόπος:

http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith.doc_20081208_dignitas_personae_en.html (ανάκτηση 04-02-2013)

[5] Σύνοδος για το δόγμα της πίστης Donum Vitae, διαδικτυακός τόπος: http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith.doc_19870222_respect_for_ human_life_en.html (ανάκτηση 04-02-2013)

 

Πηγή: Πεμπτουσία

Δεν ξεχνώ

ΦΑΚΕΛΟΣ ΕΚΤΡΩΣΕΙΣ [1986 - 2016]: 30 Χρόνια από τήν ψήφιση…

Ιωάννης Θαλασσινός, Διευθυντής Π.Ε.ΦΙ.Π. 04-10-2017

Ποιός ἄραγε θυμᾶται τή θλιβερή ἐπέτειο τῆς ψήφισης, ἀπό τή Βουλή τῶν Ἑλλήνων, τοῦ ἐπαίσχυντου...

ΕΛΛΗΝΕΣ και ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ μποϊκοτάρετε τα προϊόντα εταιρειών που αφαιρούν…

Χριστιανική Εστία Λαμίας 03-10-2017

Οἱ μάσκες ἔπεσαν γιά ἀκόμα μιά φορά. Ἑταιρεῖες γνωστές στούς Ἕλληνες καταναλωτές ἀφαίρεσαν ἀπό τά...

Σύμφωνο Διαστροφικής Συμβίωσης

TIDEON 21-12-2015

Επιμένει να προκαλεί Θεό και ανθρώπους η ελληνική Κυβέρνηση, ψηφίζοντας στις 22 Δεκεμβρίου 2015 ως...

ΚΑΡΤΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ: Δεν θα γίνω ευκολόπιστο θύμα!

Tideon 14-12-2015

Η Κυβέρνηση μας μίλησε για την «αναγκαιότητα» και για τα πλεονεκτήματα της «Κάρτας του Πολίτη»...

Η καταιγίδα των αντιδράσεων για το «αντιρατσιστικό»

TIDEON 27-08-2014

  Λαμβάνουν διαστάσεις καταιγισμού οι αντιδράσεις πλήθους φορέων και πολιτών για το λεγόμενο «αντιρατσιστικό» νομοσχέδιο το...

Δεν θα γίνω «δωρητής» οργάνων χωρίς να το θέλω! …

tideon.org 02-05-2013

  Kαταθέτουμε την αρνητική δήλωση μας προς τον Εθνικό Οργανισμό Μεταμοσχεύσεων (ΕΟΜ). Ο νόμος αφήνει πολλά...

Ποια είναι η λύση αν πλήρωσες «τσουχτερές» τιμές...

Tideon 31-12-2012

Ποια είναι η λύση αν πλήρωσες «τσουχτερές» τιμές στο Κυλικείο του Νοσοκομείου, του Αεροδρομίου, του...

Όχι, δεν θα φύγω

Νικόλαος Ἀνδρεαδάκης, ὁδηγός 03-04-2012

Εἶμαι νέος μὲ οἰκογένεια, ἔχω ὅλη τὴ ζωὴ μπροστά μου… Λόγῳ ἐπαγγέλματος ἔχω τὴ δυνατότητα...

ΜΝΗΜΟΝΙΟ: Δεν ξεχνώ αυτούς που παρέδωσαν αμετάκλητα και άνευ όρων…

tideon 07-11-2011

  ΜΝΗΜΟΝΙΟ: Δεν ξεχνώ αυτούς που παρέδωσαν αμετάκλητα και άνευ όρων την ΕΘΝΙΚΗ ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ και έκαναν...

ΚΑΤΑΛΑΒΕΣ ΤΩΡΑ ...;

ΚΑΤΑΛΑΒΕΣ ΤΩΡΑ ... 15-02-2011

   Κατάλαβες τώρα ... γιατί σε λέγανε «εθνικιστή» όταν έλεγες πως αγαπάς την Πατρίδα σου;    Για να...

Τώρα πια γνωρίζω τους 10 τρόπους που τα ΜΜΕ μου…

ΤΡΑΠΕΖΑ ΙΔΕΩΝ 25-12-2010

Τώρα πια γνωρίζω τους 10 τρόπους που τα ΜΜΕ μου κάνουν πλύση εγκεφάλου και πώς...