Θησαύρισμα ἰδεῶν καί ἀναφορῶν γιά τήν Ὀρθοδοξία καί τόν Ἑλληνισμό
22 Δεκεμβρίου 2024

agies presvyteres 01


Σεβασμιώτατε,

Σεβαστοί πατέρες,

Αγαπητές συμπρεσβυτέρες, αγαπητά παιδιά ιερατικών οικογενειών.

Αρχικά θα ήθελα να εκφράσω σε εσάς Σεβασμιώτατε, τις ευγνώμονες ευχαριστίες μου, καθώς με τη σημερινή σύναξη αποδεικνύετε, για ακόμα μια φορά ότι ανησυχείτε,φροντίζετε και αγωνιάτε για την πορεία των έγγαμων ιερέων και πρεσβυτέρων.

Θεωρώ ως ιδιαίτερη ευλογία του Πανάγαθου Θεού την ιερή αυτή διακονία, γι’αυτό Τον δοξάζω και Τον ευγνωμονώ. Οφείλω όμως να ομολογήσω ότι αισθάνομαι κάποια δυσκολία ευρισκόμενη ενώπιόν σας. Τολμώ να πω ότι η διακονία αυτή είναι σταυρός για μένα. Εφόσον όμως μου ανατέθηκε, λαμβάνω το θάρρος να σας παρουσιάσω απλές σκέψεις σε μορφή εισήγησης επι του θέματος: Η ΘΕΣΗ ΚΑΙ Η ΕΥΘΥΝΗ ΤΗΣ ΠΡΕΣΒΥΤΕΡΑΣ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑΤΙΚΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ.

Ζητώ την επιείκειά σας και σας ευχαριστώ εκ των προτέρων για την υπομονή που θα δείξετε παρακολουθώντας με.

Το θέμα αυτό νομίζω ότι είναι ζωτικό, επίκαιρο αλλά και διαχρονικό. Η πορεία της ζωής έχει αποδείξει ότι ο έγγαμος ιερέας έχει ανάγκη από μια αντάξια ύπαρξη πλησίον του, που από την ανθρωπίνως αφανή εστία τους, θα μπορεί να μυσταγωγεί και να διευθύνει κατά βούληση τον ρου της ιστορίας.

Ο ίδιος ο Θεός μας διαβεβαιώνει, μέσα από τα λόγια του Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου ότι: Ουχ υμεις εξελέξασθε,άλλ’εγώ εξελεξάμην υμας …,δηλαδή ο Θεός επέλεξε τον κάθε ιερέα που αποτελεί ορατή παρουσία του στον κόσμο. Επίσης ο Λειτουργός είναι ανώτερος από τους Αγγέλους. Οι άγιοι Άγγελοι καλύπτουν τα πρόσωπά τους την ώρα που τελείται το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας, ενώ ο ιερέας το τελεί. Κι αυτός ο εκλεκτός, αγαπητή συμπρεσβυτέρα,δεν είναι άτομο απρόσιτο, μακρινό, είναι ο σύζυγός σου,είναι ο σύζυγός μου, είναι σάρξ εκ της σαρκός μου και οστουν εκ των οστέων μου.

Ας φανταστούμε την ασύγκριτη τιμή που έχουμε να συμμετέχουμε εμμέσως, στην ιερωσύνη του συζύγου μας, με το μυστήριο του γάμου, καταργώντας την απώλεια που έφερε η Εύα στον Αδάμ. Και δεν είμαστε εμείς πρώτες, που πρώτα αγαπάμε και διαλέγουμε το Χριστό. Τούτη τη μεγάλη κλήση έκανε ο καλός Θεός, στο σύζυγό μας ιερέα, με την άπειρη αγάπη του. Η μεγάλη ευθύνη πλέον έπεται της ευλογίας.Η πρεσβυτέρα επιλέχτηκε να σταθεί δίπλα στον ιερέα,να σηκώσει το Σταυρό του,να ελαφρύνει το ζυγό του,να του θυμίζει συνεχώς τον μεγάλο δρόμο της αγάπης και της θυσίας που μαζί ξεκίνησαν…Η αίσθηση και συναίσθηση της μεγάλης αποστολής είναι κάτι που το βιώνουμε καθημερινά και δεν μπορεί να περιγραφεί.

Τα υψηλά καθήκοντα όμως δεν μπορούν να δοθούν χωρίς θυσίες. Και ποια είναι η θυσία της πρεσβυτέρας; Η πρεσβυτέρα ως σύζυγος και μητέρα στο σπίτι έχει επιπλέον θυσίες να υποστεί, σε μια εποχή που η ίδια, ο ιερέας και τα παιδιά του συμμετέχουν στον ονειδισμό του Κυρίου μας. Γεγονότα και επιλογές της ζωής μας, που είναι για εμάς φυσιολογικές, για τον πολύ κόσμο είναι παράλογες αστείες και άξιες ονειδισμού. Για παράδειγμα η ιερατική οικογένεια παρακολουθεί στενά τις ακολουθίες της εκκλησίας μας σε ημέρες που για άλλους είναι αργίες ή μέρες ξεκούρασης,οπότε θεωρούμαστε ανόητοι που δεν αναπαυόμαστε. Επίσης συμβαίνει να καλούν εμάς ή τα παιδιά μας σε γιορτές κατά την περίοδο των αποκριών.Συνήθως αρνούμαστε επικαλούμενοι κάποια δικαιολογία, κι αν επιμένουν τους εξηγούμε με ηρεμία ότι οι μέρες αυτές είναι μέρες περισυλλογής για εμάς και προετοιμασίας μας για την μεγάλη Σαρακοστή. Εκείνοι συνοφρύονται με απορία ή κουνούν το κεφάλι κοροϊδευτικά, έχοντας την εντύπωση ότι είμαστε ανόητοι και δεν καταλαβαίνουμε την ειρωνεία. Από την άλλη αν τύχει και δείξει ατίθαση συμπεριφορά ένα παπαδοπαίδι αμέσως σπεύδουν να κατηγορήσουν και να διαδώσουν το νέο, επιμένοντας ότι όχι ο Χρήστος,ή η Αναστασία έκανε αυτό, αλλά το παιδί του παπά.! Τέτοιου είδους ονειδισμούς αντιμετωπίζει καθημερινά η ιερατική οικογένεια.

Δεν ξέρω αν συμβαίνει και σε άλλους, αλλά με το που μπαίνουμε σε ένα κατάστημα όλοι μας κοιτούν με περιέργεια. Αυτό σημαίνει ότι ξεχωρίζουμε σαν τη μύγα μες στο γάλα…

Οπότε πρέπει να είμαστε πάντα προσεκτικοί όσο τουλάχιστον περνάει από το χέρι μας. Γιατί η γυναίκα του Καίσαρα πρέπει να είναι φρόνιμη αλλά και να φαίνεται !..

Η πρεσβυτέρα που έχει ως σκοπό της ζωής της, τη σωτηρία της ψυχής της, με οτιδήποτε κι αν ασχοληθεί, στο κέντρο του βάζει το Χριστό. Ως μητέρα, αναλαμβάνει να μορφώσει την ψυχή κυρίως των παιδιών που της ανέθεσε ο Κύριος. Τα ανατρέφει εν παιδεία και νουθεσία Κυρίου. Οι Αγίες μητέρες που πρέπει να μας εμπνέουν με το παράδειγμά τους, διηγούνταν στα παιδιά τους από νηπιακής ηλικίας ιστορίες από την Παλαιά και Καινή Διαθήκη. Τους μάθαιναν ύμνους της Εκκλησίας και προσευχές. (Ξέρετε η προσευχή για τα παιδιά, προτείνεται πλέον και από τους ψυχολόγους, οι οποίοι θεωρούν ότι τα παιδιά που προσεύχονται αγχώνονται λιγότερο και έχουν μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στις δυνάμεις τους). Συνεχίζοντας να αναφέρουμε ότι οι Αγίες μητέρες, αντίκριζαν τα παιδιά τους, να έχουν ψυχή αθάνατη και όχι μόνο σώμα. Ήταν οι άγρυπνοι φρουροί τους. Μάλιστα η Αγία Εμμέλεια,μητέρα του Μεγάλου Βασιλείου, παρακολουθούσε τι διάβαζαν και τι άκουγαν τα 9 παιδιά της και τα απέτρεπε από τις αισχρές μυθολογίες των οποίων τα θέματα ήταν βασισμένα σε τραγικά πάθη. Ο ειδωλολάτρης Λιβάνιος θαύμαζε αυτές τις γυναίκες κι έλεγε: Βαβαί, οίαι παρά χριστιανοίς γυναίκες εισί.

Πάνω απ’ όλα όμως είχαν την πεποίθηση ότι τα παιδιά τους τα φυλάει ο Θεός. Εκεί πρέπει κι εμείς να τα εμπιστευθούμε. Διότι ‘αν μη Κύριος φυλάξη πόλιν εις μάτην ηγρύπνησε ο φυλάσσων’. Ψαλμ.126,1

Η ζωή όμως δεν είναι χωρίς θλίψεις.Είναι στενή και τεθλιμμένη η οδός που οδηγεί στη Βασιλεία των Ουρανών. Ούτε οι Άγιοι έμεναν ανεπηρέαστοι από δοκιμασίες. Όλες οι οικογένειες έχουν σταυρό. Άλλοι μικρότερο,άλλοι μεγαλύτερο.

Κάποιοι έχουν να αντιμετωπίσουν ασθένειες, αιφνίδιους θανάτους, ατεκνία, δύσκολα παιδιά ή και δύστροπους συζύγους.Όλοι είναι επίπονοι και ταπεινωτικοί. Υπομένοντάς τους όμως αγόγγυστα κερδίζουμε την ποθητή μέλλουσα πατρίδα. Φτάνει να έχουμε εφόδια για μια τέτοια αντιμετώπιση. Ο κόσμος μακριά από την ελπίδα που δίνει ο Θεός αντιμετωπίζει τα προβλήματα με φωνές και κραυγές απελπισίας. Όμως η κραυγή χτυπάει σε τοίχους και γυρνά πιο σκληρός ο απόηχός της. Αντίθετα η προσευχή των ταπεινών και πονεμένων διαπερνά και σπάει τους τοίχους βρίσκοντας ανάπαυση.

Η προσευχή πρέπει να είναι η βακτηρία της πρεσβυτέρας.Η επικοινωνία μας με το Θεό Πατέρα, απαλύνει τον πόνο μας καταπραϋνει τα πάθη μας,ηρεμεί το λογισμό μας.Ό,τι κι αν μας απασχολεί η προσευχή και ο Θεός είναι Αυτός που μπορεί να μας παρηγορήσει αληθινά. Συχνά ζητάμε παραμυθία από ανθρώπους. Το πιο σύνηθες όμως είναι να μας δίνουν κοσμικές συμβουλές που καθόλου δεν επουλώνουν τις πληγές,αντίθετα τις οξύνουν και οδηγούν σε επιπόλαιες αποφάσεις. Οπότε εμείς οι πρεσβυτέρες ακόμα κι αν έχουμε προβλήματα, πρέπει πάντα να δείχνουμε δυνατές ακόμα κι αν νιώθουμε αδύναμες, γιατί από εμάς περιμένουν να αντλήσουν δύναμη

οι ενορίτες. Κι εμείς πού θα αναπαύσουμε το λογισμό μας; Πού θα πούμε τα προβλήματά μας; Αφού είμαστε προσεκτικές, λογικά οι φίλες μας θα είναι συμπρεσβυτέρες ή ίσως και πνευματικα τέκνα του ιερέα συζύγου μας. Δεν θα τις σκανδαλίσουμε αν τους εκμυστηρευτούμε ένα οικογενειακό πρόβλημα ή ένα ελάττωμα του συζύγου μας; Όπότε επανερχόμενοι στα προλεχθέντα, καταλήγουμε ότι η πρεσβυτέρα είναι μητερούλα, όπως την αποκαλούν στη Ρωσία για όλους,όμως για εκείνη παρηγοριά είναι μόνο ο Θεός, ο πνευματικός – εξομολόγος της και πολύ θα ήθελε,πιστεύω,να είναι και ο σύζυγός της. Να μην την αφήνει ποτέ να νιώθει μόνη και αβοήθητη.

Η πρεσβυτέρα έχει τον τρόπο της να δημιουργεί πνευματική ατμόσφαιρα στο σπιτικό της αν το επιδιώκει. Να ετοιμάσει έναν χώρο για το εικονοστάσι όπου θα καίει ακοίμητη καντήλα και λιβάνι ως ελάχιστη ένδειξη ευγνωμοσύνης και ευχαριστίας στο Θεό. Το κλίμα που δημιουργείται και ενισχύεται από τις προσευχές της ημέρας προσελκύει τη Χάρη του Θεού, αφού ο Κύριος βεβαιώνει ότι: όπου δύο ή τρεις συνηγμένοι εις το εμόν όνομα, εκεί ειμί εν μέσω αυτών και σίγουρα μας ηρεμεί και μας αποτρέπει από εκρήξεις των παθών.

Με τα πνευματικά της εφόδια και με τον αδιάλειπτο αγώνα της η πρεσβυτέρα μπορεί να αποκτήσει αρχοντιά, η οποία είναι πνευματική ανωτερότητα, δηλαδή θυσία. Μια αρχοντική ψυχή έχει απαιτήσεις μόνο από τον εαυτό της και όχι από τους άλλους. Θυσιάζεται για τους άλλους χωρίς να περιμένει ανταμοιβή.Ξεχνάει ό.τι δίνει και θυμάται ακόμη και το παραμικρό που της δίνεται. Έχει φιλότιμο έχει ταπείνωση και απλότητα, έχει ανιδιοτέλεια, τιμιότητα …, όλα τα έχει. Έχει και τη μεγαλύτερη χαρά και την πνευματική αγαλλίαση.

Η τήρηση των καθιερωμένων περιόδων νηστείας είναι επίσης ωφέλιμη για την υγεία και την διατήρηση της πνευματικής κατάστασής μας.Σ’ αυτό οφείλουμε να συμπαραστεκόμαστε στον ιερέα που πιο συχνά νηστεύει. Για παράδειγμα καλό είναι να αποφεύγουμε βραδινές εξόδους ή να καλούμε για δείπνο, τα Σαββατόβραδα. Και σ’αυτό το θέμα πρέπει να υπάρχει διάκριση.Να μην απαιτούν οι σύζυγοι αυστηρές νηστείες από τα μέλη της οικογένειας, όταν αυτά δεν είναι συνηθισμένα ή έτοιμα ηλικιακά για κάτι τέτοιο.Να αποφεύγονται λοιπόν οι ακρότητες όταν δεν υπάρχει απόλυτη συμφωνία. Αυτό μπορεί πάλι η πρεσβυτέρα – νοικοκυρά να το διαχειριστεί,ανακαλύπτοντας και δημιουργώντας νόστιμα φαγητά αλλά νηστίσιμα. Έτσι θα καταφέρει να νηστεύουν και οι πιο αδύναμοι.Συμβαίνει αυτό που λαϊκά αναφέρεται: το τερπνό μετά του οφελίμου, ή οι δύο μορφές διακονίας: η Μάρθα που είναι άνθρωπος της κίνησης,της διακονίας και της προσφοράς και η Μαρία που προσκολλάται στα πνευματικά με ησυχία. Και οι δύο είναι απαραίτητες με υιοθέτηση περισσότερο της μιας ή της άλλης μορφής ανάλογα το χαρακτήρα της πρεσβυτέρας.

Η μελέτη πνευματικών βιβλίων και της Αγίας Γραφής δυναμώνει την πρεσβυτέρα στο δύσκολο έργο της και την κρατά σε διαρκή πνευματική αφύπνιση. Ανά πάσα στιγμή είναι έτοιμη να συμβουλέψει παιδιά, ενορίτες ή και τον ίδιο τον ιερέα σύζυγό της. Διαβάζοντας και εμβαθύνοντας στα λόγια των Αγίων φωτιζόμαστε, τα βρίσκουμε επίκαιρα και νιώθουμε ότι αναφέρονται π.χ στον σύζυγό μας,οπότε σπεύδουμε να του τα μεταφέρουμε και να τον ενισχύσουμε ή να τον επαναφέρουμε από μια πιθανώς λανθασμένη άποψη. Οι βίοι των Αγίων είναι φωτεινά παραδείγματα που μας οδηγούν, όταν επιλέγουμε να τους μιμηθούμε. Στη ζωή τους βλέπουμε τη δική μας πορεία, αντικρίζουμε την θαρραλέα γυναίκα που υπομένει βασανιστήρια, την εγκρατή που δεν κολακεύεται από επίγειες προσωρινές απολαύσεις, την μητέρα που αγωνίζεται με την ασκητική προσευχή, ώστε ο Θεός να επαναφέρει το παιδί της που λοξοδρόμησε. Μαθαίνουμε για Αγίες με πλούτη και αξιώματα που ζούσαν ταπεινά και έθρεφαν πτωχούς και πολλές φορές υπέμεναν τους δύστροπους συζύγους τους με υπομονή και με την αγία σιωπή. Πηγή έμπνευσης λοιπόν οι βίοι των Αγίων και ίσως μέσα στον κόσμο να μπορεί να γίνει και η δική μας βιοτή, παράδειγμα προς μίμηση.

Πολλοί ίσως το επιδιώκουν, ίσως από υπερβάλλοντα ζήλο και σε μικρή κυρίως ηλικία. Δεν είναι παράλογο να κάνουμε όνειρα ίσα με ένα βουνό κι ας κατορθώσουμε στο τέλος ίσα με ένα αυγό. Και γι’αυτό όμως είναι απαραίτητος αγώνας. Πρέπει να γεμίσουμε πρώτα τον μέσα εαυτό μας κι έπειτα να κάνουμε δράση προς τα έξω. Γιατί αν επιλέξουμε το αντίθετο θα μοιάζουμε,να με συγχωρέσετε για την έκφραση, με άδειους ντενεκέδες, που όσο είναι κΕνοί κάνουν πολύ θόρυβο.

Η συμμετοχή μας στα μυστήρια θα μας γεμίσει. Η τακτική Θεία Κοινωνία αναμφίβολα μας θεραπεύει και μας αγιάζει. Να φροντίζουμε βέβαια να προετοιμαζόμαστε κατά το δυνατόν, κυρίως επισκεπτόμενοι κάποιες φορές το χρόνο τον πνευματικό μας, ώστε να καθαριζόμαστε εσωτερικά. Να μην λησμονούμε να ζητάμε συγχώρεση προτού κοινωνήσουμε από τον ιερέα – σύζυγό μας, ο οποίος παίρνει το θάρρος να προβεί σε αμοιβαία συγχώρεση και να λειτουργήσει πιο αναπαυμένος. Αλλά και από τα παιδιά μας τα οποία πολύ εκτιμούν την κίνηση αυτή και βέβαια σπεύδουν να διαψεύσουν ότι η μητέρα τους κάποτε τα λύπησε, εφόσον η αγάπη τους είναι τόσο ειλικρινής που ξεχνούν τα λάθη των άλλων και αναγνωρίζουν τους εαυτούς τους υπαίτιους πολλών δυσάρεστων παραπτωμάτων. Γίνεται μ’αυτόν τον τρόπο η μητέρα δασκάλα της ταπείνωσης. Λέει ο Γέροντας Παϊσιος για τον τρόπο που η αμόρφωτη,κατά τα κοσμικά δεδομένα μητέρα του,του δίδασκε την ταπείνωση: Γυρνούσε λυπημένος από το παιχνίδι και παραπονιόταν στη μητέρα του:

«Μαμά, κάνουν αγώνες στο τρέξιμο και δεν με παίζουν» κι εκείνη του απαντούσε: «Εφ’όσον γνωρίζεις ότι είσαι ο πιο γρήγορος, γιατί θέλεις να αγωνιστείς; Μήπως για να τους κάνεις επίδειξη; Να καθίσεις εδώ στην αυλή μας και να τρέξεις όσο θέλεις».  

Εννοείται, θεωρώ ότι η πρεσβυτέρα οφείλει να παρευρίσκεται σε κάθε Κυριακάτικη Θεία Λειτουργία με τα παιδιά της, την ώρα βέβαια που της επιτρέπουν οι οικογενειακές συνθήκες. Κανείς νομίζω δεν επιθυμεί να βλέπει την πρεσβυτέρα, Κυριακή πρωί να καθαρίζει την αυλή της ή να απλώνει και να τινάζει τις κουβέρτες της.Δε νομίζω να πει κάποιος: τι καλή νοικοκυρά …Όχι βέβαια, ότι θα σταθούμε στα λόγια του κόσμου. Αν πηγαίνεις νωρίς τα παιδιά στην εκκλησία λένε: αυτή η γυναίκα τα βασανίζει τα καημένα, αν τύχει και κάνουν φασαρία λένε: παιδική χαρά την έκανε την εκκλησία…και ένα σωρό άλλα. Εμείς, παρόλα αυτά έχουμε ανάγκη τον εκκλησιασμό και την επικοινωνία μας με τον Πατέρα μας, τουλάχιστον την ημέρα που είναι αφιερωμένη σ’Αυτόν. Αν η παρουσία στο ναό συνοδεύεται από την προετοιμασία πρόσφορου, όποτε είναι δυνατόν, είναι ακόμα πιο ωφέλιμο. Δεχτήκαμε να γίνουμε συνεργάτες στον αμπελώνα του Κυρίου. Πρέπει να δουλέψουμε σκληρά και με καθαρή συνείδηση !

Σίγουρα η πρεσβυτέρα δεν είναι κάποιο πολυμηχάνημα, που μπορεί να τα κατορθώσει όλα. Το φιλότιμο και η προσπάθεια είναι που την αναδεικνύουν. Έχει πολλές ευθύνες, όμως αυτή είναι η περιουσία της. Αν τις παραχωρήσει σε άλλους, παραχωρεί την ελευθερία της και γίνεται δούλη της φιλαυτίας της.

Δεν μπορεί για παράδειγμα να καθαρίζει όλα τα ξωκκλήσια, το σπίτι της να φροντίζει τα μέλη της οικογένειάς της, ίσως και κάποιο ηλικιωμένο γονέα,να κάνει φιλανθρωπικές επισκέψεις, να διδάσκει στο κατηχητικό και επιπλέον να κάνει και τα προσωπικά πνευματικά της καθήκοντα. Όλα πρέπει να γίνονται στα μέτρα των δυνατοτήτων της ώστε να μην παραμελείται πρωτίστως η οικογένεια. Γιατί αν γίνει κάτι τέτοιο θα πληγωθούν ανεπανόρθωτα ο σύζυγος , τα παιδιά και όσοι αντλούν δύναμη από τα πρόσωπα που πλαισιώνουν την Εκκλησία.

Υπάρχουν όμως και συμπεριφορές που πρέπει να αποφεύγονται από πρεσβυτέρες.Οι τηλεοπτικές σειρές προσπαθούν να μας πείσουν ότι η παπαδιά είναι η «εφημερίδα» της ενορίας κάτι που με βρίσκει αντίθετη. Η γυναίκα αυτή έχει τόσες υποχρεώσεις που δε νομίζω να προλαβαίνει να ασχοληθεί με τις ελλείψεις των άλλων και την κοινοποίησή τους. Ο Πλούταρχος πάνω σ’αυτό αναφέρει: «Τους τα οικεία σεμνύοντας ουκ ενοχλήσει τα των πλησίων» δηλαδή αυτοί που αποδίδουν τη δέουσα αξία στα δικά τους πράγματα δεν θα ενοχληθούν από τα ξένα. Και βέβαια η πρεσβυτέρα γνωρίζει πολλά, γιατί ακούει και βλέπει πολλά, χωρίς να το επιδιώκει. Γνωρίζει αρκετούς που έχουν οικονομικά, οικογενειακά προβλήματα. Αναγνωρίζει περιπτώσεις που έχουν ψυχολογικά, εφόσον τους βλέπει να προσκολλώνται, να τηλεφωνούν και να χτυπούν την πόρτα του σπιτιού τους ακατάλληλες ώρες. Ποια πρέπει να είναι η στάση μας; Διακριτική. Σε βρίσκει π.χ μια κυρία το επόμενο πρωί και απολογείται:Συγνώμη παπαδιά μου που πήρα χθες αργά το βράδυ. Κι εμείς συχνά απαντάμε: Κοιμήθηκα βαριά χθες και δεν κατάλαβα το τηλεφώνημα. Δεν είναι σίγουρα σωστό να δείξουμε ότι έχουμε αντιληφθεί πως είναι η συγκεκριμένη περίπτωση με τα συγκεκριμένα προβλήματα και να ζητάμε και περαιτέρω εξηγήσεις. Πώς θα μας εμπιστευτούν οι ενορίτες , αν γνωρίζουν ότι ενδιαφερόμαστε για τα προβλήματά τους,τα ελαττώματα και τα οικογενειακά τους μόνο από περιέργεια και δεν έχουμε δείγμα εχεμύθειας; Ούτε και τον ιερέα εμπιστεύονται σ’αυτή την περίπτωση, γιατί φοβούνται ότι εκείνος θα τα συζητήσει με την αδιάκριτη πρεσβυτέρα. Αντίθετα αν γνωρίζουν ότι αυτά θα γίνουν αντικείμενο προσευχής, ότι θα ακούσουν λόγο παραμυθητικό, τότε όχι μόνο θα πλησιάσουν αλλά θα αναζητούν την παρουσία της πρεσβυτέρας,τη συναναστροφή της κι έτσι πάντα θα βρίσκει τρόπο να προσφέρει με απλότητα το λόγο του Θεού για πνευματικό καταρτισμό.Στη Σοφία Σειράχ αναφέρεται: ακήκοας λόγον, συναποθανέτω σοι, δηλαδή άκουσες, έμαθες κάτι; να το πάρεις μαζί σου στον τάφο. Και θα θυμόμαστε ότι σύμφωνα με τον αββά Αντώνιο: εκ του πλησίον εστί η ζωή και ο θάνατος. Εάν γαρ κερδίσωμεν τον αδελφόν, τον Θεόν κερδαίνομεν, εάν δε σκανδαλίσωμεν τον αδελφόν εις Χριστόν αμαρτάνωμεν.

Να μην σκανδαλίσουμε τον αδελφό μας ούτε με την εμφάνισή μας. Ας προσέχουμε τις ακραίες εμφανίσεις και το ντύσιμό μας ας είναι λιτό σοβαρό και όχι απαραίτητα παλιάς μόδας. Ρώτησαν κάποιον γέροντα για την ενδυμασία των γυναικών στην εκκλησία και του τόνισαν ότι συχνά το παντελόνι είναι πιο σεμνό από μια κοντή φούστα.Κι εκείνος απάντησε: «Μέση λύση δεν υπάρχει; Θα φορούν ή κοντά ή παντελόνια;» Κάποτε μία κυρία καυχιόταν για μια γνωστή της παπαδιά και μου την παρουσίαζε σαν παράδειγμα προς μίμηση. «Η τάδε μου λέει να δεις τι ωραία που ντύνεται. Ούτε που φαίνεται για παπαδιά ! Φοράει τα παντελόνια της, τα ξεμανίκωτα και ο παπάς της, αυτός να δεις χρήμα που της φέρνει !» Δεν μίλησα. Ήταν και αρκετά μεγαλύτερή μου για να της κάνω κήρυγμα. Όμως μετά λύπης μου έμαθα μετά από μικρό χρονικό διάστημα, ότι το ιερατικό αυτό ζευγάρι χώρισε.

Δεν υποστηρίζω ότι έφταιγε η ενδυμασία που χώρισε, αλλά πάλι η εξωτερική εμφάνιση αποκαλύπτει την εσωτερική ακαταστασία. Να μην φτάνουμε όμως ούτε στο άλλο άκρο. Να παραμελούμε τον εαυτό μας, να ξεχνάμε να πλυθούμε, να αλλάξουμε ρούχα και να παίρνουμε πολλά κιλά με την δικαιολογία ότι «δέσαμε το γάιδαρό μας».

Ας έχουμε την πεποίθηση ότι οι απαγορεύσεις της χριστιανικής ζωής δε δεσμεύουν, αλλά ελευθερώνουν.

Μια συνομιλία ανάμεσα σε δύο πρεσβυτέρες με είχε εντυπωσιάσει. Είχαν αρκετά χρόνια να επικοινωνήσουν και το πρώτο που ρώτησε η μία την άλλη, τι ήταν; Τι έσοδα έχει ο παπάς σου. Άρχισαν λοιπόν να λένε με λεπτομέρειες τιμές για κάθε περίπτωση. ( Οι πρεσβυτέρες ήταν εκτός της δικής μας μητρόπολης ) Θεωρώ ότι τέτοιου είδους συζητήσεις ρίχνουν πολύ το επίπεδο της πρεσβυτέρας, όση κοσμική μόρφωση κι αν έχει. Εφόσον δεν είναι θέματα σωτηρίας, δεν πρέπει να την απασχολούν και θα ήταν πιο ήρεμη αν δεν γνώριζε ακριβή ποσά.

Ο ιερέας πρέπει να είναι διακριτικός, να μην ενημερώνει με λεπτομέρειες τη σύζυγό του και να τα διαχειρίζεται, είτε για ανάγκες της οικογένειας όταν κρίνεται αναγκαίο είτε σε ανάγκες των ενοριτών και του γενικότερου έργου του. Με θλίψη θυμάμαι έναν ιερέα να μου εύχεται στη χειροτονία του συζύγου μου: Καλές δουλειές!

Συμβαίνει πολλές φορές η πρεσβυτέρα να έχει κατανοήσει λανθασμένα την υψηλή θέση που έχει και γίνεται αρμόδια για την επιλογή ή απόρριψη επιτρόπων και υποψήφιων ιερέων. Αυτό δεν δείχνει κοσμιότητα. Το ίδιο άκομψο είναι να επιλέγουμε εργασίες απρεπείς. Δεν μπορούμε να φανταστούμε πρεσβυτέρα να δουλεύει σε νυχτερινό κέντρο ή να διακινεί καλλυντικά, όπως παλιότερα μου είχε προταθεί. Πρέπει να είμαστε προσεκτικές,γιατί όλες οι κινήσεις μας γίνονται αντιληπτές, καθώς είμαστε σαν πόλη που είναι χτισμένη πάνω σε όρος, και έχουν αντίκτυπο αρνητικό ή θετικό στον ιερέα σύζυγό μας. Να είναι κι εκείνος πάντα κοντά και στις δυο του οικογένειες: την φυσική και την πνευματική.Να μην θυσιάζει καμία σε βάρος της άλλης, αλλά να τις συνδυάζει αρμονικά. Γνωρίζουμε τις ευθύνες μας δεχόμαστε τις υποχρεώσεις μας και είμαστε έτοιμες να ριχτούμε στο στίβο της πνευματικής ζωής, σαν ισόβιοι αθλητές. Αντηχεί μακρινή η παραίνεση του Κ.Π.Καβάφη να μας λέει:

Κι αν δεν μπορείς να κάμεις την ζωή σου όπως την θέλεις, τούτο προσπάθησε τουλάχιστον όσο μπορείς: μην την εξευτελίζεις ……

Έχουμε ελαττώματα κι εμείς και οι σύζυγοί μας, όμως δεν θα επιτρέψουμε να μπουν ανάμεσά μας και να μας χωρίσουν από την αιωνιότητα. Έχουμε σκοπό, σύμφωνα με τον Αγ.Ισαάκ τον Σύρο (Τα Ευρεθέντα ), να φάμε και να πιούμε από την αγάπη της Βασιλείας του Κυρίου μας. Γιατί μας διαβεβαιώνει ότι έπιον από τον οίνο αυτό οι ακόλαστοι και ηδέσθησαν και οι αμαρτωλοί και επελάθοντο τας οδούς των προσκομμάτων και οι μέθυσοι και εγένοντο νηστευταί και οι πλούσιοι και επεθύμησαν την πτωχείαν και οι πένητες και επλούτησαν τη ελπίδι και οι άρρωστοι και εγένοντο δυνατοί και οι ιδιώται και εσοφίσθησαν.

Ας ευφράνει και την δική μας καρδία ο οίνος της αγάπης που βρίσκεται στην τράπεζα της Βασιλείας του Κυρίου μας ΑΜΗΝ.

 

Πηγή: (Εισήγηση της πρεσβυτέρας Μαρίας Ραμαντανάκη εις το 18ο Ιερατικό Συνέδριο 9 Οκτωβρίου 2012), Ιερός Ναός Παναγίας Παραβουνιώτισσας

p epifanios theodwropoulos 01


Η ενασχόλησις περί τους ιερούς Κανόνας αποτελεί επείγουσαν ανάγκην διά την Εκκλησίαν. Η σύγχυσις ήτις υπάρχει ως προς την αξίαν και την σημασίαν των ιερών Κανόνων οδηγεί τα πράγματα της Εκκλησίας ένθα ου δει. Πρέπει να αποβή συνείδησις πάντων ότι οι ιεροί Κανόνες δεν είνε ανθρώπινα επινοήματα, αλλά καρποί του Αγίου Πνεύματος.

«Τοις την ιερατικήν λαχούσιν αξίαν, μαρτύριά τε και κατορθώματα αι των κανονικών διατάξεών εισιν υποτυπώσεις… Τούτων ουν ούτως όντων και διαμαρτυρουμένων ημίν, αγαλλιώμενοι επ’ αυτοίς, ως εί τις εύροι σκύλα πολλά, ασπασίως τους θείους Κανόνας ενστερνιζόμεθα και ολόκληρον την αυτών διαταγήν και ασάλευτον κρατύνομεν των εκτεθέντων υπό των αγίων σαλπίγγων του Πνεύματος, των πανευφήμων Αποστόλων, των τε εξ αγίων Οικουμενικών Συνόδων και των τοπικώς συνανθροισθεισών, επί εκδόσει τοιούτων διαταγμάτων, και των αγίων Πατέρων ημών. Εξ ενός γαρ άπαντες και του αυτού Πνεύματος αυγασθέντες, ώρισαν τα συμφέροντα…», αποφαίνεται επισήμως και αυθεντικώς η Εκκλησία διά της αγίας Ζ’ Οικουμενικής Συνόδου (Κανών Α’).

Μόνον διά της πιστής και ανιδιοτελούς τηρήσεως των ιερών Κανόνων η Εκκλησία κυβερνάται θεανθρωπίνως και ουχί ανθρωπίνως. Παν ό,τι δεν οικοδομείται επί του θεμελίου των ιερών Κανόνων, θεμελιούται επί της άμμου και, όσον περίτεχνον και αν είνε, θάττον ή βραδύτερον θα καταρρεύση και θα κονιορτοποιηθή. Πάσα διευθέτησις εκκλησιαστικών πραγμάτων, εξ οσονδήποτε καλής διαθέσεως και αν ορμάται, εφ’ όσον παρακάμπτει τους ιερούς Κανόνας, είνε αδύνατον να επισύρη την ευλογίαν του Ουρανού. Όταν δε αι παραβιάσεις των ιερών Κανόνων δεν ορμώνται καν εξ αγαθών διαθέσεων, τότε η εκδίκησις αυτών είνε αδυσώπητος και σκληροτάτη. Η ιστορία είνε αψευδής μάρτυς των αληθειών αυτών. Το κακόν όμως είνε ότι «το μόνον δίδαγμα εκ της ιστορίας είνε ότι οι άνθρωποι δεν διδάσκονται εκ της ιστορίας», ως ευστόχως παρετήρησε ξένος φιλόσοφος και ιστορικός.

Πλανώνται οικτρώς οι νομίζοντες ότι οι ιεροί Κανόνες είνε απλά «νομικά» κείμενα. Έχουσι βεβαίως πολλάκις νομοτεχνικήν διατύπωσιν, αλλ’ εκφράζουσι την πίστιν και την θεολογίαν της Εκκλησίας. Οι ιεροί Κανόνες αποτελούσι την πρακτικήν εφαρμογήν των δογμάτων, είνε, θα έλεγον, ο αντικατοπτρισμός του δόγματος εις την καθ’ ημέραν ζωήν των πιστών (Κλήρου και Λαού).

Περαίνων το παρόν απέριττον σημείωμα, εκφράζω την ευχήν εν πάση ταπεινώσει όπως άπαντες εγγράψωμεν εν ταις καρδίαις ημών ανεξιτήλοις γράμμασι τον θεόπνευστον επίλογον των Αποστολικών Κανόνων: «Ταύτα και περί Κανόνων υμίν διατετάχθω παρ’ ημών, ω Επίσκοποι. Υμείς δε εμμένοντες μεν αυτοίς σωθήσεσθε και ειρήνην έξετε΄ απειθούντες δε κολασθήσεσθε και πόλεμον μετ’ αλλήλων αΐδιον έξετε, δί­κην της ανηκοΐας την προσήκουσαν τιννύντες» («Βιβλιοθήκη Ελλήνων Πατέρων», έκδοσις «Αποστ. Διακονίας», τόμ. 2, σελ. 180).

 

Πηγή: (Από το βιβλίο «Άρθρα – Μελέται – Επιστολαί» του Αρχιμ. Επιφάνιου Θεοδωροπούλου), Η άλλη όψη

gamos 01

 

Η Εκκλησία και μόνον η Εκκλησία «Εν Συνόδω», ως «ταμιούχος της θείας χάριτος» και έχουσα μόνη αυτή την θεόθεν πνευματική εξουσία να ρυθμίζει τα της πνευματικής βιοτής ζητήματα του κλήρου και του χριστεπωνύμου πληρώματος αυτής, πολλάκις κάνει χρήση του «κατ’ οικονομίαν» προκειμένου να ωφελήσει πνευματικώς τα μέλη του εκκλησιαστικού σώματος, είτε αυτά είναι κληρικοί είτε λαϊκοί, όταν πρόκειται να αντιμετωπίσει «λεπτά και ευαίσθητα» πνευματικά ζητήματα, τα οποία χρήζουν ιδιαίτερης «εξοικονομήσεως».

Εν όψει μάλιστα της μελλούσης να συνέλθει Αγίας και Μεγάλης Συνόδου των Ορθοδόξων ή της λεγομένης Πανορθοδόξου Συνόδου κατά το έτος 2016, εκτός απροόπτου, σε πολλές των περιπτώσεων γίνεται λόγος στους θεολογικούς και εν γένει στους εκκλησιαστικούς κύκλους ότι θα έπρεπε η Ορθόδοξη Εκκλησία «Εν Συνόδω» να προβεί σε γενναία «τομή» και να λάβει πανορθοδόξου κύρους και ισχύος απόφαση σχετικά με το μέχρι και σήμερα παραμένον «ανοιχτό» ζήτημα της δυνατότητος ή μη τελέσεως δευτέρου γάμου των χηρευόντων κληρικών, πρεσβυτέρων και διακόνων. Τούτο όμως διαφαίνεται ότι δεν θα συμβεί, επειδή στον κατάλογο των θεμάτων τα οποία πρόκειται να συζητηθούν στην Πανορθόδοξη Σύνοδο δεν περιλαμβάνεται το συγκεκριμένο ζήτημα, αν και κατά το α΄ ήμισυ του 20ου αιώνος το εν λόγω ζήτημα είχε βρεθεί στο προσκήνιο των θεολογικών συζητήσεων αρχικώς του Α΄ Πανορθοδόξου Συνεδρίου που συνήλθε στην Κωνσταντινούπολη (1923) και εν συνεχεία στις κατά καιρούς συναντήσεις των εκπροσώπων των Ορθοδόξων Εκκλησιών στο πλαίσιο του διορθοδόξου διαλόγου και της καταρτίσεως του καταλόγου των προς συζήτηση θεμάτων υπό την μελλούσης να συνέλθει Αγίας και Μεγάλης Συνόδου των Ορθοδόξων, της σήμερον λεγομένης Πανορθοδόξου Συνόδου.

Προλογικώς δέον να αναφερθεί ότι σύμφωνα με τις ακριβείς διατάξεις των Ιερών Κανόνων περί του γάμου των κληρικών παρέχεται ελευθερία στον μέλλοντα να χειροτονηθεί, δηλαδή «συνάψαι γάμον ή αποφυγείν αυτόν». Στην Ορθόδοξη Εκκλησία ισχύει ο ορισμένος θεσμός, σύμφωνα με τον οποίο ο ιερεύς που επιθυμεί να ζει εν κοινωνία γάμου, οφείλει να συνάψει αυτόν προ της χειροτονίας, διότι μετ’ αυτήν απαγορεύεται απολύτως ο γάμος. Εάν δε χειροτονηθεί άγαμος, δεν επιτρέπεται πλέον σ’ αυτόν ο γάμος. Καθ’ όσον αφορά στον Επίσκοπο, από της εν Τρούλλω Συνόωου, με δύο κανόνες αυτής, ο γάμος αποτελεί κώλυμα προς προαγωγή στον επισκοπικό βαθμό. Πιο συγκεκριμένα ο Στ΄ κανόνας της εν Τρούλλω Συνόδου αναφέρει: «Επειδή ο κστ΄ (26ος) κανόνας των Αγίων Αποστόλων ορίζει ότι μόνοι οι Αναγνώστες και ψάλτες να υπανδρεύονται μετά την χειροθεσία τους, αυτόν και οι Πατέρες της Συνόδου αυτής επικυρούντες διά του παρόντος, ορίζουν από τώρα και στο εξής ότι κανένας υποδιάκονος ή διάκονος ή Πρεσβύτερος αφού χειροτονηθεί, να μην έχει άδεια να υπανδρευθεί. Εάν δε κάμει αυτό, να καθαιρείται. Και κάποιος από αυτούς εάν θέλει να υπανδρευτεί, ας υπανδρευτεί προ της χειροτονίας του σε υποδιάκονο, διάκονο και πρεσβύτερο». Στο ίδιο πλαίσιο θα πρέπει να αναφερθεί ότι πριν από τον παραπάνω κανόνα της εν Τρούλλω Συνόδου και ο Απ. Παύλος (Α΄ Τιμ. 3, 12 και Τιτ. 1, 6) καθώς και ο 17ος Κανόνας των Αγίων Αποστόλων, ορίζουν ότι ο διάκονος και ο πρεσβύτερος πρέπει να είναι «μιας γυναικός ανήρ». Δέον όμως να υπογραμμισθεί ότι η δευτερογαμία των κληρικών ουδεμία σχέση έχει προς την δογματική διδασκαλία της Εκκλησίας και επομένως δεν είναι ζήτημα αναλλοίωτο. Πρόκειται για ζήτημα κανονικής – πνευματικής πειθαρχίας και εκκλησιαστικού διακανονισμού του εσωτερικού βίου της Εκκλησίας. Δύναται όμως διά της προβλεπομένης κανονικής οδού, που δεν είναι άλλη από την αποφασίζουσα Εκκλησία «Εν Συνόδω», να μεταρρυθμισθεί συμφώνως προς το πνευματικό συμφέρον της Εκκλησίας και του πληρώματος αυτής εντός του πλαισίου των αντικειμενικών πνευματικών απαιτήσεων και αναγκαιοτήτων της εποχής μας στην οποία ζει και δραστηριοποιείται ο σύγχρονος κληρικός χωρίς να κλονισθούν οι βάσεις της Ορθοδοξίας ή να επηρεασθεί το αληθές και ανόθευτο πνεύμα της διδασκαλίας της Εκκλησίας του Χριστού.

Το συγκεκριμένο ζήτημα δεν είναι καινοφανές αλλά παλαιόθεν απασχόλησε την Ορθόδοξη Εκκλησία και ετέθη επισήμως από τοπική Ορθόδοξη Εκκλησία, όταν ο τότε Αρχιεπίσκοπος Καρλοβικίου Λουκιανός ως πρόεδρος της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Σερβίας υπέβαλε την από 1ης Μαΐου 1910 επιστολή του στον αοίδιμο Οικουμενικό Πατριάρχη Ιωακείμ Γ΄ διά της οποίας εξέθετε το όλο ζήτημα που είχε ανακύψει στην Μητρόπολη Καρλοβικίου, όπως προηγουμένως και στην Μητρόπολη Βουκοβίνης και Δαλματίας, ζητώντας πρωτίστως την επίσημη θέση της Μητρός Εκκλησίας της Κωνσταντινουπόλεως σχετικά με την ισχύουσα στην Ορθόδοξη Εκκλησία γενική και απόλυτη κανονική απαγόρευση του μετά την χειροτονία γάμου και ιδιαιτέρως του δευτέρου γάμου των χηρευόντων ιερέων.

Ο Οικουμενικός Πατριάρχης και η περί Αυτόν Αγία και Ιερά Σύνοδος, αφού έλαβαν σοβαρά υπόψιν τους ότι το όλον ζήτημα δεν ετέθη από μεμονωμένα πρόσωπα, κληρικούς ή λαϊκούς, αλλά επισήμως από μία αδελφή Ορθόδοξη τοπική Εκκλησία, εξαπέλυσαν εγκύκλιο προς τις Ορθόδοξες Εκκλησίες ζητώντας την επίσημη θέση τους επί του ζητήματος αυτού. Εκ των Ορθοδόξων Εκκλησιών δεν απάντησαν μόνο οι Εκκλησίες Αλεξανδρείας και Ελλάδος. Επί της ουσίας του ζητήματος απάντησαν αρνητικώς θεωρώντας ως ασυμβίβαστο τον δεύτερο γάμο των εν χηρεία ιερέων, ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων, η Αγία Σύνοδος της Ρωσίας, η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας του Μαυροβουνίου, ο Αρχιεπίσκοπος Βουκοβίνης και Δαλματίας Βλαδίμηρος. Παρά την αρνητική απάντηση των ως άνω Εκκλησιών, εντούτοις διετυπώθη η σαφής θέση ότι το όλον ζήτημα θα μπορούσε να αντιμετωπισθεί και να λυθεί υπό Οικουμενικής Συνόδου. Η δε Εκκλησία της Σερβίας παρά το γεγονός ότι ανεγνώριζε την αναγκαιότητα και σπουδαιότητα της άρσεως του απαγορευτικού αυτού θεσμού, εντούτοις εδήλωσε ότι θα ασπαζόταν επί του ζητήματος αυτού την επίσημη θέση που θα ελάμβανε η «Πρεσβυγενής Μήτηρ Εκκλησία της Κωνσταντινουπόλεως» και η Εκκλησία της Ρωσικής Αυτοκρατορίας. Μοναδική εξαίρεση απετέλεσε η απάντηση της Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Ουγγαρίας και Τρανσυλβανίας, η οποία εν Συνόδω και διά του Αρχιεπισκόπου αυτής Ιωάννου, αφού εδήλωσε ότι η δευτερογαμία των χηρευόντων ιερέων και διακόνων δεν αποτελεί δογματικό ζήτημα, αλλά ζήτημα κανονικής πειθαρχίας και εκκλησιαστικής διατάξεως που ρυθμίζει τοη εσωτερικό βίο της Εκκλησίας, υπογράμμισε: «όπως εξευρεθή το μέσον και ο κανονικός τρόπος της κατ’ αρχήν παραδοχής του γάμου των εν χηρεία ιερέων και διακόνων, η δε μεταρρύθμισις του 6ου κανόνος της εν Τρούλλω Συνόδου γίνη υφ’ όλης της Εκκλησίας, ίνα ούτω διατηρηθή η ενότης της Ορθοδόξου Ανατολικής Εκκλησίας και κανονισθή συγχρόνως σπουδαίον ζήτημα της εκκλησιαστικής πειθαρχίας. Εάν όμως το τοιούτον δεν κατορθωθή εν προσεχεί μέλλοντι φρονεί η Επισκοπική Σύνοδος της Τρανσυλβανίας, ότι θα ήτο καλόν και συμφέρον της Εκκλησίας, όπως, μέχρι της συγκλήσεως Οικουμενικής Συνόδου, επιτρέπηται εκάστοτε δι’ αρχιερατικής αδείας εις τους εν χηρεία ιερείς ο δεύτερος γάμος». Η δε Επισκοπική Σύνοδος της Ουγγαρίας και Τρανσυλβανίας οδηγήθηκε στην διατύπωση της παραπάνω σαφούς θετικής θέσεώς της, αφού απεδέχθη την ορθότητα των σκέψεων τις οποίες διετύπωσε ο πολύς περί το Κανονικό Δίκαιο Επίσκοπος Δαλματίας Νικόδημος Μίλας.

Στο ίδιο απαντητικό μακροσκελές κείμενο της Εκκλησίας Ουγγαρίας και Τρανσυλβανίας γίνεται λεπτομερής αναφορά στα ιστορικά δεδομένα που σχετίζονται με την κατά τους πρώτους επτά αιώνες στάση της Εκκλησίας έναντι του γάμου των κληρικών και συγκεκριμένα επισημαίνεται ότι κατά την συγκεκριμένη μακρά περίοδο συνήπταν δεύτερο γάμο οι διάκονοι, ιερείς και ακόμη και Επίσκοποι εν χηρεία χωρίς να θεωρηθούν παραβάτες των αποφάσεων των οικουμενικών συνόδων, οι οποίες συνεκλήθησαν κατά τους χρόνους εκείνους. Μόνον ο στ΄ Κανόνας της εν Τρούλλω Οικουμενικής Συνόδου του 691 μ.Χ απαγόρευσε τον δεύτερο γάμο στους εν χηρεία κληρικούς λόγω των ασκητικών τάσεων της εποχής εκείνης και τούτο συνέβη αφότου ο αυτοκράτορας Ιουστινιανός ο Α΄ απέτυχε διά των νόμων του να αποκλείσει από τις τάξεις του ιερού κλήρου τους μετά την χειροτονία νυμφευθέντες.

Επί των ημερών Ιουστινιανού του Β΄ απαίτησε η εν Τρούλλω Οικουμενική Σύνοδος ν’ ασχοληθεί με το ζήτημα τούτο, οπότε και εθεσπίσθη η αυστηρή απόφαση της απαγορεύσεως του γάμου των εν χηρεία κληρικών. Παρά ταύτα, την απαγόρευση της δευτερογαμίας των χηρευόντων κληρικών δεν μπόρεσαν οι αρμόδιες εκκλησιαστικές αρχές να την τηρήσουν και τούτο ιστορικώς αποδεικνύεται εκ του γεγονότος ότι ορισμένοι επίσκοποι αναγκάσθηκαν να επιτρέψουν σε πλείστους ιερείς το δεύτερο γάμο, αφού από του 9ου και μέχρι τον 13ο αιώνα υπήρχαν ιερείς οι οποίοι νυμφεύθηκαν και δεύτερη φορά, ενώ και κατά τον 18ο αιώνα υπήρξαν ιερείς στην Εκκλησία της Κωνσταντινουπόλεως οι οποίοι, αφού εχήρευσαν, ήλθαν σε κοινωνία δεύτερου γάμου.

Η ιεραρχία της Εκκλησίας της Ουγγαρίας και Τσεχοσλοβακίας προς ενίσχυση της θέσεώς της αναφέρει ότι ο ιερός κλήρος πλείστων τμημάτων της Ανατολικής Ορθοδόξου Εκκλησίας πολλάκις απαίτησε την δευτερογαμία των χηρευσάντων κληρικών, όπως στην Ρωσία κατά τον 17ο, 18ο και 20ο αιώνα, στην Ουγγαρία και Τρανσυλβανία κατά το 1879, στη Ρουμανία το 1884, στα Βαλκανικά Κράτη το 1888, στην Εκκλησία Κωνσταντινουπόλεως κατά τον 18ο αιώνα και στην Σερβική Αρχιεπισκοπή Καρλοβιτσίου κατά τον 20ο αιώνα.

Το κείμενο της Εκκλησίας Ουγγαρίας και Τσεχοσλοβακίας κατακλείεται με την πρόταση: «η μεταρρύθμιση του 6ου κανόνος της εν Τρούλλω Συνόδου να γίνει από το σύνολο της Ορθοδόξου Εκκλησίας προκειμένου να διατηρηθεί η ενότητα της Ορθοδόξου Ανατολικής Εκκλησίας και να κανονισθεί συγχρόνως το σπουδαίο αυτό ζήτημα εκκλησιαστικής πειθαρχίας. Εάν όμως κάτι τέτοιο δεν επιτευχθεί μέχρι την σύγκληση Οικουμενικής Συνόδου, να επιτραπεί στην κάθε τοπική Εκκλησία να δίδεται αρχιερατική άδεια για την τέλεση δευτέρου γάμου στους χηρεύσαντες ιερείς.

Το λεπτό τούτο ζήτημα, κατόπιν εντολής της Αγίας και Ιεράς Συνόδου του Οικουμενικού Πατριαρχείου, εμελέτησαν οι καθηγητές της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης, οι οποίοι διετύπωσαν τα συμπεράσματά τους σε ειδική έκθεση, όπου: α) ανέλυσαν την ιστορική έρευνα των κανόνων και των πολιτικών διατάξεων περί της διγαμίας ως κωλύματος της ιερωσύνης και της απαγορεύσεως του γάμου μετά την χειροτονία, β) εξέτασαν επίσης το δυνατόν ή μη της μεταβολής του εν τη Εκκλησία κρατούντος καθεστώτος με την θέσπιση νέου κανονικού πλαισίου, και γ) εάν η μεταβολή ή και μόνον η οικονομία είναι δυνατή, ποιος ο δικαιούμενος να μεταβάλει τον κείμενο κανόνα ή να κάνει χρήση της οικονομίας. Από τα καταγεγραμμένα στην ειδική έκθεση διεπιστώθη διαφορά γνωμών και απόψεων των μελών της επιτροπής, τα οποία όμως ανεγνώρισαν ότι το όλο ζήτημα θα ήταν δυνατόν να αντιμετωπισθεί υπό Οικουμενικής Συνόδου. Την ίδια άποψη με εκείνη των μελών της επιτροπής διετύπωσε και ο σοφός και μεμορφωμένος Μητροπολίτης Πρ. Νικομηδείας Φιλόθεος (Βρυέννιος) του οποίου την θεολογική τοποθέτηση εζήτησε ο αοίδιμος Οικουμενικός Πατριάρχης Ιωακείμ ο Γ΄, ενώ και ο καθηγητής της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης, Αρχιμ. Δημήτριος Γεωργιάδης στην εμπεριστατωμένη μελέτη του: «Περί του γάμου των ήδη κληρικών» (πρώτου και δευτέρου) φαίνεται ομόφρων με τους παραπάνω στο ότι το όλο ζήτημα δεν άπτεται της δογματικής διδασκαλίας της Εκκλησίας και αν πρόκειται να μεταρρυθμιστεί το ισχύον καθεστώς, τούτο να γίνει με απόφαση Οικουμενικής Συνόδου, αλλά μέχρι της στιγμής εκείνης να εφαρμόσει η κάθε τοπική Εκκλησία τον θεσμό της οικονομίας. Την ίδια άποψη εξέφρασε στο περιοδικό «Εκκλησιαστική Αλήθεια» του έτους 1913 και ο τότε Αρχιμ. Χρύσανθος Φιλιππίδης (μετέπειτα Τραπεζούντος).

Από το έτος 1910 το όλο ζήτημα επανήλθε στο προσκήνιο κατά το έτος 1920, όταν ο Αρχιεπίσκοπος Βελιγραδίου Δημήτριος απέστειλε σχετική επιστολή στον τότε Προύσης Δωρόθεο, Τοποτηρητή του Οικουμενικού Θρόνου προκειμένου να αναλάβει η Μητέρα Εκκλησία της Κωνσταντινουπόλεως την επίλυση του όλου ζητήματος. Ανάλογη κρούση έκανε η Εκκλησία της Σερβίας και προς την Εκκλησία της Ελλάδος, όταν ο Επίσκοπος Ζίτσης Νικόλαος εζήτησε από τον τότε Μητροπολίτη Αθηνών Μελέτιο (Μεταξάκη) να λάβει θέση επί του φλέγοντος τούτου ζητήματος. Η Εκκλησία της Ελλάδος εν Συνόδω ήταν πρόθυμη να συμμετάσχει ενεργώς στην επίλυση του ζητήματος αλλά διά της συγκλήσεως Οικουμενικής Συνόδου.

Η διαφαινόμενη διστακτικότητα της Εκκλησίας της Ελλάδος ώθησε τον αοίδιμο Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Γεννάδιο (Αλεξιάδη) να ασχοληθεί διεξοδικά με το όλο ζήτημα και τα πορίσματά του δημοσιεύθηκαν στο αξιόλογο περιοδικό της Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης, «Γρηγόριος ο Παλαμάς». Ο Θεσσαλονίκης Γεννάδιος υπεστήριξε ότι είναι δυνατή η σύναψη γάμου μετά τη χειροτονία καθώς και η παντελής κατάργηση της καταναγκαστικής αγαμίας των Επισκόπων. Απεδέχθη επίσης την άποψη ότι είναι δυνατή η μεταβολή του αυστηρού θεσμού και ο κατ’ οικονομίαν δεύτερος γάμος των χηρευσάντων διακόνων και ιερέων θεωρώντας ότι πρώτιστα και αποκλειστικά αρμόδια για την μεταβολή αυτή «είναι η καθόλου Εκκλησία εν Οικουμενική Συνόδω συνερχομένη», αλλά και ότι οι αυτοκέφαλες Εκκλησίες μπορούν να προβούν στην μεταβολή αυτή, εφόσον η ανάγκη θα επέβαλλε αυτό, κατ’ οικονομίαν.

Τις απόψεις του Θεσσαλονίκης Γενναδίου επέκρινε, καταπολέμησε και αναίρεσε ο Μητροπολίτης Βεροίας Καλλίνικος, οπότε το όλο ζήτημα παρέμεινε σε στασιμότητα. Στο δε Πανορθόδοξο Συνέδριο, που συνεκλήθη στην Κωνσταντινούπολη του 1923, ετέθη το ζήτημα από την Εκκλησία της Σερβίας αλλά απασχολούσε και τις Εκκλησίες της Ρουμανίας και της Ρωσίας. Έτσι, το Πανορθόδοξο Συνέδριο έκρινε βεβαίως ότι στο ζήτημα αυτό, λόγω και της ιδιαιτερότητος και σοβαρότητός του, έπρεπε να δοθεί οριστική λύση από Πανορθόδοξη Σύνοδο, απεφάνθη όμως ενθαρρυντικώς υπέρ του δευτέρου γάμου των χηρευσάντων διακόνων και ιερέων.

Άξιο μνείας είναι το γεγονός ότι ο ομότιμος καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κ. Σωτήριος Βαρναλίδης κατά την αποφοίτησή του από την Θεολογική Σχολή της Χάλκης (1964) υπέβαλε αινέσιμη διατριβή με θέμα: «Ο Δεύτερος Γάμος των Κληρικών και ο μετά τη χειροτονίαν Γάμος», στην οποία ασχολήθηκε διεξοδικώς με το ζήτημα αυτό και έλαβε θετική θέση υπέρ του δευτέρου γάμου των εν χηρεία κληρικών.

Ύστερα από εκατό και πλέον έτη από τότε που ετέθη επισήμως από τοπική Ορθόδοξη Εκκλησία (της Σερβίας) το ζήτημα του δευτέρου γάμου των εν χηρεία κληρικών και παρά τα όσα μεσολάβησαν για την αντιμετώπιση του ευαίσθητου, υπαρκτού και αντικειμενικά φλέγοντος αυτού θέματος, οφείλουμε να παρατηρήσουμε ότι αυτό δεν περιλαμβάνεται στον επίσημο κατάλογο των προς συζήτηση θεμάτων της Πανορθοδόξου Συνόδου, η οποία πρόκειται να συγκληθεί, εκτός απροόπτου, κατά το έτος 2016 στην Κωνσταντινούπολη ύστερα από τις άοκνες και επίπονες προσπάθειες του Οικουμενικού Πατριάρχου Βαρθολομαίου. Το ζήτημα παραμένει ανοικτό και η Ορθόδοξη Εκκλησία θα πρέπει να το αντιμετωπίσει αποβλέπουσα πάντοτε στην πνευματική ωφέλεια του Ιερού κλήρου της.

 

Πηγή: Ενωμένη Ρωμηοσύνη

Σελίδα 1 από 4

Δεν ξεχνώ

ΦΑΚΕΛΟΣ ΕΚΤΡΩΣΕΙΣ [1986 - 2016]: 30 Χρόνια από τήν ψήφιση…

Ιωάννης Θαλασσινός, Διευθυντής Π.Ε.ΦΙ.Π. 04-10-2017

Ποιός ἄραγε θυμᾶται τή θλιβερή ἐπέτειο τῆς ψήφισης, ἀπό τή Βουλή τῶν Ἑλλήνων, τοῦ ἐπαίσχυντου...

ΕΛΛΗΝΕΣ και ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ μποϊκοτάρετε τα προϊόντα εταιρειών που αφαιρούν…

Χριστιανική Εστία Λαμίας 03-10-2017

Οἱ μάσκες ἔπεσαν γιά ἀκόμα μιά φορά. Ἑταιρεῖες γνωστές στούς Ἕλληνες καταναλωτές ἀφαίρεσαν ἀπό τά...

Σύμφωνο Διαστροφικής Συμβίωσης

TIDEON 21-12-2015

Επιμένει να προκαλεί Θεό και ανθρώπους η ελληνική Κυβέρνηση, ψηφίζοντας στις 22 Δεκεμβρίου 2015 ως...

ΚΑΡΤΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ: Δεν θα γίνω ευκολόπιστο θύμα!

Tideon 14-12-2015

Η Κυβέρνηση μας μίλησε για την «αναγκαιότητα» και για τα πλεονεκτήματα της «Κάρτας του Πολίτη»...

Η καταιγίδα των αντιδράσεων για το «αντιρατσιστικό»

TIDEON 27-08-2014

  Λαμβάνουν διαστάσεις καταιγισμού οι αντιδράσεις πλήθους φορέων και πολιτών για το λεγόμενο «αντιρατσιστικό» νομοσχέδιο το...

Δεν θα γίνω «δωρητής» οργάνων χωρίς να το θέλω! …

tideon.org 02-05-2013

  Kαταθέτουμε την αρνητική δήλωση μας προς τον Εθνικό Οργανισμό Μεταμοσχεύσεων (ΕΟΜ). Ο νόμος αφήνει πολλά...

Ποια είναι η λύση αν πλήρωσες «τσουχτερές» τιμές...

Tideon 31-12-2012

Ποια είναι η λύση αν πλήρωσες «τσουχτερές» τιμές στο Κυλικείο του Νοσοκομείου, του Αεροδρομίου, του...

Όχι, δεν θα φύγω

Νικόλαος Ἀνδρεαδάκης, ὁδηγός 03-04-2012

Εἶμαι νέος μὲ οἰκογένεια, ἔχω ὅλη τὴ ζωὴ μπροστά μου… Λόγῳ ἐπαγγέλματος ἔχω τὴ δυνατότητα...

ΜΝΗΜΟΝΙΟ: Δεν ξεχνώ αυτούς που παρέδωσαν αμετάκλητα και άνευ όρων…

tideon 07-11-2011

  ΜΝΗΜΟΝΙΟ: Δεν ξεχνώ αυτούς που παρέδωσαν αμετάκλητα και άνευ όρων την ΕΘΝΙΚΗ ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ και έκαναν...

ΚΑΤΑΛΑΒΕΣ ΤΩΡΑ ...;

ΚΑΤΑΛΑΒΕΣ ΤΩΡΑ ... 15-02-2011

   Κατάλαβες τώρα ... γιατί σε λέγανε «εθνικιστή» όταν έλεγες πως αγαπάς την Πατρίδα σου;    Για να...

Τώρα πια γνωρίζω τους 10 τρόπους που τα ΜΜΕ μου…

ΤΡΑΠΕΖΑ ΙΔΕΩΝ 25-12-2010

Τώρα πια γνωρίζω τους 10 τρόπους που τα ΜΜΕ μου κάνουν πλύση εγκεφάλου και πώς...