Διήγηση
῞Ενας Αἰθίοπας, ῎Αραβας δηλαδή, ποὺ κατεῖχε μεγάλο ἀξίωμα κοντὰ στὴ βασίλισσα τῆς χώρας του — ἦταν σὰν ῾Υπουργὸς Οἰκονομικῶν — ἐπέστρεφε στὴν πατρίδα του ἀπὸ τὰ ῾Ιεροσόλυμα, ποὺ πῆγε νὰ προσκυνήσει στὸ Ναὸ τοῦ Σολομῶντος. Αὐτό δείχνει ὅτι ἦταν ἄνθρωπος πιστός, προσήλυτος, σεβόταν δηλαδὴ τὸ Θεὸ τὸν ῞Αγιο τοῦ ᾿Ισραήλ. ῾Ο ζῆλος του στὸ μωσαϊκὸ νόμο καὶ τοὺς προφῆτες ἦταν τόσο μεγάλος, ὥστε καὶ στὸ ταξίδι του, στὸ δρόμο, στὸ ἁμάξι του, διάβαζε ἀπὸ τὴν Παλαιὰ Διαθήκη, μεγαλοφώνως μάλιστα.
Καὶ συγκεκριμένα διάβαζε ἀπὸ τὸ θαυμάσιο βιβλίο τοῦ προφήτη ῾Ησαΐου ἐκεῖνο τὸ χωρίο, ποὺ ἀναφερόταν στὴ Σταύρωση καὶ στὴν ᾿Ανάσταση τοῦ Χριστοῦ. Ποιὸ εἶναι τὸ χωρίο αὐτό; «῾Ως πρόβατον ἐπὶ σφαγὴν ἤχθη καὶ ὡς ἀμνὸς ἐναντίον τοῦ κείροντος αὐτὸν ἄφωνος, οὕτως οὐκ ἀνοίγει τὸ στόμα αὐτοῦ. ἐν τῇ ταπεινώσει ἡ κρίσις αὐτοῦ ἤρθη» (῾Ησ. νγ´ 7, Πράξ. η´ 32). Δηλαδὴ σὰν τὸ πρόβατο τὸ ἀθῶο ὁδηγήθηκε στὴ σφαγὴ ὁ Χριστός, καὶ σὰν ἀρνάκι ποὺ παραμένει ἄφωνο μπροστὰ σὲ κεῖνον ποὺ τὸ κουρεύει, ἔτσι δὲν ἀνοίγει τὸ στόμα του καὶ ὁ Μεσσίας. ᾿Αλλὰ στὸ τέλος νίκησε καὶ θριάμβευσε μὲ τὴν ᾿Ανάσταση.
Αὐτὸ ἦταν τὸ χωρίο ποὺ διάβαζε ὁ Αἰθίοπας αὐτός, ἀλλὰ δὲν μποροῦσε νὰ τὸ καταλάβει. Καὶ ἀναρωτιόταν γιὰ ποιὸν νὰ τὸ λέει ἄραγε αὐτὸ ὁ προφήτης. Γιὰ τὸν ἑαυτό του ἢ γιὰ ἄλλο πρόσωπο; Κι ἐκεῖ λοιπὸν ποὺ σκεπτόταν αὐτὰ τὰ πράγματα, ἀκούει μία φωνὴ πίσω ἀπὸ τὸ ἁμάξι. Νά τί ἔλεγε ἡ φωνή· «῏Αρά γε γινώσκεις ἃ ἀναγινώσκεις;»
Ποιὸς ἦταν αὐτός; ῏Ηταν ὁ Φίλιππος· ἕνας ἀπὸ τοὺς ἑπτὰ Διακόνους, σταλμένος ἀπὸ τὸ Πνεῦμα τὸ ῞Αγιον. Νά καί ἡ ἀπάντηση τοῦ Αἰθίοπος, τοῦ ῾Υπουργοῦ. «Πῶς νὰ τὰ καταλάβω, κύριέ μου, ἂν δὲν μὲ καθοδηγήσει κάποιος ποὺ ξέρει; Σὲ παρακαλῶ, ἀνέβα ἐπάνω στὸ ἁμάξι μου νὰ μὲ καθοδηγήσεις, ἂν ξέρεις».
Εἴδατε τί ταπείνωση ἔδειξε; Καὶ τὸ ἀποτέλεσμα εἶναι γνωστό. ῾Ο Αἰθίοπας ἄκουσε ἀπὸ τὸ στόμα τοῦ ἀποστόλου Φιλίππου τὴ διδασκαλία τοῦ Χριστοῦ, καὶ πίστευσε. Σταμάτησε τὸ ἁμάξι, βαπτίσθηκε καὶ συνέχισε ὕστερα μὲ πολλὴ χαρὰ τὸ δρόμο του.
᾿Ανάπτυξη
῍Ας σταθοῦμε λοιπὸν γιὰ λίγο ἐδῶ. Μὲ ἀφορμὴ αὐτὸ τὸ παράδειγμα νὰ θέσουμε καὶ μεῖς τὸ ἐρώτημά μας. Εἴμαστε κι ἐμεῖς Χριστιανοὶ καὶ μάλιστα Χριστιανοὶ ᾿Ορθόδοξοι. ῎Εχουμε δηλαδὴ τὴν ἀληθινὴ πίστη. ῞Ομως τὸ ἐρώτημα ποὺ πρέπει νὰ θέσουμε στὸν ἑαυτό μας εἶναι·
῎Αραγε καὶ ἡμεῖς γνωρίζουμε τί πιστεύουμε;
Γνωρίζουμε τί σημαίνει Χριστιανὸς ᾿Ορθόδοξος; Γνωρίζουμε ποιό εἶναι τὸ περιεχόμενο τῆς πίστεώς μας; ῍Η τυπικὰ λεγόμαστε Χριστιανοί; Πολλοὶ δυστυχῶς, ὄχι μόνο ἀγράμματοι, ἀλλὰ καὶ γραμματισμένοι, ἔχουν τελεία ἄγνοια γιὰ τὴν πίστη τους. ῎Εμαθαν γράμματα ἴσως πολλά, σπούδασαν καὶ σὲ Πανεπιστήμια, ἔχουν διαβάσει καὶ πολλὰ βιβλία, ἀλλὰ γιὰ τὴν πίστη τους τὴν ὀρθόδοξη δὲν ξέρουν τίποτε. Ξέρουν μόνον ἐκεῖνα τὰ λίγα, ποὺ ἔμαθαν στὸ σχολεῖο τους ἢ τοὺς τὰ εἶπε ἡ μητέρα τους καὶ ἡ γιαγιά τους ἀκόμη.
᾿Αγνοοῦν δηλαδὴ στοιχειώδη πράγματα ἀπὸ τὴν πίστη μας. Δὲν γνωρίζουν τί εἶναι ἡ Καινὴ Διαθήκη, τί εἶναι ἡ Παλαιὰ Διαθήκη, δὲν γνωρίζουν πόσα εἶναι καὶ αὐτὰ τὰ εὐαγγέλια ἀκόμα. Ναί, δὲν τὸ γνωρίζουν. ῎Αλλος λέει δώδεκα, ἄλλος λέει δεκαπέντε, ἄλλος λέει ὀκτώ, ἐνῶ εἶναι τέσσερα τὰ Εὐαγγέλια, ποὺ τὰ ἔγραψαν οἱ Εὐαγγελιστές Ματθαῖος, Μᾶρκος, Λουκᾶς καὶ ᾿Ιωάννης.
Καὶ ἐπειδὴ δὲν γνωρίζουν τὸ πιστεύω τους, τὶς βασικὲς ἀλήθειες τῆς πίστεώς μας, γίνεται αὐτὸ ἀφορμὴ νὰ ξεκόβουν σιγά - σιγὰ ἀπὸ τὸ Χριστό, νὰ πέφτουν στὰ δίχτυα τῶν αἱρετικῶν καὶ νὰ καταλήγουν ἀκόμα καὶ στὴν ἀθεΐα καὶ τὴν ἀπιστία.
Αὐτὴ εἶναι ἡ ἄγνοια τῆς χριστιανικῆς πίστης. ῞Οταν δὲν γνωρίζουν τί πιστεύουν εἶναι φυσικὸ καὶ νὰ κλονίζονται σ᾿ ἕνα πειρασμό, σὲ μιὰ δοκιμασία ἢ σ᾿ ἕνα περιβάλλον. Πάρα πολλοὶ εἶναι ποὺ δὲν γνωρίζουν οὔτε αὐτὸ τὸ «Πιστεύω», τὸ Σύμβολο τῆς Πίστεως, ποὺ τὸ λέμε σὲ κάθε θεία Λειτουργία. Δὲν γνωρίζουν οὔτε καὶ τὴ μικρότερη προσευχούλα, ποὺ μᾶς ἔδωσε ὁ Χριστός μας, τὸ «Πάτερ ἡμῶν». ᾿Αγνοοῦν ἀκόμα καὶ βασικὰ καὶ θεμελιώδη καθήκοντά τους. ῞Υστερα λοιπὸν ἀπὸ αὐτὰ ἀναφύεται ἐπιτακτικὸ τὸ καθῆκον μας νὰ γνωρίσουμε τὴν πίστη μας. Νὰ μάθουμε ἐπιτέλους τί πιστεύουμε.
᾿Αλλὰ πῶς μποροῦμε νὰ μάθουμε τὸ περιεχόμενο τῆς πίστεώς μας;
1. Πρῶτα μὲ τὴ μελέτη τῆς ῾Αγίας Γραφῆς, τῆς Παλαιᾶς καὶ τῆς Καινῆς Διαθήκης.
Κάθε Χριστιανὸς πρέπει νὰ ἔχει διαβάσει τὴν Παλαιὰ καὶ τὴν Καινὴ Διαθήκη. Τὴν Καινὴ Διαθήκη πρέπει νὰ τὴ διαβάζουμε κάθε μέρα. Σήμερα εὐτυχῶς καὶ ἡ Παλαιὰ Διαθήκη καὶ ἡ Καινὴ Διαθήκη εἶναι ἑρμηνευμένες στὴν ἁπλοϊκὴ γλῶσσα, ποὺ μπορεῖ νὰ τὴν καταλάβει ὁ καθένας. Καὶ ξέρετε; ῾Η πρώτη πηγὴ τῆς χριστιανικῆς πίστεώς μας εἶναι ἡ ῾Αγία Γραφή, ἡ Παλαιὰ καὶ ἡ Καινὴ Διαθήκη.
2. ῾Η δεύτερη πηγὴ εἶναι ἡ ῾Ιερὰ Παράδοση.
῾Η ῾Ιερὰ Παράδοση εἶναι ἐκεῖνα τὰ ὁποῖα μετεδόθηκαν προφορικὰ ἀπὸ τοὺς ᾿Αποστόλους. Τὰ παρέλαβαν οἱ μεγάλοι Πατέρες τῆς ᾿Εκκλησίας στή συνέχεια, καὶ ὅλα αὐτὰ τὰ καταχωρήσανε στὶς ἀποφάσεις τῶν ἑπτὰ Οἰκουμενικῶν Συνόδων. Αὐτὴ εἶναι ἡ ῾Ιερὰ Παράδοση. Πρῶτα λοιπὸν νὰ διαβάζουμε τὴν ῾Αγία Γραφή. Δεύτερον νὰ διαβάζουμε καὶ ἄλλα βιβλία καὶ περιοδικὰ ὀρθόδοξα, ποὺ εἶναι ἄφθονα στὴν ἐποχή μας. Διαβάζοντας τέτοια βιβλία μποροῦμε νὰ γνωρίσουμε τὴν πίστη μας καὶ νὰ τὴν κρατήσουμε σὰν κόρην ὀφθαλμοῦ. ᾿Ακόμα, θὰ ἐνημερωνόμαστε στὴν πίστη μας καὶ θὰ τονώνεται ἐὰν παρακολουθοῦμε τις συναντήσεις μας εδώ στό Κατηχητικό μας. Εδώ μαθαίνουμε τὴν ᾿Ορθόδοξη πίστη.
3. Τὸ Σύμβολο τῆς Πίστεως ἀποτελεῖ τή σύνοψη τῆς χριστιανικῆς μας διδασκαλίας.
Τὸ ἔφτιαξαν οἱ ἅγιοι Πατέρες τῶν δύο μεγάλων Οἰκουμενικῶν Συνόδων, τῆς Α´καὶ Β´, μὲ σκοπὸ νὰ περιφρουρήσουν τὴν ὀρθόδοξη διδασκαλία καὶ νὰ προφυλάξουν τοὺς Χριστιανοὺς ἀπὸ τὶς διάφορες αἱρέσεις, ποὺ ἀρχίσανε ἀπὸ τότε νὰ ἐμφανίζονται, ἀπὸ τὸν 4ο αἰῶνα.
Φέτος λοιπόν, τα θέματά μας θα είναι γύρω από το Σύμβολο τῆς Πίστεως . ῎Ετσι θὰ μάθουμε τί πιστεύουμε.
Κι ἄν μάθουμε τί πιστεύουμε, τότε καὶ ἡ ζωή μας ἀσφαλῶς θὰ εἶναι σύμφωνη μ᾿ ἐκεῖνα τὰ ὁποῖα πιστεύουμε.
Θὰ εἴμαστε δηλαδὴ πραγματικοὶ ὀρθόδοξοι Χριστιανοί.
ΣΥΝΘΗΜΑ
Νά γνωρίσουμε τήν πίστη μας, ὥστε καί ἡ ζωή μας νὰ εἶναι σύμφωνη μ᾿ ἐκεῖνα τὰ ὁποῖα πιστεύουμε.
ΓΡΑΦΕΙΟ ΝΕΟΤΗΤΟΣ
(t): + 30 210 66 32 687 (εσωτερικό 138)
(f): + 30 210 60 25 101
(e): neotita@imml.gr
Θουκυδίδου 6 & Βυζαντίου
Τ.Θ. 1, Τ.Κ. 19004, Σπάτα Αττικής
Αθήνα‚ Ελλάδα