Θησαύρισμα ἰδεῶν καί ἀναφορῶν γιά τήν Ὀρθοδοξία καί τόν Ἑλληνισμό
18 Δεκεμβρίου 2024

 
 
Σαν να ήταν ο αέρας γεμάτος στίχους και τους έπαιρνε και τους κατέγραφε…». Διότι ήταν «φύση ποιητική γενικότερα. Από τον τρόπο που αντιμετώπιζε τους άλλους, μέχρι τον τρόπο που αντιμετώπισε την αγχόνη…». Ευαγόρας Παλληκαρίδης, ο ήρωας ποιητής. Ένας έφηβος που χάραξε την ιστορία της Κύπρου όχι μόνο με την ηρωική θυσία του, αλλά και με τους στίχους του που έγραψε. Άλλοτε εξυμνώντας τον έρωτα, άλλοτε μεταφέροντας τις σκέψεις και τους προβληματισμούς του και άλλοτε εκφράζοντας το φλογερό πάθος του για ελευθερία.
Σαν σήμερα, πενήντα πέντε χρόνια πριν, ο έφηβος αγωνιστής από την Τσάδα της Πάφου ανέβαινε στην αγχόνη, σφραγίζοντας με τη θυσία του τη γενικότερη στάση ζωής του… Ο φιλόλογος καθηγητής-συγγραφέας και πρώην διευθυντής του Παγκυπρίου Γυμνασίου, Γεώργιος Χατζηκωστής, μιλά στον «Φ» για τον ήρωα ποιητή Ευαγόρα Παλληκαρίδη και για το βιβλίο του «Ευαγόρας Παλληκαρίδης. Ο ήρωας και ο ποιητής», που εξέδωσε το 1965.
Όπως αναφέρει μάλιστα, ο κ. Χατζηκωστής, έτυχε ο πατέρας του να έχει μαθητή του στο δημοτικό τον Ευαγόρα Παλληκαρίδη και ο αδελφός του να τον έχει συμμαθητή του. «Τον ήξερα και το ίδιο και τις αδελφές του και τους γονείς του από τον καιρό που ήμασταν Πάφο. Μετά έφυγα για σπουδές και όταν επέστρεψα, είχε ήδη συντελεστεί και η συμμετοχή του στον αγώνα και η θυσία του με τον απαγχονισμό του», αναφέρει.
«Το καλοκαίρι του 1961 με ειδοποίησε ο πατέρας του, ο Μιλτιάδης Παλληκαρίδης, να πάω στο σπίτι του για να δω, όπως μου μήνυσε, εάν αυτά που άφησε ως γραπτά ο Ευαγόρας Παλληκαρίδης, ήταν τέτοια που άξιζαν να δημοσιευτούν. Πήγα και τον συνάντησα στο σπίτι του και μου έδωσε ένα σωρό από τετράδια και χειρόγραφα και μου είπε ότι αυτά είναι όλα όσα άφησε ο Ευαγόρας. Ο ίδιος είχε καταγράψει διάφορες πληροφορίες για τον γιο του και βιογραφικές και οικογενειακά στοιχεία, αλλά και όσα είχαν γραφτεί σε εφημερίδες, περιοδικά καθώς και κείμενα που του είχαν στείλει άλλοι για τον γιο του, έπειτα από τη θυσία του ήρωα. Πήρα όλα αυτά και άρχισα να τα μελετώ. Μπροστά σε εκείνο τον όγκο των τετραδίων και των χειρόγραφων με τα αμέτρητα ποιήματα, πεζοτράγουδα, σημειώματα, διαλόγους, στοχασμούς, ξαγρύπνησα νύκτες έκπληκτος για τον όγκο αλλά και για την ποιότητα πολλών από αυτών που διάβαζα. Παρασυρμένος από αυτό τον κόσμο που ανοιγόταν μπροστά μου και από την ποικιλία της έμπνευσής του και από τα αποτελέσματά της», αναφέρει ο κ. Χατζηκωστής.
«Σκυμμένος πάνω στα χειρόγραφά του, προσπαθούσα να αναπλάσω τον εσωτερικό αγώνα του που οδηγούσε και προς τη λογοτεχνική δημιουργία και προς τον αγωνιστικό τομέα για την ελευθερία της Κύπρου», επισημαίνει. «Η πρώτη διαπίστωσή μου ήταν η μεγάλη του στιχουργική ευχέρεια. Οι στίχοι του έβγαιναν από την πένα του με μεγάλη ευκολία. Μάλιστα εκείνη την περίοδο που μελετούσα το έργο του, διάβασα στον Ρωμαίο ποιητή Οβίδιο ένα στίχο που έλεγε: «Ο,τι δοκίμαζα να πω, ήταν στίχος». Θεώρησα ότι ταίριαζε απόλυτα για τον Παλληκαρίδη. Σαν να ήταν ο αέρας γεμάτος στίχους και τους έπαιρνε και τους κατέγραφε. Με τόση ευκολία έγραφε, γι’ αυτό και σε πολλά τετράδια συμμαθητών του, σε λευκές σελίδες βιβλίων, έγραφε στίχους όπως του έρχονταν τη συγκεκριμένη στιγμή».
 
Ἠταν φύση ποιητική
Όπως αναφέρει ο κ. Γεώργιος Χατζηκωστής, ο Ευαγόρας ήταν μια φύση ποιητική γενικά. «Δηλαδή, δεν ήταν μόνο ποιητής στίχων, αλλά και η όλη του ζωή είχε ένα ποιητικό στοιχείο», αναφέρει. «Από τον τρόπο που συμπεριφερόταν προς τους άλλους, από την αγάπη του για τα λουλούδια, από τη στάση του απέναντι στην οικογένειά του, από όλα αυτά τα στοιχεία. Ακόμα και με τον τρόπο που ανέβηκε στην αγχόνη. Δεν είναι μόνο επειδή έγραφε ποιήματα, αλλά διότι κάθε εκδήλωση της ζωής του, στον χώρο της οικογένειας, των φίλων, του έρωτα, της φύσης, της πατρίδας, του εθνικού αγώνα, ήταν μια ποίηση. Από τα λουλούδια που έκλεβε, όπως έλεγε ο ίδιος, και τα χάριζε στις συμμαθήτριές του ή σε γνωστά του πρόσωπα, ακόμα και ως τον μοναδικό τρόπο που αντιμετώπισε την αγχόνη, δείχνει μια ποιητικότητα».
 
Θα γινόταν ένας σημαντικός ποιητής
Το ποιητικό έργο του Ευαγόρα Παλληκαρίδη, αν και σύντομο, αποτελεί ένα σημείο αναφοράς. Μέσα από τα εφηβικά του ποιήματα κατέκτησε επάξια τον τίτλο του ποιητή. Όπως αναφέρει ο κ. Χατζηκωστής, ο Ευαγόρας όταν απαγχονίστηκε, ήταν μόλις 19 χρονών. «Βέβαια δεν πρόλαβε να φτάσει στην ηλικία της ωριμότητας ως ποιητής. Να περάσει μέσα από τους δρόμους των αμφιβολιών, της μελέτης άλλων ποιητών, να προβληματιστεί απάνω στο τι είναι ποίηση, να μελετήσει παγκόσμια ποίηση», επισημαίνει. Ο νεανικός αυθορμητισμός διακρίνεται μέσα από τα ποιήματά του, ωστόσο, αναφέρει ο κ. Χατζηκωστής, «όταν μιλούμε για τον Ευαγόρα Παλληκαρίδη ως ποιητή, δεν πρέπει να βλέπουμε το πράγμα ως μια κατά παραχώρηση απόδοση τιμής σε έναν που έτυχε να είναι και ήρωας. Πραγματικά η ποίησή του έχει ποιότητα. Ο τίτλος του ποιητή του ανήκει επαξίως διότι τον κατέκτησε με την αξία του και την ποιότητα του έργου του. Παρόλο που η βραχύχρονη ποιητική του παρουσία δεν του έδωσε τον χρόνο να ωριμάσει. Γι’ αυτό υπάρχει και το ερώτημα: Αν ζούσε, τι θα γινόταν ως ποιητής; Μπορούμε να πούμε ότι οπωσδήποτε αν ζούσε, θα γινόταν ένας σημαντικός ποιητής. Περισσότερο το ερώτημα στέκεται στο τι είδους ποίηση θα έγραφε παρά αν στο αν θα ήταν καλός ποιητής. Στο θέμα κατά πόσο θα ήταν καλός ποιητής, η απάντηση είναι καταφατική. Όμως αν θα έμενε στην παραδοσιακή ποίηση, αν θα έμπαινε στους καινούργιους μοντέρνους τρόπους, ως προς το ποια θα ήταν η θεματολογία που θα τον τραβούσε μέσα στην περιπέτεια της Κύπρου που έκτοτε όλοι ζήσαμε, αυτό δεν το ξέρουμε».
 
Φρίξος Δαλίτης - "Φιλελεύθερος", 14/03/2012

Ο θάνατος –κοινός κλήρος όλων των ανθρώπων– υπήρξε για πάντα το πιο τραγικό γεγονός στην ιστορία του κόσμου. Ήταν «ο παγκόσμιος αντίπαλος» και «ο σαβανωμένος μονάρχης του τρόμου».

Με την έλευση του Κυρίου και το κήρυγμα του Ευαγγελίου έχασε πια την τραγικότητά του ο θάνατος. Τώρα, αυτός που πιστεύει στον Αναστάντα Κύριο, «μεταβέβηκεν εκ του θανάτου εις την ζωήν». Τώρα, «ουκ έστι θάνατος ο θάνατος, αλλ’ ύπνος και κοίμησις πρόσκαιρος», καθώς λέγει ο ιερός Χρυσόστομος.

Για τους μάρτυρες η μνήμη θανάτου γίνεται χαρούμενη αδολεσχία και ευφρόσυνη φιλοσοφία. Χωρίς αμφιβολία, τα γραπτά κείμενα των απαγχονισθέντων εθνομαρτύρων της Κυπραϊκής εποποιίας του 1955-1959 –και προπάντων οι επιστολές τους– αποτελούν έξοχα και ηρωικά κείμενα της χριστιανικής φιλοσοφίας του θανάτου.

Με την ευκαιρία των 50 χρόνων του απαγχονισμού τους από τους Άγγλους δυνάστες (οι 8 απαγχονίστηκαν το 1956, εκτός του Ευαγόρα Παλληκαρίδη το 1957), επιβάλλεται μια ματιά στα εξαίρετα κείμενά τους, που ευωδιάζουν πίστη, χαρά και προσδοκία του «μέλλοντος αιώνος».

Ο Μιχαλάκης Καραολής γράφει στον αδελφό του Ανδρέα και αυτά: «Εάν ο Παντοκράτωρ Κύριος δεν ματαιώση τα σχέδιά τους, τότε την ερχομένην Πέμπτην την αυγήν, θα ανέλθωμεν εις το φονικόν ικρίωμα διά να υποστούμεν το μαρτύριον που από τόσους μήνες δολίως εμελέτησαν άνδρες άδικοι και πονηρότατοι παρά πάσαν την γην. Ο Θεός όμως, «ο ετάζων νεφρούς και καρδίας» ας αποδώση «εκάστω κατά τα έργα αυτού»… Και στον θείον του Δαμιανόν σημειώνει: «Εμένα δεν πρέπει να με λυπάστε, διότι και εγώ δεν βλέπω να είμαι τόσον αξιόκλαυστος, και εφ’ όσον εγώ δεν βρίσκω λόγον για να κλαίω τον εαυτόν μου, τότε ούτε και οι δικοί μου δεν πρέπει να με κλαιν… Ο Θεός ας είναι γι’ αυτούς και για όλους σας βοηθός και υπερασπιστής, κραταιός προστάτης και πονετικός Πατήρ… Ο μέγας Παρηγορητής όλων των πονεμένων θα χύση βάλσαμο παρηγορίας εις τας καρδίας των… Χαίρετε λοιπόν, και είθε ο Πανάγαθος να χαρίση εις όλους σας κάθε ευτυχίαν».

Ο Ιάκωβος Πατατσος, ο «άγιος του αγώνα», όπως τον αποκαλέσανε, εκφράζεται με πολύ πιο έντονο και διαυγή τρόπο για την προσδοκία των αιωνίων αγαθών της βασιλείας του Θεού. Σε κάποιο φίλο του, απαντώντας σε επιστολή του, του γράφει: «Ναι, αδελφέ μου, χαίρω. Ο Θεός με κάμνει να χαίρω. Η συναίσθησις, ότι σύντομα η ψυχή μου θα φτερουγίζει γύρω από τον ένδοξον θρόνον Του, με κάμνει να χαίρω. Ο Θεός με αγαπά, γι’ αυτό θα με πάρη κοντά Του… Ιδού, επλησίασεν η ημέρα της Αναστάσεως»… Και στη μητέρα του θα γράψει –ανοίγοντας την καρδιά του– το κύκνειό του άσμα, λες και τραγουδούσε τον επινίκιο ύμνο του προφήτη Ησαΐα. Της γράφει λοιπόν: «Αγαπημένη μου μητέρα, Χαίρε. Ευρίσκομαι μεταξύ αγγέλων… Θέλω να χαίρης, όπως κι εγώ… Χαίρε, αγαπημένη μου μητέρα. Μη κλαίης για ν’ ακούσης την αγγελικήν φωνήν μου, που ψάλλει, Άγιος, Άγιος, Άγιος Κύριος Σαβαώθ. Ψάλλε και συ μαζί μου»…

Πλησιάζει η στιγμή να ανέβει στο ικρίωμα της αγχόνης και ο ίδιος χαίρει και αγάλλεται, έχοντας την αίσθηση της μετοχής του στη βασιλεία του Θεού. Γι’ αυτόν ο θάνατος είναι αθανασία. Προγεύεται την «πανήγυριν των πρωτοτόκων των εν ουρανοίς απογεγραμμένων» (Εβρ. ιβ΄ 23).

Με την ελπίδα της μακάριας και αιώνιας ζωής εκφράζονται και ζουν όλοι οι ηρωικοί και άγιοι μελλοθάνατοι των Κεντρικών Φυλακών της Λευκωσίας. Ο Ανδρέας Ζάκος αντιμετωπίζει το θάνατο με αληθινή χριστιανική φιλοσοφία: «Αγαπητέ μου πατέρα», του γράφει, «αφού είμαστε χριστιανοί, πιστεύουμε στην ουράνια βασιλεία και δεν πρέπει να μας φοβίζει ο θάνατος. Εξ άλλου εμείς έχουμε το πλεονέκτημα να ξέρουμε την ώρα του θανάτου μας και έτσι να προπαρασκευαστούμε. Σας παρακαλώ λοιπόν, μη θλίβεσθε. Τα 25 και τα 100 χρόνια που μπορεί να ζήσει κανένας, είναι ένα μικρό κλασματάκι, μπροστά στο άπειρο»… Όλη, ωστόσο, η φιλοσοφία του θανάτου βρίσκεται στην επιστολή του Ζάκου προς τον αδελφό του, παραμονή της εκτέλεσής του: «Αγαπητέ αδελφέ, όταν θα πάρης το γράμμα μου αυτό θα έχω φύγει για πάντα. (Υπάρχει κανείς που θα μείνει;). Η ώρα του θανάτου πλησιάζει, μα στην ψυχή μου φωλιάζει η ηρεμία. Τη στιγμή αυτή ακούμε την ηρωική συμφωνία του Μπετόβεν. Στη θέση που βρισκόμαστε τώρα, ούτε με το μικροσκόπιο δεν μπορούμε ν’ ανακαλύψουμε πού υπάρχει τραγωδία στο θάνατο. Τότε μόνο θα αισθανόμουνα λύπη, αν ήξερα ότι μπορούσα να μείνω για πάντα νέος κι αθάνατος, αν απέφευγα την εκτέλεση… Πρώτα ή ύστερα έπρεπε να διαθέσω την ζωή μου. Δεν βλέπω πιο κατάλληλη περίσταση από την τωρινή για να το κάνω»…

Ο Στέλιος Μαυρομμάτης θα γράψει και τούτα τα λόγια στον αδελφό του: «Νοιώθω τον εαυτόν μου ισχυρόν και γαλήνιον και είμαι έτοιμος να τα αντιμετωπίσω όλα με θάρρος και υπομονή, γιατί έχω τον Χριστό μέσα μου και με βοηθά. Μήπως δεν μας είπε ο Ιησούς «μη φοβηθήτε από των αποκτεννόντων το σώμα την δε ψυχήν μη δυναμένων αποκτειναι;». Από τι λοιπόν να φοβηθώμε εφ’ όσον η ψυχή μας θα ζη αιωνίως;».

Μονάχα στη χριστιανική πίστη υπάρχει η αληθινή φιλοσοφία του θανάτου.

Για να κατεβάσετε τα παρακάτω αρχεία στον υπολογιστή σας:

1) Με αριστερό "κλικ" και επιλέξτε την τοποθεσία αποθήκευσης του αρχείου στον υπολογιστή σας

2) Με δεξί "κλικ", επιλέξτε "Αποθήκευση προορισμού ως" και επιλέξτε την τοποθεσία αποθήκευσης του αρχείου στον υπολογιστή σας

 

 

Αττίλας


Αττίλας - 20 Ιουλίου (.avi, 7.8mb)

Εισβολή Αττίλα, Α', 1974 (.mpg, 170mb)

 

 

Δολοφονίες Ισαάκ - Σολωμού


Δολοφονίες Ισαάκ - Σολωμού (1) (.mpg, 13mb)

Δολοφονίες Ισαάκ - Σολωμού (1) (.mpg, 34mb)

 

 

Δολοφονία Ισαάκ

 

 

Δολοφονία Σωλομού

 

 

Ε.Ο.Κ.Α. 55-59


Δηλώσεις αγωνιστών Ε.Ο.Κ.Α. 55-59 (.mp3, 892kb)

Δολοφονία Γρ.Αυξεντιου (.avi, 12mb)

Παρουσίαση 1η Απριλίου 1955 (.ppt, 7.2mb)

Κείμενο παρουσίασης 1ης Απριλίου 1955 (.doc, 126kb)

 

 

Γεγονότα 1959 - 1964


Επίθεση Τούρκων 1964 (.avi, 14mb)

Συμφωνία Ζυρίχης 1959 (.avi, 12.5mb)

 

 

Αρχεία Ήχου


Εμπρός των Κυπρίων τα παιδιά (.wav, 41.6mb)

Ήταν πρώτη Απριλίου (.wav, 36.6mb)

Πάνω στου Τζύκκου τα βουνά (.wav, 62.2mb)

 

 

ΤΟ  ΜΙΣΟΣ

Όσο υπάρχει στον κόσμο ο πρόστυχος Έλληνας
Μα τον Αλλάχ Δε μου φεύγει αυτό το μίσος
Όσο στέκομαι και το βλέπω απέναντί μου σα σκυλί
Μα τον Αλλάχ Δε μου φεύγει αυτό το μίσος
Χίλια κεφάλια από Γκιαούρηδες δεν μπορούν να μου ξεπλύνουν αυτό το μίσος

Μοναδικός σκοπός μου είναι η εκδίκηση
Όταν έρθει η σειρά μου να πάω στο πεδίο της μάχης
Σε μια μέρα θα σφάξω χίλιους Γκιαούρηδες

Να έλιωνα με πέτρα το κεφάλι τριάντα χιλιάδων από αυτούς
Να πετούσα εκατό χιλιάδες πτώματα στο ποτάμι

Όλος ο κόσμος ξέρει τη διαφορά των Τούρκων και συντρίβει το κεφάλι του Έλληνα
Να έκαιγα τα κεφάλια 5~6 χιλιάδων απ’ αυτούς...

Να τρυπούσα με τη λόγχη μου 40 χιλιάδες και 80 χιλιάδες απ’ αυτούς
Και να τους έστελνα στο διάβολο
Και να κρεμούσα 100 χιλιάδες...

{Το «Μίσος» είχε δημοσιευθεί στη Χουριέτ στις 18~7~74.48 ώρες πριν την εισβολή στην Κύπρο κατόπιν διαταγής του Μπουλέντ Ετσεβίτ.]

Δεν ξεχνώ

ΦΑΚΕΛΟΣ ΕΚΤΡΩΣΕΙΣ [1986 - 2016]: 30 Χρόνια από τήν ψήφιση…

Ιωάννης Θαλασσινός, Διευθυντής Π.Ε.ΦΙ.Π. 04-10-2017

Ποιός ἄραγε θυμᾶται τή θλιβερή ἐπέτειο τῆς ψήφισης, ἀπό τή Βουλή τῶν Ἑλλήνων, τοῦ ἐπαίσχυντου...

ΕΛΛΗΝΕΣ και ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ μποϊκοτάρετε τα προϊόντα εταιρειών που αφαιρούν…

Χριστιανική Εστία Λαμίας 03-10-2017

Οἱ μάσκες ἔπεσαν γιά ἀκόμα μιά φορά. Ἑταιρεῖες γνωστές στούς Ἕλληνες καταναλωτές ἀφαίρεσαν ἀπό τά...

Σύμφωνο Διαστροφικής Συμβίωσης

TIDEON 21-12-2015

Επιμένει να προκαλεί Θεό και ανθρώπους η ελληνική Κυβέρνηση, ψηφίζοντας στις 22 Δεκεμβρίου 2015 ως...

ΚΑΡΤΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ: Δεν θα γίνω ευκολόπιστο θύμα!

Tideon 14-12-2015

Η Κυβέρνηση μας μίλησε για την «αναγκαιότητα» και για τα πλεονεκτήματα της «Κάρτας του Πολίτη»...

Η καταιγίδα των αντιδράσεων για το «αντιρατσιστικό»

TIDEON 27-08-2014

  Λαμβάνουν διαστάσεις καταιγισμού οι αντιδράσεις πλήθους φορέων και πολιτών για το λεγόμενο «αντιρατσιστικό» νομοσχέδιο το...

Δεν θα γίνω «δωρητής» οργάνων χωρίς να το θέλω! …

tideon.org 02-05-2013

  Kαταθέτουμε την αρνητική δήλωση μας προς τον Εθνικό Οργανισμό Μεταμοσχεύσεων (ΕΟΜ). Ο νόμος αφήνει πολλά...

Ποια είναι η λύση αν πλήρωσες «τσουχτερές» τιμές...

Tideon 31-12-2012

Ποια είναι η λύση αν πλήρωσες «τσουχτερές» τιμές στο Κυλικείο του Νοσοκομείου, του Αεροδρομίου, του...

Όχι, δεν θα φύγω

Νικόλαος Ἀνδρεαδάκης, ὁδηγός 03-04-2012

Εἶμαι νέος μὲ οἰκογένεια, ἔχω ὅλη τὴ ζωὴ μπροστά μου… Λόγῳ ἐπαγγέλματος ἔχω τὴ δυνατότητα...

ΜΝΗΜΟΝΙΟ: Δεν ξεχνώ αυτούς που παρέδωσαν αμετάκλητα και άνευ όρων…

tideon 07-11-2011

  ΜΝΗΜΟΝΙΟ: Δεν ξεχνώ αυτούς που παρέδωσαν αμετάκλητα και άνευ όρων την ΕΘΝΙΚΗ ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ και έκαναν...

ΚΑΤΑΛΑΒΕΣ ΤΩΡΑ ...;

ΚΑΤΑΛΑΒΕΣ ΤΩΡΑ ... 15-02-2011

   Κατάλαβες τώρα ... γιατί σε λέγανε «εθνικιστή» όταν έλεγες πως αγαπάς την Πατρίδα σου;    Για να...

Τώρα πια γνωρίζω τους 10 τρόπους που τα ΜΜΕ μου…

ΤΡΑΠΕΖΑ ΙΔΕΩΝ 25-12-2010

Τώρα πια γνωρίζω τους 10 τρόπους που τα ΜΜΕ μου κάνουν πλύση εγκεφάλου και πώς...