Θησαύρισμα ἰδεῶν καί ἀναφορῶν γιά τήν Ὀρθοδοξία καί τόν Ἑλληνισμό

agia skeph 02

Η εορτή της Σκέπης της Υπεραγίας Θεοτόκου, η οποία αναγράφεται στο Μέγα Συναξαριστή την 1η Οκτωβρίου, αλλά τιμάται στις 28 Οκτωβρίου για να συμ­πίπτει με την Εθνική Επέτειο, ανήκει στις εορτές προς τιμήν των θεομητορικών άμφιων, δηλαδή της Τίμιας Εσθήτος και της Τίμιας Ζώνης και έχει ως υπόθεση την εμφάνιση της Θεοτόκου στον Ναό των Βλαχερνών της Κωνσταντινουπόλεως επί αυτοκράτορος Λέοντος τού Σοφοί (βλ. Ράμφου Ιω. «Σκέπης, Θεοτόκου Εορτή», άρθρον εν Θ.Η.Ε., τόμος 11ος, Αθήναι 1967, στ. 218).

Η Αγία Σκέπη. Από τον Ι. Ναό Αγίας Σκέπης της «Χριστιανικής Εστίας» Πατρών. Έργο τού αγιογράφου Γερβασίου.


Η εορτή της Σκέπης της Υπεραγίας Θεοτόκου, η οποία αναγράφεται στο Μέγα Συναξαριστή την 1η Οκτωβρίου, αλλά τιμάται στις 28 Οκτωβρίου για να συμ­πίπτει με την Εθνική Επέτειο, ανήκει στις εορτές προς τιμήν των θεομητορικών άμφιων, δηλαδή της Τίμιας Εσθήτος και της Τίμιας Ζώνης και έχει ως υπόθεση την εμφάνιση της Θεοτόκου στον Ναό των Βλαχερνών της Κωνσταντινουπόλεως επί αυτοκράτορος Λέοντος τού Σοφοί (βλ. Ράμφου Ιω. «Σκέπης, Θεοτόκου Εορτή», άρθρον εν Θ.Η.Ε., τόμος 11ος, Αθήναι 1967, στ. 218).

Σύμφωνα με τον βίο τού Αγίου Ανδρέου τού δια Χριστόν σαλού, τον οποίο έγραψε ο Νικη­φόρος ο πρεσβύτερος και επεξεργάστηκε ο Αγιολόγος Σέργιος, αρχιεπίσκοπος Βλαδιμήρου (βλ. Ράμφου Ιω. έ.α.), ο Αγιος Ανδρέας ο δια Χριστόν σαλός και ο συνοδός του Επιφάνιος βρίσκονταν στον Ιερό Ναό της Παναγίας των Βλαχερνών, ενώ ετελείτο δοξολογία ολονύ­χτια (P.G. 11,848). Κατά την τέταρτη ώρα της νύχτας ο Αγιος Ανδρέας είδε μία γυναικεία μορφή και δίπλα τον Ιωάννη τον Πρόδρομο και άλλους Αγίους ενδεδυμένους στα λευκά, οι οποίοι ακολουθούσαν με υμνωδίες και άσματα πνευματικά. Όταν έφτασε κοντά στον άμβω­να, ρώτησε τον Επιφάνιο: «Οράς την Κυρίαν και Δέσποιναν τού κόσμου;» (P.G. 111,848). Και η απάντηση τού Επιφανίου ήταν «Ναι, Πάτερ μου πνευματικέ» (P.G. 111,848).

Και ενώ αυτοί έβλεπαν το όραμα, η Θεοτό­κος, της οποίας την μορφή εθεώντο, προσευχό­ταν κλαίοντας. Μετά την προσευχή της, πλη­σίασε στο θυσιαστήριο και δεόταν για τον λαό τού Θεού, ο οποίος βρισκόταν σε εκείνο τον ναό. Και όταν τελείωσε την δέησή της, άφησε σε όλο τον λαό το κάλυμμα της κεφαλής της, αφού το απετύλιξε με την ωραία σεμνότητα και με τα πανάχραντα χέρια της (P.G. 111,848- 849). Ο όσιος Ανδρέας και ο συνοδός του Επιφάνιος έβλεπαν για πολλή ώρα το κάλυμμα αυτό πάνω από τον λαό να ακτινοβολεί την δό­ξα τού Θεού.

Όσο η Υπεραγία Θεοτόκος βρισκόταν εκεί φαινόταν και εκείνο. Όταν η Θεοτόκος αναχώρησε, δεν ξαναφάνηκε. Το βέβαιο είναι ότι η Παναγία έλαβε αυτό το κάλυμμα μαζί της, άφησε όμως την χάρη της σε όσους βρίσκο­νταν εκεί (P.G. 111,849). Αυτά τα είδε ο Επιφάνιος με την μεσιτεία τού Άγιου Ανδρέα. Διότι, επειδή ο τελευταίος είχε παρρησία προς τον Θεό, τού χαριζόταν ως δώρο η θέα τού Θεού και αποκτούσε δόξα (P.G. 111,849).

Ο αρχιεπίσκοπος Βλαδιμήρου Σέργιος απέδειξε ότι «η εν τω ναώ των Βλαχερνών εμφάνισις, εν οράματι, της Θεομήτορος εις τον Άγιο Ανδρέα και τον συνοδόν του Επιφάνιον, εγένετο πιθανώς κατά το β' τέταρτον τού I' αι., μικρόν προ της Κοιμήσεως τού Άγιου Ανδρέου (936)» (Ράμφου Σπ. Ιω. έ.α.).

Στην Ελλάδα στις 31 Οκτωβρίου 1952 σε Εγκύκλιο προς τους Ιεράρχες της Εκκλησίας της Ελλάδος τονίζεται: «Η Ιερά Σύνοδος εν τη συνεδρία αυτής εισηγουμένου, όπως η εορτή της Αγίας Σκέπης της Υπεραγίας Θεοτόκου, αγομένη τη 1η Οκτωβρίου, συμπανηγυρίζηται τη 28η αυτού εν συνδυασμώ προς την κατ’ αυτήν την ημέραν τελουμένην Εθνικήν Εορ­τήν, δεδομένου ότι το Έθνος ημών ανέκαθεν συνέδεσε τα μεγάλα αυτού εθνικά γεγονότα μετά θρησκευτικών εκδηλώσεων και δη και μάλιστα εορταστικώς απέδωκε τα ευχαριστήρια αυτού εις την Υπέρμαχον Στρατηγόν, την αείποτε προστατεύσασαν και σωτηρίω σκέπη σκεπάσασαν το ευσεβές των Ελλήνων Γένος» («Εκκλησία», επίσημον δελτίον της Εκκλη­σίας της Ελλάδος, Αριθ. 20, 1 Νοεμβρίου 1952, σελ. 305).

Σύμφωνα με τον π. Ιω. Σπ. Ράμφο «την Ακο­λουθίαν της εορτής ταύτης εν συνδυασμώ προς το περιεχόμενον της εθνικής επετείου της 28ης Οκτωβρίου συνέταξεν ο εν τω αγιωνύμου Όρει, υμνογράφος της Μεγάλης τού Χριστού Εκκλη­σίας μοναχός Γεράσιμος Μικραγιαννανίτης» (Ράμφου Σπ. Ιω, ε.α., στ. 219). Όπως παρατη­ρεί ο ανωτέρω σημειωθείς συγγραφεύς, «ανέκ­δοτοι Ακολουθίαι της εορτής ως και υπομνή­ματα, διηγήσεις και εγκώμια εύρηνται εις κώ­δικας των Αγίω Όρει μονών» (Ράμφου Σπ. Ιω., ε.α., στ. 219).

Ο Μέγας Συναξαριστής δικαιολογεί την κα­θιέρωση της εορτής της Αγίας Σκεπής ως εξής:

«Θυμόμαστε την ένδοξη φανέρωση της Υπε­ραξίας Θεοτόκου στις Βλαχέρνες, την οποία είδαν οι Άγιοι Ανδρέας και Επιφάνιος. Κατά την εορτή ευχαριστούμε την προστάτιδά μας για την τόση ευσπλαχνία της και την παρακαλούμε να σκεπάζει πάντοτε εμάς, οι οποίοι ζη­τούμε την Σκέπη της. Διότι χωρίς την Σκέπη και Βοήθεια της Θεοτόκου είναι αδύνατο να ζούμε πάνω στην γη εμείς, οι οποίοι παροργί­ζομε τον Θεό. Επομένως αν δεν προσευχόταν για μας η προστάτιδά μας, κανείς δεν θα μας λύτρωνε από τόσους κινδύνους, κανείς δεν θα μας διατηρούσε ελεύθερους μέχρι σήμερα. Σε κανένα άλλο πρόσωπο δεν βρίσκομε σκέπη, για να καταφύγομε, παρά μόνο στην Δέσποι­να τού κόσμου». (πρβλ. Κ. Χρ. Δουκάκη, Μέγας Συναξαριστής, Έκδοσις δευτέρα, Μην Οκτώ­βριος, Αθήναι 1949, σελ. 21).

Ο Μέγας Συναξαριστής καταλήγει τον λόγο του στην Aγία Σκέπη της Θεοτόκου ως εξής: «Σκέπασον ημάς εν τη Σκέπη σου η Προστα­σία ημών, Παναγία Παρθένε˙ εν ταις πονηραίς ημέραις σκέπασον ημάς. Πάσαι γαρ αι ημέραι της ζωής ημών πονηραί εισί, και βλέπομεν εν αυταίς πονηρά και πράττομεν εν αυταίς πονη­ρά, θησαυρίζοντες εαυτοίς οργήν εν ημέρα οργής. Άπασαι δε αι πονηραί εκείναι ημών ημέραι χρήζονσι της σης, παvευσπλάγχνου Σκέπης. Σκέπασον ουν ημάς εν πάσαις ταις ημέραις ημών, μάλιστα δε εν τη δεινή ημέρα, εν η η ψυχή ημών μέλλει τού σώματος χωρισθήναι, πρόστηθι ημίν εις βοήθειαν, και σκέπασον ημάς εκ των εναερίων πονηρών πνευμά­των αλλά και εν τη φοβερά ημέρα της κρίσεως σκέπασον ημάς εν τη μυστική σου Σκέπη, Αμήν» (Κ. Χρ. Δουκάκη, ε.α.).


Πηγή: (ΑΠΟ Ο ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ "ΕΦΗΜΕΡΙΟΣ" ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2008), Αντιαιρετικόν Εγκόλπιον

panagia soymela 01


Το σημείωμα του
Φίλωνα Κτενίδη δημοσιεύτηκε με αφορμή «το ιστορικό γεγονός της παραλαβής και μεταφοράς της σεπτής Εικόνος της Παναγίας Σουμελά, από του Βυζαντινού Μουσείου των Αθηνών εις τα υψώματα της Καστανιάς, όπου εθεμελιώθη, υπό τον σκέπην Της, το πρώτο παρεκκλήσι του όλου συγκροτήματος της Μονής Σουμελά (μετά των Σχολών και του Καθολικού της)», όπως έγραψε η Ποντιακή Εστία στο διπλό τεύχος 19-20 (Ιούλιος-Αύγουστος 1951).

 

Ύστερα από τριάντα χρόνια οι Πόντιοι, μαζύ τους και το Πανελλήνιον, προσκύνησαν και πάλιν την Παναγία τους, την Παναγία Σουμελά.

Η πάνσεπτη Εικόνα της Παναγίας Σουμελά υπήρξε ιερά πηγή θαυμάτων.

Επί τρεις σχεδόν δεκαετηρίδας οι πιστοί Της λάτραι δεν την αντίκρυσαν.

Έσβυσαν οι λαμπάδες και τα καντήλια και τ’ αγιοκέρια ολόγυρά Της, και αντί των καπνών του λιβάνου και του θυμιάματος, Την σκέπασε ο πυκνός πέπλος μιας ομίχλης, που την έκαμε αόρατη και την έκρυψε απ’ τον κόσμο Της, απ’ όλο τον κόσμο.

Οι πιστοί Της όλα αυτά τα χρόνια ευρίσκοντο εν αναμονή! Περίμεναν κάποιο νέο θαύμα της Παναγίας των… Απ’ τους προγόνους των ήξεραν, πως στο κύλισμα των αιώνων πολλές φορές η Παναγία Σουμελά τούς άφησε προσωρινά, για να τους ξανάρθη πάλι, να ξαναφαίνεται και πάλι, μαζύ με κάποιο νέο θαύμα.

Όπως τότε, στα παληά τα χρόνια, έτσι και τώρα!.. κρύφτηκε μέσ’ στην ομίχλη του πόνου και μέσα στα σύννεφα της λησμοσύνης, ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, για να ξαναλάμψη σαν θεϊκός ήλιος και πάλιν, μπρος στα μάτια των, μέσ’ στις ψυχές των· να σπάση τα δεσμά που την κρατούσαν φυλακισμένη, να ξαναπετάξη σαν άλλοτε από ένα μελαγχολικό κελί, και να ενθρονισθή και πάλι σε μια ψηλή κορυφή Ελληνικού βουνού, όπως τότε στην κορυφή του όρους Μελά.

Αυτό είναι το νέο θαύμα της Παναγίας Σουμελά.
Είναι η συνέχεια των παληών και η απαρχή των μελλοντικών.

Είναι δε θαύμα, διότι καμμιά ανθρώπινη δύναμη, καμμιά ατομική πρωτοβουλία, κανένας ενθουσιασμός και καμμιά δραστηριότης δεν θα μπορούσε να επιτελέση το έργον που έγινε, αν δεν καθωδηγείτο, αν δεν είχε την ευλογίαν και την θαυματουργόν συμπαράστασιν της Ιδίας, της Παναγίας.

Μια μικρή ανασκόπηση των αγώνων και των αγωνιών που περάσαμε και μια απλή επισκόπηση του γιγαντιαίου έργου, που επιτελέσθη μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα· η σύγκριση της σμικρότητος του κόπου και του χρόνου, με το μέγεθος του αποτελέσματος επιβάλλει την απόδοσιν της επιτυχίας, εις θαύμα της Παναγίας μας.

Όσοι συνέβαλαν στην επιτυχία αυτή υπήρξαν απλά όργανα των βουλών Εκείνης.

 

Πηγή: Pontos News

mhtropoliths aitwlias kosmas 03

 Προς τον ιερόν κλήρον, τις μοναστικές αδελφότητες και τον ευσεβή λαό της καθ’ ημάς θεοσώστου Ιεράς Μητροπόλεως

 

Αγαπητοί πατέρες και αδελφοί,

Η μεγάλη σημερινή ημέρα, «η κλητή και αγία ημέρα της 15ης Αυγούστου» βρίσκει τα επίγεια και τα επουράνια να συνεορτάζουν, να λαμπροφορούν, να χαίρονται, να πανηγυρίζουν για τη δόξα και το μεγαλείο της μεγάλης μας Μητέρας, της Παναγίας μας.

Πανηγυρίζουν την πάνσεπτο και ιερά Κοίμησί της.

Η Κοίμησι της Θεοτόκου δεν είναι θάνατος, αλλά μία αληθινή Ανάστασις ψυχής και σώματος· είναι θρίαμβος ζωής απερίγραπτος.

Οι πνευματέμφοροι και θεοφώτιστοι άγιοι πατέρες της ορθοδόξου Εκκλησίας μας, μας βεβαιώνουν ότι με τη θεία κοίμησί της και τη μετάστασί της στους ουρανούς, η Κυρία Θεοτόκος δεν εγκατέλειψε τον πονεμένο και αμαρτωλό κόσμο μας.

Κι εμείς οι Έλληνες έχουμε απειράριθμες ενδείξεις και αποδείξεις δια των οποίων διαφαίνεται ότι η Μητέρα μας «Φανερωμένη», «Γοργοεπήκοος», «Ελεούσα» το έθνος μας σε κάθε δύσκολη ώρα και στιγμή το εσκέπασε, το επροστάτευσε, το έσωσε.

Σαν σήμερα, 15 Αυγούστου του έτους 1940, οι ασεβείς εχθροί της Πατρίδος μας ετορπίλισαν και εβύθισαν στο λιμάνι της Τήνου, εμπρός στον Πανίερο Ναό της Μεγαλόχαρης, το καταδρομικό «Έλλη».

Η Παναγία μας δεν άφησε απροστάτευτους τους Έλληνες. Επάνω στα βουνά της Βορείου Ηπείρου εσκέπασε, κατηύθηνε, επυροδότησε τον άγιο ενθουσιασμό για την ελευθερία στις καρδιές των αγωνιστών προγόνων μας. Κατετρόπωσε τον εχθρό· έγινε η Σώτειρα και η Ελευθερώτρια του Γένους μας.

Κάθε φορά που οι Έλληνες ζήτησαν τη βοήθεια, την προστασία και την σκέπη της Παναγιας μας, η μεγάλη μας Μητέρα, με άπειρη στοργή και αγάπη, με θερμές πρεσβείες προς τον Υιόν και Θεό μας Κύριο Ιησού Χριστό, χάρισε τη βοήθεια και την προστασία.

Σήμερα, η Πατρίδα μας, αγαπητοί πατέρες και αδελφοί, χειμάζεται, δοκιμάζεται, κλυδωνίζεται. Ανησυχία, αγωνία, αβεβαιότητα, πόνο και θλίψι έχουμε όλοι μας στο νου και την καρδιά μας. Νοιώθουμε υποτελείς, σκλαβωμένοι. Αέρα φθοράς και αποθαρρύνσεως αναπνέουμε.

Χάσαμε το μεγαλείο του Έλληνος, το μεγαλείο της Ελλάδος. Και τι θα κάνουμε; Θα αποθαρρυνθούμε; Όχι! Ποτέ!

Και πάλι μέσα σε αυτή την πνιγηρή ατμόσφαιρα η Παναγία μας σήμερα με τη λαμπρή εορτή και παρουσία της, μας καλεί όλους να μείνουμε όρθιοι, εδραίοι, αμετακίνητοι στην πίστι, στην ελπίδα, στην αισιοδοξία.

Δεν χάσαμε, αγαπητοί, την προστασία της Μητέρας του Θεανθρώπου Κυρίου μας, της Μητέρας μας. Η Κυρία και Παντάνασσα των Ελλήνων δεν εγκατέλειψε την Ελλάδα.

Ελάτε, λοιπόν, σήμερα όλοι μας, κληρικοί και λαϊκοί, να γονατίσουμε, να προσπέσουμε στην αγία της εικόνα, όπου κι αν βρισκόμαστε· να υψώσουμε με πίστι, με καθαρότητα, με ταπείνωσι, με θερμή ικεσία νου και καρδίας και να μιλήσουμε υιικά στην Παναγία μας.

Να ζητήσουμε οι Πανέλληνες πρώτα συγγνώμη από τη μεγάλη μας Μάνα, για την ασέβειά μας, για την ανυπακοή μας, για την αγνωμοσύνη μας, τη βλασφημία μας, την αμαρτωλότητά μας.

Να την παρακαλέσουμε, έπειτα, θερμά να ικετεύση τον Κύριο και Θεό μας, να μας φωτίση να συνέλθουμε, να αφυπνισθούμε, να μετανοήσουμε.

Να φωτίση ο Κύριος τους Έλληνες κληρικούς να αφυπνισθούν, να θερμάνουν την πίστι τους, την αγάπη τους, το φόβο τους στον Τριαδικό Θεό μας· να διακονούν με αγγελική καθαρότητα, με αγιασμένη ζωή και μαρτυρία, με φλόγα ιεραποστολής και ομολογίας της ορθοδόξου αληθείας. Χρειαζόμαστε αγίους κληρικούς για να αναγεννηθεί η Πατρίδα μας.

Να φωτίση ο Κύριος όλους τους ηγέτες μας να αρνηθούν την έπαρσι, την ασέβεια, την αδιαφορία για την αλήθεια του Χριστού και της Εκκλησίας, να αρθούν στο ύψος των εκτάκτων περιστάσεων, να συνειδητοποιήσουν ότι ηγεμονεύουν όχι σε άθρησκη και ειδωλολατρική χώρα, αλλά στην Ελλάδα του Χριστού και της Παναγίας μας· στην Ελλάδα του Καποδίστρια και του αγίου Κοσμά του Αιτωλού· στην Ελλάδα που χύθηκαν ποταμοί αιμάτων για να διατηρηθή η ελληνορθόδοξος παράδοσις και η ταυτότητα του γένους μας.

 Να φωτίση ο Κύριος τους γονείς να κατανοήσουν ότι στα χέρια τους δεν έχουν σάρκινα είδωλα, αλλά τα σπλάγχνα τους, τα οποία είναι ψυχές αθάνατες και οι οποίες πρέπει να φωτισθούν, να καλλιεργηθούν, να ολοκληρωθούν, να αγιασθούν με το φως και τη χάρι του Χριστού.

 Και για τους εκπαιδευτικούς να ζητήσουμε τις πρεσβείες της Παναγίας μας, να τους φωτίση ο Κύριος, να συνειδητοποιήσουν ότι στα σχολεία τους και στη διδασκαλία τους, δεν έχουν εμπρός τους μηχανές οι οποίες ετοιμάζονται για να παράγουν έργο, αλλά ψυχοσωματικές οντότητες οι οποίες θέλουν εσωτερική καλλιέργεια, θέλουν αρετές, θέλουν πορεία αληθινής προόδου, θέλουν σωτηρία.

Θερμά να παρακαλέσουμε την Παναγία μας να ικετέυση τον Κύριο να φωτίση τους νέους και τις νέες, να θελήσουν, να κατανοήσουν ότι η νεανική ζωή δεν είναι μια ολιγόχρονη ψευτοχαρά, ψευτοηδονή και ενστικτώδες παραλήρημα, αλλά ωραίος αγώνας, δρόμος καθήκοντος, δρόμος φιλοτίμου φιλοπονίας, για να αγαπήσουν τις αξίες, τα ιδανικά, τις αιώνιες αλήθειες, την άληθινή επιστήμη η την τίμια εργασία· να τα κάνουν βιώματά τους, ώστε να επιτύχουν ένα μέλλον φωτεινό και ολοκληρωμένο.

Όλοι μας οφείλουμε να αναγεννηθούμε. Όλοι μας έχουμε ανάγκη φωτισμού και ανακαινίσεως. Κι όταν όλοι μας αναγεννηθούμε, μεταμορφωθούμε με το φως και τη χάρι του Χριστού μας, όσο και αν οι υλόφρονες και οι σκοτισμένοι το αρνούνται, τότε μόνον το Ελληνικό Γένος μας θα δει φως και λύτρωσι.

Η Παναγία μας μας αγαπά, θέλει να μας βοηθήση. Περιμένει όμως τη δική μας θέλησι, τη δική μας επιθυμία, τη δική μας καταφυγή.

Αγαπητοί, όσο χαμηλά και αν ζούμε, όσο και αν θλιβώμαστε, πονούμε, δοκιμαζώμαστε, μη φύγωμε σήμερα από την Παναγία μας, χωρίς να της ζητήσουμε αυτά τα αιτήματα.

Να το διακηρύξωμε: Έχουμε Μάνα παντοδύναμη, με την παντοδυναμία του Χριστού μας. Έχουμε Μάνα που μας αγαπά και θέλει να μας σώση.

 Δυνατά, ολόψυχα, σήμερα ας της μιλήσουμε: Παναγία μου, «εις σε μόνην ελπίζω, και θαρρώ και καυχώμαι, και προστρέχω τη σκέπη σου, σώσόν με».

Να το πιστέψουμε. Η μεσίτρια Παναγία μας θα γίνη τότε για όλους μας Σώτειρα και Ελευθερώτρια.

 

Μετά πατρικών ευχών

ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ

 

† Ο ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΚΟΣΜΑΣ

 

Πηγή: Ακτίνες

panagia 07


«
᾽Απολαύοντες, πάναγνε, τῶν σῶν δωρημάτων εὐχαριστήριον ἀναμέλπομεν ἐφύμνιον, οἱ γινώσκοντές σε Θεομήτορα»

(᾽Απολαμβάνουμε, πάναγνη Παναγία, αὐτά πού μᾶς δίνεις ὡς δωρεές, γι᾽ αὐτό καί σοῦ ἀναπέμπουμε εὐχαριστήριο ὕμνο, ἐμεῖς πού σέ γνωρίζουμε ὡς Μητέρα τοῦ Θεοῦ).

Ὁ ἐκκλησιαστικός ποιητής τοῦ μικροῦ παρακλητικοῦ κανόνα, εἴτε εἶναι κατά τήν παράδοση τῆς ᾽Εκκλησίας μας ὁ μοναχός Θεοστήρικτος εἴτε ὁ ἅγιος Θεοφάνης, δίνει τό στίγμα τῆς ταυτότητας τοῦ ἀνθρώπου  πού στέκεται παρακλητικά ἔναντι τῆς Θεοτόκου: πρόκειται γιά τόν ὀρθόδοξο πιστό, ὁ ὁποῖος εἶναι μέλος τῆς ἁγίας ᾽Εκκλησίας τοῦ Χριστοῦ, συνεπῶς ἀποδέχεται τίς ἀποφάσεις τῶν Οἰκουμενικῶν Συνόδων της καί εὑρίσκεται ἔτσι σέ εὐθεῖα σχέση πρός τούς Πατέρες αὐτῆς καί τούς ἁγίους ᾽Αποστόλους. Καί τό λέμε αὐτό, γιατί κανείς χωρίς νά εἶναι μέλος τῆς ᾽Εκκλησίας δέν μπορεῖ νά ἀναγνωρίσει στό πρόσωπο τῆς Παναγίας τήν Μητέρα τοῦ ἴδιου τοῦ Κυρίου, τήν Θεομήτορα καί Θεοτόκο Μαρία, σύμφωνα μέ τόν ὅρο τῆς Γ´ Οἰκουμενικῆς Συνόδου. ᾽Απαιτεῖται μέ ἄλλα λόγια ἡ χάρη τοῦ Θεοῦ πού ἱκανώνει τόν πιστό νά δεῖ στό πάντιμο πρόσωπό της ὄχι μία ἁπλή γυναίκα, ὅπως λένε διάφοροι αἱρετικοί, ἀλλά τήν ἴδια τήν Μάνα τοῦ Θεοῦ ὡς ἀνθρώπου. Κι εἶναι ἡ ὁμολογία τῆς Παναγίας ὡς Θεομήτορος ὁμολογία στήν πραγματικότητα τοῦ ᾽Ιησοῦ Χριστοῦ ὡς τελείου Θεοῦ καί τελείου ἀνθρώπου.

Καί τί λέει ὁ ὑμνογράφος μετά τήν ὁμολογία αὐτή; Σοῦ τραγουδᾶμε, Παναγία, ἐμεῖς οἱ ὀρθόδοξοι πιστοί εὐχαριστήριο ὕμνο: «εὐχαριστήριον ἀναμέλπομεν ἐφύμνιον».  Παράκληση φτιάχνει ὁ ποιητής καί τοῦ βγαίνει εὐχαριστία. Δέν κάνει λάθος. Εἶναι γνήσιος πιστός καί ξέρει ὅτι τότε μία παράκληση εἶναι γνήσια καί ἀληθινή, ὅταν σ᾽ αὐτήν συνυπάρχει καί τό στοιχεῖο τῆς εὐχαριστίας. Διότι πιστεύει ὅτι ἀπευθύνεται σέ ᾽Εκείνην πού ἔχει τήν δύναμη νά μεσιτεύσει στόν Κύριο καί νά τοῦ δώσει Αὐτός τό αἴτημα τῆς καρδιᾶς του πρός χάρη Της. «Πολύ ἰσχύει δέησις Μητρός πρός εὐμένειαν Δεσπότου». Κι αὐτό θά πεῖ ὅτι στόν συγκεκριμένο ὕμνο, ὅπως καί σέ πολλούς ἀντίστοιχους ἄλλους βεβαίως καί τῶν δύο Παρακλήσεων, ἔχουμε τήν καθολική θεώρηση τοῦ κάθε παρακλητικοῦ κανόνα πρός τήν Παναγία: δέν εἶναι μόνο παράκληση, ἀλλά καί εὐχαριστία πρός Αὐτήν. Αὐτή εἶναι ἡ διπλή διάσταση κάθε ἱκετευτικῆς ἀναφορᾶς πρός τήν Μητέρα τοῦ Κυρίου: Τήν παρακαλοῦμε καί Τήν εὐχαριστοῦμε. Γι᾽ αὐτό καί εἴμαστε βέβαιοι γιά τήν προσφορά καί τήν δωρεά τοῦ Χριστοῦ ἀπέναντί μας:  βρισκόμαστε στήν θέση τοῦ λεπροῦ πού μετά τήν θεραπεία του ἀπό τόν Κύριο ἐπαινέθηκε ἀπό Αὐτόν γιά τήν στάση τῆς εὐχαριστίας του καί σώθηκε. «Οὐχί οἱ δέκα ἐκαθαρίσθησαν; Οἱ δέ ἐννέα ποῦ; »

Κι ὁ ὑμνογράφος κινεῖται πάνω σ᾽ αὐτό ἐμπειρικά: ἡ ἴδια ἡ ζωή του, ὅπως καί τῶν ἄλλων πιστῶν, ἀποτελεῖ ἀπόδειξη τῶν δωρεῶν τῆς Παναγίας γιά ὅ,τι ζήτησε εἴτε σέ σωματικό πειρασμό εἴτε σέ ψυχικό. Σέ εὐχαριστοῦμε, Παναγία, γιατί ἀπολαμβάνουμε τίς δωρεές σου. «᾽Απολαύοντες, πάναγνε, τῶν σῶν δωρημάτων». ῾Ο ὑμνογράφος ἔρχεται νά βεβαιώσει αὐτό πού ζεῖ πάντοτε ἡ ᾽Εκκλησία μας: ἡ Παναγία εἶναι ζωντανή, μᾶς ἀκούει, μᾶς πονᾶ, ἐπεμβαίνει στήν ζωή μας, μᾶς καθοδηγεῖ. ῞Ο,τι ἡ ἴδια εἶπε κατά τήν Κοίμησή της γίνεται ἁπτή πραγματικότητα στήν ζωή τοῦ κάθε πιστοῦ: δέν μᾶς ἔχει ἐγκαταλείψει καί εἶναι συνεχῶς μαζί μας. «᾽Εν τῇ Κοιμήσει τόν κόσμον οὐ κατέλιπες, Θεοτόκε». ῾Υπεραγία Θεοτόκε, σῶσον ἡμᾶς.

 

Πηγή: kantonopou’s blog

Δεν ξεχνώ

ΦΑΚΕΛΟΣ ΕΚΤΡΩΣΕΙΣ [1986 - 2016]: 30 Χρόνια από τήν ψήφιση…

Ιωάννης Θαλασσινός, Διευθυντής Π.Ε.ΦΙ.Π. 04-10-2017

Ποιός ἄραγε θυμᾶται τή θλιβερή ἐπέτειο τῆς ψήφισης, ἀπό τή Βουλή τῶν Ἑλλήνων, τοῦ ἐπαίσχυντου...

ΕΛΛΗΝΕΣ και ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ μποϊκοτάρετε τα προϊόντα εταιρειών που αφαιρούν…

Χριστιανική Εστία Λαμίας 03-10-2017

Οἱ μάσκες ἔπεσαν γιά ἀκόμα μιά φορά. Ἑταιρεῖες γνωστές στούς Ἕλληνες καταναλωτές ἀφαίρεσαν ἀπό τά...

Σύμφωνο Διαστροφικής Συμβίωσης

TIDEON 21-12-2015

Επιμένει να προκαλεί Θεό και ανθρώπους η ελληνική Κυβέρνηση, ψηφίζοντας στις 22 Δεκεμβρίου 2015 ως...

ΚΑΡΤΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ: Δεν θα γίνω ευκολόπιστο θύμα!

Tideon 14-12-2015

Η Κυβέρνηση μας μίλησε για την «αναγκαιότητα» και για τα πλεονεκτήματα της «Κάρτας του Πολίτη»...

Η καταιγίδα των αντιδράσεων για το «αντιρατσιστικό»

TIDEON 27-08-2014

  Λαμβάνουν διαστάσεις καταιγισμού οι αντιδράσεις πλήθους φορέων και πολιτών για το λεγόμενο «αντιρατσιστικό» νομοσχέδιο το...

Δεν θα γίνω «δωρητής» οργάνων χωρίς να το θέλω! …

tideon.org 02-05-2013

  Kαταθέτουμε την αρνητική δήλωση μας προς τον Εθνικό Οργανισμό Μεταμοσχεύσεων (ΕΟΜ). Ο νόμος αφήνει πολλά...

Ποια είναι η λύση αν πλήρωσες «τσουχτερές» τιμές...

Tideon 31-12-2012

Ποια είναι η λύση αν πλήρωσες «τσουχτερές» τιμές στο Κυλικείο του Νοσοκομείου, του Αεροδρομίου, του...

Όχι, δεν θα φύγω

Νικόλαος Ἀνδρεαδάκης, ὁδηγός 03-04-2012

Εἶμαι νέος μὲ οἰκογένεια, ἔχω ὅλη τὴ ζωὴ μπροστά μου… Λόγῳ ἐπαγγέλματος ἔχω τὴ δυνατότητα...

ΜΝΗΜΟΝΙΟ: Δεν ξεχνώ αυτούς που παρέδωσαν αμετάκλητα και άνευ όρων…

tideon 07-11-2011

  ΜΝΗΜΟΝΙΟ: Δεν ξεχνώ αυτούς που παρέδωσαν αμετάκλητα και άνευ όρων την ΕΘΝΙΚΗ ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ και έκαναν...

ΚΑΤΑΛΑΒΕΣ ΤΩΡΑ ...;

ΚΑΤΑΛΑΒΕΣ ΤΩΡΑ ... 15-02-2011

   Κατάλαβες τώρα ... γιατί σε λέγανε «εθνικιστή» όταν έλεγες πως αγαπάς την Πατρίδα σου;    Για να...

Τώρα πια γνωρίζω τους 10 τρόπους που τα ΜΜΕ μου…

ΤΡΑΠΕΖΑ ΙΔΕΩΝ 25-12-2010

Τώρα πια γνωρίζω τους 10 τρόπους που τα ΜΜΕ μου κάνουν πλύση εγκεφάλου και πώς...