Θησαύρισμα ἰδεῶν καί ἀναφορῶν γιά τήν Ὀρθοδοξία καί τόν Ἑλληνισμό
21 Νοεμβρίου 2024

iera synodos 02


Συνεδρίασε εκτάκτως για τρεις ημέρες ( 8 έως 10 Μαρτίου 2016) η Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος. Διαπιστώθηκε, για μιαν ακόμη φορά, ο μαρασμός της Συνοδικότητας και η έλλειψη ποιμαντικής ευθύνης από Ιεράρχες μέλη της. Φωτεινή εξαίρεση, που διατηρεί ζωντανή την ελπίδα στην Εκκλησία, ήταν η για λόγους συνειδήσεως άρνηση να συμμετάσχουν στην Πανορθόδοξη Σύναξη, ως μέλη της αντιπροσωπείας της Εκκλησίας της Ελλάδος, οι Μητροπολίτες Φθιώτιδος, Μάνης, Νέας Σμύρνης και Καισαριανής. Θετικό επίσης ότι 25 Ιεράρχες απέρριψαν και 2 ψήφισαν λευκό στην πρόταση του Αρχιεπισκόπου  για τη σύνθεση της αντιπροσωπείας.
 
Ο μαρασμός της Συνοδικότητας οφείλεται στην κυριαρχία της θέλησης του Αρχιεπισκόπου επί του Σώματος της Ιεραρχίας. Αυτό γιατί πρώτον με τις μεθοδεύσεις του περνά όλα τα ζητήματα που θέλει από την Ιεραρχία. Δεύτερον γιατί όσοι Μητροπολίτες, με βάση την Επισκοπική τους ευθύνη και συνείδηση, διατύπωναν στην Ιεραρχία τις απόψεις ή και αντιρρήσεις τους στα όσα πρότεινε ο Αρχιεπίσκοπος δείχνουν σημάδια κόπωσης και απογοήτευσης  από την κατάσταση. Τρίτον γιατί με το κλίμα που επικρατεί στην Ιεραρχία υποβαθμίζονται οι απόψεις όσων Μητροπολιτών  επιμένουν να διατυπώνουν τις απόψεις τους και οι ίδιοι περιθωριοποιούνται ως «παράξενοι». Τέταρτον γιατί ο Αρχιεπίσκοπος γνωρίζει άριστα ποιοι εκ των Μητροπολιτών έχουν ανεξαρτησία άποψης και ο λόγος τους μετράει στην Ιεραρχία και τους χειρίζεται προσωπικά...
Τα θέματα της έκτακτης Συνόδου της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος ήσαν η συμμετοχή στην Πανορθόδοξη Σύνοδο, το μάθημα των θρησκευτικών στα σχολεία, η τροποποίηση δύο κανονισμών και η εκλογή του Μητροπολίτου Καρπενησίου. Το θέμα της Πανορθόδοξης είναι σοβαρότατο. Μπορεί ιστορικά να αξιολογηθεί ως ένα πολύ δυσάρεστο γεγονός για την Ορθοδοξία, αν όλοι όσοι θα συμμετάσχουν δεν αρθούν στο ύψος της περίστασης. Στην Ιεραρχία και για το θέμα της αντιπροσώπευσης της Εκκλησίας της Ελλάδος στην Πανορθόδοξη ετέθη προς ψηφοφορία μόνον η πρόταση του Αρχιεπισκόπου και όχι ταυτόχρονα οι άλλες δύο που υπήρξαν, με το αποτέλεσμα που προαναφέρθηκε. Στη συμπλήρωση του καταλόγου όταν ήρθε η σειρά του Μητροπολίτου Νέας Σμύρνης  κ. Συμεών εκείνος αρνήθηκε να συμμετάσχει για λόγους, όπως είπε, επισκοπικής συνειδήσεως, αφού κατά τη Σύνοδο θα είναι απλός ακροατής και θεατής, χωρίς λόγο, γνώμη και ψήφο! Ακολούθησαν αρνήσεις συμμετοχής από τον Μητροπολίτη Φθιώτιδος, λόγω της διαφωνίας του με τον τρόπο επιλογής των προσώπων, και των Μητροπολιτών Μάνης και Καισαριανής, για τον ίδιο λόγο με τον Μητροπολίτη Νέας Σμύρνης. Δέχθηκε ο Μητροπολίτης Ύδρας...Σημειώνεται ότι στο Δελτίο Τύπου της 8ης  Μαρτίου δεν σημειώθηκε η παραίτηση των τεσσάρων Μητροπολιτών...Το γεγονός ετέθη στο Δελτίο Τύπου της 10ης Μαρτίου, ως «διευκρίνιση» και μετά από επίμονο αίτημα τους...
 
Ο μαρασμός φαίνεται και στην εκκλησιολογία του Αρχιεπισκόπου. Ενδεικτική η εισήγησή του στην Ιεραρχία. Είπε: «Η πατρίδα μας σήμερα αντιμετωπίζει πέρα από την πολυετή οικονομική κρίση, που έχει ήδη εξουθενώσει το λαό μας, μία διαφορετικής φύσεως παρουσιαζόμενη πρόκληση, το προσφυγικό και μεταναστευτικό πρόβλημα». Αυτά μπορούσαν να είναι λόγια πολιτικού προσώπου, όχι του Αρχιεπισκόπου. Για τον Προκαθήμενο της Εκκλησίας το σοβαρότερο, το κυριότερο πρόβλημα θα έπρεπε να  είναι η πνευματική κρίση και η απομάκρυνση του κόσμου από την Εκκλησία, ιδιαίτερα της νεολαίας. Ως Μητροπολίτης Θηβών ο κ. Ιερώνυμος συνεχώς μιλούσε για την εκκοσμίκευση της Εκκλησίας και για το ότι Αυτή δεν είναι υπουργείο κοινωνικής προνοίας, αλλά ο χώρος της σωτηρίας. Τώρα, ως Αρχιεπίσκοπο, ο λαός τον βλέπει κυρίως σε κοινωνικές εκδηλώσεις. Σε μεγάλο βαθμό είναι απών από τη  Θεία Λατρεία, το Κήρυγμα, την Ιεραποστολική δραστηριότητα...
 
Ένα ακόμη ζήτημα από το οποίο φαίνεται ο μαρασμός του Συνοδικού Συστήματος είναι η εκλογική διαδικασία για επιλογή Μητροπολιτών. Από καιρό ο Αρχιεπίσκοπος είχε επιλέξει τον Μητροπολίτη Καρπενησίου. Στους διαδρόμους της Ιεράς Συνόδου ήταν γνωστό ποιος θα είναι και πως αυτός είχε ετοιμάσει τις αρχιερατικές του στολές και είχε κανονίσει τον τόπο του επισήμου γεύματος, μετά τη χειροτονία του... Τα προσόντα του; Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Ιεράς Συνόδου, πτυχία της παιδαγωγικής σχολής Λαμίας και της Θεολογικής Σχολής ΕΚΠΑ, διετής θητεία στην Πολεμική Αεροπορία, δάσκαλος σε Δημοτικά σχολεία της Χαλκίδας, χειροτονία εις διάκονο και πρεσβύτερο, το 1984, από τον τότε Μητροπολίτη Θηβών και τώρα Αρχιεπίσκοπο και εφημέριος στο Σχηματάρι, κοντά στα Οινόφυτα... Το 2008 ο Αρχιεπίσκοπος τον έφερε στη Σύνοδο, ως συνεργάτη του Αρχείου και από το 2014 ήταν Β΄ Γραμματεύς – Πρακτικογράφος...
 
Ακόμη είναι νωπές οι επιστολές του τότε Μητροπολίτη Θηβών προς τον μακαριστό Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο περί του απαράδεκτου τρόπου εκλογής των Αρχιερέων καθώς και οι ανάλογες δηλώσεις του στα ΜΜΕ έξω από το Μέγαρο της Αρχιεπισκοπής, επικειμένης της εκλογής Μητροπολίτου στην Κόρινθο... Μάλιστα κατά τη συγκεκριμένη εκλογή αποχώρησε διαμαρτυρόμενος και στα ΜΜΕ για τον τρόπο εκλογής των Αρχιερέων...
 
Για λόγους ιστορικής ακριβείας στα δέκα χρόνια της αρχιεπισκοπίας του  μακαριστού αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου είχαν εκλεγεί 31 Μητροπολίτες, από τους οποίους τέσσερις ήσαν οι «Βολιώτες» (Θεσσαλιώτιδος, Καισαριανής, Σερρών και Κερκύρας)  και ένας προήρχετο από την αδελφότητα της «Χρυσοπηγής» (Δημητριάδος), δηλαδή ποσοστό 16,1%. Στα οκτώ χρόνια αρχιεπισκοπίας του κ. Ιερωνύμου έχουν εκλεγεί 26 Μητροπολίτες, από τους οποίους επιλογή του ιδίου ( «Βοιωτοί» και συνεργάτες του), ή αυτοί που είχαν την εύνοια του περιβάλλοντός του είναι 11 (Διδυμοτείχου, Μεγάρων, Ιωαννίνων, Καρπενησίου, Αργολίδος, Νέας Ιωνίας, Θεσσαλιώτιδος, Θηβών, Κιλκισίου, Ιλίου, Νικοπόλεως), ή ποσοστό 42,3%. Από τους υπόλοιπους Μητροπολίτες άλλοι 11 (Μαρωνείας, Γρεβενών, Κεφαλληνίας, Τρίκκης, Κίτρους, Φωκίδος, Ζακύνθου, Λαγκαδά, Ιερισσού, Νέας Κρήνης, Ελασσώνος) εξελέγησαν σε συνεννόηση του Αρχιεπισκόπου με ενδιαφερόμενους Μητροπολίτες, κυρίως της πρεσβυτέρας Ιεραρχίας.... Οι υπόλοιποι  τέσσερις εξελέγησαν λόγω θέσεως στη Σύνοδο (Κηφισίας, Χίου, Παροναξίας, Λευκάδος).
 
Και η αξιοκρατία; Πόσοι λ.χ. αρχιμανδρίτες του Καταλόγου  είναι δάσκαλοι, θεολόγοι και εφημέριοι; Μήπως υπάρχουν και κληρικοί με μεταπτυχιακές σπουδές, με ξένες γλώσσες, με ιεραποστολικό ζήλο, με μεγάλες ποιμαντικές ικανότητες; Και αν ναι, αυτοί δεν θάπρεπε να αξιοποιηθούν από την Εκκλησία περισσότερο από τους με λιγότερα προσόντα; Αγαπούν πράγματι την Εκκλησία όσοι προτείνουν και όσοι, υπακούοντας στη θέληση του Αρχιεπισκόπου, εκλέγουν Μητροπολίτες όχι κατά αξία, αλλά κατά εύνοια;...Αυτή η αντίληψη δεν είναι κατ’ ουσίαν αντιεκκλησιαστική, αφού συμβάλει στον μαρασμό της Συνοδικότητας και στην παρακμή της ποιμαίνουσας Εκκλησίας; Μακάρι να μην επαναληφθεί η εκκλησιολογικά αρρωστημένη αυτή κατάσταση, γιατί κυκλοφορεί η πληροφορία ότι η σημερινή μεθόδευση αναδείξεως Μητροπολιτών θα συνεχισθεί για πολλούς ακόμη...
 
Τέλος, στοιχείο του μαρασμού της Συνοδικότητας  είναι και πως  έχουν σιωπήσει όσοι Μητροπολίτες παλαιότερα κατέκριναν την έλλειψη της και, με την εκλογή του κ. Ιερωνύμου, θριαμβολόγησαν ότι πλέον Αυτή καθιερώνεται στην Εκκλησία της Ελλάδος και πως ο Αρχιεπίσκοπος θα αλλάξει τον τρόπο εκλογής των Μητροπολιτών. Αλήθεια αισθάνονται κάποια ενόχληση στη συνείδησή τους, που είναι  ασυνεπείς στα όσα έλεγαν επί χρόνια;...-
 
Πηγή: Ακτίνες

panorthoksh synodos 04

 

 

ΑΙ­ΤΗ­ΜΑ
Με­λῶν τοῦ πλη­ρώ­μα­τος τῆς Ἐκ­κλη­σί­ας
πρός τούς Ἀρ­χι­ε­ρεῖς τῆς Ἐκ­κλη­σί­ας τῆς Ἑλ­λά­δος
Μάρ­τιος 2016
 
Ἡ Ἁ­γί­α καί Με­γά­λη Σύ­νο­δος τῆς Ὀρ­θο­δό­ξου Ἐκ­κλη­σί­ας, πού προ­βλέ­πε­ται νά συ­νέλ­θει στά Χα­νιά τῆς Κρή­της, τήν Πεν­τη­κο­στή τοῦ 2016, προ­ε­τοι­μά­ζε­ται ἐ­δῶ καί ἕ­ναν αἰ­ώ­να πε­ρί­που ἀ­πό τούς οἰ­κου­με­νι­στι­κούς κύ­κλους τοῦ Οἰ­κου­με­νι­κοῦ Πα­τρι­αρ­χεί­ου.
Ἀ­πό τήν ἔ­ναρ­ξη ἀ­κό­μη τῆς προ­πα­ρα­σκευ­ῆς της, ἐκ­δη­λώ­θη­κε ὁ ἀν­τορ­θό­δο­ξος, ἀν­τι­συ­νο­δι­κός καί ἀν­τι­κα­νο­νι­κός χα­ρα­κτή­ρας της. Ἡ Σύ­νο­δος αὐ­τή πα­ρα­βιά­ζει ἐμ­φα­νῶς τίς θε­με­λι­ώ­δεις προ­ϋ­πο­θέ­σεις πού πρέ­πει νά πλη­ροῦν οἱ Οἰ­κου­με­νι­κές Σύ­νο­δοι, ὅ­πως ὁ­ρί­ζον­ται στό «Πη­δά­λιο» ἀ­πό τόν Ἅ­γιο Νι­κό­δη­μο τόν Ἁ­γι­ο­ρεί­τη, δη­λα­δή «τό νά ᾖ­ναι πάν­τα τά ἐ­κτι­θέ­με­να πα­ρ’ αὐ­τῶν δόγ­μα­τα καί οἱ Κα­νό­νες, ὀρ­θό­δο­ξα εὐ­σε­βῆ καί σύμ­φω­να ταῖς θεί­αις Γρα­φαῖς, ἤ ταῖς προ­λα­βού­σαις Οἰ­κου­με­νι­καῖς συ­νό­δοις».
 
Συγ­κε­κρι­μέ­να
Ἡ μέλ­λου­σα νά συ­νέλ­θει Ἁ­γί­α καί Με­γά­λη Σύ­νο­δος,
  • Δέν προ­βλέ­πει, ὡς ὀ­φεί­λει, τήν ἀ­να­γνώ­ρι­ση τῶν προ­η­γου­μέ­νων Οἰ­κου­με­νι­κῶν Συ­νό­δων
  • Προ­δι­κά­ζει, αὐ­θαι­ρέ­τως, τό ἀ­λά­θη­το τῶν ἀ­πο­φά­σε­ών της
  • Δέν κα­τα­δι­κά­ζει τίς συμ­προ­σευ­χές μέ αἱ­ρε­τι­κούς
  • Ἐ­παι­νεῖ τούς ἀ­πο­τυ­χη­μέ­νους οἰ­κου­με­νι­στι­κούς δι­α­λό­γους
  • Ἔ­χει ἔλ­λειμ­μα συ­νο­δι­κό­τη­τας. Δέν ἐκ­προ­σω­ποῦν­ται δη­λα­δή σ’ αὐ­τήν ὅ­λοι οἱ Ἐ­πί­σκο­ποι
  • Ἔ­χει σο­βα­ρό ἔλ­λειμ­μα Ὀρ­θό­δο­ξης αὐ­το­συ­νει­δη­σί­ας
  • Εἰ­σά­γον­ται θέ­μα­τα πρός ψή­φι­ση, στά ὁ­ποῖ­α ὑ­πάρ­χουν μή Ὀρ­θό­δο­ξες ἀν­τι­λή­ψεις σέ δογ­μα­τι­κά ζη­τή­μα­τα (ἑ­νό­τη­τα καί κα­θο­λι­κό­τη­τα τῆς Ἐκ­κλη­σί­ας)
  • Τά θέ­μα­τα αὐ­τά, δυ­στυ­χῶς, ὑ­πε­γρά­φη­σαν καί ἀ­πό τούς ἀρ­χι­ε­ρεῖς-ἀν­τι­προ­σώ­πους τῆς Ἐκ­κλη­σί­ας μας, χω­ρίς ἀ­νά­λο­γη προ­η­γού­με­νη ἐ­ξου­σι­ο­δό­τη­ση καί ἐ­νη­μέ­ρω­ση τῆς Ἱ­ε­ραρ­χί­ας
  • Ἔ­χει σο­βα­ρό ἔλ­λειμ­μα πλη­ρο­φό­ρη­σης τοῦ πλη­ρώ­μα­τος τῆς Ἐκ­κλη­σί­ας (κλη­ρι­κῶν-μο­να­χῶν-λα­ϊ­κῶν)
  • Ἐ­πι­χει­ρεῖ θε­σμι­κή νο­μι­μο­ποί­η­ση τοῦ πα­ναι­ρε­τι­κοῦ καί πνευ­μα­τι­κῶς δυ­σώ­δους Οἰ­κου­με­νι­σμοῦ, μέ μιά ἀ­πό­φα­ση Πα­νορ­θο­δό­ξου Συ­νό­δου.

 

Τοῦ­το ση­μαί­νει
  •  Ἀ­να­τρο­πή τῆς Ὀρ­θό­δο­ξης Ἐκ­κλη­σι­ο­λο­γί­ας, μέ τήν πα­ρο­χή ἐκ­κλη­σι­α­στι­κό­τη­τας στούς Ρω­μαι­ο­κα­θο­λι­κούς καί Προ­τε­στάν­τες καί ἀ­πο­δο­χή τῶν μυ­στη­ρί­ων τους
  •  νο­μι­μο­ποί­η­ση τῶν αἱ­ρέ­σε­ων
  • θε­σμι­κή ἀ­πο­δο­χή τῶν ἀν­τορ­θο­δό­ξων Κει­μέ­νων τοῦ ΠΣΕ (Παγ­κο­σμί­ου Συμ­βου­λί­ου Ἐκ­κλη­σι­ῶν, βλ. P­o­r­to A­l­e­g­re, B­u­s­an) καί ἐμ­μέ­σως τοῦ αἱ­ρε­τι­κοῦ Κει­μέ­νου τοῦ B­a­l­a­m­a­nd
  • ἀ­πο­δο­χή τῶν κα­κο­δό­ξων θε­ω­ρι­ῶν τῆς λε­γο­μέ­νης «Βα­πτι­σμα­τι­κῆς Θε­ο­λο­γί­ας» καί τῆς Προ­τε­σταν­τι­κῆς «Θε­ω­ρί­ας τῶν Κλά­δων»
  •  τήν υἱ­ο­θέ­τη­ση τοῦ Οἰ­κου­με­νι­σμοῦ, ὡς ἐ­πι­σή­μου πρα­κτι­κῆς τῆς Ὀρ­θο­δό­ξου Ἐκ­κλη­σί­ας

 

Γι’ αὐ­τό
Προ­σευ­χό­μα­στε, ἐμ­πό­νως, ἀλ­λά καί ζη­τοῦ­με ἀ­πό Σᾶς, Ἅ­γιοι Ἀρ­χι­ε­ρεῖς τῆς Ἐκ­κλη­σί­ας τῆς Ἑλ­λά­δος, νά πα­ρα­μεί­νε­τε στα­θε­ροί στήν ἕ­ως τώ­ρα πί­στη τῆς Ἁ­γί­ας μας Ἐκ­κλη­σί­ας, τήν πί­στη δη­λα­δή τῶν ἁ­γί­ων Προ­φη­τῶν, Ἀ­πο­στό­λων καί Πα­τέ­ρων τῆς Ἐκ­κλη­σί­ας, δι­α­χρο­νι­κῶς, καί ἰ­δι­αί­τε­ρα στίς ἀ­πο­φά­σεις τῶν Οἰ­κου­με­νι­κῶν Συ­νό­δων.
Σᾶς πα­ρα­κα­λοῦ­με, θερ­μῶς, νά κα­τα­ψη­φί­σε­τε ἀ­πε­ρί­φρα­στα τόν Οἰ­κου­με­νι­σμό, στό σύ­νο­λό του καί νά ἀν­τι­τα­χθεῖ­τε μέ δογ­μα­τι­κή ἀ­κρί­βεια σέ κά­θε ἀν­τορ­θό­δο­ξη Εἰ­σή­γη­ση, στά θέ­μα­τα τῆς Ἁ­γί­ας καί Με­γά­λης Συ­νό­δου.
Νά μήν προ­βεῖ­τε, κα­τά τήν ἀ­πα­γο­ρευ­τι­κή ἐν­το­λή τοῦ Κυ­ρί­ου: «οὐ­δείς δέ ἐ­πι­βάλ­λει ἐ­πί­βλη­μα ῥά­κους ἀ­γνά­φου ἐ­πί ἱ­μα­τί­ῳ πα­λαι­ῷ» (Ματθ. 9, 16), σέ ἐμ­βα­λω­μα­τι­κή δι­όρ­θω­ση τῶν οἰ­κου­με­νι­στι­κῶν Κει­μέ­νων, ἀλ­λά στήν συ­νο­λι­κή ἀ­πόρ­ρι­ψή τους.
Τά δόγ­μα­τα τῆς Ὀρ­θο­δό­ξου Πί­στε­ώς μας τά ἀ­πο­δε­χό­μα­στε, δέν τά δι­α­πραγ­μα­τευ­ό­μα­στε.
  
Οἱ Ὑ­πο­γρά­φον­τες
 
 
 

Όσοι επιθυμούν να υπογράψουν το αίτημα μπορούν να το κατεβάσουν από εδώή και εάν συγκεντρώσουν περισσότερες υπογραφές κατεβάζοντας τον αντίστοιχο πίνακα από εδώ

 

Διαφορετικά μπορούν ηλεκτρονικά να συμπληρώσουν την παρακάτω φόρμα:

 

Αίτημα προς τους αρχιερείς ενόψει της Μεγάλης Συνόδου: Kαταψηφίστε τον Oικουμενισμό by Τράπεζα Ἰδεῶν

 

Πηγή: ΕΠΟΜΕΝΟΙ ΤΟΙΣ ΑΓΙΟΙΣ ΠΑΤΡΑΣΙ

iera synodos 01

 

Απόσπασμα Δελτίου Τύπου της Συνόδου
 
Δια μυστικής ψηφοφορίας έγινε αποδεκτή η πρόταση της Δ.Ι.Σ. για την σύνθεση των Μελών της Ιεραρχίας που θα συμμετάσχουν στην Αγία και Μεγάλη Σύνοδο. Η πρόταση αυτή έλαβε 52 θετικές ψήφους, 25 αρνητικές και ευρέθησαν και 2 λευκές.
 
Η σύνθεση της Αντιπροσωπείας της Εκκλησίας της Ελλάδος εις την Αγίαν και Μεγάλην Σύνοδον της Ορθοδόξου Καθολικής Εκκλησίας είναι η εξής:
 
Α. Ἡ 25μελης Αντιπροσωπεία
1. Ο Αθηνών κ.κ. Ι Ε Ρ Ω Ν Υ Μ Ο Σ, Πρόεδρος της Δ.Ι.Σ.
2. Ο Ηλείας κ. Γερμανός, Μέλος της Δ.Ι.Σ.
3. Ο Μαντινείας και Κυνουρίας κ. Αλέξανδρος, Μέλος της Δ.Ι.Σ.
4. Ο Άρτης κ. Ιγνάτιος, Μέλος της Δ.Ι.Σ.
5. Ο Λαρίσης και Τυρνάβου κ. Ιγνάτιος, Μέλος της Δ.Ι.Σ.
6. Ο Νικαίας κ. Αλέξιος, Μέλος της Δ.Ι.Σ.
7. Ο Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος, Μέλος της Δ.Ι.Σ.
8. Ο Σάμου και Ικαρίας κ. Ευσέβιος, Μέλος της Δ.Ι.Σ.
9. Ο Καστορίας κ. Σεραφείμ, Μέλος της Δ.Ι.Σ.
10. Ο Φλωρίνης, Πρεσπών και Εορδαίας κ. Θεόκλητος, Μέλος της Δ.Ι.Σ.
11. Ο Κασσανδρείας κ. Νικόδημος, Μέλος της Δ.Ι.Σ.
12. Ο Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγος, Μέλος της Δ.Ι.Σ.
13. Ο Σιδηροκάστρου κ. Μακάριος, Μέλος της Δ.Ι.Σ.
14. Ο Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θασου κ. Προκόπιος, Πρόεδρος της Σ.Ε. Δογματικών και Νομοκανονικών
15. Ο Περιστερίου κ. Χρυσόστομος, Πρόεδρος της Σ.Ε. Διορθοδόξων
16. Ο Διδυμοτείχου, Ορεστιάδος και Σουφλίου κ. Δαμασκηνός, Τακτικό Μέλος της Σ.Ε. Δογματικών και Νομοκανονικών
17. Ο Δημητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνάτιος, Τακτικό Μέλος της Σ.Ε. Διορθοδόξων
18. Ο Ύδρας, Σπετσών και Αιγίνης κ. Εφραίμ
19. Ο Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομος, Τακτικό Μέλος της Σ.Ε. Διορθοδόξων
20. Ο Ιλίου, Αχαρνών και Πετρουπόλεως κ. Αθηναγόρας, Αναπλ. Μέλος της Σ.Ε. Διορθοδόξων
21. Ο Κηφισίας, Αμαρουσίου και Ωρωπού κ. Κύριλλος, Τακτικό Μέλος της Σ.Ε. Δογματικών και Νομοκανονικών
22. Ο Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνης κ. Ιωάννης, Αναπληρωματικό Μέλος της Σ.Ε. Δογματικών και Νομοκανονικών
23. Ο Νικοπόλεως και Πρεβέζης κ. Χρυσόστομος, Αναπληρωματικό Μέλος της Σ.Ε. Δογματικών και Νομοκανονικών
24. Ο Ιερισσού, Αγίου Όρους και Αρδαμερίου κ. Θεόκλητος, Αναπληρωματικό Μέλος της Σ.Ε. Δογματικών και Νομοκανονικών
25. Ο Νέας Ιωνίας και Φιλαδελφείας κ. Γαβριήλ, Αναπλ. Μέλος της Σ.Ε. Διορθοδόξων
 
Β. Η Εξαμελής Επιτροπή Ειδικών
1. Ο Μεθώνης κ. Κλήμης, Αρχιγραμματεύς Ιεράς Συνόδου
2. Αρχιμ. κ. Ιγνάτιος Σωτηριάδης, Γραμματεύς της Σ.Ε. Διορθοδόξων
3. Αρχιμ. Χερουβείμ Μουστάκας, Συνεργάτης της Σ.Ε. Διορθοδόξων
4. Πρωτοπρεσβύτερος κ. Αδαμάντιος Αυγουστίδης, Γενικός Αρχιερατικός Επίτροπος Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών, Αναπλ. Καθηγητής Θεολογικής Σχολής Αθηνών
5. Πρωτοπρεσβύτερος κ. Βασίλειος Καλλιακμάνης, Καθηγητής Θεολογικής Σχολής Θεσσαλονίκης
6. Ελλογιμώτατος κ. Γεώργιος Φίλιας, Καθηγητής Θεολογικής Σχολής Αθηνών
 
Γ. Η Τριμελής Αντιπροσωπεία βοηθών (stewarts)
1. κ. Εμμανουήλ Παπαμικρούλης, Συνεργάτης της Σ.Ε. Διορθοδόξων
2. κ. Δημοσθένης Θεοχάρης, Συνεργάτης της Σ.Ε. Διορθοδόξων.
3. κ. Νικόλαος Πετρόπουλος, Συνεργάτης Γραφείου Τύπου
 
Δ. Ο Ειδικός Σύμβουλος επί του Τύπου του Μακαριωτάτου
κ. Χάρης Κονιδάρης
 
 
Ε. Η Συντακτική Επιτροπή του Μηνύματος της Συνόδου
Ο Ιλίου, Αχαρνών και Πετρουπόλεως κ. Αθηναγόρας
 
ΣΤ. Στη Γραμματεία της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου
1. Ο Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομος
2. Ο Πανοσιολ. Αρχιμανδρίτης κ. Μάξιμος Παφίλης, Συνεργάτης της Σ.Ε. Διορθοδόξων, ως Ειδικός Σύμβουλος
 
Ζ. Στην Επιτροπή Τύπου της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου
1. Ο Δημητριάδος κ. Ιγνάτιος
2. Ο κ. Αλέξανδρος Κατσιάρας, Συντονιστής της Επιτροπής Διοικήσεως της Ε.Μ.Υ.Ε.Ε. και Διευθυντής του Ραδιοφωνικού Σταθμού της Εκκλησίας της Ελλάδος, ως Ειδικός Σύμβουλος.
 
 

mhtropoliths naypaktoy ierotheos 04

 
"Εάν δέν γίνουν οἱ ἀναγκαῖες τροποποιήσεις, τότε στό συγκεκριµένο κείµενο θά ἐπικρατῆ θεολογική καί ἐκκλησιολογική διγλωσσία, ἡ ὁποία εἶναι ἀνάρµοστη σέ συνοδικά κείµενα καί µάλιστα σέ κείµενα τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Συνόδου" αναφέρει μεταξύ άλλων στην τρίτη επιστολή του προς τη ΔΙΣ ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος σχολιάζοντας το επίμαχο κείμενο "Σχέσεις της Ορθοδόξου Εκκλησίας προς τον λοιπόν χριστιανικόν κόσμον".

 

 

ekklhsia ths servias 01

Η Σύνοδος της Ιεραρχίας της Σερβικής Ορθοδόξου Εκκλησίας κατά την τακτικήν συνεδρίασίν Της του παρελθόντος Μαΐου ε.ε. εξήτασε την έκθεσιν των εκπροσώπων τής καθ΄ ημάς Τοπικής Εκκλησίας, που αφορούσε εις την  τρίτην  συνάντησιν της Ειδικής Διορθοδόξου Προπαρασκευαστικής Επιτροπής διά την Αγίαν και Μεγάλην Σύνοδον και αποφάσισεν όπως κοινοποιήση τας προτάσεις Αυτής διά την Πέμπτην Προσυνοδικήν Πανορθόδοξον Διάσκεψιν, εν ταυτώ ειπείν διά την μέλλουσα Αγίαν και Μεγάλην Σύνοδον της Μίας, Αγίας, Καθολικής και Αποστολικής του Χριστού Εκκλησίας.

 
ΙΕΡΑ ΣΥΝΟΔΟΣ
ΤΗΣ ΣΕΡΒΙΚΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ

     Αρ. πρωτ.  439              Εν Βελιγραδίω την 24ην Ιουλίου 2015

 

Τω Παναγιωτάτω Αρχιεπισκόπω
Κωνσταντινουπόλεως, Νέας Ρώμης
και Οικουμενικώ Πατριάρχη
Κυρίω ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΩ
Εις Κωνσταντινούπολιν.

Παναγιώτατε,

Η Σύνοδος της Ιεραρχίας της Σερβικής Ορθοδόξου Εκκλησίας κατά την τακτικήν συνεδρίασίν Της του παρελθόντος Μαΐου ε.ε. εξήτασε την έκθεσιν των εκπροσώπων τής καθ΄ ημάς Τοπικής Εκκλησίας, που αφορούσε εις την  τρίτην  συνάντησιν της Ειδικής Διορθοδόξου Προπαρασκευαστικής Επιτροπής διά την Αγίαν και Μεγάλην Σύνοδον και αποφάσισεν όπως κοινοποιήση τας προτάσεις Αυτής διά την Πέμπτην Προσυνοδικήν Πανορθόδοξον Διάσκεψιν, εν ταυτώ ειπείν διά την μέλλουσα Αγίαν και Μεγάλην Σύνοδον της Μίας, Αγίας, Καθολικής και Αποστολικής του Χριστού Εκκλησίας.

Η απόφασις και αι προτάσεις της ημετέρας Συνόδου της Ιεραρχίας κοινοποιούνται εις τους Προκαθημένους πασών των Αυτοκεφάλων Ορθοδόξων Εκκλησιών επί κεφαλής όντος του Πρωτοθρόνου Οικουμενικού  Πατριαρχείου.

Η απόφασις και αι προτάσεις αι αφορώσαι εις την Αγίαν και Μεγάλην Σύνοδον έχουν ως ακολούθως:

«Μετά πλήρους συναισθήσεως της εξαιρέτου ιστορικής σπουδαιότητος της προετοιμαζομένης Μεγάλης Συνόδου διά την μαρτυρίαν και αποστολήν της Μίας, Αγίας, Καθολικής και Αποστολικής Ορθοδόξου Εκκλησίας εις τον σύγχρονον κόσμον, η Σύνοδος της Σερβικής Ορθοδόξου Εκκλησίας εν  όψει της προετοιμασίας της Μεγάλης Συνόδου, η οποία επρογραμματίσθη όπως συνέλθη το 2016, γνωρίζει εις τους Προκαθημένους και τας Ι. Συνόδους των Τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών τας επισήμους απόψεις και προτάσεις Της:

1. Είναι εις όλους γνωστόν, ότι η Σερβική Ορθόδοξος Εκκλησία συμμετέχει ενεργώς και απ’ αρχής εις τας προετοιμασίας της Μεγάλης Συνόδου καθώς και ότι έχει λάβει μέρος  εις όλας τας Πανορθοδόξους Προπαρασκευαστικάς Επιτροπάς από της πρώτης εν έτει 1961  έως και σήμερον. Το γεγονός αυτό διατρανώνει την επιθυμία Της διά την σύγκλησιν της Συνόδου και την συναίσθησιν των ευθυνών δια την καλυτέραν προετοιμασίαν του οροσήμου τούτου διά την Ορθόδοξον Εκκλησίαν και την υλοποίησιν της  ευαγγελικής αποστολής Της.

Προκαλεί όμως ανησυχίαν εις την καθ’ ημάς Τοπικήν Εκκλησίαν το γεγονός ότι ενώ η Σύνοδος συνέρχεται λίαν προσεχώς, τα προγραμματισθέντα θέματα της Συνόδου δεν απαντούν εις ουσιαστικά ζητήματα, με τα οποία βρίσκεται αντιμέτωπος η σημερινή Ορθόδοξος Εκκλησία. Ως γνωστόν, αι Οικουμενικαί Σύνοδοι και άπασαι αι της αυτής σπουδαιότητος Σύνοδοι εν τη ιστορία της Εκκλησίας αντιμετώπιζαν εν πρώτοις τα εμφανισθέντα δογματικά ζητήματα και ακολούθως, εν συσχετισμώ προς αυτά, και τα ζητήματα διοργανώσεως και κανονικής ευταξίας εν τη Εκκλησία.

Αδιαμφισβητήτως το κεντρικόν δογματικόν ζήτημα από του Μεγάλου Σχίσματος (1054 μΧ) και εντεύθεν, μετά την εμφάνισιν της Διαμαρτυρήσεως (από του 16ου αι.) έως και της σήμερον, είναι το εκκλησιολογικό ζήτημα: το περί Εκκλησίας ερώτημα.

Συνεπώς το προβλεπόμενον θέμα της Συνόδου, προερχόμενον από τον συγκερασμόν δύο πρώην θεμάτων (περί Οικουμενισμού και περί του Διαλόγου μετά των άλλων Χριστιανικών Εκκλησιών) υπό τον τίτλον Η σχέσις της Ορθοδόξου Εκκλησίας μετά του λοιπού Χριστιανικού κόσμου, αναποφεύκτως απαιτεί προκαθορισμόν τινά της διδασκαλίας της Ορθοδόξου Εκκλησίας ως της Μίας, Αγίας, Καθολικής και Αποστολικής, εν η πιστεύομεν, εν τω Συμβόλω της Πίστεως ομολογούντες, ότι αύτη εστίν η Ορθόδοξος Εκκλησία - η Εκκλησία του Συμβόλου. Μόνον υπό το φως τοιαύτης προκαθορισμένης αυτογνωσίας της Εκκλησίας δύναται το προβλεπόμενον θέμα, ήτοι «Η σχέσις της Ορθοδόξου Εκκλησίας μετά του λοιπού Χριστιανικού κόσμου», να εύρη την πραγματικήν αυτού θέσιν. Τούτο ακριβώς το ουσιώδες δογματικο-εκκλησιολογικό ζήτημα έχουσα υπ’  όψιν η καθ’ ημάς Τοπική Εκκλησία προέτεινε διά του Οικουμενικού Πατριαρχείου, με απόφασιν της Συνάξεως αυτής (υπ’ αριθμ. 771/зап. 160 της 26ης Μαΐου 2011), επικύρωσιν τινά της οικουμενικής σπουδαιότητος της Συνόδου του Φωτίου (879/890), ειδικώς δε της διδασκαλίας αυτής περί του Filioque, το οποίο και ήτο ο κύριος λόγος διά τον χωρισμόν της Εκκλησίας της Ρώμης από το πλήρωμα της Ορθοδόξου Εκκλησίας.

Διά τον αυτόν λόγον, η ημετέρα Σύναξις προέτεινε, και πάλιν προτείνει, διά την Αγίαν και Μεγάλην Σύνοδον, την επικύρωσιν υπό της Μεγάλης Συνόδου των Ησυχαστικών Συνόδων του 14ου αι., και την αποδοχήν της διδασκαλίας των εξ ολοκλήρου ορθοδόξου περί της θείας Ουσίας και των αιωνίων Θείων Ενεργειών ως μίαν ουσιώδη διαφοράν εν σχέσει με την Ρωμαιοκαθολικήν διδασκαλίας  περί της Θείας Χάριτος,  τουτ’  έστιν εν γένει περί της σχέσως του Θεού προς την κτίσιν Αυτού, διδασκαλίαν από της οποίας οργανικώς συνάγεται η ρωμαιοκαθολική κατανόησις του Filioque, καθώς και η υπερτροφία, η ρωμαϊκή κατανόησις της θέσεως του Πρώτου εις την Εκκλησίαν (πρωτείον) - αφ’ ης η απουσία του Αγίου Πνεύματος ανταλλάσσεται από το αλάθητον ανθρώπου τινός.

Θεωρούμεν επίσης ως ουσιώδες η Μεγάλη Σύνοδος να επικυρώση τας αποφάσεις της Συνόδου της Κωνσταντινουπόλεως (1282-84), διά της οποίας η ένωσις της Λυώνος ηκυρώθη, και της Μεγάλης Συνόδου (1484) διά της οποίας αι αποφάσεις της Συνόδου της Φλωρεντίας ηκυρώθησαν. Εις τα πλαίσια αυτά θα ήτο εξαιρετικής σημασίας να ορισθή η θέσις της Εκκλησίας επί του (Πετρείου) Πρωτείου, και επί της σφαλεράς διδασκαλίας των Συνόδων Λυώνος, Φλωρεντίας, και Βατικανής Ι και ΙΙ, επί του θέματος αυτού, καθώς επίσης και η θέσις του Πρώτου εις την Εκκλησίαν.

Η καθ΄ ημάς Εκκλησία έχει έτοιμον σχέδιόν τι επί του θέματος «Περί της Μίας, Αγίας, Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας», και είναι ετοίμη να το αποστείλη διά την Πέμπτην Προσυνοδικήν Διάσκεψιν προς μελέτην και προετοιμασίαν διά την τελικήν μορφήν εις την Σύνοδον.

Μόνον υπό το φως της Εκκλησιολογίας θα λάβουν άπαντα τα άλλα θέματα την θέσιν την οποίαν δικαιούνται.

2.  2α.  Τα επεξεργασθέντα θέματα: «Περί της αποστολής της Ορθοδόξου Εκκλησίας ως μαρτυρίας αγάπης εν διακονία» και  «Περί της σπουδαιότητος της νηστείας και της τηρήσεως αυτής σήμερον», θεωρούμεν ότι έχουν ολοκληρωθεί  διά την ημερησίαν διάταξιν της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου.

2β. Προκειμένου να δικαιολογηθή η προώθησις του θέματος «κωλύματα γάμου» εις την Μεγάλην Σύνοδον, είναι αναγκαίον πρώτον μεν να εξετασθή το υπαρξιακόν ζήτημα  της συγχρόνου  ανθρωπότητος και της Εκκλησίας - το ζήτημα του ιερού μυστηρίου του Γάμου  και της χριστιανικής Οικογενείας, η οποία απειλείται την σήμερον  περισσότερον από ποτέ (εδώ πρέπει να υπογραμμισθή:  βιοηθική, ο «γάμος» συντρόφων του αυτού φύλου, το πρόβλημα της εκτρώσεως, αντισύλληψις, τεχνητή γονιμοποίησις, κλωνοποίησις κ.α.). Μόνον εις τα πλαίσια αυτά δύναται να δικαιολογηθή η συμπερίληψις του θέματος «κωλύματα γάμου». Και επί του θέματος αυτού η καθ’ ημάς Εκκλησία είναι ετοίμη να προσφέρη σχέδιόν τι προς μελέτην και προετοιμασίαν διά την Αγίαν και Μεγάλην Σύνοδον. Ει δε μη, ελλείψει τούτου, η γνώμη της Εκκλησίας ημών είναι ότι τούτο δεν είναι  ζήτημα διά την Αγίαν και Μεγάλην Σύνοδον, αλλά μάλλον διά μίαν άλλην Πανορθόδοξον Κανονικήν Επιτροπήν.

 Το αυτό ισχύει και επί του ζητήματος του Ημερολογίου. Επικεντρώνοντες το ζήτημα αυτό περί την ερώτησιν του ενδεχομένου εορτασμού του ΠΑΣΧΑ ουδέν επιλύεται (η Εκκλησία έχει λύσει το ζήτημα αυτό διά της οικονομίας), δύναται δε να προκαλέση μόνον νέαν αντίδρασιν και σκάνδαλον εντός της Εκκλησίας. Ως εκ τούτου, αυτά τα θέματα καθ’ αυτά θα πρέπει να αφαιρεθούν από τον κατάλογον των θεμάτων διά την Αγίαν και Μεγάλην Σύνοδον.

3. Η καθ’ ημάς  Εκκλησία θεωρεί άκρως σημαντικόν όπως εισαχθή εις την Σύνοδον το ήδη προετοιμασμένο θέμα «Περί του Αυτοκεφάλου και του Αυτονόμου»,  ως αυτό προετάθη εις την Προσυνοδική Διάσκεψιν (2009). Δεν είναι φρόνιμον να αφαιρεθή διά τυπικούς λόγους (τρόπος υπογραφής του Τόμου) το καθοριστικόν τούτο θέμα διά την οργάνωσιν, αποστολήν και κανονικήν ευταξίαν της Εκκλησίας.

Εις το ανωτέρω πλαίσιον, συμφώνως προς την πρότασιν της Ιεράς Συνόδου της Σερβικής Ορθοδόξου Εκκλησίας (αρ. πρωτ. 1365 της 25ης Σεπτεμβρίου 2014), το οποίο επεδόθη εις τον Πρόεδρον της Ειδικής Επιτροπής Μητροπολίτην Περγάμου κ. Ιωάννην Ζηζιούλαν το 2014, η Σύνοδος της Ιεραρχίας εκτιμώντας ως ιδιαίτερα σημαντικό, προέτεινε όπως εντός του πλαισίου του θέματος «Αυτοκέφαλον» συμπεριληφθή και εξετασθή πρώτον το ζήτημα της επικυρώσεως πάντων των αυτοκεφάλων, των χορηγηθέντων υπό μόνης της Μητρός Εκκλησίας (αι Οικουμενικαί Σύνοδοι έχουν επικυρώσει μόνο τα τέσσερα πρεσβυγενή Πατριαρχεία και την Εκκλησίαν της Κύπρου). Εκ των νεωτέρων Εκκλησιών μόνον ο Τόμος Ανακηρύξεως του Πατριαρχείου Μόσχας έχει υπογραφεί υπό των τεσσάρων Προκαθημένων των πρεσβυγενών Πατριαρχείων.  Η πρότασις αύτη είναι σύμφωνος προς την  εισήγησιν  της Πανορθοδόξου Προσυνοδικής Διασκέψεως εν Σαμπεζύ, ότι το Αυτοκέφαλον δεν χορηγεί, αλλά προτείνει η Μήτηρ Εκκλησία, επικυρώνει δε αυτό το ορθόδοξον πλήρωμα εκδίδοντας τον Τόμον από κοινού.

Η επικύρωσις αύτη θα αποτρέψει δύο μελλοντικούς κινδύνους:

α) Την επανάληψιν του ιστορικού προηγουμένου (το οποίο τελούσε εν συναρτήσει συγκεκριμένων ιστορικών συνθηκών) σύμφωνα με το οποίο το Οικουμενικόν Πατριαρχείον ως Μήτηρ Εκκλησία έχει απονείμει μόνο του το αυτοκέφαλον, ενώ έχουν παρατηρηθεί νεώτερες απόπειρες Μητέρων Εκκλησιών να απονείμουν αυτές μόνες αυτοκέφαλα (πχ. το Πατριαρχείο Μόσχας εις την «Αμερικανικήν Ορθόδοξον Εκκλησίαν»).

β) Θα αποφευχθή ο πειρασμός της καταργήσεως αυτοκεφάλων εκ μέρους της Μητρός Εκκλησίας (πχ. περίπτωσις του Πατριαρχείου Ιπεκίου το 1463 και το 1766, και του Πατριαρχείου Τυρνόβου το 1767 και της Αρχιεπισκοπής Αχρίδος).

Θα πρέπει να συνεκτιμήσωμεν ότι εις την εποχή μας η Ορθόδοξος Εκκλησία, διά πρώτην φοράν εν τη δισχιλιετή ιστορία Της εξαπλούται εις όλην την Οικουμένην όχι πλέον ως Πενταρχία ή Τετραρχία. Έχει οργανωθεί εις δεκατέσσαρας Τοπικάς Αυτοκεφάλους Εκκλησίας με την προοπτική εις το άμεσον ή απώτερον μέλλον όπως προκύψουν νέαι τοπικαί Εκκλησίαι εις την σημερινήν διασποράν εν Ευρώπη, Βορείω και Νοτίω Αμερική, Καναδά, Αυστραλία εκ των υπαρχουσών κατά περιοχάς σημερινών Επισκοπικών Διασκέψεων. Όθεν καθίσταται αναγκαίον όπως το ζήτημα της απονομής τού Αυτοκεφάλου εδρασθή επί υγειών, συνοδικών, κανονικών θεμελίων, ούτως ώστε να αποτραπούν και να θεραπευθούν σχίσματα τα οποία η Ορθόδοξος Εκκλησία κατά το παρελθόν αντιμετώπισε και, δυστυχώς, αντιμετωπίζει και την σήμερον ημέρα.

4. Διά την τελικήν προετοιμασίαν και διεξαγωγήν της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου, καθίσταται απαραίτητος, το ταχύτερον δυνατόν, η συμμετοχή εις την σύνθεσιν της Γραμματείας Προπαρασκευής της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου του Οικουμενικού Πατριαρχείου εν Σαμπεζύ, ενός, τουλάχιστον, εκπροσώπου εκάστης Αυτοκεφάλου Εκκλησίας, κατόπιν προτάσεως των ιδίων Τοπικών Εκκλησιών.

Η Πανορθόδοξος Γραμματεία Προπαρασκευής και Οργανώσεως της Συνόδου  καλείται όπως αναλάβη τις αρμοδιότητες των άχρι του νυν Προσυνοδικών Πανορθοδόξων Διασκέψεων και των Ειδικών Διορθοδόξων Επιτροπών, μετά την ολοκλήρωσιν του έργου των, ώστε η διεξαγωγή της Συνόδου να τελεσφορήση.

5. Συμφώνως τη ημετέρα προτάσει, διατυπωθείσα εν τη τελευταία Διασκέψει των Προκαθημένων των Ορθοδόξων Εκκλησιών εν Κωνσταντινουπόλει, η καθ’ ημάς Σύνοδος της Ιεραρχίας εισηγείται όπως η Πέμπτη Προσυνοδική Πανορθόδοξος Διάσκεψις εξετάση την σύστασιν Μονίμου Ειδικού Ταμείου ώστε μέσω ετησίων εισφορών εκ μέρους όλων των Εκκλησιών εις το Ορθόδοξον Κέντρον του Οικουμενικού Πατριαρχείου εν Σαμπεζύ ή αλλού, συγκεντρωθούν τα απαραίτητα κεφάλαια όχι μόνον διά την κάλυψιν των εξόδων της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου, αλλά και διά την μελλοντικήν εκκλησιαστικήν διακονίαν εις την προαγωγήν  της Πανορθοδόξου Ενότητος, της ανά τον κόσμον Πανορθοδόξου Ιεραποστολής, εις την βοήθειαν εις ενδεείς Εκκλησίας, εις την προαγωγήν της θεολογικής εκπαιδεύσεως, του επιστημονικού έργου πανορθοδόξως, των κοινών εκδόσεων κοκ.

Η καθ’ ημάς Σύνοδος της Ιεραρχίας εκφράζει την βαθυτάτην ευγνωμοσύνην της προς την πανορθόδοξον διακονίαν του Οικουμενικού Πατριαρχείου, θεωρώντας εν ταυτώ ότι η Πρωτόθρονος Εκκλησία, ευρισκομένη επί αιώνες επί μεγάλου Σταυρού, δεν υποχρεούται μόνη αύτη να επωμίζεται το οικονομικό βάρος της πανορθοδόξου Διακονίας, συμφώνως προς το «αλλήλων τα βάρη βαστάζετε και ούτως αναπληρώσετε τον νόμον του Χριστού» (Γαλ. 6, 2).

Αι αποφάσεις και προτάσεις να διαβιβασθούν αρμοδίως εις τους Προκαθημένους όλων των κατά τόπους Ορθοδόξων Εκκλησιών».

Όθεν, διαβιβάζοντες τας αποφάσεις της Συνόδου της Ιεραρχίας της Σερβικής Ορθοδόξου Εκκλησίας, διατελούμεν,

Εν Χριστώ αδελφός της Υμετέρας Παναγιότητος

Ο Αρχιεπίσκοπος Ιπεκίου,
Μητροπολίτης Βελιγραδίου και ΚΑρλοβικίου
και Πατριάρχης Σερβίας

+Ειρηναίος

Πρόεδρος της Ιεράς Συνόδου

της Σερβικής Ορθοδόξου Εκκλησίας

 

Πηγή: Ιερά Μονή Παντοκράτορος Μελισσοχωρίου

Δεν ξεχνώ

ΦΑΚΕΛΟΣ ΕΚΤΡΩΣΕΙΣ [1986 - 2016]: 30 Χρόνια από τήν ψήφιση…

Ιωάννης Θαλασσινός, Διευθυντής Π.Ε.ΦΙ.Π. 04-10-2017

Ποιός ἄραγε θυμᾶται τή θλιβερή ἐπέτειο τῆς ψήφισης, ἀπό τή Βουλή τῶν Ἑλλήνων, τοῦ ἐπαίσχυντου...

ΕΛΛΗΝΕΣ και ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ μποϊκοτάρετε τα προϊόντα εταιρειών που αφαιρούν…

Χριστιανική Εστία Λαμίας 03-10-2017

Οἱ μάσκες ἔπεσαν γιά ἀκόμα μιά φορά. Ἑταιρεῖες γνωστές στούς Ἕλληνες καταναλωτές ἀφαίρεσαν ἀπό τά...

Σύμφωνο Διαστροφικής Συμβίωσης

TIDEON 21-12-2015

Επιμένει να προκαλεί Θεό και ανθρώπους η ελληνική Κυβέρνηση, ψηφίζοντας στις 22 Δεκεμβρίου 2015 ως...

ΚΑΡΤΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ: Δεν θα γίνω ευκολόπιστο θύμα!

Tideon 14-12-2015

Η Κυβέρνηση μας μίλησε για την «αναγκαιότητα» και για τα πλεονεκτήματα της «Κάρτας του Πολίτη»...

Η καταιγίδα των αντιδράσεων για το «αντιρατσιστικό»

TIDEON 27-08-2014

  Λαμβάνουν διαστάσεις καταιγισμού οι αντιδράσεις πλήθους φορέων και πολιτών για το λεγόμενο «αντιρατσιστικό» νομοσχέδιο το...

Δεν θα γίνω «δωρητής» οργάνων χωρίς να το θέλω! …

tideon.org 02-05-2013

  Kαταθέτουμε την αρνητική δήλωση μας προς τον Εθνικό Οργανισμό Μεταμοσχεύσεων (ΕΟΜ). Ο νόμος αφήνει πολλά...

Ποια είναι η λύση αν πλήρωσες «τσουχτερές» τιμές...

Tideon 31-12-2012

Ποια είναι η λύση αν πλήρωσες «τσουχτερές» τιμές στο Κυλικείο του Νοσοκομείου, του Αεροδρομίου, του...

Όχι, δεν θα φύγω

Νικόλαος Ἀνδρεαδάκης, ὁδηγός 03-04-2012

Εἶμαι νέος μὲ οἰκογένεια, ἔχω ὅλη τὴ ζωὴ μπροστά μου… Λόγῳ ἐπαγγέλματος ἔχω τὴ δυνατότητα...

ΜΝΗΜΟΝΙΟ: Δεν ξεχνώ αυτούς που παρέδωσαν αμετάκλητα και άνευ όρων…

tideon 07-11-2011

  ΜΝΗΜΟΝΙΟ: Δεν ξεχνώ αυτούς που παρέδωσαν αμετάκλητα και άνευ όρων την ΕΘΝΙΚΗ ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ και έκαναν...

ΚΑΤΑΛΑΒΕΣ ΤΩΡΑ ...;

ΚΑΤΑΛΑΒΕΣ ΤΩΡΑ ... 15-02-2011

   Κατάλαβες τώρα ... γιατί σε λέγανε «εθνικιστή» όταν έλεγες πως αγαπάς την Πατρίδα σου;    Για να...

Τώρα πια γνωρίζω τους 10 τρόπους που τα ΜΜΕ μου…

ΤΡΑΠΕΖΑ ΙΔΕΩΝ 25-12-2010

Τώρα πια γνωρίζω τους 10 τρόπους που τα ΜΜΕ μου κάνουν πλύση εγκεφάλου και πώς...