Θησαύρισμα ἰδεῶν καί ἀναφορῶν γιά τήν Ὀρθοδοξία καί τόν Ἑλληνισμό
24 Νοεμβρίου 2024

papas patriarxhs 06


Κάποιος γέροντας κατοικοῦσε στὴν λαύρα τοῦ Καλαμῶνα, ποὺ εἶναι κοντὰ στὸν ἅγιο Ἰορδάνη, στὸ ὄνομα Κυριακός. Ἦταν δὲ μεγάλος ὁ γέροντας κατὰ Θεόν. Αὐτὸν ἐπισκέφτηκε κάποιος ἀδελφὸς ξένος, ἀπὸ τὴ χώρα τοῦ Δάρας, στὸ ὄνομα Θεοφάνης, γιὰ νὰ ρωτήσει τὸ γέροντα γιὰ λογισμὸ πορνείας. Καὶ τότε ὁ γέροντας ἄρχισε νὰ τὸν ἐνισχύει μὲ λόγους περὶ σωφροσύνης καὶ ἁγνότητας. Ὁ ἀδελφὸς τότε, ἐπειδὴ ὠφελήθηκε πολύ, λέει στὸ γέροντα: "Κύριε ἀββᾶ, ἐγὼ στὴ χώρα μου ἔχω μυστηριακὴ κοινωνία μὲ τοὺς Νεστοριανοὺς καὶ γι' αὐτὸ δὲν μπορῶ, ἀλλιῶς θὰ ἔμενα μαζί σου". Μόλις λοιπὸν ἄκουσε ὁ γέροντας τὸ ὄνομα τοῦ Νεστορίου, ἐπειδὴ λυπήθηκε γιὰ τὴν πλάνη τοῦ ἀδελφοῦ, τὸν νουθετοῦσε καὶ τὸν παρακαλοῦσε νὰ ἀπομακρυνθεῖ ἀπὸ τούτη τὴ βλαβερὴ αἵρεση καὶ νὰ προσέλθει στὴν ἁγία καθολικὴ καὶ ἀποστολικὴ Ἐκκλησία. Τοῦ ἔλεγε δὲ ὅτι δὲν ὑπάρχει ἄλλη σωτηρία, παρὰ τὸ νὰ ὀρθοφρονεῖ κανεὶς καὶ νὰ πιστεύει ὅτι εἶναι πράγματι Θεοτόκος ἡ ἁγία Παρθένος Μαρία. Ὁ ἀδελφὸς τότε λέει στὸ γέροντα: "Ἀναμφισβήτητα, κύριε ἀββᾶ, ὅλες οἱ αἱρέσεις τὸ ἴδιο λένε, ὅτι, ἂν δὲν ἔρθεις σὲ μυστηριακὴ κοινωνία μέ μας, δὲν σώζεσαι. Τί νὰ κάνω δὲν ξέρω ὁ ταπεινός. Παρακάλεσε λοιπὸν τὸν Κύριο νὰ μὲ πληροφορήσει ἔμπρακτα ποιὰ εἶναι ἡ ἀληθινὴ πίστη". Ὁ γέροντας δέχθηκε μετὰ χαρᾶς τὴν πρόταση τοῦ ἀδελφοῦ καὶ τοῦ λέει: "Μεῖνε στὸ κελί μου καὶ ἐλπίζω στὸ Θεὸ ὅτι....

σου ἀποκαλύπτει ἡ ἀγαθότητά Του τὴν ἀλήθεια".

Ἄφησε τὸν ἀδελφὸ στὸ σπήλαιό του καὶ βγῆκε στὴ Νεκρὰ Θάλασσα προσευχόμενος γιὰ τὸν ἀδελφό. Καὶ πράγματι, τὸ ἀπόγευμα τῆς δεύτερης μέρας, βλέπει ὁ ἀδελφὸς νὰ τοῦ παρουσιάζεται κάποιος φοβερὸς στὴν ὄψη καὶ νὰ τοῦ λέει: "Ἔλα καὶ δὲς τὴν ἀλήθεια". Καὶ τὸν παίρνει καὶ τὸν φέρνει σ' ἕναν τόπο σκοτεινὸ καὶ βρωμερὸ ὅλο φωτιὰ καὶ τοῦ δείχνει μέσα σ' αὐτὴν τὴ φωτιὰ τὸ Νεστόριο καὶ τὸ Θεόδωρο, τὸν Εὐτυχῆ καὶ τὸν Ἀπολινάριο, τὸν Εὐάγριο καὶ τὸ Δίδυμο, τὸ Διόσκορο καὶ τὸ Σεβῆρο, τὸν Ἄρειο καὶ τὸν Ὠριγένη καὶ μερικοὺς ἄλλους. Καὶ τοῦ λέει αὐτὸς ποὺ τοῦ ἐμφανίστηκε: "Αὐτὸς ὁ τόπος ἔχει ἑτοιμαστεῖ γιὰ τοὺς αἱρετικοὺς καὶ γιὰ ὅσους μιλοῦν βλάσφημα γιὰ τὴν ἁγία Θεοτόκο καὶ γιὰ ὅσους ἀκολουθοῦν τὰ δόγματά τους. Ἂν λοιπὸν σ' ἀρέσει ὁ τόπος, ἐπίμενε στὸ δόγμα σου. Ἂν ὅμως δὲν θέλεις νὰ δοκιμάσεις αὐτὴν τὴν κόλαση, προσελθε στὴν ἁγία Καθολικὴ Ἐκκλησία, στὴν ὁποία καὶ ὁ γέροντας ἀνήκει καὶ διδάσκει.

Γιατί σὲ βεβαιώνω ὅτι, ἂν ὅλες τὶς ἀρετὲς κάνει ὁ ἄνθρωπος καὶ δὲν πιστεύει ὀρθά, ἔρχεται στὸν τόπο τοῦτο. Καὶ μ' αὐτὸν τὸν λόγο συνῆλθε ὁ ἀδελφός. Κι ὅταν ἐπέστρεψε ὁ γέροντας, τοῦ διηγήθηκε ὅλα τα συμβάντα, καθὼς τὰ εἶχε δεῖ. Κι ἦρθε σὲ μυστηριακὴ κοινωνία μὲ τὴν ἁγία καθολικὴ καὶ ἀποστολικὴ Ἐκκλησία. Ἔμεινε λοιπὸν μαζί του κάμποσα χρόνια καὶ κοιμήθηκε εἰρηνικά.

 

Πηγή: (Ἀπό το "Λειμωνάριον" τοῦ μοναχοῦ Ἰωάννου Μόσχου, ἔκδοση Ἱερᾶς Μονῆς Σταυρονικήτα - Ἅγιον Ὅρος 1983), Ῥωμαίϊκο Ὁδοιπορικό

dhmhtrios tselegidhs 03


Ερώτηση π. Κωνσταντίνου Καντάνη:

Θα μπορούσατε να μας πείτε πώς εξελίσσεται τις τελευταίες δεκαετίες αυτή η, οικουμενιστική θα λέγαμε, κίνηση; Έχω διαβάσει ότι η Β’ Βατικανή Σύνοδος πάνω στην προσπάθεια να αναδείξει τη δικιά της, αυτή τη νέα αγάπη, που είναι έξω από τη διδασκαλία του Θεού -ήδη το αναφέρατε- υιοθέτησε και διακήρυξε ότι οι τρεις μεγάλες μονοθεϊστικές θρησκείες, Ιουδαϊσμός, Χριστιανισμός, Μουσουλμανισμός, έχουν ένα κοινό: και οι τρεις πιστεύουν στον ίδιο Θεό, άρα υπάρχει βάση για την ενότητα. Μπορείτε να μας πείτε πως εξελίσσεται, πως προσπαθεί αυτό το πνεύμα του οικουμενισμού να διεισδύσει μέσα στους πιστούς; Υπάρχουν κάποιοι φορείς που προβάλλουν, που προωθούν κάποιες συνδιασκέψεις που γίνονται;

 

Καθ. Δημήτριος Τσελεγγίδης:

Ναι. Αυτό είπαμε προηγουμένως ότι βρίσκεται μέσα στο DNA μας υπό την έννοια του κατ’ εικόνα, θεολογικά το να είμαστε ένα και μεταξύ μας –να θέλουμε να είμαστε ένα- και με τον Θεό. Η δυνατότητα όμως αυτή δεν είναι κτιστή, δεν είναι του είναι μας, δεν μπορούμε να το πραγματώσουμε, γι’ αυτό ακριβώς έγινε, είπα, ο Θεός άνθρωπος.

Αυτό που προβάλλεται και προωθείται, θεωρητικά θα έλεγε κανείς δεν είναι κακό. Όταν όμως το δει με τις προδιαγραφές της Εκκλησίας η οποία με κάθε ακρίβεια ορίζει τι είναι ο Θεός -ο Θεός δεν είναι κάτι γενικό και αόριστο αλλά είναι Πρόσωπο και ότι είναι Τρία Πρόσωπα και αυτό είναι το μυστήριο του Θεού, ότι ενώ είναι Τρία Πρόσωπα, τρεις υποστάσεις δηλαδή, ο Θεός είναι Ένας- δεν μπορούμε να ταυτίσουμε τον Θεό αυτόν της Εκκλησίας, με τον Θεό των μονοθεϊστικών θρησκειών.

Όπως είπα προηγουμένως, παραδείγματος χάριν ο Ιουδαϊσμός δεν δέχτηκε τον Χριστό, «… εἰ γὰρ ἔγνωσαν, οὐκ ἂν τὸν Κύριον τῆς δόξης ἐσταύρωσαν …». Τον εσταύρωσαν με το αιτιολογικό που βρίσκεται από τον Πιλάτο ως επιγραφή στον Σταυρό του Χριστού· ότι είπε, όπως Τον κατηγόρησαν, ότι είναι Υιός του Θεού και Βασιλεύς του Ισραήλ. Το επιβεβαίωσε ο Χριστός, δεν αρνήθηκε και αυτός ήταν ο λόγος που Τον εσταύρωσαν, η βλασφημία Του κατ’ αυτούς, ότι είπε πως είναι ο Υιός του Θεού.

Ο Χριστός είναι η υποστατική οδός και η μέθοδος πρόσβασης στον Θεό Πατέρα και αν κάποιος δεν Τον αποδέχεται δεν μπορεί να έχει καμία πρόσβαση και δεν μπορεί να έχει πρόσβαση στη ζωή του Θεού γιατί είπε εγώ είμαι η ζωή … Φυσικά ζωή είναι και το Άγιο Πνεύμα, είναι και ο Θεός Πατέρας αλλά αυτά δόθηκαν μέσα από μία τάξη θα λέγαμε. Ο αυτουργός της αποκάλυψης του Θεού στον κόσμο και της σύνδεσης είναι έργο του Θεού Λόγου που γίνεται άνθρωπος. Δηλαδή όπως ο Θεός Λόγος είναι Εκείνος ο οποίος δημιούργησε όλη την κτίση και δεν έγινε τίποτε χωρίς Αυτόν, ως αυτουργού γιατί είναι η βούληση του Θεού Πατέρα και είναι η συνεργεία του Αγίου Πνεύματος και όλα γίνονται Αγιοτριαδικά. Αλλά υπάρχει έργο ιδιάζον. Είναι το ιδιάζον έργο του Υιού ο Οποίος είναι ο κατασκευαστής των πάντων, ο κτίστης των πάντων και είναι Εκείνος ο οποίος είναι ο σωτήρας των πάντων αφού τὰ πάντα δι’ αὐτοῦ καὶ εἰς αὐτὸν ἔκτισται κατά τον Απόστολο Παύλο. Έχουν τον λόγο της υπάρξεώς τους και της ενότητάς τους εν αυτώ, εν τω Χριστώ.

Οπότε όταν καταλύσεις το Πρόσωπο του Χριστού, εν τοιαύτη περιπτώσει θα λέγαμε είναι σα να θέλεις να κάνεις, πρακτικά και να με συγχωρείτε για το λαϊκό της εκφράσεως που μου έρχεται τώρα στο μυαλό, να θέλεις να κάνεις ομελέτα χωρίς αυγά, να θέλεις να κάνεις σκορδαλιά χωρίς σκόρδο. Δεν γίνεται αυτό το πράγμα, να καταλύσεις τον Χριστό δηλαδή τον Θεάνθρωπο και να λες ότι μπορούμε να έχουμε σχέση πραγματική αγάπης, … αυτής της αγάπης που λέει ο Θεός την οποία μας την έβαλε μέσα μας σε κτιστό επίπεδο στο κατ’ εικόνα, και να το πραγματοποιήσουμε. Γιατί το έργο του διαβόλου που είναι η διαβολή του θελήματος του Θεού είναι διασπαστικό και η αμαρτία έχει διασπαστικό χαρακτήρα … παρά το γεγονός ότι το κατ’ εικόνα μας προσεγγίζει με τους άλλους ανθρώπους -και όχι μόνο, και με όλη την κτίση γιατί ο άνθρωπος είναι η σύνοψη της δημιουργίας και είναι εκείνο το δημιούργημα μέσα από το οποίο η κτίση όλη προσάγεται δια της Εκκλησίας στον Θεό.

Είναι φυσιολογικό δηλαδή να αναζητείται αυτός ο ρόλος που όμως δεν μπορεί να γίνει έτσι αυτονομημένα με μία θεωρία ότι πιστεύουμε σε έναν Θεό, γιατί ο Θεός δεν είναι θεωρητικός. Είναι το όντως ον αλλά πολύ συγκεκριμένα με πολύ χειροπιαστό τρόπο ο Θεός έγινε άνθρωπος. Και είπε και όταν αναστήθηκε ακόμα, ελάτε να δείτε ότι έχω τους τύπους των ήλων, απ’ όπου όμως όπως αποδείχθηκε μέσα από την περίπτωση της φανερώσεως του Χριστού στον αγαπητό μαθητή εκεί τον Θωμά, εξέρχεται από αυτούς τους τύπους των ήλων και εκ της πλευράς Αυτού -γιατί αυτό είδε ο Θωμάς- η θεότητα. Αυτή η θεότητα μεταγγίζεται ως περιεχόμενο ζωής σε εμάς. Γι’ αυτό και είπε ο Θωμάς τότε, δεν είπε Ραββί, δεν είπε Διδάσκαλέ μου, δεν είπε Ιησού μου -ο Χριστός δεν ήτανε ο Λάζαρος που αναστήθηκε- αλλά «ο Κύριός μου και ο Θεός μου». Αυτή ο ομολογία γίνεται μόνο εν Αγίω Πνεύματι .. όταν το Άγιο Πνεύμα μας κατακλύσει. Αυτήν την θεότητα είδε λέει ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς εξερχομένη. Επομένως δεν μπορούν να γίνουν με έναν μηχανιστικό, θεωρητικό τρόπο … ότι αφού έχουμε όλοι έναν Θεό απροσδιόριστο, μην Τον καθορίζετε, μπορούμε να γίνουμε ένα.

 

Ερώτηση π. Κωνσταντίνου Καντάνη:

Άρα ο οικουμενισμός δεν έχει Άγιο Πνεύμα.

 

Καθ. Δημήτριος Τσελεγγίδης:

Φυσικά και δεν έχει Άγιο Πνεύμα.

 

Ερώτηση π. Κωνσταντίνου Καντάνη:

Είναι αίρεση.

 

Καθ. Δημήτριος Τσελεγγίδης:

Είναι παναίρεση, δεν είναι απλή αίρεση, αυτό είναι το τραγικό. Εδώ μιλώ πλέον και ως ακαδημαϊκός θεολόγος με καθαρά επιστημονικά κριτήρια και βλέποντας την εκκλησιαστική ιστορία στο σύνολό της. Διαπιστώνουμε ότι ο οικουμενισμός είναι το φαινόμενο αυτό το οποίο ουδέποτε υπήρξε ποτέ ως αίρεση στην Εκκλησία γιατί όλοι οι αιρετικοί υποστηρίζουν μία επιμέρους αίρεση. Ο οικουμενισμός είναι η συμπερίληψη όλων αυτών και το χειρότερο είναι ο μινιμαλισμός τον οποίον υποστηρίζουν και η δυνατότητα της αποδοχής όλων των αιρέσεων μαζί. Αυτό δεν υπήρξε ούτε ως θεωρητική σύλληψη ποτέ στα δύο χιλιάδες χρόνια της ιστορίας. Σήμερα όμως αυτό ακριβώς είναι το χειρότερο γιατί σου λέει: μπορείς να είσαι αυτός που είσαι, να παραμείνεις εκεί που είσαι, δεν σου ζητούμε να αλλάξεις, απλώς να αποδεχθείς και τον άλλον έτσι όπως είναι, με μία άλλη δηλαδή θεώρηση του Θεού, με έναν άλλον τρόπο προδιαγραφών ζωής.

Αυτό είναι τελείως παρανοϊκό στην πράξη, δεν γίνεται. Μα γι’ αυτό ήρθε ο Χριστός και είπε ότι εγώ είμαι η Αλήθεια και οριοθέτησε το θέλημά Του εν σχέση με τον κόσμο λέγοντας ότι ο κόσμος κείται εν τω πονηρώ και ότι εμείς είμαστε μέσα στον κόσμο -ο Θεός δεν θέλει να βγούμε από τον κόσμο όπως είπε στους μαθητές Του- αλλά ότι δεν είμαστε εκ του κόσμου. Δεν είμαστε εκ του κόσμου, είμαστε ετέρου «γένους» άνθρωποι, πρέπει να το συνειδητοποιήσουμε ως Ορθόδοξοι, υπό την έννοια ότι εμείς έχουμε γεννηθεί εκ Πνεύματος Αγίου χαρισματικώς τηρούμενων των αναλογιών. Δηλαδή όπως κατά φύσιν γεννάται ο Υιός εκ του Πατρός, εμείς γεννηθήκαμε εν Χριστώ και ενδυθήκαμε τον Χριστό, πήραμε την υιοθεσία χαρισματικώς. Ό,τι είναι ο Χριστός κατά φύσιν, εμείς κατά χάριν με έναν τρόπο θεϊκό μέσα στην Μήτρα της Εκκλησίας που όπως είπαμε είναι η Κολυμβήθρα. Και πήραμε αυτήν την υιοθεσία, τον αρραβώνα του Αγίου Πνεύματος, επομένως γίναμε κενή κτίση.

Είμαστε μία νέα πραγματικότητα, ενώ διατηρούμε όλα τα άλλα χαρακτηριστικά, και τα προσωπικά και τα γενικότερα τα ανθρώπινα. Εκείνο όμως που ουσιωδώς μας διαφοροποιεί και για το οποίο συνέστησε στους μαθητές Του είναι αυτή η κενή κτίση. Αυτή δηλαδή η νέα πραγματικότητα η οποία χωρίς να καταργεί κάτι από το ανθρώπινο είναι το εμποτίζει, το εμπλουτίζει και το καθιστά ικανό να έχει την Αγιοτριαδική ζωή μέσα στην κοσμική πραγματικότητα, η οποία δεν μπορεί να συγχέεται με τον κόσμο όπως δεν υπάρχει αυτός στο πρόσωπο το ιστορικό του Χριστού, που παρέμεινε τόσο άνθρωπος σε βαθμό που να μην πιστέψουν ότι είναι ο Θεός, γιατί όπως είπαμε … εἰ γὰρ ἔγνωσαν, οὐκ ἂν τὸν Κύριον τῆς δόξης ἐσταύρωσαν

Έτσι δεν είναι περίεργο που ο Ορθόδοξος υπάρχει σε αυτόν τον κόσμο αόρατος ως προς αυτήν του τη γέννηση και ως προς αυτήν του τη σχέση και αναφορά αλλά όταν έρχεται εν τοις πράγμασι σε οριακά σημεία φαίνεται αυτή η διαφορά του «γένους», εντός εισαγωγικών. Ότι εμείς εκ του Θεού εγενήθημεν όπως στην περίπτωση του Χριστού, όπου ενεργούμε με έναν άλλον τρόπο και αυτός ο άλλος τρόπος … είναι τα λεγόμενα καλά έργα με τα οποία δοξάζεται ο Θεός, τα οποία όμως ο Θεός Πατέρας κάνει δι ημών όταν εμείς κενώσουμε το εγώ μας δηλαδή το θέλημά μας -γιατί αυτό εκφράζει το εγώ μας- εκούσια, συνειδητά και αγαπητικά κάνοντας το θέλημα του Θεού το οποίο γίνεται δι ημών στον κόσμο.

Αυτό είναι το φως του κόσμου που δοξάζει τον Θεό Πατέρα. Αυτό είναι το αλάτι το οποίο συντηρεί τις υγιείς τροφές, θα μας πει ο Ιερός Χρυσόστομος, όχι τα σάπια. Δεν θα σώσουμε με έναν τέτοιο τρόπο που θέλει ο οικουμενισμός τους άλλους, ούτε καν θα τους βελτιώσουμε γιατί το αλάτι είναι όπως ξέρουμε στην καθημερινή μας ζωή για τις υγιείς τροφές και δεν το βάζουμε στις σάπιες τροφές. Η ανθρωπότητα, λέει ο Ιερός Χρυσόστομος, η οποία έχει απομακρυνθεί από τον Χριστό, δεν έχει δεχτεί τον Χριστό, βρίσκεται σ’ αυτήν την κατάσταση της αποσύνθεσης.

Δεν μπορεί να γίνει μία σύνθεση παρά μόνο μία αναγέννηση, γι’ αυτό δεν πάμε με τον Χριστό όπως είμαστε -όπως θέλουν να λένε κάποιοι- γιατί ο Χριστός δεν είπε ελάτε όπως είστε. Ελάτε όπως εγώ σας θέλω. Δηλαδή και εγώ σας θέλω να άρετε τον σταυρό σας, να κόψετε το θέλημά σας, να κάνετε το θέλημά μου, που σημαίνει να κενωθείτε από όλα αυτά τα κοσμικά. Τότε μπορούμε να μπούμε στη διαδικασία της μαθητείας στον Χριστό. Από εκεί και πέρα μπορούμε να ευαρεστήσουμε τον Θεό αλλά αυτά δεν γίνονται χωρίς να υπάρχουμε και υπάρχουμε μόνον δια της χαρισματικής γεννήσεώς μας στο πλαίσιο της Εκκλησίας.

 

(συνεχίζεται)

Απομαγνητοφώνηση (από 13:24 έως 23:58)

 

Πηγή: Επόμενοι τοις Αγίοις Πατράσι , Αβέρωφ

kanonas ie 01


Ο λόγος για τον οποίο σας διένειμα αυτές τις φωτοτυπίες -από Κανόνες από το Πηδάλιο είναι- είναι διότι οι Κανόνες αυτοί έχουνε σχέση με το θέμα το οποίο μας απασχολεί όλους τελευταία, με το θέμα της διακοπής του μνημοσύνου των οικουμενιστών Επισκόπων. Είναι ένα πολύ σημαντικό θέμα και πολύ σοβαρό θέμα, το οποίο μας απασχολεί εδώ και πολλά χρόνια.
Και ο λόγος για τον οποίον γίνεται λόγος για τη ‘διακοπή του μνημοσύνου των Επισκόπων’ .. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι μέσα στη Θεία Λειτουργία, πολλές φορές και στα Ειρηνικά, αλλά και μες στη Θεία Λειτουργία, μνημονεύουμε το όνομα του Επισκόπου: Υπέρ του Αρχιεπισκόπου ημών Ανθίμου, Υπέρ του Αρχιεπισκόπου ημών Παντελεήμονος, αλλά και μες στη Θεία Λειτουργία, Εν πρώτοις μνήσθητι, Κύριε, του Αρχιεπισκόπου ημών Ανθίμου. Αυτό λέγεται το μνημόσυνο του επισκόπου. Μνημονεύουμε τον επίσκοπο κατά τη διάρκεια των Ιερών Ακουλουθιών. …

Θα σας πω σήμερα περιληπτικά, κάνουμε εισαγωγή στο μάθημα, δεν θα το αναλύσουμε σήμερα. Αυτή λοιπόν η Α&Β Σύνοδος δηλαδή η Πρωτοδευτέρα Σύνοδος, δεν έχει σχέση ούτε με την Α’ Οικουμενική, ούτε με τη Β’ Οικουμενική. … Ονομάστηκε αυτή Πρωτοδευτέρα, Α&Β Οικουμενική Σύνοδος, διότι συνήλθε το 861 επί της εποχής του Μεγάλου Φωτίου, συνήλθε σε δύο περιόδους. Σε μία πρώτη περίοδο, Α περίοδο, διέκοψε τις εργασίες και στη συνέχεια το ίδιο έτος συνήλθε και σε μία άλλη δεύτερη περίοδο. Γι’ αυτό λέγεται Α&Β. Μία Σύνοδος δηλαδή η οποία συνήλθε δύο φορές, η ίδια η Σύνοδος. …

Αυτή λοιπόν η Σύνοδος η Α&Β ή Πρωτοδευτέρα, εξέδωσε 17 Κανόνες και ανάμεσα στους 17 Κανόνες που εξέδωσε είναι και αυτός ο περίφημος, ο διαβόητος -έχει γίνει διαβόητος αυτός ο Κανόνας τον τελευταίο καιρό, με πολλή βιβλιογραφία. Όλοι γράφουν για τον Κανόνα αυτόν, ο καθένας τον ερμηνεύει όπως τον καταλαβαίνει, και να δούμε ποια ερμηνεία είναι σωστή. Έχουν γραφτεί βιβλία ολόκληρα γι’ αυτόν τον Κανόνα της Πρωτοδευτέρας Συνόδου. …

… Ο Κανόνας αυτός λέει πως αν κάποιος Πατριάρχης, Μητροπολίτης ή Επίσκοπος κηρύσσει ‘γυμνή τη κεφαλή’ … δηλαδή, παρρησία, φανερά, ξεδιάντροπα, από Άμβωνος, κηρύσσει γυμνή τη κεφαλή την αίρεση, αυτού του Πατριάρχου, Μητροπολίτου, Επισκόπου, μπορούμε να διακόψουμε το μνημόσυνο.

Δέστε λοιπόν αυτόν τον Κανόνα, τον ΙΕ’. Λέει:

«Τα ορισθέντα περί Πρεσβυτέρων και Επισκόπων και Μητροπολιτών,[αυτά είναι στους προηγουμένους Κανόνες]πολλώ μάλλον επί Πατριαρχών αρμόζει. Ώστε ει τις Πρεσβύτερος, ή Επίσκοπος, ή Μητροπολίτης τολμήσοι αποστήναι της προς τον οικείον Πατριάρχην κοινωνίας, και μη αναφέροι το όνομα αυτού, κατά το ωρισμένον και τεταγμένον, εν τη θεία Μυσταγωγία, αλλά προ εμφανείας συνοδικής και τελείας αυτού κατακρίσεως, σχίσμα ποιήσοι•»

Μας λέει λοιπόν εδώ στην αρχή στο πρώτο μέρος του Κανόνος, ότι όποιος Πρεσβύτερος «ει τις Πρεσβύτερος», ή Επίσκοπος, ή Μητροπολίτης,τολμήσει να μην έχει κοινωνία «αποστήναι της προς τον οικείον Πατριάρχην κοινωνίας» -να αποστεί, να πάρει αποστάσεις από τον Πατριάρχη του- και δεν αναφέρει το όνομά του «και μη αναφέροι το όνομα αυτού» «εν τη θεία Μυσταγωγία, αλλά προ εμφανείας συνοδικής και τελείας αυτού κατακρίσεως», δεν αναφέρει το όνομά του πριν επισήμως να καταδικαστεί -ο Πατριάρχης, ή ο Μητροπολίτης, ή ο Επίσκοπος- τότε αυτός ο Πρεσβύτερος, ο Επίσκοπος ή ο Μητροπολίτης, αυτός που δεν αναφέρει, δεν μνημονεύει το όνομα του Πατριάρχου πριν ο Πατριάρχης καταδικαστεί από Σύνοδο, αυτός είναι σχισματικός. Αυτός κάνει σχίσμα.

Επομένως δέστε εδώ, στο πρώτο μέρος του Κανόνος έχουμε κάτι πολύ φοβερό. Δηλαδή, λέμε για διακοπή μνημοσύνου αλλά μπορεί αυτή η διακοπή μνημοσύνου να σημαίνει σχίσμα. Λέει λοιπόν ότι όποιος Πρεσβύτερος, ή Επίσκοπος, ή Μητροπολίτης τολμήσει «αποστήναι της προς τον οικείον Πατριάρχην κοινωνίας , και μη αναφέροι το όνομα αυτού, … εν τη θεία Μυσταγωγία, αλλά προ εμφανείας συνοδικής και τελείας αυτού κατακρίσεως», πριν αυτός ο Πατριάρχης φανερά να καταδικαστεί συνοδικά, αυτός κάνει σχίσμα.

Αυτό είναι το πρώτο μέρος του Κανόνος που δεν μας αφορά. Θα τα δούμε λεπτομερώς στα μαθήματά μας. …

«τούτον ώρισεν η αγία Σύνοδος πάσης ιερατείας παντελώς αλλότριον είναι, ει μόνον ελεγχθείη τούτο παρανομήσας

Αυτός λοιπόν ο οποίος δεν μνημονεύει τον Πατριάρχη κτλ, αυτός , η Αγία Σύνοδος αυτή η Πρωτοδευτέρα όρισε να είναι ξένος προς την ιερωσύνη, «πάσης ιερατείας » δηλαδή καθαιρείται. «πάσης ιερατείας παντελώς αλλότριον είναι, ει μόνον ελεγχθείη τούτο παρανομήσας», αλλά πρέπει γι’ αυτό να ελεγχθεί, να τον καλέσουν σε δίκη και να τον ελέγξουν, μην τον καθαιρέσουν χωρίς να τον ακούσουν. Πρέπει να γίνει έλεγχος, πρέπει να γίνει ανάκρισις. «τούτον ώρισεν η αγία Σύνοδος πάσης ιερατείας παντελώς αλλότριον είναι», να είναι αλλότριος, να αποξενωθεί από την ιερωσύνη, να καθαιρεθεί, «ει μόνον ελεγχθείη τούτο παρανομήσας.», απλώς πρέπει η Σύνοδος να τον καλέσει για να δικαστεί και να απολογηθεί.

Αυτό είναι το πρώτο μέρος. Το δεύτερο μέρος μας ενδιαφέρει κυρίως εμάς:

«Και ταύτα μεν εσφράγισταί τε και ώριστε περί των προφάσει τινών εγκλημάτων των οικείων αφισταμένων προέδρων, και σχίσμα ποιούντων, και την ένωσιν της Εκκλησίας διασπώντων

Αυτά όμως τα ορίζουμε, ότι δηλαδή είναι σχισματικοί και καθαιρούνται, γι’ αυτούς οι οποίοι με πρόφαση κάποια αμαρτήματα των Επισκόπων, κάποια αμαρτήματα, κάποια εγκλήματα των Επισκόπων, δημιουργούν σχίσμα. Δηλαδή αν νομίσουμε ότι ο Δεσπότης είναι κλέφτης, ο Δεσπότης είναι πόρνος, ή ο Δεσπότης είναι μοιχός, ή είναι άδικος, για τέτοια αμαρτήματα ηθικά αν κάποιος δεν μνημονεύει τον Πατριάρχη πριν να καταδικαστεί , αυτός κάνει σχίσμα. … Αυτά λοιπόν είναι γι’ αυτούς οι οποίοι διακόπτουν το όνομα, το μνημόσυνο, «προφάσει τινών εγκλημάτων», αν για κάποια παραπτώματα, για κάποια αδικήματα, για κάποια εγκλήματα του Επισκόπου διακόπτουν το μνημόσυνο.

Αλλά υπάρχει και άλλη περίπτωση που είναι διακοπή μνημοσύνου. Ποιοί; Αυτό μας ενδιαφέρει.

«Οι γαρ δι’ αίρεσίν τινα παρά των αγίων Συνόδων, ή Πατέρων, κατεγνωσμένην, της προς τον πρόεδρον κοινωνίας εαυτούς διαστέλλοντες, εκείνου δηλονότι την αίρεσιν δημοσία κηρύττοντος, και γυμνή τη κεφαλή επ’ Εκκλησίας διδάσκοντος, οι τοιούτοι ου μόνον την κανονική επιτιμήσει ουχ υπόκεινται προ συνοδικής διαγνώσεως εαυτούς της προς τον καλούμενον Επίσκοπον κοινωνίας αποτειχίζοντες, αλλά και της πρεπούσης τιμής τοις ορθοδόξοις αξιωθήσονται

Το πρώτο λοιπόν μέρος του Κανόνος , του ΙΕ’, λέει ότι όσοι διακόπτουν το όνομα, το μνημόσυνο του Πατριάρχου, του Μητροπολίτου, του Επισκόπου «προφάσει τινών εγκλημάτων», δηλαδή για κάποια εγκλήματα, για κάποιες αμαρτίες, αυτοί κάνουν σχίσμα και καθαιρούνται.

Δεν ισχύει όμως αυτό και για εκείνους οι οποίοι «δι’ αίρεσίν τινα» για κάποια αίρεση που κηρύσσει, «δι’ αίρεσίν τινα παρά των αγίων Συνόδων, ή Πατέρων, κατεγνωσμένην», η οποία αίρεσις είναι καταδικασμένη από Συνόδους ή από Αγίους Πατέρες. Αυτοί λοιπόν οι οποίοι διαστέλλουν εαυτούς «της προς τον πρόεδρον κοινωνίας», δεν έχουν σχέση με τον Επίσκοπο. «εκείνου δηλονότι» του προέδρου, «την αίρεσιν δημοσία κηρύττοντος» όταν αυτός ο πρόεδρος κηρύσσει δημοσία την αίρεση -γράφει για την αίρεση, κηρύττει για την αίρεση- και γυμνή τη κεφαλή επ’ Εκκλησίας διδάσκοντος, και μέσα στην Εκκλησία διδάσκει με παρρησία.

Αυτοί λοιπόν δεν υπάγονται στον προηγούμενο Κανόνα, ότι καθαιρούνται. Αυτοί «οι τοιούτοι»- και μάλιστα «προ συνοδικής διαγνώσεως»- «οι τοιούτοι ου μόνον την κανονική επιτιμήσει ουχ υπόκεινται προ συνοδικής διαγνώσεως», δηλαδή εδώ δεν περιμένουμε να έρθει Σύνοδος και να καταδικάσει τον Επίσκοπο για την αίρεση, αλλά αν διαπιστώσουμε ότι έχει αίρεση ο Επίσκοπος, ο πρόεδρος και «προ συνοδικής διαγνώσεως», πριν η σύνοδος τον καταδικάσει, μπορούμε να διακόψουμε το μνημόσυνό τους.

Και αυτοί όχι μόνο δεν τιμωρούνται, δεν καθαιρούνται ως σχισματικοί, αλλά αντίθετα «και της πρεπούσης τιμής τοις ορθοδόξοις αξιωθήσονται.». Αυτοί πρέπει να τιμώνται. Αυτοί οι οποίοι κάνουν διακοπή μνημοσύνου του Επισκόπου, του Πατριάρχου, του Αρχιεπισκόπου, ο οποίος κηρύσσει αίρεση, αυτοί όχι μόνο δεν τιμωρούνται αλλά και πρέπει να τιμώνται. Και δικαιολογεί γιατί πρέπει να τιμώνται και να μην τιμωρούνται.

«Ου γαρ Επισκόπων, αλλά ψευδεπισκόπων και ψευδοδιδασκάλων κατέγνωσαν»

Διότι δεν κατεδίκασαν Επισκόπους αληθινούς. Αυτός που κηρύττει αίρεση δεν είναι Επίσκοπος αλλά είναι ψευδεπίσκοπος και ψευδοδιδασκαλος, επομένως καλά κάνουν και διακόπτουν το μνημόσυνό του. «Ου γαρ Επισκόπων, αλλά ψευδεπισκόπων και ψευδοδιδασκάλων κατέγνωσαν»

«και ου σχίσματι την ένωσιν της Εκκλησίας κατέτεμον, αλλά σχισμάτων και μερισμών την Εκκλησίαν εσπούδασαν ρύσασθαι

Και δεν έκαναν σχίσμα μέσα στην Εκκλησία αλλά φρόντισαν να γλιτώσουν την Εκκλησία από σχίσματα ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΠΡΟΚΑΛΟΥΝ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΚΗΡΥΣΣΟΥΝ ΑΙΡΕΣΗ. Αυτός που κηρύσσει αίρεση, αυτός κάνει σχίσμα μέσα στην Εκκλησία. Επομένως αυτός που διακόπτει το μνημόσυνο του κηρύσσοντος αίρεση, όχι μόνο δεν κάνει σχίσμα αλλά αντίθετα γλιτώνει την Εκκλησία από τα σχίσματα.

Αυτός είναι ο περίφημος ΙΕ’ Κανών, μία πρώτη του ανάγνωση. Θα ασχοληθούμε σε μερικά μαθήματα με τον Κανόνα αυτόν γιατί γίνεται χαμός. Και να σας πω μόνο πως … πριν από τρία χρόνια, και νοιώθω ένοχος, με παρεκάλεσε ο Γέροντας Γαβριήλ, ο γνωστός Γέροντας Αγιορείτης … πάτερ Θεόδωρε σας παρακαλώ, δες τε τον Κανόνα, πάρτε τι λέει ο ένας και τι λέει ο άλλος και κάντε μας μια μελέτη. Γράψτε, τελικώς τι ισχύει γύρω από τον Κανόνα αυτό; Ποιός έχει δίκιο; Έχει δίκιο ο Γέροντας Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος, ο οποίος δίνει μία κάποια ερμηνεία στον Κανόνα αυτόν; Έχει δίκιο ο Ιερομόναχος Θεοδώρητος, λόγιος μοναχός του Παλαιού Ημερολογίου, ο οποίος αντέκρουσε τις θέσεις του πατρός Επιφανίου Θεοδωροπούλου; Έχει δίκιο ο πατήρ Τρικαμηνάς ο Ευθύμιος, ο οποίος έχει γράψει και αυτός ένα βιβλίο; Έχει δίκιο ένας Ιερομόναχος Βασίλειος Παπαδάκης που έχει γράψει και αυτός ένα τεράστιο [βιβλίο]; … Καθήστε πάτερ Θεόδωρε και κάντε μας μια μελέτη να δούμε τελικώς τι ισχύει; τι πρέπει να κάνουμε; Έχουμε προβλήματα μέσα στην Εκκλησία, να μην κάνουμε κανένα λάθος. …

… Θα τα δούμε τα κείμενα εδώ μαζί και θα δούμε τις βασικές θέσεις και αυτών των Πατέρων. Του Γέροντος Επιφανίου Θεοδωροπούλου, μακαριστού πλέον, ενός πολύ λογίου και εναρέτου κληρικού. Του Γέροντος Θεοδωρήτου Ιερομονάχου, Αγιορείτης ζηλωτής μοναχός ο οποίος προσεχώρησε στο Παλαιό Ημερολόγιο, λογιότατος μοναχός και πολύ καλός γνώστης των Ιερών Κανόνων. Και πολλούς από τους δικούς μας σήμερα, έγιναν και συνέδρια για το θέμα αυτό, οι οποίοι γράφουν γύρω από το θέμα αυτό.

Για να καταλάβετε τώρα πόσο σημαντικά είναι όλα τα θέματα αυτά … έχω φέρει σήμερα μαζί μου εδώ να σας διαβάσω δύο κείμενα δύο Μητροπολιτών γνωστών, οι οποίοι έκαναν διακοπή μνημοσύνου παλαιότερα και να δείτε πως το τοποθετούν. Τώρα έχετε ακούσει τον Κανόνα, τον επικαλούνται και αυτοί. Να ακούσετε λοιπόν τι λένε για την διακοπή μνημοσύνου οι δύο αυτοί Αρχιερείς, οι οποίοι έκοψαν το μνημόσυνο του Αθηναγόρα το 1970. Πρόκειται περί των Μητροπολιτών, Μακαριστών Ελευθερουπόλεως Αμβροσίου, ο οποίος πρώτος έκοψε το μνημόσυνο του Αθηναγόρα με βάση τον Κανόνα αυτόν και του Μητροπολίτου επίσης Αυγουστίνου Καντιώτη ο οποίος ακολουθώντας τον Ελευθερουπόλεως ο οποίος πρώτος έκοψε το μνημόσυνο του Αθηναγόρα έκοψε και αυτός, και στη συνέχεια ακολούθησε, Μακαριστός και αυτός, ο Παραμυθίας Τίτος και σχεδόν ολόκληρο το Άγιον Όρος. 1969 με ’72-’73, ολόκληρο το Άγιον Όρος, συν αυτοίς τοις Αγιορείτες και ο Άγιος Παΐσιος, έκοψαν το μνημόσυνο του Αθηναγόρα.

Δεν είναι τα πράγματα απλά. Και τώρα αναλογικά θα έπρεπε να το είχαμε κόψει χίλιες φορές διότι αυτά που κάνει ο Βαρθολομαίος και οι άλλοι είναι πολύ χειρότερα από αυτά που έκανε τότε ο Αθηναγόρας και πολύ πιο τολμηρά. Αλλά ποιός ξέρει; Ποιός ενημερώνεται για όλα αυτά; Και πως εμείς σήμερα εξακολουθούμε να μην έχουμε την ευαισθησία που είχαν αυτοί οι Αγιορείτες τότε;

Ακούστε λοιπόν τι γράφει το ιστορικό τηλεγράφημα του Ελευθερουπόλεως Αμβροσίου για τη διακοπή του μνημοσύνου του Αθηναγόρα. … Το γράφει προς την Σύνοδο, η οποία Σύνοδος δεν τόλμησε να τους τιμωρήσει. Διότι τώρα μας φοβίζουν όλους πως αν διακόψετε το μνημόσυνο θα σας καθαιρέσουμε, είστε σχισματικοί, θα σας διώξουμε. Γιατί δεν καθαιρέσατε τότε και αυτούς; Γιατί δεν τους καθαιρέσατε; Γιατί δεν υπάρχει κανονικό έρεισμα. Δεν υπάρχει κανονική βάσις και πρέπει να βουν κατηγορίες άλλες ασύστατες για να καθαιρέσουν. Απειλούν και τώρα τον Αρχιμανδρίτη τον Παΐσιο Παπαδόπουλο που διέκοψε το μνημόσυνο, τον απειλούν με καθαίρεση. Γιατί δεν τους καθαίρεσαν τότε, και τους Αγιορείτες όλους οι οποίοι διέκοψαν το μνημόσυνο;  …

***

Στο υπόλοιπο βίντεο ακολουθεί η ανάγνωση των δύο επιστολών με σχολιασμό τον οποίο αξίζει να ακούσετε.

 

Τις δύο αυτές επιστολές τις είχαμε δημοσιεύσει και εδώ:

Το ιστορικό τηλεγράφημα του Ελευθερουπόλεως Αμβροσίου για τη διακοπή του μνημοσύνου του Πατριάρχη Αθηναγόρα

(†) Ἐπίσκοπος Αὐγουστίνος Καντιώτης: Περὶ διακοπῆς μνημοσύνου σὲ Πατριάρχη

Απομαγνητοφώνηση (από 0:26 έως 19:05) Φαίη/Αβέρωφ

 

Πηγή: Αβέρωφ

papas patriarxhs 04


Τι κρίμα να ‘’ομολογούν’’ Μία Αγία Εκκλησία, να αναφέρουν ‘’τοις χείλεσι’’ ότι αυτή είναι η Ορθόδοξη Εκκλησία, αλλά κατά βάθος να εννοούν δύο. Τους προδίδει εξάλλου περί τούτου και το κακόδοξο ‘’θεώρημα των δύο πνευμόνων’’.

Δεν αντιλαμβάνονται ότι τούτο αντιστρατεύεται στο ότι η Εκκλησία είναι Μία και μοναδική; Δεν αντιλαμβάνονται ότι τούτο αντιστρατεύεται στην καθολικότητα της Εκκλησίας; Δεν αντιλαμβάνονται ότι τούτο αντιστρατεύεται στην αποστολικότητα της Εκκλησίας; Δεν αντιλαμβάνονται ότι το πλήρωμα της Εκκλησίας δεν πείθεται από την κακόδοξη ασάφεια της διγλωσσίας που παιχνιδίζει ανάμεσα στο ότι η Εκκλησία είναι Μία και μοναδική και στο κακόδοξο ‘’θεώρημα’’ των ‘’δύο πνευμόνων’’;

Οποιαδήποτε αναφορά αναιρεί τη μοναδικότητα της Μίας Αγίας Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας, δηλαδή της Ορθόδοξης Εκκλησίας, όπως το ‘’θεώρημα των δύο πνευμόνων’’, αποτελεί εκκλησιολογικό ατόπημα. Οτιδήποτε αναιρεί την αυτοσυνειδησία της Ορθόδοξης Εκκλησίας, ότι αυτή δηλαδή είναι η Μία Αγία Καθολική και Αποστολική Εκκλησία, αποτελεί εκκλησιολογική στρέβλωση.

Η αναφορά στο άτοπο ‘’θεώρημα των δύο πνευμόνων’’ μειώνει το εκκλησιολογικό κύρος της Μίας Αγίας Εκκλησίας. Η Ορθόδοξη Εκκλησία είναι η Μία Αγία Καθολική και Αποστολική Εκκλησία. Αυτό ομολογούμε και αυτό εννοούμε.

Το ‘’θεώρημα των δύο πνευμόνων’’ αναιρεί επίσης και την καθολικότητα της Εκκλησίας. Ο Άγιος Ιουστίνος Πόποβιτς στο ομολογιακό κείμενό του «Καθολικότης της Εκκλησίας», αναφέρει ότι «Η ίδια η φύσις της Εκκλησίας είναι καθολική. Ο Σωτήρ Χριστός είναι το περιεχόμενο της παραδόσεως της αποστολικότητος εν τω Σώματι της Εκκλησίας. Η Θεανθρωπίνη αυτή καθολικότης της Εκκλησίας και καθολικοποίησις εν τη Εκκλησία διακρατείται και πραγματοποιείται δια της αεί ζώσης Υποστάσεως του Θεανθρώπου Χριστού, η οποία κατά τον πλέον τέλειον τρόπον ενώνει τον Θεόν και τον άνθρωπον…».

Το ‘’θεώρημα των δύο πνευμόνων’’ επίσης αναιρεί και την αποστολικότητα της Εκκλησίας. Η Ορθόδοξη Εκκλησία διαφυλάσσει την Αποστολική Παράδοση η οποία συνεχίστηκε με την Πατερική παράδοση. Η Ορθόδοξη Εκκλησία διαφυλάσσει ανόθευτη την Ιερά Παράδοση, η οποία αποτελεί κατά τον Άγιο Σιλουανό τον Αθωνίτη ‘’την εν Αγίω Πνεύματι ζωή της Εκκλησίας’’ και αυτό της προσδίδει το χαρακτηριστικό της αποστολικότητας.

Οτιδήποτε στρεβλώνει τα εκκλησιολογικά χαρακτηριστικά του άρθρου του Συμβόλου της Πίστης μας, δια του οποίου ομολογείται η Μία Αγία Καθολική και Αποστολική Εκκλησία, αποτελεί κακόδοξη παρερμηνεία. Ως εκ τούτου το ‘’θεώρημα των δύο πνευμόνων’’ και τα συναφή στρεβλά αξιώματα, παραχαράσσουν την Ορθόδοξη Εκκλησιολογία. Τι κρίμα να ‘’ομολογούν’’ Μία Αγία Εκκλησία, να αναφέρουν ‘’τοις χείλεσι’’ ότι αυτή είναι η Ορθόδοξη Εκκλησία, αλλά κατά βάθος να εννοούν δύο.

 

Πηγή: Ακτίνες

 

 

mhtrpoliths eleytheroypolews amvrosios 01


«Μετά πικρίας ανέγνωμεν βλασφήμους δηλώσεις Οικουμενικού Πατριάρχου Αθηναγόρα καταχωρησθείσας εις απογευματινήν εφημερίδα Αθηνών δι ών εδονήθησαν θεμέλια Ορθοδόξου Χριστιανικής πίστεως.

Η κατά της Ορθοδοξίας επίθεσις και δη ακριβώς μίαν εβδομάδα προ της πρώτης Κυριακής των νηστειών, καθ ήν τα πλήθη των Ορθοδόξων εορτάζουν τον θρίαμβον της Ορθοδοξίας κατά πασών των αιρέσεων, υπήρξε καθ’ όλας τας ενδείξεις προμελετημένη και επίβουλος.

Το Φανάριον, όπερ μέχρι και της προχθές απετέλει ένδοξον έπαλξιν των υπέρ της Ορθοδοξίας ατρύτων αγώνων, οι ηγέται του οποίου σθεναρώς ηγωνίσθησαν και εθυσιάσθησαν υπέρ της πανσέπτου Ορθοδοξίας, σήμερον με επικεφαλής τον Οικουμενικόν Πατριάρχην και τινας ευαρίθμους ομόφρονας αυτώ κληρικούς, εξεστράτευσε διά να την πλήξη θανασίμως.

Εφ ώ και επεστρατεύθη η πρώτου μεγέθους κατά την πατριαρχικήν έκφρασιν φυσιογνωμία, ο μητροπολίτης δηλονότι Χαλκηδονος κ.Μελίτων, η φωνή του Φαναρίου -κατά τον πατριάρχην-όμοιον του οποίου δεν έχει πολλούς το Φανάριον και τον οποίον ασφαλώς θα απεθαύμαζε την Κυριακήν της Τυροφάγου, όταν ηδέως ήκουεν αυτού, εξ Αθηνών ομιλούντος περί ανέμων και υδάτων, περί μεταμορφώσεως της Εκκλησίας, περί καρναβάλου, αλλά (άκουσον-άκουσον) και περί υποκρισίας.

Με ποίον όμως κύρος ο κ.Μελίτων ετόλμησε να στηλιτεύση υποκριτάς και υποκρισίαν, όταν ο ίδιος και δη εν ώρα θείας λατρείας μυρίους υποκριτικούς φωνητικούς αττικισμούς μετελθών και διά χειρονομιών και ποικίλων του σώματος κινήσεων, ήκιστα σοβαρών και σεμνών κατά τας μαρτυρίας ακηκοότων και εωρακότων, ουχί εις λειτουργούς του Υψίστου αλλ’ εις ηθοποιούς και μίμους προσιδιαζουσών, επέτυχε να πείση τους πάντας ότι όντως διαθέτει αξιόλογον τάλαντον υποκριτικής ικανότητος και τέχνης;

«ΚΑΤΟΠΙΝ, ΛΟΙΠΟΝ, ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΕΙΣΩΝ ΔΗΛΩΣΕΩΝ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ ΔΙ ΩΝ ΟΥΤΟΣ ΦΕΡΕΤΑΙ ΠΡΟΣΧΩΡΩΝ ΑΝΕΠΙΦΥΛΑΚΤΩΣ ΕΙΣ ΑΙΡΕΣΙΝ, ΕΞΑΝΤΛΗΘΕΙΣΗΣ ΤΗΣ ΥΠΟΜΟΝΗΣ ΜΟΥ ΚΑΙ ΜΗ ΥΠΑΡΧΟΝΤΟΣ ΠΕΡΕΤΑΙΡΩ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΥ ΑΝΑΜΟΝΗΣ, ΕΠΑΥΣΑ ΑΠΟ ΣΗΜΕΡΟΝ ΜΝΗΜΟΣΥΝΟΥ ΤΟΥΤΟΥ, ΚΑΤ ΕΦΑΡΜΟΓΗΝ ΙΕ ΚΑΝΟΝΟΣ ΠΡΩΤΟΔΕΥΤΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ.

Του λοιπού θα μνημονεύωμεν αγίας και ιεράς ημών συνόδου, επιφυλασσόμενος επαναλάβω μνημόσυνον αυτού, ευθύς ως ούτος αποδοκιμάση ή διαψεύση αντορθοδόξους δηλώσεις του, καθ’ άς αι εκθεμελιωτικαί της Ορθοδόξου πίστεως και σατανικής εμπνεύσεως αιρέσεις Πρωτείου και Αλαθήτου αποτελούν απλά εκκλησιαστικά έθιμα και ασημάντους διαφοράς.

Σήμερον σύμπασα η Ορθοδοξία γεραίρει την μνήμην του Αγίου Γρηγορίου Παλαμά, προχθές εώρτασεν την ιεράν μνήμην του μεγάλου Φωτίου, επανηγύρισεν επί τη εορτή του Αγίου Μάρκου του Ευγενικού.

Εάν συνταχθώμεν τοις αντορθοδόξοις φρονήμασι του Πατριάρχου Αθηναγόρα , θα πρέπει αμέσως να διαγραφούν από το αγιολόγιον της Ορθοδόξου Εκκλησίας ου μόνον τα ονόματα των διαληφθέντων αγίων αλλά και απάντων των υπέρ της Ορθοδοξίας διά μέσου των αιώνων αγωνισθέντων και αναιρεθέντων μαρτύρων.

Λυπούμαι βαθύτατα διά την ην έλαβον αυστηράν θέσιν, έναντι ανακύψαντος σοβαροτάτου ζητήματος.

Η αρχιερατική μου συνείδησις με υποχρεοί, ίνα μη σιωπήσω περαιτέρω. Καιρός όπως υψωθούν φραγμοί ισχυροί και ανυπέρβατοι κατά παπικού δεσποτισμού και επεκτατικών αυτού σχεδίων, ταπεινός υπηρέτης των οποιων ανεδείχθη -ατυχώς- ο Οικουμενικός Πατριάρχης και οι συν αυτώ ασθενείς τη Ορθοδόξω πίστει Οικουμενισταί.

Πιστεύομεν ότι η Ιερά Συνοδος της Ελλαδικής Εκκλησίας ου μόνον θα κατανοήση απόφασίν μου, εις ην με οδηγεί επιταγή συνειδήσεώς μου, αλλά και θα εφαρμόση έναντι δογματικώς εκτροχιασθέντος Πατριάρχου, ό,τι οι Ιεροί Κανόνες υποδεικνύουν και επιτάσσουν».

ΚΑΠΟΙΑ ΣΥΝΤΟΜΑ ΣΧΟΛΙΑ ΕΠΙ ΤΩΝ ΜΝΗΜΕΙΩΔΩΝ ΕΠΙΣΚΟΠΙΚΩΝ ΔΗΛΩΣΕΩΝ:

1) Ο αοίδιμος επίσκοπος ενήργησε μεν μεμονωνωμένως (αναφερόμαστε στο Μάρτιο του 1970, Β Κυριακή των Νηστειών) (τον ακολούθησαν μετά ταύτα οι επίσης αείμνηστοι Φλωρίνης Αυγουστίνος και Παραμυθίας Παύλος, ενώ συμφώνως προς δημοσιεύματα της εποχής επρόκειτο να προβεί στη διακοπή του μνημοσύνου και ο επίσης κεκοιμημένος αγωνιστής της Ορθοδοξίας και φιλοπαραδοσιακός Μηθύμνης Ιάκωβος), πλην, όμως, στηρίχθηκε επί του οικοδομήματος των Θείων και Ιερών Κανόνων (ΙΕ Κανών της ΑΒ Συνόδου).

Ακουέτωσαν ταύτα κάποιοι εκκλησιαστικοί παράγοντες που ομίλησαν περί ΔΗΘΕΝ ακυρότητος των μυστηρίων των τελουμένων υπό επισκόπων που διακόπτουν τη μνημόνευση του πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως.

2) Οι σκανδαλώδεις αθηναγόρειες δηλώσεις διελάμβαναν ότι τα περί πρωτείου και αλαθήτου φρικώδη αιρεσιολογήματα των αιρετικών παπικών αποτελούν απλά και ασήμαντα εκκλησιαστικά έθιμα!!

3) Την ίδια εποχή (Μάρτιος 1970)ο τότε Χαλκηδόνος Μελίτων Χατζής (πνευματικός πατήρ του νυν πατριάρχου Βαρθολομαίου) από τον άμβωνα του καθεδρικού ναού Αθηνών εξεφώνησε την Κυριακή της Τυρινής ένα επιεικέστατα τρισάθλιο κήρυγμα που προκάλεσε ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΜΕΝΑ σωρεία σφοδρών αντιδράσεων από την πλευρά επισκόπων, καθηγητών Πανεπιστημίου των Θεολογικών Σχολών (καμία σχέση με τους σημερινούς, πλην ολίγων και επαινετέων εξαιρέσεων, υπηρέτες του οικουμενισμού και της εκκοσμικεύσεως), καθηγουμένων ιερών μονών, ιεραποστολικών αδελφοτήτων, επιστημόνων και πλήθους πιστών. Δυστυχώς το σκανδαλωδέστατο αυτό κήρυγμα προβάλλεται από «ορθόδοξα» ιστολόγια και ιστοτόπους ιερών μητροπόλεων…

Στην πρωτοπορεία των σχετικών αντιδράσεων βρέθηκαν οι μακαριστοί Φλωρίνης Αυγουστίνος, Ελευθερουπόλεως Αμβρόσιος, Παραμυθίας Παύλος και Παροναξίας Επιφάνιος (υπέβαλαν μηνητύριο αναφορά στην τότε ΔΙΣ) καθώς και οι π.Φιλόθεος Ζερβάκος (υπέβαλε μηνητύριο αναφορά κατά των Αθηναγόρα, Μελίτωνα και Αμερικής Ιακώβου), Παναγιώτης Τρεμπέλας, Κωνσταντίνος Μουρατίδης (υπέβαλε μληνυση στην τότε ΔΙΣ), π.Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος και άλλοι.

4) Μήπως τη θέση του Μελίτωνα Χατζή έχουν καταλάβει «πρώτος και καλλίτερος» ο Ιωάννης Ζηζιούλας και «δεύτερος και πολλά υποσχόμενος» ο Ελπιδοφόρος Λαμπρυνιάδης;

5) Πού η εφάμιλλη των προαναφερθέντων ιεραρχών ευαισιθησία επί ζητημάτων νοθεύσεως του Ορθοδόξου Δόγματος και Ήθους από την πλευρά των σημερινών επισκόπων; Αντί για μηνυτήριες αναφορές και διακοπή μνημοσύνου αβρότητες, χαριεντισμοί, υποδοχές μετά τιμών του σκανδαλοποιού πατριάρχη και συλλείτουργα με τον ίδιο και τον Προύσης από τη μεριά φιλοπαραδοσιακών, κατά τα άλλα, επισκόπων! Και μη χειρότερα!

Λ.Ν.

 

Πηγή: Θρησκευτικά, Αβέρωφ

Δεν ξεχνώ

ΦΑΚΕΛΟΣ ΕΚΤΡΩΣΕΙΣ [1986 - 2016]: 30 Χρόνια από τήν ψήφιση…

Ιωάννης Θαλασσινός, Διευθυντής Π.Ε.ΦΙ.Π. 04-10-2017

Ποιός ἄραγε θυμᾶται τή θλιβερή ἐπέτειο τῆς ψήφισης, ἀπό τή Βουλή τῶν Ἑλλήνων, τοῦ ἐπαίσχυντου...

ΕΛΛΗΝΕΣ και ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ μποϊκοτάρετε τα προϊόντα εταιρειών που αφαιρούν…

Χριστιανική Εστία Λαμίας 03-10-2017

Οἱ μάσκες ἔπεσαν γιά ἀκόμα μιά φορά. Ἑταιρεῖες γνωστές στούς Ἕλληνες καταναλωτές ἀφαίρεσαν ἀπό τά...

Σύμφωνο Διαστροφικής Συμβίωσης

TIDEON 21-12-2015

Επιμένει να προκαλεί Θεό και ανθρώπους η ελληνική Κυβέρνηση, ψηφίζοντας στις 22 Δεκεμβρίου 2015 ως...

ΚΑΡΤΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ: Δεν θα γίνω ευκολόπιστο θύμα!

Tideon 14-12-2015

Η Κυβέρνηση μας μίλησε για την «αναγκαιότητα» και για τα πλεονεκτήματα της «Κάρτας του Πολίτη»...

Η καταιγίδα των αντιδράσεων για το «αντιρατσιστικό»

TIDEON 27-08-2014

  Λαμβάνουν διαστάσεις καταιγισμού οι αντιδράσεις πλήθους φορέων και πολιτών για το λεγόμενο «αντιρατσιστικό» νομοσχέδιο το...

Δεν θα γίνω «δωρητής» οργάνων χωρίς να το θέλω! …

tideon.org 02-05-2013

  Kαταθέτουμε την αρνητική δήλωση μας προς τον Εθνικό Οργανισμό Μεταμοσχεύσεων (ΕΟΜ). Ο νόμος αφήνει πολλά...

Ποια είναι η λύση αν πλήρωσες «τσουχτερές» τιμές...

Tideon 31-12-2012

Ποια είναι η λύση αν πλήρωσες «τσουχτερές» τιμές στο Κυλικείο του Νοσοκομείου, του Αεροδρομίου, του...

Όχι, δεν θα φύγω

Νικόλαος Ἀνδρεαδάκης, ὁδηγός 03-04-2012

Εἶμαι νέος μὲ οἰκογένεια, ἔχω ὅλη τὴ ζωὴ μπροστά μου… Λόγῳ ἐπαγγέλματος ἔχω τὴ δυνατότητα...

ΜΝΗΜΟΝΙΟ: Δεν ξεχνώ αυτούς που παρέδωσαν αμετάκλητα και άνευ όρων…

tideon 07-11-2011

  ΜΝΗΜΟΝΙΟ: Δεν ξεχνώ αυτούς που παρέδωσαν αμετάκλητα και άνευ όρων την ΕΘΝΙΚΗ ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ και έκαναν...

ΚΑΤΑΛΑΒΕΣ ΤΩΡΑ ...;

ΚΑΤΑΛΑΒΕΣ ΤΩΡΑ ... 15-02-2011

   Κατάλαβες τώρα ... γιατί σε λέγανε «εθνικιστή» όταν έλεγες πως αγαπάς την Πατρίδα σου;    Για να...

Τώρα πια γνωρίζω τους 10 τρόπους που τα ΜΜΕ μου…

ΤΡΑΠΕΖΑ ΙΔΕΩΝ 25-12-2010

Τώρα πια γνωρίζω τους 10 τρόπους που τα ΜΜΕ μου κάνουν πλύση εγκεφάλου και πώς...